MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: jambo82 - 29 Marraskuu 2011, 20:35:55



Otsikko: männän rengas !!!
Kirjoitti: jambo82 - 29 Marraskuu 2011, 20:35:55
missähän mahtais saaha teetettyä männän renkaita? sen verran vanha kone kyseessä että mistään ei meinaa löytyä sopivia, halkaisijaltaan kyllä löytyy mutta paksuudelta ei.


Otsikko: Vs: männän rengas !!!
Kirjoitti: motomatti - 29 Marraskuu 2011, 21:18:14
Onnea etsintään. Tiedän männnänrenkaita tehdyn sorvaamalla sopivaa teräsvalua oleva putki mitoilleen ja siitä vain siivuja ja hiomakoneeseen hiottavaksi sopivaan vahvuuteen. Sen jälkeen katkaisu. Periaatteessa koneistamot pystyvät noita tekemään. Tässä yksi linkki missä neuvotaan männänrenkaan valmistusta.
http://jarmoheikkinen.suntuubi.com/fi/Vinkkilinkki/ (http://jarmoheikkinen.suntuubi.com/fi/Vinkkilinkki/)

mm


Otsikko: Vs: männän rengas !!!
Kirjoitti: jambo82 - 29 Marraskuu 2011, 21:46:03
kiitti vinkistä ja linkistä :D nyt itelläkin mahdollisuus tehdä sorvaamalla mutta ei hajuakaan minkä kokonen pitäis olla :D mäntä 57+ 0,50 ylikoko on eli mitä renkaitten tulis olla halkaisijaltaan siis ulkokehä paksuus n 1.1mm ?


Otsikko: Vs: männän rengas !!!
Kirjoitti: motomatti - 30 Marraskuu 2011, 11:12:36
Tähän mulla ei ole faktaa laittaa. Käytännössä männänrenkaassa pitää olla hieman ponnistusta ulospäin eli sen aihioläpimitta himpun verran isompi (1-2mm) kuin männän halkaisija. Huom! Normaali mäntä ei ole kehältään juuri koskaan pyöreä mutta männänrengasuran pohja on pyöreä kehä. Tämä niin kuin mittaamisen kannalta tiedoksi. Näennäisesti siis männänrengasuran syvyys hieman vaihtelee mittauskohdasta riippuen.
Mitoituksesta: Männänrengas ei saa leveydeltään olla uraansa paksumpi. Toisin sanoen sen pitää mahtua uraansa. Pystysuunnassa välystä ei tarvitse olla kovinkaan paljon. Jos männänrengasurat ovat väljistyneet voi ne levittää sorvaamalla.
Voit katsoa kaikkien välyksien suuruuden jostain suurin piirtein samankokoisen moottorin remonttikirjasta.

Kun hankit aihiomateriaalia niin ota sen verran paljon että voit tehdä koekappaleita.
Suosittelen tarkan paksuuden varmistamiseksi käyttämään magneettipöytäistä tasohiomakonetta hienosäätöön. Sorvilla on vaikea saada aivan samanpaksuisia kiekkoja.

Viimeksi tehdään männänrengasaihion katkaisu. Päiden välys pitää normaalisti jäädä alle puolen millin. Niitä voi sitten viilailla sopivaksi.

Mites öljyrengas?

mm


Otsikko: Vs: männän rengas !!!
Kirjoitti: jambo82 - 30 Marraskuu 2011, 11:21:07
eiköhän noilla pääse taas hiukan etiä päin :D öljyrengas onneks kondiksessa :D edelleinen omistaja oli tehny noi edelliset männänrenkaat jostain  cb500 sen renkaista ja oli ollu hiukan väljät pystysuunnas ja siit johtuen napsahtanu poikki :D


Otsikko: Vs: männän rengas !!!
Kirjoitti: Hessu - 07 Joulukuu 2011, 10:02:09
Männänrenkaan ja uran pystyvälys sais maksimissaan olla 5 sadasosaa. Jos mottia on tarkotus käyttää, suosittelen valmistarengasta.
Omatekoisia "jostain ehkä hyvästä kamasta" renkaita voi laittaa johonkin maamoottoriin tai kymmenlukuseen hitaasti kiertävään moottoriin, mitä käytetään näytösluontosesti joskus. Suosittelen hommaamaan jonkun paksumman renkaan ja sorvaamaan uran sopivaksi. Millinkin isommalle poraukselle oleva kävisi hyvin.


Otsikko: Vs: männän rengas !!!
Kirjoitti: Hemuli - 07 Joulukuu 2011, 10:14:22
Jos itse tekeminen ei innosta niin onhan noita teollisiakin toimijoita jotka tekee spesiaalirenkaita - esimerkiksi http://www.totalseal.com/ (http://www.totalseal.com/)


Otsikko: Vs: männän rengas !!!
Kirjoitti: jambo82 - 08 Joulukuu 2011, 19:10:40
kiitoksia vinkeistä jälleenkerran :D päädyin nyt kuitenkin tilaamaan cb600,sen männän ja männänrenkaat sekä öljy renkaat ja kiikutan pytyn porattavaks :D pääsee pienemmäl pään vaival :D mites suomen byrokratia tulee vastaan triken rakentamisessa, onko kellään oma kohtaisia kokemuksia kuinka taistella muutos katsastuksen. käykö perä akseliks esim jonku ison mönkijän akselisto? kestääkö isompien vanteiden rasitukset?


Otsikko: Triken rakennus (Oli Vs: männän rengas !!!)
Kirjoitti: motomatti - 08 Joulukuu 2011, 20:33:07
Rakentelen itsekin trikeä parhaillaan vaikka nyt onkin tauko koska olen kuntoutuksessa kun veronmaksajat maksavat sen.

Enpä osaa sanoa noista mönkijän akseleista. Taitaa olla aikas alhaisille tehoille ja nopeuksille suunniteltuja. Tosin en tiedä sitäkään onko niissä kunnollista tasauspyörästöä. Kaverin mönkijässä ei ainakaan ole.

Itse teen auton perävaihteen ympärille ka vastoin kaikkien ohjeita jäykällä taka-akselilla ja pyörän alkuperäisen jousituksen säilyttäen. Jousitettu massahan pienenee eli kantavuus kasvaa. Kokonaispaino kasvaa myös.

Katsastuskonttorilla sitten keväällä nähdään miten olisi pitänyt toimia.

Aiheesta juttua: http://motomatti.blogspot.com/search/label/California%20Trike (http://motomatti.blogspot.com/search/label/California%20Trike)

mm


Otsikko: Vs: männän rengas !!!
Kirjoitti: Pekka L - 08 Joulukuu 2011, 21:41:10
Viimeisimmässä Kopterissa oli juur juttua triken rakentajan kohtaamista vaikeuksista...
Kannattanee lukaista? ::)


Otsikko: Vs: männän rengas !!!
Kirjoitti: motomatti - 03 Huhtikuu 2013, 09:52:31
Tuo linkki edellisessä postauksessani on vanhentunut. Nimikiistan vuoksi nimi muutettiin:
http://www.motomatti.fi/search/label/Carillofornia%20Trike

Myös toinen projekti aiheesta on tulossa:
http://www.motomatti.fi/search/label/S%C3%A4%C3%A4ksj%C3%A4rvi%20Trike

Toistaiseksi, epäilyistä huolimatta, en ole törmännyt minkäänlaisiin ylitsekäymättömiin ongelmiin triken tekemisen ja rekisteröinnin suhteen.
Ilmeisesti aika on hoitanut asian kuntoon...