MMAF Forum

Keskustelut => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: heppi - 18 Tammikuu 2007, 19:02:24



Otsikko: jarru prosentit
Kirjoitti: heppi - 18 Tammikuu 2007, 19:02:24
MIten on? Jarruista menneet prosentit katsastuksessa -01,saako prosentit takaisin uudessa prosenttikatsastuksessa,kun jarruista ei enää mene prossia ? ::)


Otsikko: Vs: jarru prosentit
Kirjoitti: Hannu Virta - 18 Tammikuu 2007, 19:07:54
Ymmärtääkseni kyllä. Mutta odota toki "second opinion"
Tsekkaa myös muut osakokonaisuudet. Kaikki mikä ei ole mainittu uudessa taulukossa on "prosenttivapaata".
-hanski-


Otsikko: Vs: jarru prosentit
Kirjoitti: Santtu - 18 Tammikuu 2007, 23:46:33
MIten on? Jarruista menneet prosentit katsastuksessa -01,saako prosentit takaisin uudessa prosenttikatsastuksessa,kun jarruista ei enää mene prossia ? 

Laske uudet prosentit http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls ja huomannet että jarruille on 0% mutta muuten on paljon muutoksia. Seuraavassa muutoskatsastuksessa laskukaava menee sitten näilä uusilla prosenteilla.


Otsikko: Vs: jarru prosentit
Kirjoitti: JanneK - 25 Huhtikuu 2007, 11:24:06
Morjens,

Tutkiskelin minäkin (taas vaihteeksi) tuota prosenttilaskuria ja ihmettelin myös tuota jarruasiaa. Kun vanhassa jyvityksessä etunavasta meni 1.5% ja etujarrusta 1.5% niin uudessa systeemissä menee kyllä jarrusta 0% mutta navasta 4%. Jos nyt sitten haluaa korvata vanhan yksinokkaisen pienihalkaisijaisen rumpujarrun esim. kaksi- tai jopa nelinokkaisella isommalla rummulla niin mikä on napaa ja mikä jarrua? Jos se rumpu on vielä osa jarrua niin mikä on se napa - akseli ja laakerit? Tai jos se rumpu/akseli nyt on sitten yhtä kuin napa niin sittenhän tuossa "jarrujenparantaja" häviää 1%:n vanhaan systeemiin verrattuna?

-Janne


Otsikko: Vs: jarru prosentit
Kirjoitti: Hannu Virta - 25 Huhtikuu 2007, 11:40:19
Tämä on minustakin vähän ongelmallinen.
Myös jos muutetaan rumpujarrusta levyjaruun, niin napa menee lähes poikkeuksetta vaihtoon, koska useimmissa pyörissä rumpujarrun rumpu on kiinteä osa pyörän napaa.
Voisi olla hyvä pyytää tästä vähän ennakkotulkintaa vaikka kansallisessa MP-työryhmässä.
Hanski

Morjens,

Tutkiskelin minäkin (taas vaihteeksi) tuota prosenttilaskuria ja ihmettelin myös tuota jarruasiaa. Kun vanhassa jyvityksessä etunavasta meni 1.5% ja etujarrusta 1.5% niin uudessa systeemissä menee kyllä jarrusta 0% mutta navasta 4%. Jos nyt sitten haluaa korvata vanhan yksinokkaisen pienihalkaisijaisen rumpujarrun esim. kaksi- tai jopa nelinokkaisella isommalla rummulla niin mikä on napaa ja mikä jarrua? Jos se rumpu on vielä osa jarrua niin mikä on se napa - akseli ja laakerit? Tai jos se rumpu/akseli nyt on sitten yhtä kuin napa niin sittenhän tuossa "jarrujenparantaja" häviää 1%:n vanhaan systeemiin verrattuna?

-Janne


Otsikko: Vs: jarru prosentit
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 27 Huhtikuu 2007, 10:41:10
Navoille on jyvitetty 4 prossaa siksi, että useissa tapauksissa ne on mahdollista säilyttää alkuperäisinä, jolloin arvokkaita prossia vapautuu muuhun käyttöön. Kaikkia osia ei voi jättää prosenttilaskennan ulkopuolelle.


Otsikko: Vs: jarru prosentit
Kirjoitti: JanneK - 04 Toukokuu 2007, 13:43:05
Joo ymmärrän kyllä hyvin, ettei kaikkia osia voi laskennan ulkopuolellekaan jättää.

Mutta mielestäni tässä käy nyt niin, että prosenttimielessä tässä kärsivät eniten juuri sellaiset pyörät joiden kohdalla jarrujen parantaminen olisi kaikkein suotavinta nykyajan liikenteen rytmin huomioonottaen. Eli vanhat laitteet joissa on joku yksinokkainen puolinaparumpu edessä. Sitä ei nyt siis voi käsittääkseni korvata paremmalla rummulla tai levyllä ilman, että napa menee myöskin vaihtoon.

-JanneK


Otsikko: Vs: jarru prosentit
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 04 Toukokuu 2007, 14:01:43
Point taken. Katsotaan, voidaanko asialle tehdä jotain. Luvata emme voi, mutta yrittää voimme. Laitamme humeetikopat raksuttamaan. ;D