MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: MECH - 25 Elokuu 2007, 12:11:58



Otsikko: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: MECH - 25 Elokuu 2007, 12:11:58
Kahlasin tuossa läpi aken sivuja ja mistään ei enää löydy linkkejä viimeisimpiin säädöksiin.
Mikä on tämän hetken tilanne? Muistelisin että viimeksi vuonna 2006 kilpi sai olla taitettuna alareunasta 30 astetta ulospäin tai 15 astetta sisäänpäin. Näkyvyyttä piti olla 5 astetta kilven alareunasta alaspäin ja 30 astetta kilven yläreunasta ylöspäin. Näkyvyyttä molemmille sivuille taas piti olla 30 astetta kilven molemmista sivureunoista mitattuna.
Lisäksi kilpeä ei saanut asettaa toiselle puolelle takahaarukkaa (tämä lukeekin nykyään aken sivuilla valaisinesimerkkejä kohdassa).

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Mopojen+ja+moottoripy%C3%B6rien+rakennemuutokset/Valaisimet.htm

"Esimerkki 2.

Moottoripyörän takavalaisin (1 kpl) ja rekisterikilpi halutaan sijoittaa takahaarukan yläpuolelle taka-akselin kohdalle niin, että valaisin ja kilpi eivät ole enää symmetrisesti pyörän keskilinjalla. Muutos ei ole sallittu. Jos takavalaisimia on yksi kappale, tulee valaisin sijoittaa ajoneuvon pituussuuntaiselle keskilinjalle, ei sivuun. Kahden takavalaisimen tulee sijaita keskilinjaan nähden symmetrisesti. Valaisinta koskee myös näkyvyysvaatimus, jonka mukaan sen tulee näkyä 80 asteen kulmassa molempiin suuntiin. Ajoneuvon sivulle taka-akselin kohdalle sijoitettu takavalaisin ei näy em. mukaisesti. Myös rekisterikilpi tulee sijoittaa niin, että mikään ajoneuvon osa tai varuste ei peitä sitä ja kilven tulee näkyä myös sivusuunnasta katsottuna."

Katsastusmiehiltä saa vanhaa infoa ja näin ollen luottamus heidän sanomisiinsa on mennyt täysin, joten nyt jos joku löytää viimeisimmän virallisen direktiivin niin papukaijamerkki ja iso kiitos hänelle.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: MECH - 25 Elokuu 2007, 12:25:54
Eur-lexistä löytyi vain tämä. Tai sitten en vain osaa etsiä...
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/oj/1999/l_118/l_11819990506fi00320035.pdf (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/oj/1999/l_118/l_11819990506fi00320035.pdf)


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Hemuli - 25 Elokuu 2007, 15:55:11
En kyllä itsekään tähän hätään löytänyt muuta tekstiä kuin tämän:

"Takavalo, jarruvalo sekä vilkut tulee olla symmetrisesti keskilinjan suhteen. Takavalon tulee näkyä 80 asteen kulmassa molemmille sivuille. Jarruvalon pitää näkyä 45 asteen kulmassa molemmille sivuille. Rekisterikilven valon tulee olla valkoinen ja valaista kilpi, ei häikäistä taakse. Rekisterikilpi pitää kaikilta osin olla yli 20 senttiä irti maasta, muttei yli 150 senttiä. Lisäksi kilven tulee olla sivusuunnassa pyörän uloimpien pisteiden välissä. Kilpi ei saa olla yli 30 asteen kulmassa, mikäli on kallistettu yläreuna eteenpäin. Mikäli yläreuna taaksepäin, kulma on 15 astetta."

Ei sanaakaan sivukiinnityksen kieltämisestä. Tuntuu vähän siltä että AKE tulkitsee taas pykälää omiin nimiinsä - toki kilven tulee näkyä myös viistosti sivusta mutta onhan monessa autossakin kilpi upotettu korirakenteisiin niin ettei se nyt ihan nollakulmasta näy.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: rautis - 25 Elokuu 2007, 18:08:39
1.11.1995 alkaen direktiivi 93/94/EY, jota en tosin löytänyt kuin Lontooksi
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/consleg/1993/L/01993L0094-19990526-en.pdf
Direktiiviä on muutettu viimeksi 1999 ja muutokset on kirjoitettu tekstiin sisään eli on ajantasainen versio.

Kaikki vaatimukset löytyy muuten parhaiten (AKEakin paremmin) taulukosta tuolta toisaalta
http://www.mmaf.fi/documents/asetus-rakennevaruste-20060101-liite1.pdf

Ja mikä omaa pyörää koskee löytyy 1984 alkaen AKE:n taulukosta
http://www.ake.fi/pdf/MPjaL5ver1_2.xls

Tässä vielä kilven sijaintivaatimukset direktiivistä,  jotka voisi joku kääntääkin:
GENERAL LOCATION
2.1. The mounting for the rear registration plate of a motorcycle, motorcycle
combination or tricycle must be located at the rear of the vehicle in such a
manner that:
2.1.1. the plate can be positioned within the longitudinal planes passing through the
outer extremities of the vehicle.
3. INCLINATION
3.1. The rear registration plate:
3.1.1. must be at right angles to the median longitudinal plane of the vehicle;
3.1.2. may be inclined from the vertical by not more than 30º, with the vehicle
unladen, when the backing plate for the registration number faces upwards;
3.1.3. may be inclined by not more than 15º from the vertical, with the vehicle
unladen, when the backing plate for the registration number faces downwards;
4. MAXIMUM HEIGHT
4.1. No point on the space for mounting the registration plate may be more than 1,5
m above the ground when the vehicle is unladen.
5. MINIMUM HEIGHT
5.1. No point on the space for mounting the registration plate shall be less than 0,20
m above the ground or less than the radius of the wheel above the ground if that
is less than 0,20 m, when the vehicle is unladen.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Hemuli - 25 Elokuu 2007, 18:31:50
Eipä tuossa englanninkielisessä ollut oikeastaan muuta uutta tuohon ylle postaamaani tekstiin kuin että seuraavat kohdat täsmentävät kilven sijoittelua:

3.1.1. Rekisterikilven tulee olla suorassa kulmassa moottoripyörän pituussuuntaiseen tasoon nähden

5.1. Rekisterikilpi ei saa milloinkaan olla sijoitettuna alemmas kuin 0,20 m maanpinnasta mitattuna tai alempana kuin renkaan säde jos se kuormaamattomana on alle 0,20 m.

Edelleenkään ei sanaakaan kilven sijoittamisesta sivuun keskilinjasta. Onko AKE:lla taas joku oma "mutu"-tulkinta asiasta?


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: rautis - 25 Elokuu 2007, 19:38:32
Ehkä AKE:n tulkinta perustuu tohon näkemään, jota tosin en laittanut mukaan lontooksi, kun se on pyöräkohtainen riippuen leveydestä ym. eli kilven pitää näkyä sivulle 30 asteen sisässä, jolloin ei voi olla katveessa esim. renkaan takana, jos katsoo toiselta puolen kuin missä kilpi on. Jos ymmärsi tästä kukaan. Jos ei niin käy klikkaamassa direktiiviä.



Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: MECH - 25 Elokuu 2007, 21:27:25
Jes! Eli missään kohtaa ei tosiaan todeta, että kilven tulisi olla keskilinjalla. Ainoa ehto on, että näkyvyyttä on 30 astetta sivulle kilven sivureunoista katsottuna. Eli voin asentaa kilven sivuun takarenkaan takareunan viereen (säädöksethän sanovat, että kilpi ei saa tulla pyörän muiden osien reunojen muodostavan suorakaiteen yli, eli siksi kilpeä ei saa asentaa takarenkaan takapuolelle.

Tosin tuotakin voisi kiertää niin että rakentaisi tarpeeksi pitkän takahäkin, jolloin kilven voisi asentaa myös takarenkaan taakse... no hälläväliä... Ei kosketa tätä projektia...

Painun tästä rakentamaan sivurekisterikilven telinettä!

Kiitokset kaikille vastauksista.

PS. Lisäkysymys: olettaen että pyörä on vanhempi kuin 1993 ja koska sitä vanhemmille ei ole säädöksiä rekisterikilven asemasta (niin itse ymmärsin noista eu-pykälistä) niin saako niin vanhaan asentaa sen kilven minne itse haluaa??


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Hemuli - 25 Elokuu 2007, 22:27:58
...pyörä on vanhempi kuin 1993 ja koska sitä vanhemmille ei ole säädöksiä rekisterikilven asemasta...

En jaksa kahlata direktiiviä läpi mutta tähän olisi mielenkiintoista saada vastaus. ???



Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: rautis - 27 Elokuu 2007, 08:32:06
Jes! Eli missään kohtaa ei tosiaan todeta, että kilven tulisi olla keskilinjalla. Ainoa ehto on, että näkyvyyttä on 30 astetta sivulle kilven sivureunoista katsottuna. Eli voin asentaa kilven sivuun takarenkaan takareunan viereen (säädöksethän sanovat, että kilpi ei saa tulla pyörän muiden osien reunojen muodostavan suorakaiteen yli, eli siksi kilpeä ei saa asentaa takarenkaan takapuolelle.

Itse lukisin sen suomeksi niin, että pitää olla pyörän reunan suuntaisten linjojen sisällä, mutta etäisyyttä takaa ei ole erikseen  määritelty. Saisi olla siis sekä sivulla että takalinjasta/takarenkaasta "ulkona", mutta niin että näkemät täyttyy. Etsisin tekstin jostain suomeksi, jotta ymmärrys olisi yhtenevä eri tahojen kanssa.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 27 Elokuu 2007, 08:48:40
Tuli joskus AKE:n poikain kanssa selviteltyä tätäkin asiaa. Kilpi saa olla sivulla, kunhan näkyvyys- ja muut asennusvaatimukset täyttyvät. Kilpi ei saa olla sivuttaissuunnassa ulommaisin osa pyörää. Yleensä tässä ei ole ongelmia, koska stonga ja jalkatapit tulevat sen verran leveälle. Sen sijaan takavalo ei saa olla sivulla, ellei sitä kahdenneta symmetrisesti toisellekin sivulle.

Ennen direktiivin voimaantuloa oli olemassa kansallisia säädöksiä kilven sijoittelusta. Luultavasti ovat olleet hyvin samantyyppisiä kuin direktiivikin.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Hemuli - 27 Elokuu 2007, 09:55:44
Eli onko nyt olemassa jotain vuosimallirajausta koskien näkyvyysvaatimuksia? Tuo 30 astetta sivulle kun on vähän turhan rajoittava tekijä...


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 27 Elokuu 2007, 11:33:11
Niin. Harliskoissa tuntuisi mukavalta laittaa kilpi siihen ensiövetokopan taakse, siinä se "häiritsee" vähäisimmin. Vaan ei täytä näkyvyysvaatimuksia... Mutta näkyvyysvaatimukset täyttävä sivukiinnitys on ihan mahdollista tehdä, meilläkin on sellaisia tallilla useampiakin.

Kaikki on suhteellista. Väärinkin sijoitettu kilpi yleensä näkyy, ellei sitä ole tarkoituksella koetettu piilottaa. Koska tällaistakin toimintaa on esiintynyt, en yhtään ihmettele, että poliisi valvoo melko tarkasti kilven sijoittelua.

Täytyy jossain vaiheessa kaivaa jostakin noita vanhoja pykäliä esiin. Direktiivi näytti tulleen implementoiduksi 1.11.1995 alkaen.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Hemuli - 27 Elokuu 2007, 11:51:13
Kilpi enskakopassa nyt on vähän kuin kaivaisi verta nenästään... Ajattelin vaan jos sen olisi pultannut takahaarukkaan niin ettei tarvitse metristä vartta laittaa - menee vielä poikki tärinästä >:( . Heiluin eilen tallilla kulmamitan kanssa ja se 30 astetta edellyttää että kilpi on käytännössä kumin profiilin tasalla tai sitten kilpeä pitäisi tuoda niin paljon ulospäin että aiemmin mainittu äärimittavaatimus ei täyty.

Vai että kilven piilottajat? Toisaalta, mahtuisihan se mulla sinne vanteen sisään, sieltä sen voisi sitten tarvittaessa vetää esiin, rakentaisi vielä jousitoimisen ulosvetimen a'la Viridian...


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Hemuli - 27 Elokuu 2007, 13:29:53
Täsmennetään vielä tuota kilven tavoiteltua sijaintia - alla olevassa kuvassa on todennäköisesti yleisin kilven kiinnitystapa kun se siirretään sivulle:

(http://image.nettix.fi/extra/bikeimg/510201_510300/510222_b_e7f8fb91d4021ccb.jpg)

Tämä on kuitenkin laiton kiinnitys mikäli kolmenkymmenen asteen sivunäkymä vaaditaan.

Takavalokin on laiton mikäli toisella puolella ei ole toista samanlaista mutta se tulikin selväksi jo yllä eikä aiheuta ongelmia.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 27 Elokuu 2007, 13:34:54
Tuli noita joskus luotilangan ja astelevyn kanssa mittailtua. Ei oo ainakaan kaukana laillisesta tuo.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Hemuli - 27 Elokuu 2007, 13:43:56
...Ei oo ainakaan kaukana laillisesta tuo.

Kyllähän siinä kaikki muut vaatimukset täyttyy mutta jos vedät linjan kilven sisäreunasta kolmenkymmenen asteen kulmassa takaoikealle niin törmätään suoraan vanteeseen - puhumattakaan että päästäisiin renkaasta ohi.

Jaa minäkö pilkunnussija ;D ...


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 27 Elokuu 2007, 13:56:43
Jaa? Ootko mitannu? On noita nimittäin ihan leimattukin. Polliisi oli sitä mieltä, ettei saa olla sivulla kilpi, mutta toisinhan siinä kävi, ja näkyvyysvaatimukset tarkastettiin konttorilla.

Sitäkin voisi kysyä, että pitääkö sen näkyä, kun pyllistelee pää 30 senttiä maanpinnan yläpuolella, vai riittääkö, kun vetäisee luotilangan 30 asteen suuntaisesti kilven reunasta ja menee seisomaan sen päälle viiden metrin päähän. No, jotkut poliisit vissiin tykkäävät pyllistellä tienposkissa... ;)


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: teemu - 27 Elokuu 2007, 18:46:31
onko jollain kuvaa tänne malliksi varmasti näkyvyysvaatimukset täyttävästä kilven sijoituksesta sivulla?
kuva ois hyvä olla niin jatkossakin kaikki tietäis miten se on oikeaoppisesti  asennettu jne.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: MECH - 28 Elokuu 2007, 00:44:08
Väsäsin tollaisen yksinkertaisen ohjeen:
(http://www.edu.stadia.fi/~0401921/muuta/kilvenasennot.jpg)

Katotaan jahka saan mallikuviakin tehdyksi myöhemmin   8)


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Santtu - 28 Elokuu 2007, 09:57:57
Onpas hienot, kiitos!


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: R80/7 - 30 Elokuu 2007, 10:38:42
Mää taas ihan hölmönä ihmettelen minkä ihmeen takia sen kilven täytys olla sivussa.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Hemuli - 30 Elokuu 2007, 11:20:29
Jos tuollainen asia ihmetyttää niin silloin voi ihmetellä myös että miksi moottoripyöriä pitää ylipäätään muutella - eikö kaupasta ostettu kelpaa... ;D

Ulkonäköseikkoja, ei ehkä niinkään liity muihin kuin custom-tyylisiin pyöriin joissa on renkaan peittävä lokasuoja jonka linjaa ei kilpeä haluta rikkomaan.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Choppers_Forever - 18 Syyskuu 2007, 12:41:03
Tuli joskus AKE:n poikain kanssa selviteltyä tätäkin asiaa. Kilpi saa olla sivulla, kunhan näkyvyys- ja muut asennusvaatimukset täyttyvät. Kilpi ei saa olla sivuttaissuunnassa ulommaisin osa pyörää. Yleensä tässä ei ole ongelmia, koska stonga ja jalkatapit tulevat sen verran leveälle. Sen sijaan takavalo ei saa olla sivulla, ellei sitä kahdenneta symmetrisesti toisellekin sivulle.

Ennen direktiivin voimaantuloa oli olemassa kansallisia säädöksiä kilven sijoittelusta. Luultavasti ovat olleet hyvin samantyyppisiä kuin direktiivikin.

Hmmm... mulla on AJS:ssä wanha musta orkkis kilpi ( levee ). Tulee kyllä nyt yli, kun laitoin kapean Z - stongan? Eli on uloin osa. Tulee siis ongelmia? Toisaalta ton mallinen kilpi on maneempi sissyssä... eli taidan siirtää suosiolla...

CF


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: teemu - 18 Syyskuu 2007, 14:15:06
laita se kilpi pystyyn niin ei ole ulommaisin osa.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: MECH - 24 Syyskuu 2007, 22:38:04
Tossa olisi oma versio katsastuksessa hyväksytystä sivukilvestä. Pyörä ei siis ole vielä valmis kuten ulkonäkökin kertoo...

(http://www.edu.stadia.fi/~0401921/katsastettu/per%84st%84.JPG)


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Choppers_Forever - 01 Lokakuu 2007, 09:29:20
Lisäksi kilven tulee olla sivusuunnassa pyörän uloimpien pisteiden välissä.

Toistoa. Poistin. Saako laillisesti laittaa pystyyn kilven?

CF


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Santtu - 01 Lokakuu 2007, 16:32:28
Saako laillisesti laittaa pystyyn kilven?

Tarkoittanet 90 astetta käännettynä kyljelleen? Et saa (laillisesti).


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Mopetisti - 03 Heinäkuu 2009, 19:55:48
Tuli tuossa mieleen että mitä jos laittaisi kaksi kilpeä, yksi molemmin puolin takarengasta? Silloin ne näkyisi hyvin sivuille, kaukaa haettu? Ehkä....


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Mopetisti - 03 Heinäkuu 2009, 20:53:29
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/195384EE-2032-482B-A881-92FED861B22C/0/AKEB125hakemuslis%C3%A4kilvelle.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/195384EE-2032-482B-A881-92FED861B22C/0/AKEB125hakemuslis%C3%A4kilvelle.pdf)
Siitä vaan hakemus vetämään tai ilmoitus että vanha on pöllitty!


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: MASI9 - 25 Heinäkuu 2009, 22:33:15
Mulla on vanha mustavalkoinen, pitkän mallinen kilpi. Asensin sen sivulle, mutta pystyyn. Eli kallistus kulmat on varmaan niinku laki määrää, mutta sanooko mikään lakipykälä sitä, pitääkö kilven texti olla vaaterissa ::), vai saako se olla pystysuorassa, niin että pitää lukea se pää kallellaan? :D Pyörä on vuosimallia -72


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: teemu - 26 Heinäkuu 2009, 10:17:25
ei ole laillinen ratkaisu mytta kyllähän noita näkyy muillakin olevan.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Santtu - 26 Heinäkuu 2009, 12:53:58
Muistaakseni uuden kilven voi tilata konttorilta eri muotoisena mutta mustalla taustalla kuten se vanha leveakin. Hintaa on marginaalisesti.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: JonesL - 28 Heinäkuu 2009, 11:01:43
Eli onko nyt olemassa jotain vuosimallirajausta koskien näkyvyysvaatimuksia? Tuo 30 astetta sivulle kun on vähän turhan rajoittava tekijä...

Vanhaa juttuahan tämä, mutta ei osunu vastausta tähän asiaan ainakaan meikäläisen silmään. Kiinnostaisi kovasti tietää juurikin tästä vuosimalli vaikutuksesta kilven asentamiseen. Kaverille oli katsastuskonttorilla sanottu että sen pyörässä -42 H-D ei ole mitään vaatimuksia kilven sijainnille, ainoa vaatimus on se että kilpi on kiinteästi asennettu pyörään vaikkahan olisi pohjapanssarina koneen alla  :o . Kiinnostaisi siis tietää kuinka nämä vaatimukset muuttuu kun tullaan vuosimalleissa nuorempiin pyöriin.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Joksa - 11 Elokuu 2009, 19:58:36
Muistaakseni uuden kilven voi tilata konttorilta eri muotoisena mutta mustalla taustalla kuten se vanha leveakin. Hintaa on marginaalisesti.

Pari tuollaista kilpeä olen bongannut ja nyt heräsi kysymys, että millä ehdoilla moisen saa tilata (käyttöönottovuosi tms.)?


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Hemuli - 12 Elokuu 2009, 07:39:02
Jos pyörä on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön kun mustia kilpiä on vielä jaettu niin sellaisen saa siihen hakemalla. Vuosiluku oli muistaakseni 1972.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 12 Elokuu 2009, 08:42:22
1974


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Juupe - 12 Elokuu 2009, 09:54:06
Lait eivät yleensä valkene tavallisen persjalan lukutaidolla, mutta joka tapauksessa Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 893/2007, pykälä 25 sanoo:

"Ajoneuvoa varten voidaan hakemuksesta antaa rekisterikilvet, joissa 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu rekisteritunnus on valkoisin merkein mustalla pohjalla ilman kansallisuustunnusta, jos ajoneuvossa on aikaisemmin ollut tällaiset kilvet tai jos ulkomailta tuotu ajoneuvo on otettu käyttöön ennen vuotta 1972."

Ja tämän perusteella minullakin on tallissa yksi jälkiasennetulla mustapohjaisella rekkarilla varustettu rousku.

Mutta myös yleisesti ottaen kaikki asiat ovat päivän päätteeksi aina jotenkin toisin...


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 12 Elokuu 2009, 10:49:44
Päivän päätteeksi asiat ovat siis muuttuneet, sehän on hyvä.

"Uudenmalliset" prätkän kilvet otettiin käyttöön 1974, mutta vanhojakin sai vielä konttorista riippuen jonkin aikaa. Alkuperäisissä "Suomi-pyörissä" mustapohjaisen kilven saa takaisin, jos ao. pyörässä on joskus sellainen ollut, periaatteessa mahdollista vielä 1974 jälkeenkin. Jostain syystä käytettyinä tuotuihin on raja vedetty vuoteen 1972, en tiedä, minkä takia.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Juupe - 12 Elokuu 2009, 11:04:30
AKE toteaa, että "1972 nykyinen kilpityyppi otettiin käyttöön", mutta liekö muutos mennyt eri tahtia eri ajoneuvoilla... eipä tämä silti paljon tämän päivän paistetta muuta.

Rekisterikilpien historiaa

Itsenäisyyden alussa 1917-1922 käytettiin erilaisia kilpiä kaupungeittain.
1922-1929 normaali kilpi oli valkopohjainen, jossa oli läänitunnus ja enintään nelinumeroinen luku.
1930-40 -luvuilla käytettiin vuosittaisia kilpiä: parittomina vuosina mustat merkit valkoisella ja parillisina vuosina valkoiset merkit mustalla pohjalla. Tunnuksessa oli läänitunnus, välimerkki ja enintään nelinumeroinen luku. Kilvessä vasemmalla oli sinetti ja vuosiluvun kaksi viimeistä numeroa.
1950 vuosittaiset kilvet poistuivat. Normaalikilven tunnuksessa oli kaksi kirjainta, välimerkki ja enintään kolminumeroinen luku valkoisin merkein mustalla pohjalla. Ensimmäinen kirjain oli läänitunnus.
1960 kilpeen tehtiin valkoinen reunus. Kirjaimia oli kolme ja numeroita yksi tai kaksi.
1972 nykyinen kilpityyppi otettiin käyttöön.
1996 auton kilven kokoa pienennettiin. Vanhat mitat ovat 123 mm x 342 mm ja 123 mm x 397 mm.
2000 siirtokilpi muuttui siirtomerkiksi.
2001 otettiin käyttöön EU-kilvet autoihin, perävaunuihin sekä moottoripyöriin.


Otsikko: Vs: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen
Kirjoitti: Lampinen - 29 Elokuu 2009, 08:49:53
Hain justiinsa mustavalkokilvet -73 tuontirautikseen, (tuotu viimevuonna). Konttorinsetä sano 1974 olevan viimeinen vuosi johon kilvet saa.