AKE:n mölyraportti julkaistu

(1/3) > >>

Tuusulan T-Bone:
VTT:n AKE:n toimeksiannosta värkkäämä mölyraportti on nyt julkaistu. Sen voi ladata koneelleen täältä:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/07C10199-F36E-4485-B16D-CD04CE958270/0/AKE307Liikenteenmoottoriajoneuvojenäänitasomittaus.pdf

Nopsasti lukaistuna sieltä voi nostaa esille pari johtopäätöstä. Ensinnäkin veekakkoset (raportissa "cruiserit") tuppaavat tuottamaan suuremman äänenpaineen kuin rivineloset. Veekakkosryhmän keskiarvo paikallaan suoritetuissa mittauksissa oli 110 dB(A), kun se muissa ryhmissä oli selvästi matalampi. Myös suurin mitattu meteli, 127 dB(A) kajahti yllättäen veekakkosesta... ;D

Raportissa todetaan kuitenkin aivan oikein, että äänenpaine yksinään ei ratkaise sitä, koetaanko ääni häiritseväksi vai ei. Tässä suhteessa taajuudella on merkitystä. Taajuuden osalta raportissa sanotaan näin:

Lainaus

On kuitenkin huomattava, että vaikka cruisereiden spektreissä on enemmän kapeakaistaisia komponentteja, nämä sijoittuvat varsin pienille taajuuksille. Näin ollen ei voida suoraan päätellä, että cruisereiden tuottama ääni olisi subjektiivisesti häiritsevämpää. Suuremmilla taajuuksilla esiintyvät spektrikomponentit ovat tyypillisesti subjektiivisesti pienitaajuisempia häiritsevämpiä, johtuen mm. kuulon herkkyydestä.

Suomeksi tämä tarkoittaa suurinpiirtein, että veekakkosen meteli koetaan vähemmän ärsyttäväksi kuin kaksitahtiskootterin tai rivinelosen, vaikka äänenpaine onkin suurempi. 8)

Jatkossa huomioon pitäisi ottaa myös se, että paikallaan tehtävä mittaus vähän sorsii veekakkosia ja isoja yksimukisia laitteita. Ohiajotestissä erot tasoittuvat.

Lisäksi jatkossa pitää tarkemmin pystyä osoittamaan moottorin käyntinopeus paikallaan mitattaessa. VTT:n hepun kanssa paikalla olleena tiedän, että ilman kierroslukumittaria veekakkoset mitattiin käytännössä järjestelmällisesti liian korkeilla kierroksilla. Veekakkosessa 100 rpm liikaa merkitsee öpaut + 1 dB(A) lopputulokseen.

rautis:
Ensilukemalta meluraja enintään 105 dbA muille mp:lle mutta HD:lle VÄHINTÄÄN 105 dbA. Mitä pienemmät tehot sen isompi ääni. Eli jos haluaa esiintyä tehopyörän omistajana pitää huolehtia että ei päästä ääntä.

Vakavasti ottaen todistaa sen, mitä jo tiedettiin. Nykyinen tapa mitata ei sovi kaikille pyörätyypeille. Sillä aikaa kun Geneve tehtailee uusia parempia testejä, niin vanhaa soveltamalla toi +5dbA täytyy jotenkin huomioida. Raportti suosittaa melun mittausta stabiileissa oloissa kuten katsastusasemalla. Tienvarteen niitä ei suositella. Oisko tähän sovellettavissa sama kuin päästömittaukseen eli valtuutetut paikat voi tehdä mittauksia. Ohiajotesti on silti se hyväksyntätesti. Tämä mittaustapa oli valvonnan tarkoituksiin.

Tuusulan T-Bone:
Lainaus käyttäjältä: rautis - 24 Tammikuu 2008, 12:35:43

Ohiajotesti on silti se hyväksyntätesti. Tämä mittaustapa oli valvonnan tarkoituksiin.

Virhe... ;D

Kansallisissa pykälissä pitää lähteä paikallaan mittauksesta myös hyväksynnässä. Muuten hommasta ei tule mitään: mittauspaikat, joita on onneksi erittäin vähän, laskuttavat siitä niin paljon, ettei kukaan mene vapaaehtoisesti muutoskatsastukseen.

Tai siis, jos halutaan homman pysyvän entisellään, niin mikäs siinä sitten. Poliisin riesaksi vaan... ::)

rautis:
Puhuin ihan tästä päivästä, en miten sen ehkä jonkun mielestä pitäisi olla. Raportti ei vaan merkittävästi selkiyttänyt tilannetta mitenkään, eikä ton hyväksyntätestin tekeminenkään staattisena ole mikään johtopäätös. Sen verta korrelaatiot ketuillaan.

Tuusulan T-Bone:
Ei se ton tutkimuksen johtopäätös ollutkaan. Se on ihan yleinen johtopäätös, johon melkolailla helposti voi päätyä nykytilanteen ja sille mahdolliset vaihtoehdot tuntien.

Koska motskarien kohdalla renkaat eivät ole oleellinen melunlähde, on jonkinlainen korrelaatio ohiajotestin ja paikallaan tehtävän testin tulosten välille osoitettavissa. Siihen pieni mittalaitteiston mahdollisen epätarkkuuden ja mittausolosuhteiden vaikutuksen poistava toleranssi päälle ja erilaiset, yhden sylinterin kuutiotilavuuden mukaisesti määräytyvät raja-arvot, niin asia on kunnossa. Ei se tämän vaikeampaa ole. 8)

Se on kokonaan toinen juttu, että ei ton tutkimuksen aineistosta kaikki yksilöt tuollaisista rajoista läpi mene. Mun mielestä ei tosin tarvii mennäkään, 127 dB(A) alkaa olla jo ihan hitusen, aivan pikkiriikkisen, suorastaan mitättömän vähän liikaa... ::) ;D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu