Jäykkäperistä

(1/6) > >>

Tuusulan T-Bone:
Mahdollisuudesta muuttaa alunperin jousitettu prätkä jäykkäperäiseksi on kyselty paljon. Tässä lyhyt oppimäärä harrastajakunnan käytettäväksi.

1.1.2007 poistui jälkikäteen jäykäksi muutettujen pyörien 60 km/h nopeusrajoitus. Jäljelle jäi vielä kopterilain 2 §:n 2 momentin säännös, jonka mukaan "mikäli moottoripyörään vaihdetaan malliltaan alkuperäisestä poikkeava runko, tulee ajoneuvossa olla asianmukainen jousitus myös takana ja valmistenumero meistettynä runkoon".

Tämä säännös koskee vain alkuperäisen rungon vaihtamista kokonaan. Uuden asetusmuutoksen perustelumuistiossa asiasta lausutaan näin:

"Moottoripyörän jousituksesta säädetään lisäksi moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamista koskevassa liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen 2 §:ssä, jonka mukaisesti jousitusta edellytetään myös takana, jos runko vaihdetaan malliltaan alkuperäisestä poikkeavaan. Vaatimus ei kuitenkaan koske esim. alkuperäisen rungon muuttamista siten, että alkuperäinen malli on tunnistettavissa."

AKE on aikaisemmissa ohjeissaan rinnastanut alkuperäisen rungon muuttamisen vaihtamiseen. Kuten yllä mainitusta lainauksesta käy ilmi, AKE:n vanha ohjeistus ei vastaa liikenne- ja viestintäministeriön tulkintaa asiasta. Myöskään runkorakenteen tunnistettavuuteen muutos ei vaikuta. Takahaarukkaa ja takajousitusta ei edes lueta rungon osaksi prosentteja laskettaessa.

Katsastustilanteessa katsastusviranomainen on velvollinen noudattamaan ainoastaan lakia. Jos laissa on tulkinnanvaraa, katsastusmies voi hakea apua AKE:n ohjeista tai muualta. Lainopillisesti on selvää, että ministeriön tulkinta laista AKE:a korkeamman viranomaisen esittämänä on painoarvoltaan suurempi, joten katsastusmiehenkin pitäisi noudattaa ensisijaisesti sitä. Käsitykseni mukaan AKE on myös velvollinen uusimaan ohjeistuksensa.

Lopputuloksena voi todeta, että alun perin jousittamattoman rungon SAA muuttaa jäykäksi; muutos hyväksytään muutoskatsastuksessa. Prosentteja menetetään takahaarukasta ja iskunvaimentimista, yhteensä 8 %. Tämä oli myös asetusmuutoksen tarkoitus, jos joku sitä epäilee.

Jos katsastusmies tai AKE sattuisi vastustamaan tätä tulkintaa, laitan tähän liitteeksi tuon yllä mainitun perustelumuistion. Sen pitäisi tarjota harrastajille kättä pitempää muutoskatsastuksia varten.

R80/7:
Mää en vaan edelleenkään ymmärrä miks jousitettu peräpää pitää muuttaa jousettomaks.

Hane

honda500:
koska se näyttää hyvältä

R80/7:
Jollakin lailla mää vaan luulen ettei se tunnu niin hyvältä?? Mutta jos ulkonäkö on tärkeempi kun ajomukavuus niin mikäs siinä sitte.

Santtu:
Lainaus käyttäjältä: R80/7 - 12 Tammikuu 2007, 17:48:34

Jollakin lailla mää vaan luulen ettei se tunnu niin hyvältä?? Mutta jos ulkonäkö on tärkeempi kun ajomukavuus niin mikäs siinä sitte.
Mä en luule vaan tiedän: Se myös tuntuu todella hyvältä pl. mukulakivikadut tai hiekkatiet. Tavallisella maantiellä oikein tehty jäykkäperä hakkaa mukavuudellaan tavalliset pehmytperät...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu