Äänten mittausta tien päällä? Melurajojen säätöä...

(1/6) > >>

rautis:
Jatkona keskustelulle tuolla toisaalla http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=187.0 en malta olla jatkamatta hieman aiheesta täältä omasta puun ja kuoren välistä avautuvasta näkymästäni. Kun ne nyt kuitenkin on jotenkin ratkaistava nämä meluasiatkin, jos yksittäishyväksynnät halutaan irrottaa direktiiveistä muutoskatsastuksen ja omavalmisteiden tarpeisiin.

Siitä korrelaatiosta on siis tehty selvitys aikanaan ja siinä tultiin johtopäätökseen, että tyyppihyväksynnän ohiajotestin läpäisseet, läpäisevät 19 dbA:ä korkeammat raja-arvot tuossa ym topicin mukaisessa paikallaan tehdyssä testissä. Tosin testiolosuhteiden vaihtelusta johtuen pitäisi raja-arvoihin lisätä vielä 1dbA, jotta väärin perustein ei laillista pakaria olisi vaaraa tuomita laittomaksi. Testin läpäisivät selkeimmin pienikuutioiset, mutta noihin raja-arvoihin mahtuivat siis kaikki testatut pyörät.

Jotenkin noinhan sen testauksen pitäisi siis tapahtua ollaakseen oikeudenmukainen mutta kustannustehokas (ohiajotesti ei ole siis valvonnan tarpeisiin kehitetty). Ongelma on lähinnä siinä, että moottoripyörien merkkijakauma em. ulkomaisessa tutkimuksessa ei ollut ihan Suomea vastaava ja pitäisi selvittää suomalaisia raja-arvoja varten vastaavat lukemat sekä mukaan pitäisi saada myös omavalmisteet,  jotta muutoksia säädöksiin voitaisiin tehdä. Sehän ei käytännössä toimi, että aiotaan säätää poikkeuksia päästöistä omavalmisteille, mutta samanaikaisesti vaatia melusta direktiivinmukaisuutta.

Oma johtopäätökseni on, että nykypohjalta valvonnan raja-arvot voivat seurata tyyppivaatimuksia min +20dbA tai sitten pitää säätää erikseen muutoskatsastusvaatimuksista, jos lievennyksiä halutaan. Jotenkin tykkäisin nähdä suomalaisen kaluston Gaussin käyrän ja miettiä vaan sitä yläpäätä, jossa on se meluisin 5 % ja katsoa sitten minne ne rajat asettuisi.

Periaatteessa on siis ihan sama vaikka hyväksyntään/muutoskatsastukseen vaadittaisiin ohiajotestikin, koska valvonta suoritetaan siihen kehitetyllä paikallaan tehtävällä testillä, joten kysymys korrelaatiosta ja raja-arvoista on ratkaistava joka tapauksessa.

edit:kirjotusviriheet ja kaikenlaista muuta hätäisen lukemisen perusteella referoitua ;D.
edit2:nen:  Toi 4 oli siis hajonta ja 20 keskiarvo ja pää sotki ne keskenään. Nyt pitäisi olla jo numerot kaikki kohdallaan.

Tuusulan T-Bone:
Lainaus H-DCF:n taululta:

Lainaus

Meluasioita on viime aikoina käsitelty parissakin ketjussa tällä taululla. Nyt käsitellään vähän lisää. H-DCF:ään ja MMAF:aan otti yhteyttä VTT:ltä tutkija, joka laatii AKE:lle selvitystä moottoripyörien melutasosta. Selvitystään varten hän tarvitsee aineistoa – moottoripyöriä mitattavaksi. Muoviluotiaineistoa ja muuta sen sellaista hänellä jo jonkin verran on, joten vielä tarvittaisiin erityisesti amerikanrautoja.

Pressan kanssa totesimme asiaa pohdiskeltuamme, että ainakaan Bembölen keskiviikkotapaaminen ei ole oikea paikka melumittaukseen. Kaikki Bembölessä kävijät kun eivät nyt vain kertakaikkiaan pidä mittamiehistä, edustivat nämä sitten sinisiä ritareita tai riippumattomia tutkijoita.

Tilanne on kuitenkin se, että tämä tutkimus viedään läpi riippumatta siitä, osallistummeko me siihen millään tavoin vai emme. Tutkimuksen loppuraportti annetaan AKE:lle, joka sitten tekee sillä, mitä tekee. Asiahan on meikäläisille sikäli hankala, että nykyään voimassa olevat melurajat ovat sangen tiukkoja, ja muilla kuin orgispakoputkilla niitä ei käytännössä aliteta. Tutkimuksen perimmäisenä tavoitteena lienee kontrollin ainakin jonkinasteinen kiristäminen, mutta tarkemmin en asiasta tiedä. Jos saan AKE:sta jotain lisätietoa, ilmoittelen siitä kyllä täälläkin.

Kun asiasta joka tapauksessa on tekeillä sinänsä riippumattoman tahon laatima tutkimus, on käsittääkseni harrastajien edun mukaista, että tutkimuksen aineistosta saadaan mahdollisimman hyvin todellisuutta vastaava. Jos asiassa nimittäin on jotain voitettavaa, se voidaan saavuttaa vain ja ainoastaan oikean tiedon kautta. Näin ollen katsoimme pressan kanssa, että voimme välittää H-DCF:n taululla tiedon erikseen sovitusta mittausajankohdasta ja paikasta. Tällä tavoin asia ei tule kenellekään puskan takaa, ja kukin voi itse omalla kohdallaan ratkaista, meneekö mittauspaikalle vai ei.

Siispä: VTT:n tutkija päivystää Keimolan Nesteellä (sillä pohjoiseen päin menevän tien varressa olevalla) tiistaina 4. syyskuuta klo 18:sta eteenpäin. Hän mittaa paikalle tätä tarkoitusta varten saapuvien moottoripyörien äänitason desibelimittarilla paikoillaan olevasta moottoripyörästä. Mittaustuloksia käsitellään anonyymisti, kuljettajien taikka pyörien yksilöintitietoja ei kerätä. Kuljettaja saa toki tietää mittaustuloksen. Jos sataa kaatamalla, mittausta ei voida tehdä. Sitten katsotaan toinen päivämäärä.

Todettakoon lopuksi mittaustavasta sen verran, että direktiivien desibelirajat perustuvat ns. ohiajotestiin, jossa mittaus tehdään ohiajavasta pyörästä 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta. Ohiajotestin desibelirajat ovat isoissa pyörissä vuosimallista riippuen 80, 82 tai 86 dB.

Uusimmissa pyörissä hyväksytyn ohiajotestin jälkeen äänitaso mitataan myös paikallaan siten, että mikrofoni on 0,5 metrin päässä pakoputkesta ja 45 asteen kulmassa suhteessa pakoputkeen. Tämä tulos on pyöräkohtainen ja se lukee vain tyyppikilvessä. Lukema on luonnollisesti paljon suurempi kuin ohiajotestin raja-arvo. Muiden kuin uusimpien pyörien norminmukaisuudesta paikallaan mitattu tulos ei suoraan kerro mitään.

Tämä viesti koskee luonnollisesti myös tämän taulun lukijoita. Itse menen paikalle. Jos vain pääsen.

Santtu:
Hankala aihe. Jos ei osallistuta ei päästä vaikuttamaan. Jos osallistutaan niin mahdollisesti edesautetaan uusien rakentelun esteiden pykäämisessä. Jos mittaukseen hommataan hiljaisia pyöriä niin meluraja voi tulla luonnottoman alas. Jos taas sinne menee äänekkäitä pelejä niin lehdet voi vetää lööppejä ja pr-puolella tulee taas rökälepökäletappioita joilla on sitten vaikutusta moneenkin muuhunkin työn alla olevaan asiaan.

Yleensä pään puskaan laittaminen tai ongelman kieltäminen ei auta. Siispä meidän pitäisi mennä tähän mukaan ja tehdä parhaamme, että kerätystä tiedosta ei ole haittaa tai jopa on apua ja hyötyä harrastuksemme kannalta.

Asiaa käsitellään tietty myös muilla foorumeilla: [*] HDCF:n keskustelua mm. tästä melumittauksesta [*] Bomber-foorumin juttuja [*] Prätkien meteli ärsyttää Turkulaisia (27.8.2007) [*] USA:ssa puututaan prätkien mölyyn (22.8.2007) [/list]

...sekä MMAF kalenteri: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=203.0

Äänten mittausta ei pidä sotkea muiden päästöjen mitaamiseen: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=156.0

Tuusulan T-Bone:
Tarkalleen ottaen kyse ei ole mitenkään uudesta rakentelun esteestä. Melunormeja on ollut voimassa jo vuodesta 1926. Niitä ei vain ole valvottu yhtä tarkoin kuin monia muita normeja. Rajat ovat jo olemassa.

Mun mielestä parasta olisi, että tonne menisi iso kasa äänekkäitä pelejä. Vain sillä tavalla tiedetään, missä oikeasti mennään. Oikea tieto auttaa tekemään oikeita johtopäätöksiä, väärä tieto ei auta.

Ja kyse on siis VTT:n tekemästä tutkimuksesta.

JON:
Lainaus käyttäjältä: Waaralan Wintteri - 29 Elokuu 2007, 12:59:17

Ja kyse on siis VTT:n tekemästä tutkimuksesta.


Itelle nyt tästä jupinoinnista herännyt kysymys AKE:n motiiveista. Kenen persettä nyt nuollaan/puhdistetaan? Eli, mistä tarkkaanottaen on kyse?

Jumpe

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu