MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: janshovel70 - 21 Elokuu 2007, 13:47:03



Otsikko: Alkuper.rungon modifioiminen
Kirjoitti: janshovel70 - 21 Elokuu 2007, 13:47:03
AKE:n ohjeistuksessa sanotaan rungon uudelleen muotoilusta että käyttämällä ainakin osittain alkuper.osan materiaalia ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta.Onko kokemusta kuinka paljon pitää vanhaa olla mukana ja miten alkureräisyys tunnistetaan,riittääkö että runko "tunnistetaan"moottoripyörään kuuluvaksi ::).Miten runko nro:n tai ID:n,jos ne jää muutosten myötä pois?Pitääkö käydä konttorilla kyselemässä?


Otsikko: Vs: Alkuper.rungon modifioiminen
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 Elokuu 2007, 14:08:58
Jos runkonumeroon joudutaan koskemaan, pitää aina käydä konttorin kautta.

Ajatuksena tuossa muuttamisen prosenteissa on ollut se, että putki on putkea, vaikka sitä pitkältikin uusittaisiin. Stretsaamisessa ja reikkaamisessa, samoin kuin perän levityksessä, ei yleensä myöskään poistu mitään, vaan päinvastoin väliin tulee vain lisää kamaa. Tällöin kanta-ajoneuvon osuus ei todellisuudessakaan pienene.

Alkuperäisyys on tarkoitettu tunnistettavaksi rakennetta tutkimalla. Kaksikehtoinen, moottorin ja takahaarukan tai -akselin tuentapisteet jne. Jos nämä keskeiset rakenteen ominaisuudet eivät muutu, ei prossia pitäisi mennä. Jos taas jokin rakenne selvästi muuttuu, esim. kehtorakenne kaksikehtoisesta yksikehtoiseksi, silloin prossia menee katsastusmiehen arvion mukaan. Jousiperän muuttaminen jäykäksi on määritelty 8 %:n arvoiseksi (haarukka ja iskarit). Tästä voi tosin pari prossaa antaa hyvää, jos käyttää alkuperäiset taka-akselin tukikappaleet, kuten esimerkiksi Softailissa voi tehdä.