oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 22:15:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Uusi haaverakentaja esittäytyy  (Luettu 22724 kertaa)
Kaitsu80
Newbie
*
Viestejä: 1


« : 10 Elokuu 2015, 13:52:42 »

Hei!

 Olen mielessäni kuvitellut ja yrittänyt silloin tällöin Googletella itselleni ensimmäistä harrikan aihiota josta rakentaa itselle mieluinen springer bobberi. Rungon tulisi olla tarpeeksi vanha ollakseen alkuperäinen jäykkäperä ja mahdollisimman simppeli (ei vilkkuja, päästö- eikä desibelirajoituksia). Tarkoitus olisi sitten muokkauttaa runkoa sen verran että takahaarukkaa levennettäisiin 250-300 milliselle sopivaksi, ja konetilaa avartaa S&S:n tai Ultiman 140 kuutiotuumaiselle koneelle. Koneessa käytettäisi magneettoa. Askina toimisi hihnavetoinen ultiman 6- pykäläinen. Toisioveto toteutettaisiin myös hihnalla mikäli se enää noin leveänakkisen pyörän vierelle mahtuu.

Mikäli ohitetaan byrokratian tuomat lisämausteet, minkälainen ajettava pyörä olisi tieliikennekäytössä?

P.S. Ei oteta haavetta liian vakavasti, eihän?
tallennettu
Poser Ana
Newbie
*
Viestejä: 4


-%- Internet Outlaw -%-


« Vastaus #1 : 09 Marraskuu 2015, 13:07:10 »

I did it too......

Just rekisteröidyin Cool Tarkoitus kans rakenella pyörää, mutta ei ihan noi kunnianhimoisesti, jotain sopivaa taitojen ja budjetin mukaan.
tallennettu
kiwi
Newbie
*
Viestejä: 3


Custom Farm Motorcycles


« Vastaus #2 : 03 Helmikuu 2016, 20:01:28 »

Miks sen pitäs olla orkkis jäykkä joka levitetään, miksei -58 uudempi johon tekee jäykän perän ja valmiiks leveenä? Tosin saattaa rosentit olla aika pitkälti menetettyjä jos meinaat ison koneen laittaa 6 pykäläisellä laatikolla jne. Ihanteellinen lähtökohta tohon olis -48 tai vanhempi jossa valmiiks risukeula jolloin et menettäis keulasta enää prosentteja, toki se joka laittaa nuklen tilalle ultiman nostakoon kätensä ylös.

Kivahan tollanen olis ei muuta kun raha palamaan, ite liputan kylläki kapeiden renkaiden puolesta.
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #3 : 04 Helmikuu 2016, 11:31:53 »

"Pojat" on kylillä rakennelleet jopa 320-renkaalle takapäitä ja saaneet leuhkan näköisen kulkimen aikaiseksi. Mutta seuraava proggis onkin tehty enää vain 200 leveällä. Epäilen vahvasti että kysymys on ajettavuudesta.
tallennettu
Greasemonkey jake
Jr. Member
**
Viestejä: 15



WWW
« Vastaus #4 : 05 Helmikuu 2016, 20:27:35 »

tein sen kauniiksi, en turvalliseksi... loihti joskus billy lane sanomaan... itse tein ensimmäisen "omavalmisteen" 300:lla takapyörällä ja tulevan 250:lla renkulilla.... syy on vain taloudellinen, sillä 10,5" vanne on minulle nyt liian kallis investointi 8,5" vanteeseen nähden... renkaiden hinnoissa ei suurta eroa... itse ajamisessa en näe suurta eroa "kapeampien" renkaiden suhteen... ehkä kankea kääntää mutkaan, mutta sekin tottumiskysymys... ensimmäisessä oli etujätto noin 160mm ja nykyiseen tulee 70mm, joten tälläkin asialla on merkitystä ajettavuuteen, lisäksi ensimmäisessä oli risukeula ja jäykkäperä... 330mm taitaapi olla levein takarengas, joka kaveripiirissä pyörii ja ei suurempia kommentteja sen ajettavuudesta ole kuulunut.... tähän nykyiseen olen suunnitellut S&S V80 moottoria, eli evon 1340"kopiota"... noihin 124+inc moottoreihin en näe syytä chopperissa, sillä minusta tälläisellä lätkytellään menemään plopoti plopoti plot vauhtia... muutenkin jos on kiire, niin silloin ei chopperia rakenneta, vaan raketti...
tallennettu
markoon
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #5 : 16 Elokuu 2018, 12:35:13 »

Täällä toinen haaverakentelija.  Virnistää Vielä ei ole mitään saanut aikaiseksi, mutta jospa sitä joskus.
tallennettu

Erkko!
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #6 : 17 Elokuu 2018, 10:58:43 »

Mitä itse olen kokeillut, niin vaikka renkaan koko vaikuttaa ajettavuuteen ja kaarteeseen kaatamiseen, niin ei se takarenkaan leveys niin paljon vaikuta kuin eturenkaan korkeus ja leveys. Tästä johtuen kun mun 40v "sporttipyörässä" on 19" etuvanne, niin nykyään vastaavissa uusissa fillareissa on 16". Ihan eri hyrrävoimat pieni halkaisijassa renkaassa.

Kuten Kiwi, itekin liputan kapeiden renkaiden puolesta.. mutta mun pyörissä on jonkin verran vähemmän vääntöä kuin amerikan vinkkeleissä. Ja vaikkakin silmään leveä rengas on kyllä todella miehekäs, niin hyöty mun laitteissa on mitättömästä turhaan.

Mutta koneen ja vaihdelaatikon vaihto on 28%
takahaarukka ja jousitus 8%
takarengas 8%
ja jos apurunkoon pitää myös koskea, niin 2% lisää.


etuhaarukka kokonaan uusiksi 8%

54% eli yli menee. Pitää löytää pyörä jossa keula on mieleinen, niin pääsee prosenteille.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto