MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: JST-FXR85 - 15 Huhtikuu 2010, 03:59:14



Otsikko: Kysymys dB-mittauksesta
Kirjoitti: JST-FXR85 - 15 Huhtikuu 2010, 03:59:14
Terve,
Kun uudessa laissa sanotaan, että:
"Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan"

...niin onko missään määrätty mille korkeudelle maasta mittari pitää asettaa?
Ehkä pilkunviilausta, mutta pakoputkesta riippuen voi vaikuttaa aika paljonkin mittaustulokseen...

-SanttuS.-


Otsikko: Vs: Kysymys dB-mittauksesta
Kirjoitti: Kuvaja - 15 Huhtikuu 2010, 15:22:57
Tälläisen sieltä tekstistä löysin:

"3. Mittalaite asetetaan vaakasuunnassa 0,5 m etäisyydelle poistoaukosta 45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden sekä pystysuunnassa pakoputken ulostulon tai vähintään 0,2 m korkeudelle testiradan suuntaisesti. Jos pakoputkessa on useampia ulostuloja, mittalaite asetetaan niistä korkeimmalla sijaitsevan korkeudelle. Jos ulostulot sijaitsevat eri puolilla ajoneuvoa tai yli 0,3 m päässä toisistaan, melutaso mitataan eri ulostuloille erikseen ja testituloksena käytetään korkeinta arvoa."


Otsikko: Vs: Kysymys dB-mittauksesta
Kirjoitti: JST-FXR85 - 15 Huhtikuu 2010, 17:05:56
Ok, dänks. :) Luin liian hätäisesti ::)
-SanttuS-


Otsikko: Vs: Kysymys dB-mittauksesta
Kirjoitti: Kuvaja - 15 Huhtikuu 2010, 19:24:49
Niin ei sitä tuossa foorumilla olevassa tekstissä ollutkaan. Satuin vain lukemaan juuri sitä pitempää tekstiä Finlexistä...


Otsikko: Vs: Kysymys dB-mittauksesta
Kirjoitti: Hemuli - 16 Huhtikuu 2010, 22:07:35
..."3. Mittalaite asetetaan vaakasuunnassa 0,5 m etäisyydelle poistoaukosta 45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden...

Tämähän oli mielenkiintoinen tieto, tätä on pohdittu yksin ja porukassa. Esimerkiksi Buellissa tuo poistoaukko on about 45 asteen kulmassa sivulle ja pyörän linjan mukaisesti suoritettu mittaus olisi antanut varsin mielenkiintoisia tuloksia. Nythän mittaus pitää suorittaa ko. tapauksessa käytännössä 90 asteen kulmassa pyörään nähden.


Otsikko: Vs: Kysymys dB-mittauksesta
Kirjoitti: Tuke - 10 Toukokuu 2010, 09:33:16
Kävin mittauttamassa desiBelit ja mittaaja kertoi seuraavaa. Pyörän linjassa pitäisi olla esteetöntä tilaa eteen ja taaksepäin 3 metriä sivullekin piti olla vielä enemmän. Mites kun se mittaaja seisoskelee siinä vieressä, pitää mittaria milloin missä asennossa? Kuinka tarkkaa se mittaaminen on? Jotta tulokset olisivat vertailukelpoisia. Eikös mittarin pitäisi olla tietyssä asennossa kohti putkia? Mittaaja kertoi myös sivulaukkujen antavan mahdollisesti korkeamman tuloksen, kun putket päättyvät ennen kuin sivulaukkuja.

Tyyppikilvessä (2002 FXD) oli mainittu 95 dB @ 3450rpm. Miten nuo kierrokset on määritetty? Useissa muissa harrikoissa kierrosluvut on jopa 1000 pienemmät.

Ihan pilkun viilaamista, mutta kyssäreitä heräsi siinä mittausta tehdessä.

Mittaustulokset vaihtelivat 110 - 121 dB, Vance & Hines: Big Shot.


Otsikko: Vs: Kysymys dB-mittauksesta
Kirjoitti: Thomas - 10 Toukokuu 2010, 11:29:30
Lainaus
Kävin mittauttamassa desiBelit ja mittaaja kertoi seuraavaa. Pyörän linjassa pitäisi olla esteetöntä tilaa eteen ja taaksepäin 3 metriä sivullekin piti olla vielä enemmän. Mites kun se mittaaja seisoskelee siinä vieressä, pitää mittaria milloin missä asennossa? Kuinka tarkkaa se mittaaminen on? Jotta tulokset olisivat vertailukelpoisia. Eikös mittarin pitäisi olla tietyssä asennossa kohti putkia? Mittaaja kertoi myös sivulaukkujen antavan mahdollisesti korkeamman tuloksen, kun putket päättyvät ennen kuin sivulaukkuja.

Äänen heijastuminen ja taittuminen on sinänsä mielenkiintoisia tapahtumia, että niitä on hankala arvioida ilman mittalaitetta, joten nuo em. kommentit ovat varmastikin ihan käytännöllisiä. Esteettömässä tilassa ei pääse syntymään ns. seisovia aaltoja, eli ääni ei heijastu takaisin joka sopivalla taajuudella aiheuttaisi tiettyjen - erityisesti matalien - aaltoalueiden voimistumista (tosin seisovat aallot saattavat aiheuttaa myös tiettyjen aaltoalueiden heikentymistä vasta-aallon osuessa kohdalle, mutta ilman kliinisempää mittaustilannetta ja tarkempia speksejä en veikkaisi tätä vaihtoehtoa). Samaten noista sivulaukuista voisin veikata syntyvän heijastumia, jotka saattavat lisätä mittalaitteeseen kohdistuvaa ääntä. Ehkäpä kaikkien kehnoin pakoputken suuaukon suuntaus on viistosti alaspäin, jolloin maasta aiheutuvaa heijastumista ei voida välttää. Ehkäpä viistosti ylös- ja sivullepäin olisi kaikkein paras juurikin esteettömälle mittaukselle. 

Äänenvaimentimien tehokkuuteen vaikuttaa etenkin vaimenninpöntön pituus ja paksuus suhteessa ulostuloaukon kokoon. Tietenkin sisällä oleva villa vaikutta sitten omalta osaltaan vaimennuksen toimintaan, mutta vaimentimen rakenteelliseen toimintaan sillä ei oikein pystytä vaikuttamaan.

Kaveri valitteli kanssa V&H'n putkien äänien kovuutta, tosin kyseessä oli Pro Pipe. En muista tehtiinkö asialle mitään, mutta ilmeisesti V&H ei kovin paksuja villoja noihin putkiin sisälle änkeä. Muistaakseni kaverin pöntössä oli vain jotain vaimennuskangasta baffle'n ympärillä, ja mietittiin josko siihen tilalle olisi saanut vähän tuhdimpaa villaa. Muilta foorumeilta lueskelin samanlaisista ongelmista saman valmistajan putkien kanssa, joten ehkä noilla on heattu sitä 0.1hv'n teholisää äänistä niin välittämättä (imho)..

-t-

ps. nämä siis ihan vain koti-hifi'stin ajatuksina, ei omakohtaisia kokemuksia moottoripyörän äänien mittausten osalta.. ja toivottavasti ei koskaan tulekaan itselle ajankohtaiseksi..


Otsikko: Vs: Kysymys dB-mittauksesta
Kirjoitti: Kuvaja - 10 Toukokuu 2010, 17:01:55
Kävin mittauttamassa desiBelit ja mittaaja kertoi seuraavaa. Pyörän linjassa pitäisi olla esteetöntä tilaa eteen ja taaksepäin 3 metriä sivullekin piti olla vielä enemmän. Mites kun se mittaaja seisoskelee siinä vieressä, pitää mittaria milloin missä asennossa? Kuinka tarkkaa se mittaaminen on? Jotta tulokset olisivat vertailukelpoisia. Eikös mittarin pitäisi olla tietyssä asennossa kohti putkia? Mittaaja kertoi myös sivulaukkujen antavan mahdollisesti korkeamman tuloksen, kun putket päättyvät ennen kuin sivulaukkuja.

Tyyppikilvessä (2002 FXD) oli mainittu 95 dB @ 3450rpm. Miten nuo kierrokset on määritetty? Useissa muissa harrikoissa kierrosluvut on jopa 1000 pienemmät.


Se esteetön tila on siinä käsittääkseni juurikin tuon äänen heijastelun ja resonoinnin takia. Siis, jottei tule mitään ylimäärästä möykkää ja saadan "rehellinen" tulos.

Se katsastaja/mittaaja siinä mittarinsa kanssa ei minusta aiheuta ainkaan kovin kummoista ääntä. Jos se ei nyt erikseen ala huutamaan samalla taajuudella putkien kanssa. Mittarin kun työntää käden mitan päähän, niin yhtä kaukanahan se on silloin putkista kuin mittaajastakin.

Varmaan riippuu mittarista, mutta suurin osa lienee sellaisia, että niillä sojotetaan kohti putkia. Yleensä mittareissa tulee käyttö-ohjeet, jotka kertovat miten mitataan. Niissä on monasti (ainakin täällä konttorilla oli, kun mittautin) myös asteikko siihen, että mitä taajuuksia mitataan. Matalia vai korkeita. Ohjeet kannattaa luetuttaa jos tuntuu omituiselta mittaaminen.

En tietenkään voi olla varma noista tyyppikilven tiedoista, mutta... itselläni kilven tiedot olivat varsin lähellä tietoa siitä paljonko on puolet maksimitehon kierroksista. Eli se arvo jota tarvitaan mittauksessa.