APU II ja melumittaukset

<< < (5/6) > >>

Tuusulan T-Bone:
Lainaus käyttäjältä: jaska - 15 Syyskuu 2013, 23:26:18

Mittauksessa ei käytetty minkäänlaista kierroslukumittaria vaan pyydettiin laittamaan kaasua käskystä.


Tämä on sen sortin virhe, jolla saattaa saada isojakin eroja tuloksissa aikaan. Noi muut virheet, vaikka virheitä sinänsä ovatkin, eivät näy tuloksissa kovin suuressa määrin.

Muuan valistunut harrastaja on jo ehtinyt viedä samanlaisen asian käräjäoikeuteen - ja voittanut juttunsa. Tuomioistuin totesi, että mittaus ei ollut pätevä, kun mittauskierroslukua ei kierroslukumittarin puuttuessa todettu "erillisellä laitteella". Toisin sanoen käräjäoikeuden mielestä poliisin korva ei ollut "erillinen laite"... ;D

Kättä pitempää löytyy Vantaan käräjäoikeuden tuomiosta R 12/3841.

jaska:
Kiitos kommenteista Santtu ja Tuusulan T-Bone.
Infosin kaveria asiasta ja olin mukana kun mittaukset uusittiin konttorilla samoilla palikoilla.

Vertailun vuoksi mittailtiin samalla konttorilla myös kahdesta muustakin moottoripyörästä meluja
ja kaikissa mittauksissa poliisin tyylillä lähempää ja pakokaasujen linjasta mitattuina tuli
jopa 6dB suurempia mittauslukemia samoilla kierroksilla ja samalla mittarilla mitattuna.
Tuohan on jo merkittävä systemaattinen mittausvirhe.

Oikealla mittaustavalla 45 asteen kulmasta oikealta etäisyydeltä saatiin kaikille vaimentimille
siis pienemmät lukemat kuin poliisin tyylillä mitattuina.

Todettiin testailemalla että kierroslukemalla on erittäin suuri vaikutus mittaustulokseen.
Staattista mittausta ei todellakaan tule hyväksyä ilman erillistä kierroslukumittaria suoritettavaksi
muutoin kuin tyhjäkäynnillä.

Käytäntö ohje onkin mitata staattinen mittaus vain tyhjäkäynnillä mikäli erillistä kierroslukumittaria
ei ole. Näin oltiin ohjeistettu myös Kuopion HD-myymälää jossa voi testimittauksia teettää.

Tyyppikilpien mukaisilla kierroslukemilla ja / tai puolella huipputehon kierroslukemista
mitatessa ohjeena on että "MITTAAJALLA on oltava ERILLINEN KIERROSLUKUMITTARI."

Myös desibelimittarin etäisyydellä todettiin systemaattisesti merkitystä mittauslukemaan.
Kun mittari tuotiin lähelle pakoputken päätä missä linjassa tahansa niin myös
pakokaasujen aiheuttamat ilmavirtaukset ovat voimakkaampia ja mittari näyttää suurempaa lukemaa.
Jos mittari on suoraan pakokaasujen virtauslinjassa niin mittari näyttää suurempaa lukemaa
myös kauempana ja huomattavasti suurempaa lukemaa läheltä mitattuna.

Mittari ilmeisesti tulkitsee tuolloin myös pakokaasujen virtauksien aiheuttamat paineerot äänenpaineena.

Samanhan tekee myös mikrofoni jos siihen laulaja suoraan hengittää tai puhaltaa (ei ääntä vaan kaasua = hengitys ilmaa).


Trafin ohjeissa kummastuttaa myös mittausalueen ja mittarin sijainnin ohjaamassa
kuvassa oleva ohje PAKOPUTKEN SUUN korkeudesta 0.2m.

Netistä sama kuva löytyi tuolta:
http://www.google.fi/imgres?hl=fi&biw=1366&bih=596&tbm=isch&tbnid=b9ueT_GVy9nK2M:&imgrefurl=http://www.vmaxclubfinland.com/foorumi/viewtopic.php%3Fp%3D10581&docid=-ZZd--QFlBXVfM&imgurl=http://www.vmaxclubfinland.com/foorumi/download/file.php%253Fid%253D1015%2526t%253D1%2526sid%253D754c29b46b975ed18cdf0439054e8611&w=400&h=189&ei=z8M-UvvrLIKO4ATDjYCwBg&zoom=1&ved=1t:3588,r:16,s:0,i:126&iact=rc&page=1&tbnh=151&tbnw=314&start=0&ndsp=18&tx=142&ty=82

Monessa customissa pakoputken suun korkeus on alle 20cm jolloin mittaustason aiheuttamat
ensimmäiset heijastukset lisäävät desibelilukemaa äänilähteen lähellä noin 3dB.
Sama juttu huomioitava akustiikassa (HiFi harrastajat tämän tietääkin).

Käytännössä poliiseilla ja konttoreilla pitäisi olla tuon ohjekuvan mukaan mittausta varten
tunkki tai jokin liuska takarenkaan alle staattisen mittauksen ajaksi että pakosarjan
suu saadaan tuolle ohjeen antamalle 20cm korkeudelle mittaustasosta.

Minkä ihmeen takia tästä on tehty näin vaikeaa?

Miksi staattista mittausta ei mitata samaan tapaan kuin kaikkia liikenteeseen liittyviä
melumittauksia ja ohiajomittauksissa.
Eli miksi staattista mittausta ei tehdä esimerkiksi 7.5m päässä moottoripyörän sivulta ja 1m korkeudelta tien tasoon nähden?

Kuka siinä 50cm päässä ja 20cm korkeudella on moottoripyörän ääniä kuuntelemassa?
Ja jos on niin huolestuisin siitä henkilöstä vaikka moottoripyörässä olisi miten hiljaiset pihinät.

Tiedän että äänenpaine heikkenee etäisyyden kasvaessa,
samoin ensimmäisten heijastusten (kaikujen) aiheuttama vaikutus desibelilukemiin.

Tietääkö kukaan millä tavoin valmistajan ilmoittamat tyyppikilpiin merkityt desibelilukemat on mitattu?

Onko ne ohiajomeluun liittyviä lukemia? Jos on niin miksi niitä sovellettaisiin suoraan staattiseen mittaukseen?
Jos ne ovat staattisia mittauksia niin miltä etäisyydeltä ja missä kulmassa ne on mitattu?

Omat soundit meni onneks läpi jo poliisin mittauksista.

Ihmetteli se poliisisetä siinä mittaillessa isompia lukemia erään moottoripyörän vakiovaimentimienkin kanssa.
Taitaa olla nuo asetetut melurajat liian tiukkoja tuolle urpolle mittaustavalle jossa melua mittaillaan puolen metrin päästä.

Hyvää syksyä kaikille. Ajetaan kun on vielä ajokelejä!
Ja keskitytään olennaisempaan tekijään kuten rengaspitoon.
Melu ei aiheuta vaaratilanteita liikenteessä - hirvet se häätää näin syksylläkin kauemmaksi.

Varokaa hirviä, irtolehtiä ja kylmempiä renkaita.
Pito ei ole enää sama kun kesähelteillä.
Tahtoo puskea perää rinnalle.

Tuusulan T-Bone:
Mölymittauslainsäädäntö on monella tapaa ihan perseestä, se on varmaan selvää kaikille muille paitsi joillekin viranomaisille... ;D

Pari kommenttia tohon ylläolevaan. Mulla on jonkin verran tutkimusta aiheesta takana ja mittauskokemusta noin 150 pyörästä. Tältä pohjalta totean, että pienet heitot etäisyydessä tai kulmassa eivät vaikuta olennaisesti tuloksiin. Ellei mittaria tungeta suurinpiirtein pakoputken sisään, kaikki nämä heitot mahtuvat tuon poliisin puuttumiskynnyksenä käyttämän + 3 dB(A) toleranssin sisään. Tahtoo sanoa että tällaisista ei ole kovin hyödyllistä saivarrella, ellei ole erittäin vahvaa näyttöä siitä, että mittaustulos voi heittää enemmän kuin tuon + 3 dB(A).

Sen sijaan se kierrosluku on olennainen juttu, sillä saadaan helposti paljonkin yli + 3 dB(A) heittoja. Kierroslukuun liittyen todettakoon, että lain mukaan prätkän omaa rundikelloa saa käyttää, jos sellainen on olemassa. Ellei ole, pitää joku ulkoinen rundari löytyä, muuten mittaus ei ole pätevä, mikä vahvistettiin tossa yllä mainitsemassani tuomiossa.

Tyyppikilpeen merkitty arvo syntyy siten, että ensin ajetaan ohiajotesti. Jos se menee läpi, sitten tehdään staattinen mittaus (oikeaoppisesti ja oikeilla rundeilla). Mikä sen tulos ikinä onkin, se on se tyyppikilpeen merkittävä raja-arvo.

Näitä löytyy sitten moneen junaan. Tyyppihyväksynnässä ohiajotestin raja-arvo on kaikille isoille pyörille sama 80 dB(A). Sen sijaan tyyppikilpeen merkitty arvo vaihtelee alkaen jostain 86 dB(A) tasolta korkeimmillaan 106 dB(A) (MV Agusta - hyvät soundit... 8)).

Käytännössä vakiopyörät täyttävät jokseenkin järjestelmällisesti staattisen mittauksen vaatimukset, oli vaatimuksena sitten lain raja-arvo 106 tai 103 dB(A) tai tyyppikilpeen merkitty arvo. Ja niin tekee aika iso osa muutetuistakin. Sen sijaan ohiajotestin vaatimuksia ei OIKEASTI täytä kuin harva vakiopyöräkään, muutetuista puhumattakaan. Käytännössä asian voi yleistää niin, että mitä suurempi tyyppikilpeen merkitty arvo on, sitä todennäköisimmin ohiajotestissä tulee oikeasti hylky. Yli 100 dB(A) tyyppikilven arvoilla käytännössä kaikki ohiajotestit ovat sitä tavallista Brysseliä.

Koko tää metelisääntely pitäis lakaista puhtaaksi isolla luudalla. Koska päätöksenteko tapahtuu tältä osin lähinnä Brysselissä kaikenmaailman hourupäiden toimesta, epäilen jyrkästi, että asiaan ei tule koskaan järjen valo paistamaan.

Joten vedetään näillä.

Santtu:
Ajankohtainen kakkonen huomenna tiistaina 23.6.2015 kello 21:00 "Prätkien meluhaitat kuuluvat ja tuntuvat": http://areena.yle.fi/1-2449115

Röpöttäjä:
Lainaus käyttäjältä: Santtu - 22 Kesäkuu 2015, 11:12:58

Ajankohtainen kakkonen huomenna tiistaina 23.6.2015 kello 21:00 "Prätkien meluhaitat kuuluvat ja tuntuvat": http://areena.yle.fi/1-2449115

Tulipa katsottua. Mittaukset tehtiin mielestäni väärin. Jos paikalla mittaus ei onnistu niin eikös ohiajomittaus p itäisi tehdä ennen kilpien irroitusta?
Kummastako putkesta ääni mitataan jos on ns HD Heritagen orkkis putket joista etupytyn piippu on etummaisena ja taka pytyn piippu taaempana? os mitataan taaemmsta on etummaisen pytyn pakarin kulma mittariin nähden alle 45 asteen kulmassa reilusti?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu