Moottoripyörien valaisimet ja niiden muuttaminen

<< < (18/18)

Erkko!:
Lainaus käyttäjältä: CrossBones - 08 Maaliskuu 2016, 00:39:54

Lainaus käyttäjältä: Katsastajan käsikirja

01.12.1957 oli voimassa säädös, jonka mukaan moottoripyörässä
- tulee olla lähi- ja kaukovaloheitin
- kolmipyöräisessä kaksi edellä mainittua valonheitintä.
MaA Tpp 34 §, 392/57

01.07.1967 tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä
- tulee olla E- hyväksytty tai symmetriset eurooppalaiset lähivalot
- kolmipyöräisessä riittää yksi valonheitin
MaA Tpp 34 §, 392/57 + 233/67

01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä tulee olla
- lähi- ja kaukovalonheitin
- väri valkoinen tai vaaleankeltainen
- lähivalon heitin E- hyväksytty tai vähintään 15 W lampulla varustettu symmetrinen lähivalo.
- 50 - 120 cm korkeudella
- saa olla kaksi valonheitintä, valaisevien pintojen väli enintään 10 cm lähivalo vain toisessa, kaukovalo molemmissa ja milloin valonheittimet päällekkäin, lähivalot ylemmissä. Referenssiluku enintään 40.
ANA Tpp 73 §, 150/83

Ymmärränkö nyt niin, että ennen -84 rekisteröityyn moottoripyörään saa laittaa etulampun/etulamput todella vapaasti? Ei ole mitään näkyvyys/korkeus/etäisyys tms. esteitä enää?

Mä olen ymmärtänyt niin että sijoittaminen on kuitenkin määritelty samoin kaikissa pyörissä etuvalojen suhteen, mutta valojen/umpioiden merkinnät on vapaammat vanhemmissa pyörissä.. ja ettei pre '84 tartte tota parkkia. Fiksut korjaa, kun tyhmät sekottaa.
Lainaus käyttäjältä: MMAF pdf:ssä seisoi näin

Etulyhty on asennettava niin kauas eteen, että se ei häikäise
kuljettajaa taustapeilin tai muun heijastavan pinnan kautta.
Minimiasennuskorkeus maanpinnasta on 500 mm,
maksimiasennuskorkeus 1200 mm. Umpion on oltava esteettä
nähtävissä 80 asteen sektorilla molemmille sivuille, 15 asteen
sektorilla ylöspäin ja 10 asteen sektorilla alaspäin. Toisin
sanoen valon näkyvyys ei saa es
tyä moottoripyörän rakenteen
johdosta. Jos ajo-, kauko- ja seisontavalot on ryhmitetty
samaan umpioon, sen tulee sijaita moottoripyörän keskilinjalla.
Jos umpioita on useampia, ne
pitää asentaa symmetrisesti
joko päällekkäin moottoripyörän keskilinjalle siten, että linssien
sisäreunojen välinen etäisyys on enintään 200 mm, tai
vierekkäin samalle korkeudelle siten, että linssien sisäreunojen
välinen etäisyys on enintään 200 mm ja kumpikin linssi on
yhtä kaukana moottoripyörän keskilinjasta. Lähi- ja
kaukovalot voidaan sijoittaa eri umpioihin tai kahdentaa
siten, että molemmissa umpioissa on sekä lähi- että
kaukovalo. Lähivalo saa palaa myös yhtä aikaa kaukovalon kanssa.

Mun asia liittyy myös tuohon pre '84 aikaan.
E-merkintä on tullut siis kaikkiin valoihin '89, joten niitä ei tarvitse huomioida, kunhan watit on oikein. Mitenkäs noi pätee ledien kanssa? Vilkut saa olla e-merkitsemättömät ledit, mutta 15W? Siinäpä onkin pähkinä purtavaksi että sellaiset löytää. Joo, ei tartte olla vilkkuja ton ikäsessä, mutta kuka ilman niitä haluaa ajaa? En ole ikinä ymmärtänyt miksi ajoneuvoissa mitataan valoja tehon yksiköllä kun valoisuuteen on oma lukunsa luxi.

Samainen 15W löytyy myös ajovalojen tiedoista. Tuollaisia LED valaisimia löytyykin sitten reilummalti. Mitenkäs tuon pitkien kanssa, sen vaadituista tehoista ei ole mitään tietoa. Sinne kun tuuttaa tuollaiset 55W LED valoa pitkille, kun varmasti näkee.

Olenko muuten tulkinnut oikein ettei takavalon ja jarruvalon tarvitse olla samassa umpiossa?

turbomursu:
Kävin äsken auton katsastamassa ja kyselin MP:n valoista, kun on tulossa tuplaumpiot. Pyörä on -84, joten E/e-hässäkän voi onneksi unohtaa. Parkeista sanottiin, että pitää olla keskilinjalla tai symmetrisesti, mutta noin vanhaan pyörään ei parkkeja tarvii laittaa. Ystävällisesti vielä lähettivät sähköpostiin tämmöisen valo-ohjeen.

Mielenkiintoinen kohta heti alussa, jos takavalon sijoitusta pähkäilee.
Lainaus

Ajoneuvoon voidaan asentaa vain säädösten mukaisia pakollisia ja vapaaehtoisia valaisimia tai
merkkivalolaitteita. Ajoneuvoon ei saa asentaa muita valaisimia. Esimerkiksi seuraavat valaisimet
tai valaisinasennukset eivät ole sallittuja:
 Takavalaisimen asentaminen ajoneuvon keskilinjasta poiketen takapyörän viereen, jos
sijoitus- ja näkyvyysvaatimukset eivät täyty
 Elävät valaisimet, joiden valaisevan pinnan muoto vaihtelee tai valaisevan pinnan paikka
muuttuu
 Ajoneuvon alustaan kiinnitetyt alustavalaisimet
 Muut koristevalaisimet

Eli ymmärtäisin, että takavalon voi asentaa sivukilpitelineeseen, jos näkyvyysvaatimukset täyttyvät. Tuosta ei sitten voi sanoa, että voiko "tuuning-valoja laittaa ollenkaan esim. kytkimen taakse.

Peacemakermichael:
Tervehdys foorumille!

Tuossa on työn alla 1984 mallinen shoveli, jota jalostetaan isolla kädellä ensi kesäksi. Pyörä on tuotu 2017 Ameriikoista, ja rekisteriotteessa lukee käyttöönottopäivänä 00.00.1984. Nuo valomääräykset ovat muuttuneet 01.01.1984 jälkeen rekisteröityjen pyörien kohdalla mm. niin, että vilkut ovat pakolliset. Tahtoisin jättää fillarista vilkut pois ihan vain esteettisistä syistä, mutta mietityttää virkavallan suhtautuminen asiaan. Onko siis niin, että tuo 00.00.1984 olisi porsaanreikä, jolla kiertää vilkkuvaatimukset ym, vai täyttyykö sakotusperuste siltä osin, jos jätän vilkut kaupan hyllyyn? Tuossa pyörässähän on ollut vilkut tehtaalta, ja siihen voivat periaatteessa vedota, mutta milläs ne sen todistavat?

Erkko!:
Lainaus käyttäjältä: Peacemakermichael - 02 Lokakuu 2019, 11:49:17

Tervehdys foorumille!

Tuossa on työn alla 1984 mallinen shoveli, jota jalostetaan isolla kädellä ensi kesäksi. Pyörä on tuotu 2017 Ameriikoista, ja rekisteriotteessa lukee käyttöönottopäivänä 00.00.1984. Nuo valomääräykset ovat muuttuneet 01.01.1984 jälkeen rekisteröityjen pyörien kohdalla mm. niin, että vilkut ovat pakolliset. Tahtoisin jättää fillarista vilkut pois ihan vain esteettisistä syistä, mutta mietityttää virkavallan suhtautuminen asiaan. Onko siis niin, että tuo 00.00.1984 olisi porsaanreikä, jolla kiertää vilkkuvaatimukset ym, vai täyttyykö sakotusperuste siltä osin, jos jätän vilkut kaupan hyllyyn? Tuossa pyörässähän on ollut vilkut tehtaalta, ja siihen voivat periaatteessa vedota, mutta milläs ne sen todistavat?

Ei faktaa mutta omia mietteitä.
00.00.1984 varmaan meinaa, etteivät tiedä tarkkaa päivämäärää käyttöönotolle, mutta vuonna ´84 se on ollut. 01.01.1984 taas on ihka ensimmäinen päivä kyseistä vuotta. Eli mikäli käytöönotto päivämäärä on 83-84 vuodenvaihteen tällä puolella, istuu pyörä vilkullisten pöydässä.

Kannattaa harkita kahvanpäihin sopivia vilkkuja ja takapäähän saa varsin soppeleita pieniä ledejä jotka täyttää vaatimukset (pl 15W tehoa, mutta katsurit katsovat tuolloin silmällä). E-merkintää ei vilkuilla tai muillakaan valoilla tarvitse olla, joten joka kiinan kilke kelpaa.

Tikimatic:
Hei

Yksi takalyhdyn vaatimukseista on : punainen valo.
Onko lailista takalyhty jonka lasi on kirkas (läpinäkyvä) mutta kun pyörä on käynissä niin valo on punainen (ajo ja jarru valo samassa) ?
(lisään että on erikseen punainen heijastin)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu