BMW patentoi aktiivisen anti-crash järjestelmän

(1/2) > >>

Santtu:
BMW on patentoinut moottoripyörien anti-crash järjestelmän joka perustuu aktiiviseen rungon ja ajogeometrian muuttamiseen. Patenttihakemus jätettiin jo yli vuosi sitten mutta nyt siihen on lisätty kuvat.

Vakausjärjestelmä voi esimerkiksi muuttaa takarenkaan asentoa säätämällä takahaarukan kumpaakin puolta erikseen. Kuskille tätä ei jätetä vaan homma tehdään tietenkin kompuutterin avulla. Patenttihakemuksessa on monta muutakin ideaa joita voidaan pitää melko kumouksellisina. Kuvia ja lisätietoa löytyy vaikka Googlen kautta.

Aktiivinen ajonvakautus tulee siis myös moottoripyöriin, tämähän on vain ajan kysymys. Luistonestohan Bemarilla jo on tarjolla muutamaan uudehkoon malliin ja ABS löytyy jo melkein kaikilta merkeiltä. Fysiikan lakeja ajonvakautuksella ei muuteta, mutta ajaminen muuttuu helpommaksi ja harrastus tulee entistä laajemman käyttäjäkunnan saataville. Länsimaiden väestön ikääntymisellä lienee myös jotain osuutta asiaan.

Rakentelun kannalta asia on kaksipiippuinen. Vielä muutamia vuosia sitten suoraruiskutus ja sähköinen sytytyksensäätö olivat harrastajien ulottumattomissa teknolgian hinnan sekä saatavuuden takia. Nyt tätä tekniikkaa löytyy jo monessa paketissa. Uusi teknologia tuo jälkimainingissaan helposti mukanaan myös uusia vaatimuksia jotka hankaloittavat harrastustamme. Toisaalta, uusien innovaatioiden tekeminen ja kehittäminen harrastuksen kautta on aina ollut merkittävä kehityksen moottori sekä muotoilun että teknisten ratkaisujen saralla.

Valitettavasti säädökset tukevat yksittäisten pellepelottomien kekseliäisyyttä hyvin vähän. Koko säädöspaketti pyrkii rajaamaan rakentelun vain tunnettujen ja koeteltujen teknologioiden käyttämiseen. Toivottavasti tässä teknisen "kehityksen" kyydissä pysyy säätäjillä pää kylmänä.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan ensimmäisiä prototyppejä ja tuotantomalleja.
Kuva BMW:n patenttihakemuksesta

leesseri:
minulle tulee tuosta mieleen,että mihin sitä kuljettajaa enää tarvitaan...-pyörälle tuli kesällä 35tuhatta kilometriä ja itse istuin niistä kyydissä 20km...näin joku tulevaisuuden "bikeri" juttelee vip-baarissa,nauttiessaan jotain kevyt-siideri johdannaista...onhan se hyvä että tekniikka kehittyy ja me siinä mukana,mutta taas näen asian niiin mustavalkoisena,että kun vuonna 2047 saan omavalmisteeni valmiiksi,niin hylky tulee,vaikka putkesta tulee kukkasia ja pari perhosta,koska sutimisen/luistoneston ohjelmisto versio on viikon liian vanha...milloin saataisiin insinöörit ymmärtämään,että se sutimisen ja luistonesto istuu siinä penkissä ja koittaa ajaa kyseistä harveliä...jos taidot ei riitä,niin palokunta kaapii pikitiestä jäämistöt omaisille...noh,minä olen elämässäni kulkenut tuvan ja tunkion väliä,että se siitä,mutta ihmettelempä vain...

Santtu:
Muistelen jostain lukeneeni, että ainakin tietyssä käyttäjäryhmässä/oloissa ABS:t itseasiassa heikentävät turvallisuutta. Tämä ei johtuisi siitä, että ne ABS:t eivät toimisi vaan siitä, että kuski ulosmittaa niiden tuoman hyödyn kovemmalla tilannenopeudella. Onko jollain tallessa linkkiä tms. lisätietoa?

Hemuli:
Taas yksi askel kohti yksilön vastuun täydellistä poistamista.  ???

Sitten ihmetellään kuinka sadekelin tullen automatiikka ei pelastanutkaan ulosajolta kun ajettiin samaa vauhtia kuin kesäkelissä...

TimppaX:
Lainaus käyttäjältä: Santtu - 26 Tammikuu 2008, 20:33:47

kuski ulosmittaa niiden tuoman hyödyn kovemmalla tilannenopeudella. Onko jollain tallessa linkkiä tms. lisätietoa?


Se oli muistaakseni vakuutusfirmojen ja liikenneturvaihmisten tekemä selvitys. Eli aktiivisista turvalaitteista ja niihin luottamisesta seuraa, että niihin luotetaan sokeasti ja tilannenopeudet ja vahingot itseasiassa lisääntyvät, kun mällätessä tulee perusteellisempaa romua. Ja vaikka on miten apsit luistonestot ja airpäkkejä jne, niin ihminen ei kestä kuin rajallisen määrän ulkopuolisia kolhuja, kunnes menee rikki.

Unohtavat mokomat monet teknologiahuumassaan, että fysiikan lait ovat edelleen ne samat ja vanhat ja voimassa, vaikka olisi mitä kirjaimia mallimerkinnän yhteydessä ja vehje vaikka miten hienosti tuunattu.

Pihalla on auto, mistä löytyy ABS. Se ei muuta miksikään sitä totuutta, että paljaalla jäällä on edelleen perhanan liukasta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu