MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: TomiKoo - 07 Tammikuu 2014, 12:31:24



Otsikko: Sähkökaavion ihmettelyä, parannusehdotuksia kaivataan.
Kirjoitti: TomiKoo - 07 Tammikuu 2014, 12:31:24
Mopedin sähköt ovat juuri työnalla. Koitin karsia alkuperäistä sillisalaattia ja poistaa joutavia toimintoja. Halusin myös uudelleensijoittaa virtalukon ja siirtää starttauksen virtalukon yhteyteen, samalla saada tangosta namiskoita pois. Tarkoituksena oli myös parantaa virransyöttöä paria releitä.

Kaipaisin pikaisesti konkareiden kommentteja ja mielipiteitä toteutuksesta. Onko minulla jäänyt jotain huomiotta tai olisiko jokin asia syytä tehdä toisin ja mistä syystä? Alla kuva ruutupaperille tuhratusta kaaviosta, koitin myös laittaa lontooksi joitain detaljeja. Kysykää, jos siinä on jotain epäselvää.

(http://tomikoo.kuvat.fi/kuvat/Mopot/Triumph+Scrambler+2006/004.jpg/_img900.jpg)

Tuota olisi meininki tänään saada tehtyä, joten nyt olisi hyvä hetki heittää vinkkejä.  ;)


Otsikko: Vs: Sähkökaavion ihmettelyä, parannusehdotuksia kaivataan.
Kirjoitti: Hemuli - 14 Tammikuu 2014, 12:24:00
Ihan ensimmäiseksi hämmästyttää että miksi ihmeessä kaikki sulakerasialle kulkeva virta menee releen läpi? Tuo rele kun poksahtaa niin siinä oli sitten pyörän kaikki sähköt. Rele on turha tuossa välissä, vedät vaan suoraan virtalukolta sähköt sulakerasialle.

Sitten varoitusvalot ja sytkä ovat pelkästään pääsulakkeen takana, virtalukon ja niiden välillä ei ole mitään. Kun taas ajovaloille tuhlataan peräti kaksi sulaketta.


Otsikko: Vs: Sähkökaavion ihmettelyä, parannusehdotuksia kaivataan.
Kirjoitti: TomiKoo - 15 Tammikuu 2014, 22:15:37
Sulakerasian virtojen vienti releen kautta oli mielestäni järkevämpi vaihtoehto, kuin kierrättää virrat virtalukon kautta. Oletuksena, että releen kautta häviöt olisivat pienemmät. Sinänsä kai on sama, onko rikkoutuva rele tai rikkoutuva virtalukko syynä matkan katkeamiseen.

Toki tuosta tulee kaikin puolin paljon simppelimpi, jos sulakkeille ottaa tuonnin virtalukolta. Virtalukon lähtö nro 3 katkeaa, kun käännetään starttiasentoon, lähtö 4 taas on aina +12v. Onko mielestäsi väliä, kummasta viennin sulakkeille ottaa?

Parkin ja sytkän puolelle en ajatellut tarvittavan muuta, kuin kohtuu alhaisen pääsulakkeen. En nyt äkkiseltään muista, että tätä varten netistä kaivamissani kaaviossa olisi ollut lisäsulake vielä virtalukon jälkeenkin. Eikö pääsulake anna tuonne puolelle jo riittävän suojan?


Otsikko: Vs: Sähkökaavion ihmettelyä, parannusehdotuksia kaivataan.
Kirjoitti: Santtu - 16 Tammikuu 2014, 11:46:35
Pääsulakkeen voisit siirtää siihen heti siihen akun lähtoon niin, että se on ennen relettä ja päävirtakytkintä?

Ohessa joskus kauan sitten omalle HD:lleni piirtämä todella yksinkertainen sähkökaavio:


Otsikko: Vs: Sähkökaavion ihmettelyä, parannusehdotuksia kaivataan.
Kirjoitti: jsantala - 16 Tammikuu 2014, 17:21:56
Itsekin kyllä kierrättäisin käyttövirran releen kautta, jolloin sen kulkema matka pysyisi mahdollisimman lyhyenä ja virtalukon kautta kiertäisi vain releen ohjausvirta. Jos on virtalukosta kovin huolissaan niin tuohon on helppo miettiä etukäteen tapa tarvittaessa ohittaa virtalukko ja pakottaa rele yhdistämään virtalukosta riippumatta. Mitä lähemmäs akkua pääsulakkeen vain fyysisesti saa niin sitä parempi. Ainakaan ei muita komponentteja ennen sulaketta.


Otsikko: Vs: Sähkökaavion ihmettelyä, parannusehdotuksia kaivataan.
Kirjoitti: TomiKoo - 16 Tammikuu 2014, 19:00:45
Mitä lähemmäs akkua pääsulakkeen vain fyysisesti saa niin sitä parempi. Ainakaan ei muita komponentteja ennen sulaketta.

Kuvan piirtämisen jälkeen tuli vielä jokunen muutos ja pari ajatuskatkostakin korjasin. Esimerkiksi Santun mainitsema pääsulake on heti akulta lähtevässä piuhassa, noin 10cm päässä akusta. Rele on siitä noin 5cm päässä, virtalukko hieman sivussa 10cm päässä, sulakeboksi akun päällä jne. Kaikki on yhdessä laatikossa penkin alla. Kaikkeen pääsee käsiksi kahden kuusiokolopultin avaamisen jälkeen. Laitan vaikka kuvan, kunhan saan läjään.