MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: smuige - 05 Kesäkuu 2007, 07:58:24



Otsikko: 2008 vain ruiskukoneita?
Kirjoitti: smuige - 05 Kesäkuu 2007, 07:58:24
Vuodesta 2008 eteenpäin uusissa moottoripyörissä tulee olla ruisku, eli kaasari poistuu käytöstä.
Kuulemma myös pako-aukon enimmäiskokoa on rajoitettu halkaisijaltaan 14mm.!!!

Mistähän löytyy faktaa asiasta (selkokielisesti)?

H-DCF sivuilla myös keskustelua asiasta
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=20341

edit:typo


Otsikko: Vs: 2008 vain ruiskukoneita?
Kirjoitti: Santtu - 05 Kesäkuu 2007, 08:08:44
En muista, että tällaisesta olisi ollut mitään keskustelua. Ehkä Wintteri & Rautis muistaa tarkemmin?


Otsikko: Vs: 2008 vain ruiskukoneita?
Kirjoitti: Hannu Virta - 05 Kesäkuu 2007, 09:46:22
Vuodesta 2008 eteenpäin uusissa moottoripyörissä tulee olla ruisku, eli kaasari poistuu käytöstä.
Kuulemma myös pako-aukon enimmäiskokoa on rajoitettu kalkaisijaltaan 14mm.!!!

Mistähän löytyy faktaa asiasta (selkokielisesti)?

H-DCF sivuilla myös keskustelua asiasta
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=20341

Päästönormit muuttuvat tiukemmiksi, mutta ruiskua ei nimenomaisesti vaadita.
Ruiskulla uusien tiukempien normien alittaminen on helpompaa mutta kaasuttimellakin se on mahdollista. Mm. Ural tullee jatkamaan kaasuttimilla. Tämä tieto on saatu heidän myyntikonttoriltaan Itävallasta.

Muutos on tällainen:  yli (ja tasan) 150 cc pyörillä CO 5,5 g/km --> 2,0 g/km;  HC 1,0 g/km --> 0,3 g/km; NOx 0,3 g/km --> 0,15 g/km
ja alle 150 cc pyörillä CO 5,5 g/km --> 2,0 g/km;  HC 1,2 g/km --> 0,8 g/km; NOx 0,3 g/km --> 0,15 g/km

Pidän tuota pakoaukko juttua Trollina. Voin selvittää onko se totta, mutta parempaakin tekemistä olisi.

Hv


Otsikko: Vs: 2008 vain ruiskukoneita?
Kirjoitti: rautis - 07 Kesäkuu 2007, 09:35:27
Päästötasot ovat kuten yllä ja enemmän tietoa löytyy aiemmasta viestiketjusta http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=42.0

Päästödirektiivi ei ota kantaa itse tekniikkaan, jolla päästötasoihin päästään (mutta toki valmistelun aikana on selvitetty, että jollain tekniikalla tasot saadaan alitettua), joten jos joku vaihtaa ruiskuun ja toinen on pakotettu tekemään toista, niin se on vain välillinen seuraus, mutta ei siis itse vaatimus. Mutta käytännössä direktiivi siis "pakottaa" tekemään isojakin muutoksia pyöriin. Eli englanniksi varmasti puhutaan requirementseistä eli  vaatimuksista.

Ainoa "tekninen" vaatimus, mikä kovenee on, että jatkossa joka katissa (pakosarjassa) tulee olla e-merkintä ja pytyn mallimerkintä ja nämä tulee 2009 alkaen pakolliseksi myös kaikkiin varaosina myytäviin. Lisäksi merkinnän on oltava selvästi luettavissa ja pysyvä sekä näkyvä myös silloin, kun osa on asennettuna paikalleen. (huom: Uusia tyyppejä vaatimus jo koskee)


Otsikko: Vs: 2008 vain ruiskukoneita?
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 07 Kesäkuu 2007, 09:52:21
Ainoa "tekninen" vaatimus, mikä kovenee on, että jatkossa joka katissa (pakosarjassa) tulee olla e-merkintä ja pytyn mallimerkintä ja nämä tulee 2009 alkaen pakolliseksi myös kaikkiin varaosina myytäviin. Lisäksi merkinnän on oltava selvästi luettavissa ja pysyvä sekä näkyvä myös silloin, kun osa on asennettuna paikalleen. (huom: Uusia tyyppejä vaatimus jo koskee)

Niin siis tämä vaatimushan ei voi koskea sellaisia pyöriä, joissa alun pitäenkään ei ole ollut katalysaattoria. Direktiivin otsikossakin puhutaan varaosakatalysaattoreista. Katteja tuli prätkiin yleisesti 2004 ja siitä eteenpäin. Tätä vanhempia direktiivi ei koske, ja vanhempiin rakkineisiin saa siis laittaa muitakin kuin e-hyväksyttyjä putkia. Toki päästö- ja meluvaatimukset pitää (pitäisi) tällöinkin täyttää.

Formalismi sucks. ::)


Otsikko: Vs: 2008 vain ruiskukoneita?
Kirjoitti: smuige - 08 Kesäkuu 2007, 09:53:07
Mulla on -91 Buellissa katalysaattori...  :o  :'(  >:(
Joo, korkeanpaikanleirillä.


Otsikko: Vs: 2008 vain ruiskukoneita?
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 11 Kesäkuu 2007, 11:04:55
Jossain kalifornian vehkeissä tais olla katteja jo 1980-luvulla. Direktiiviperusteisesti niitä alkoi olla vasta 2004 ->.

Mä taidan mennä matalan paikan leirille!