MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: MECH - 20 Lokakuu 2007, 19:10:38



Otsikko: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: MECH - 20 Lokakuu 2007, 19:10:38
Vaatiiko laki pakollisena mitään merkkivaloja prätkien mittareihin? Niinkuin vilkun merkkivalo, vapaalla-merkkivalo, pitkien valojen merkivalo....?

Olen vähän yksinkertaistamassa tuota ohjauskonttoria ja änkeämässä kaikki tarpeelliset merkkivalot kierroslukumittarin sisään. Mittariston värin mukaan näkee sitten onko vilkku tai pitkät päällä jne..  Nopeusmittarin virkaa hoitaa GPS.


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 Lokakuu 2007, 10:27:52
Ainakin yksi merkkivalo on pakollinen: seisontavalon merkkivalo... :o Se voi olla vihreä valo tai mittaripaneelin valo voi korvata sen. Muut merkkivalot ovat ainakin olleet vapaaehtoisia, mutta tutkitaan asiaa vielä...


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: MECH - 21 Lokakuu 2007, 12:26:13
Kiitoksia vaivannäöstä. Vaikka olen jotenkuten oppinut etsimään noita säädöksiä finlexistä, niin silti tuntuu siltä että ei sieltä aina tahdo etsimäänsä löytää... Ihan kuin tekstiä katoaisi pariksi kuukaudeksi ja ilmaantuisi uudestaan myöhemmin.  ???


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: JST-FXR85 - 21 Lokakuu 2007, 13:06:39
Häh, mikä on seisontavalon merkkivalo suomeksi? :-\
Siis vaihteiston vapaa vai? Vai parkkivalot?


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 Lokakuu 2007, 14:52:13
Finleksistä näitä ei taida löytyäkään... tirektiivienkin sisältöä tossa selvittelen justiinsa AKE:n kanssa. Valomääräyksien kanssa meinasi tulla hulluksi, mutta kyllä se siitä, Johnny auttaa! 8)

Seisontavalo = parkkivalo. Se pitää kytkeä niin, että vihreä merkkivalo tai mittariston taustavalo palaa yhtä aikaa parkkivalon kanssa.

Muuten, tietääkös kukaan, vaatiiko laki missään yhteydessä parkkivalojen käyttöä? ???


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Taistelija - 28 Lokakuu 2007, 09:51:37
ei esson baarista vaan katsastusmieheltä kuultua: pitäs olla pitkien,vapaan ja vilkkujen merkkivalo. sitä en tiiä mistä vuodesta eteenpäin noita vaaditaan. ainakin sano että mulla olis pitäny olla, ja laite on vm84. sinänsä ei haitannu kun mittaristossa oli kaikki


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 29 Lokakuu 2007, 16:38:27
Omituinen sotku tuo merkkivaloasia... ???

Suuntavilkuille ja kaukovalolle on ennen direktiiviaikakautta Suomessa vaadittu merkkivalo. Siirryttäessä direktiiviaikakaudelle nämä merkkivalot olivat direktiivin mukaan vapaaehtoisia. Sittemmin direktiiviä on kuitenkin muutettu siten, että nykyään suuntavilkkujen, seisontavalon ja kaukovalon merkkivalot ovat pakollisia. Ja jostain syystä suuntavilkkujen merkkivaloa koskevaa päivitystä ei ole tehty ollenkaan suomenkieliseen direktiiviin.

Kerrassaan älytöntä, en osaa muuta sanoa. :o


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Hemuli - 29 Lokakuu 2007, 21:07:16
Onkos tälle merkkivalopakolle sitten olemassa erityisiä vuosimallirajoja? Olettaisin ainakin että jos ei vilkkuja tai seisontavaloa vaadita niin ei vaadita merkkivaloakaan...


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 30 Lokakuu 2007, 09:16:49
Onkos tälle merkkivalopakolle sitten olemassa erityisiä vuosimallirajoja? Olettaisin ainakin että jos ei vilkkuja tai seisontavaloa vaadita niin ei vaadita merkkivaloakaan...

Viisaasti oletettu... ;D Vilkkujen merkkivalovaatimus oli jo -84. Sitä vanhemmissa ei luonnollisesti tarvitse olla vilkkujen merkkivaloa, kun ei tarvita koko vilkkujakaan. Seisontavalo oli -84 vielä vapaaehtoinen. En nyt jaksa penkoa, milloin se tuli pakolliseksi. Enkä ymmärrä, mihin merkilliseen koko seisontavaloa tarvitaan. Omaan rakkineeseenkin sen joutui aikanaan asentamaan, ennen kuin rakkineen sai Suomessa kilpiin. Sittemmin en ole seisontavaloa kertaakaan mihinkään tarvinnut.


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Hemuli - 30 Lokakuu 2007, 09:32:20
On tää pelleilyä... Mihin tarvitaan esim. vilkkujen merkkivaloa jos vilkut vilkkuu ainoastaan niin kauan kuin nappia painetaan. Aivan turha rakentaa jotain helvetin joulukuusta ohjaustankoon, luulisi että kaiken maailman turhat välkkyvät valot aiheuttavat häiriöitä kuljettajalle...


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 30 Lokakuu 2007, 10:42:48
Semmoisissakin katkaisijoissa, joita ei tarvii painaa koko aikaa, katkaisijan asento yleensä kertoo kuljettajalle, onko vilkku päällä vai ei. Sama koskee kaukovaloa. Tosin, valistunut kuljettaja tietää tämän ihan ilman mitään muistutusvalojakin... ::)


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: rautis - 30 Lokakuu 2007, 11:27:09
, luulisi että kaiken maailman turhat välkkyvät valot aiheuttavat häiriöitä kuljettajalle...

Kysytkö sä oikeesti vai onko toi tota miesten "älä tule mun reviirille tai mä rupeen reviirikäyttäytymään" jutustelua. Siis vastaus on mun mielestä ihan selvä, mutta ajattelin vaan jos joku oikeasti tosta ajattelee että siinä olisi jotain epäselvää miksi näitä vaaditaan.

ww:lle: tää oli pikapiipahdus eli en ole palannut lomalta, joten mieti valojas edelleen ihan rauhassa yksinäs


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 30 Lokakuu 2007, 11:43:55
ww:lle: tää oli pikapiipahdus eli en ole palannut lomalta, joten mieti valojas edelleen ihan rauhassa yksinäs

Pysy vain siellä lomilla. Tulet tarvitsemaan kaiken energiasi lomilta palattuasi! :)

Muuten, valojen miettiminen ei oo kivaa. Sen verran paljon sieltäkin löytyy täysin tarpeettomia rakentelun esteitä. ::)


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Hemuli - 30 Lokakuu 2007, 13:02:34
Kysytkö sä oikeesti vai onko toi tota miesten "älä tule mun reviirille tai mä rupeen reviirikäyttäytymään" jutustelua...

Lähinnä se on turhautuneen taiteilijan tilitystä - olisiko Michelangelo suostunut laittamaan Sikstuksen kappelin kattomaalaukseen varoitusvalot jos vatikaani olisi niitä vaatinut?

Toki sellaiset turvallisuuteen liittyvät varusteet joiden olemassaolo voidaan järkisyin perustella pitää olla - mutta varoitusvalo sille että huomaat peukalosi olevan vilkkukatkaisijalla... ;D


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: rautis - 30 Lokakuu 2007, 14:35:26
Lähinnä se on turhautuneen taiteilijan tilitystä - olisiko Michelangelo suostunut laittamaan Sikstuksen kappelin kattomaalaukseen varoitusvalot jos vatikaani olisi niitä vaatinut?
Siellä on siis turvakaide rautaristikoin, jos olet sinne ylös kiivennyt katsomaan. Vatikaani ei vaadi vaan käskee! Ja alhaalla kirkossa on hirveä läjä motskarikypäriä Neitsyt Marian patsaan juurella, kun äidit ovat muistaneet onnettomuuksissa menehtyneitä poikiaan.

Lainaus
Toki sellaiset turvallisuuteen liittyvät varusteet joiden olemassaolo voidaan järkisyin perustella pitää olla - mutta varoitusvalo sille että huomaat peukalosi olevan vilkkukatkaisijalla... ;D
Riippuu jos pitää itseään 10 %:n fiksuimmalla densiilillä. Liikenteessä näkee unohtuneita vilkkuja kaiken aikaa. Ja harmonisointi on siis tarpeen, että kun valmistajat joka tapauksessa sen valon laittavat (olit sinä mitä mieltä tahansa) niin nyt ne ovat samanlaisia valmistajasta riippumatta. Mittaristo ja nappulat eivät voi olla joka toisessa pyörässä vasemmalla joka toisessa oikealla, viidenneksessä ylhäällä ja kahdeksasosassa tankin päällä. Jos 40 äijää on miettinyt tätäkin 15 vuotta saadakseen ne samanlaisiksi, niin miksi ihmeessä nyt olisi syntynyt ihmislaji, joka olisi viksumpaa kuin ennen. Sinäkin hajoot joka kerta kun sinappi ei ole jääkapin kolmannella hyllyllä heti ovessa ja prkl kuuluu kun joku on siirtänyt herätyskellon paikkaa sängyn vieressä. Se ärsyttää, mutta oikeasti rutiinit rules!


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Hemuli - 30 Lokakuu 2007, 14:39:27
...Mittaristo ja nappulat eivät voi olla joka toisessa pyörässä vasemmalla joka toisessa oikealla, viidenneksessä ylhäällä ja kahdeksasosassa tankin päällä...

Eihän niiden sijoituspaikasta sentään ole annettu määräystä :o , riittänee että ovat kuljettajan näkökentässä - kohta voidaankin säätää moottoripyörien modifiointi rikolliseksi toiminnaksi josta vähimmäisrangaistus on kymmenen vuotta kuritushuonetta...

Ai niin - en käytä sinappia...


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: rautis - 30 Lokakuu 2007, 14:53:42
sori to announce 1.11.1999 jälkeen sääntö 60 tai dir. 93/29 jne.
(esim. tosta http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r060e.pdf)

ajoneuvossa mikään ei ole sattumalta jossain. Kaasu oikealla, kytkin vasemmalla vilkkunapit yms. siksi voit koska tahansa hypätä kenen tahansa pyörän keppeihin ja selviytyä sillä liikenteessä - se ei siis johdu siitä että olisit 10 %:n densiilin joukossa - sori taas ;D Ja ne valohärpäkkeet on siis standardisoitu samasta syystä.

Vanhojen hd-gubbejen (jotka pitää sitä Hölmölän keskiviikkokerhoa (no wonder ettei suomennos näy Bembölen liikenneopasteissa ;D)) ei tarvii tästä välittää, mutta nuorempi sukupolvi, jolla on pyöriä myös tältä vuosituhannelta joutuu elämään myös näiden vaatimusten kanssa.


edit: jälkikirjoitus
Eihän niiden sijoituspaikasta sentään ole annettu määräystä :o , riittänee että ovat kuljettajan näkökentässä - kohta voidaankin säätää moottoripyörien modifiointi rikolliseksi toiminnaksi josta vähimmäisrangaistus on kymmenen vuotta kuritushuonetta...
Mieheni on jo istunut kuritushuonetta 13 vuotta, eikä edes omista mopoa ;D

Lainaus
Ai niin - en käytä sinappia...
Siis lopetit käytön kun oli aina väärässä paikassa ;)


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Hemuli - 30 Lokakuu 2007, 16:04:17
Siis uskomatonta... Luin tuon yllä olevan linkin pumaskan läpi ja ei voi muuta kuin päivitellä tämän päivän kukkahattutätimeininkiä ??? ...

Eli kaikkien pitää pystyä tekemään ihan mitä vaan ja sen takia sitten joka paikkaan liimaillaan varoitusvaloja ja symboleja. Ja jos jotain menee pieleen niin vika onkin aina valmistajassa eikä laitteen käyttäjässä joka ei ole perehtynyt sen käyttöön p:n vertaa? Tervetuloa 2000-luvun passivoivaan maailmaan... Aivot narikkaan ja nautitaan elämästä kun isoveli valvoo ja suojelee että pikku ihminen ei vaan vahingoita itseään tai muita omalla toiminnallaan.

Taas yksi syy lisää harrastaa vain näitä ennen EU-saatanaa valmistettuja laitteita...


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 30 Lokakuu 2007, 16:31:56
Lainaus
"6.5.1. Cold starting device. The control shall be so placed as to be reasonably and conveniently accessible to the rider."

No shit...? :D

Tuo ECE-normi muuten tarkoittaa sitäkin, että omavalmiste käsivaihteella ja jalkakytkimellä on kielletty. Mutta ei merkkivalojen sijoituspaikasta sentään ole muita määräyksiä kuin että niiden pitää olla kuljettajan nähtävissä. Katkaisijoiden sen sijaan on.

Noita saivartelu- ja tasapäistämissäännöksiä kirjoittavien insinöörien ajattelutavassa on se puute, että siinä ei kiinnitetä huomiota siihen, mikä todellisuudessa aiheuttaa onnettomuuksia. Se ei nimittäin ole sama asia kuin hypoteettinen onnettomuusriski insinöörin suunnittelupöydällä. Herra Foucault kirjoitti eräässä teoksessaan tämäntyyppisestä pikkutarkasta mutta älyttömästä vallankäytöstä sangen osuvasti otsikolla "KURI".

Myös tarpeetonta tasapäistämistä pitäisi välttää. Ei ole perusteltua vaatia merkkivaloja kaikkiin ajoneuvoihin vain siksi, että joku saattaa kokea sellaiset hyödylliseksi. Koko tämän rakentelupuuhan ideana on valmistaa yksilöllisiä ajoneuvoja. Myös Euroopan MP-kattojärjestö FEMA on ilmoittanut kantanaan, että moottoripyörien rakentelua ei missään tapauksessa pidä rajoittaa liian kasuistisella sääntelyllä, vaan innovatiivisuutta pitää päin vastoin kannustaa.

Muistutan, että esimerkiksi naapurimaan chopperkalustossa ei ole yleensä minkään sorttisia merkkivaloja, ei edes vilkkuja. Siitä huolimatta ne ovat suhteellisesti huomattavan aliedustettuina onnettomuustilastoissa. Noita E-sääntöjä kirjoittaneiden olisi sietänyt miettiä sitä.

Pelkkään empiriaan perustuva sääntely ei tietenkään aina toimi: ihmisiä ei pidä käyttää koekaniineina. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, etteikö empiiristä tietoa pitäisi hyödyntää silloin, kun sitä on.

Muistutan myös siitä, että rakentelusäännöksillä ei ole järkevää kannustaa harrastajia hankkimaan kohteiksi pelkästään vanhoja ajoneuvoja. Tämän luulisi olevan jokseenkin kaikille selvää.

Samoin komppaan herra H:ta siinä, että ihmisiä pitää kannustaa ottamaan itse vastuuta tekemisistään. Vaikka kuinka paternalistiseksi heittäydytään, ei riskejä silti saada poistettua elämästä. Niitä pitää kyetä hallitsemaan. Empiirisen tiedon avulla voidaan osoittaa kiistatta, että harrastajakunta hallitsee rakentamansa laitteet ilman ylitsevuotavaista paternalismiakin.

Merkkivaloasia ei ole mikään suuren suuri rakentelun este. Sen pieni merkitys ei kuitenkaan tee siitä tarpeellista. Tympii jo valmiiksi kun ajattelee, että tällaisenkin tavalliselle harrastajalle päivänselvän asian vääntämiseen viranomaisille joutuu käyttämään käsittämättömän paljon aikaa ja vaivaa, eikä lopputulos monien viranomaisten luutuneiden ajattelutapojen seurauksena silti ole välttämättä tyydyttävä.


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Hemuli - 30 Lokakuu 2007, 18:30:46
Hyvä että edes joku osaa vielä ajatella omilla aivoillaan itseni lisäksi ;D ... Pisteet Wintterille.

Ja Hölmölän viikkokokoontumiset? Taitaa "vanhat HD-gubbet" olla jo vähemmistönä siellä, paikan on vallannut juurikin tämän Y2K sakki. Satunnaisesti saattaa paikalla nähdä vanhaherra Jackin 20-luvun Indianillaan - mutta sehän onkin suorastaan hengenvaarallinen laite kun sitä ei koske mitkään määräykset...


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: rautis - 31 Lokakuu 2007, 09:16:54
Tuskin tota harmonisointia on tehty omavalmisteet mielessä. Silti säännösten olemassaolosta tulee olla tietoinen, jotta tiedetään miettiä millaisia muutoksia niihin kaivataan. Itsestäänselvyydet voi olla jollekin vitsi, mutta vain jos ummistaa silmänsä sille miten paljon itsestäänselvyyksistäkin joku tinkii. On syynsä miksi moottorikelkan kaasukahva pyörii toiseen suuntaan kuin moottoripyörän, mutta selkäytimessä kun on vaan se toinen tapa, niin pitkän päivän jälkeen voi tulla kohtalokkaita virheitä. Siksi mp:ssäkään ei voi kaasun suunta kahvasta vaihdella eri pyörissä. Onko tämä ollut itsestäänselvää 1920-luvulta. Tuskin. Nyt puhumme siitä itsestäänselvänä, koska standardi vaan on ollut voimassa kauemmin kuin elinikämme. En silti lainaisi jänkän miehelle, joka ei ole koskaan istunut mp:n selässä edes mopoani, vaikka sillä siihen on ajolupa.
"Vanha HD-gubbe" on kuka vaan joka on nähnyt pätkääkään 70-lukua tai jonka pyörä on tehty ennen lamaa. Kuilu nykymaailmaan ja laman jälkeen koulutus- ja työmarkkinoille tulleeseen sukupolveen on ihan konkreettinen.


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 31 Lokakuu 2007, 10:22:51
Vähän tää nyt rönsyilee, mutta kirjoitanpa silti... ;D

Noita e-sääntöjä ja direktiivejä kirjoittaneet ovat välillä pikkuisen pihalla siitä, mitä moottoripyöräily oikeasti on. Eikä tämä koske vain omavalmisteita. Kaikkein surkuhupaisin esimerkki tästä on se direktiivi matkustajan kädensijasta. Sillä ei ole mitään tekemistä realismin kanssa, joku kukkahattu on vain saanut päähänsä, että täytyyhän matkustajan jostain pitää kiinni... Vastaavanlaisia älyttömyyksiä on muitakin, kuten tästäkin ketjusta saa lukea.

Toisaalta sellaisista asioista, joilla on aivan keskeinen merkitys motskarin turvallisuudelle, kuten ohjausgeometria ja runko, ei ole esimerkiksi direktiivitasolla säädetty yhtään mitään. Ei sillä, että erityistä sentrifuugitestausta kaivattaisiinkaan, mutta tämä vain kertoo jotain olennaista nykymaailman menosta.

Omavalmistemotskarin perusvaatimukset voisi luetella aika yksinkertaisestikin:

Renkaat
Runko ja haarukat
Ohjausgeometria ja ajodynamiikka
Jarrut
Lähi- ja kaukovalo
Takavalo ja jarruvalo

Lisäksi jokin yleisvaatimus sille, että hallintalaitteiden pitää olla kuljettajan helposti käytettävissä. Konkreettisemmin tämän voisi ilmaista esimerkiksi niin, että kaikki yleisimmät hallintalaiterakenteet hyväksytään (myös jalkakytkin ja käsivaihde sekä imperiumin vastaiskuista tuttu oikeanpuoleinen vaihdepoljin). Jos nämä asiat ovat kunnossa, motskari on liikennekelpoinen. Kaikki muu on saivartelua, kuria tai muuta kontrollipolitiikkaa.


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: rautis - 11 Joulukuu 2007, 11:52:47
Mittariston merkkivaloja ja hallintalaitteita koskevat vaatimukset löytyypi nyt myös suomeksi ja kuvien kera:

sääntö 60 (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/oj/2004/l_095/l_09520040331fi00100037.pdf)


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: MECH - 26 Heinäkuu 2012, 13:57:08
Palatakseni asiaan, koska toisen pyörän muutoskatsastus on piakkoin lähellä. Kahvilaraaseri kun on kyseessä niin kaikki ylimääräiset pultit ja tingentangelit on täysin turhia.

Eli mitä ne minimit merkkivaloille sitten oikeasti ovat?

-1984 vanhemmat ei tarvitse mitään, mutta mitenkäs välit 1984-2003 ja 2003->


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Choppers_Forever - 25 Tammikuu 2013, 10:34:40
Tänne tarvitaan tietoa kanssa... Eli ovatko pakolliset ja mitkä ja mihin...?


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: -Teme- - 25 Tammikuu 2013, 14:17:02
Lainaus otsikon "Moottoripyörien valaisimet ja niiden muuttaminen"-alta
Artikkeli PDF-muodossa

Ohessa ylläoleva artikkeli PDF-muodossa tulostamista varten. Mukana boonuskuvia sekä taulukko josta voit yhdellä silmäyksellä tarkistaa valomääräykset.

Dokumentti: http://www.mmaf.fi/documents/Tekniikka-Valomaaraykset200802.pdf

Tuon lisäksi katsastajan käsikirjasta löytyi tarkennusta kaukovalojen merkkivaloon
01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä
- kaukovalon merkkivalo pakollinen, ANA Tpp 73 §
- sivuseisontatuen tulee olla varustettu palautusjousella tai merkkivalolla. ANA Tpp 67 § ja 73 §

karsastaja kässäri ei kyllä maininnut noita muita pakollisia merkkivaloja joita tuo MMAF:n taulukko mainitsi


Otsikko: Vs: Mittariston merkkivaloista
Kirjoitti: Choppers_Forever - 28 Tammikuu 2013, 09:15:02
Lainaus otsikon "Moottoripyörien valaisimet ja niiden muuttaminen"-alta
Tuon lisäksi katsastajan käsikirjasta löytyi tarkennusta kaukovalojen merkkivaloon
01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä
- kaukovalon merkkivalo pakollinen, ANA Tpp 73 §
- sivuseisontatuen tulee olla varustettu palautusjousella tai merkkivalolla. ANA Tpp 67 § ja 73 §

karsastaja kässäri ei kyllä maininnut noita muita pakollisia merkkivaloja joita tuo MMAF:n taulukko mainitsi

Kiitos...

sinisellä valolla sitten mennään. ja pienimmällä mahdollisella.

CF