SMOTO:n pyynnöstä MMAF:n kommenttit esityksestä 92/61/ETY ja 97/24/EY Suomalaiseksi toimeenpanoksi. Ymmärrämme, että pitkälti kyseessä on valmiiksi nuijitun EU-päätöksen laittaminen täytäntöön maassamme. Olemme myös käsittäneet, että asetus koskee vain uusia ajoneuvoja. Lisäksi jotkut kritisoimistamme kohdista sisältyvät ilmeisesti jo nykyisin maassamme voimassa oleviin säädöksiin. Otamme tässä kuitenkin kantaa kaikkeen, mikä meitä luonnoksessa on häirinnyt. Kommentoimme ja kyselemme siis ottamatta kantaa siihen, voidaanko kyseisiin seikkoihin enää tehdä muutoksia. Pidämme tätä ainakin sikäli hyödyllisenä, että SMOTO saa tietoonsa näkemyksemme näissä asioissa. Yleisesti olemme kiinnittäneet huomiota siihen, että jatkossa omavalmisteen katsastuskelpoisuus edellyttänee, että se on koottu hyväksytetyistä tehdasosista. 105§ Merkitseekö autonrenkaan käytön loppumista takakumina? 106§ Omatekoista selkänojaa ei voine asentaa, jos se on ainoa kädensija? 108§ Seisontatuki. Omatekoinen ei kelvanne? 109§ Jarrut. Omavalmisteiset ja ei-hyväksytetyt tarvikkeet pannassa? 111§ Bensatankki. Omavalmisteiset ja ei-hyväksytetyt tarvikkeet pannassa? Customointi, esim. tankin leventäminen tai kaventaminen? 111a§ Pakokaasut. Järjestääkö näitä normeja vaativa valtio myös mittausmahdollisuuden? 112§ Virityskielto LM:n miina, ilmeisesti purkautuu EU-muotoon. 113§ Äänen mittaustapa tulisi yhtenäistää. Nykyisin eri konttoreilla mitataan toisistaan poikkeavissa olosuhteissa ja tien päällä poliisi työntää mittarin pakoputkeen. 114§ Sähköt. Kielletäänkö tässä tarvikevalmisteisten sähköosien käyttö? 117§ Valaisimet. Mistä syystä poliisipyörän varoitus- ja pysäytysvalaisimia ei säädellä direktiivillä? Niiden käyttö keskittyy nimenomaan riskialttiisiin erikoistilanteisiin, josta syystä luulisi niiden standardoinnin olevan erityisen tärkeää. 126a§ Hallintalaitteet. Omavalmisteisten käyttö estetty? 126b§ Äänimerkki. Mistä syystä poliisipyörän hälytysäänimerkkilaitetta ei säädellä direktiivillä? Sen käyttö keskittyy nimenomaan riskialttiisiin erikoistilanteisiin, josta syystä luulisi standardoinnin olevan erityisen tärkeää. 127§ Peilit. Pidämme oikeanpuoleisen peilin pakkoa tarpeettomana. 127a§ Ulkonevat osat. Toivottavasti ei johda saivarteluun jostain piikkimutterista. Ruotsissahan määrättiin 50-luvulla poistettaviksi jenkkiautojen jykevät keulakoristeet ­ turvallisuussyistä. Niitä saavat nykyharrastajat etsiä kissojen ja koirien kanssa. 130§ Vaatimustenmukaisuus. MMAF:n tavoitteisiin kuuluu mahdollistaa omavalmisteisen mp:n rekisteröinti järkevään hintaan Suomessa. Toivomme, että tulevaisuudessa se voisi olla mahdollista huolimatta voimaan astuvasta direktiivistä. Mielestämme direktiiviä ei tulisi soveltaa omavalmisteiseen ajoneuvoon. Erivapaus omavalmisteeseen lienee mahdolinen 271§ mukaisen poikkeusluvan myötä. Soveltamisala. Haluamme varmistua, että käsiteltävä direktiivi koskee ainoastaan uusia ajoneuvoja. Sen ei siis tule koskea maassa aiemmin käyttöön otettua ajoneuvoa, vaikka se olisi välillä rekisteristä poistettu, eikä sen tule koskea käytettynä maahan tuotavia ajoneuvoja. Tämä ei kuitenkaan tunnu itsestään selvältä. Viittaamme esitystä seuraavan muistion yleisperustelujen 3. kappaleeseen (muistion sivu 3): ³tulisi koskemaan.... kaikkia käyttöön otettavia ajoneuvoja 17 päivänä kesäkuuta 2003 alkaen.² Ajokorttiasetus MMAF kannattaa sitä, että L5-luokan ajoneuvoja saa kuljettaa myös A ja A1-luokan ajokortilla.