MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Panshovel - 28 Huhtikuu 2007, 22:35:17



Otsikko: Tuontikatsastus
Kirjoitti: Panshovel - 28 Huhtikuu 2007, 22:35:17
Toin tässä hiljaittain maahan v.-71 electran ja nyt olisi katsastus edessä. Pyörä on jonkinverran rakenneltu ja tarkoitus olisi vaihtaa vielä ainakin keula ja ensiövetö ennen katsastusta. Miten on esim. 3" avobeltin kanssa, tarviiko siinä olla jokin suoja? Entä jos laittaa apehanger stongan, mikä on maksimi korkeus?
Etuvalo on E-hyväksytty mutta pitkiä varten pitää vissiin laittaa katkaisija? Takavalo on mallia "limp dick" (tai "sparto") eikä taida olla hyväksytty, miten tarkkoja siellä katsastuksessa mahdetaan olla (riippuu kai asemasta)?. Tyytiksi kelpaa kuulemma vaikkapa polkupyörästä lainattu soittokello?


Otsikko: Vs: Tuontikatsastus
Kirjoitti: Hemuli - 29 Huhtikuu 2007, 14:07:34
Remmille voivat vaatia suojan. Ohjaustangon korkeudelle ei ole enää olemassa rajoituksia.

Ajovalon (etuvalo) tulee tuon ikäisessä olla joko e-hyväksytty tai symmetrinen eurooppalainen lähivalo. Takavalolle ei tuon ikäiseen pyörään ole muuta vaatimusta kuin että siinä pitää olla jarruvalo (mitä "sparto" mallin valossa ei alunperin ole).


Otsikko: Vs: Tuontikatsastus
Kirjoitti: Panshovel - 29 Huhtikuu 2007, 19:16:40
Huomasin että vaihdelaattikko on vuodelta -77. Menetänkö tästä nyt sen 10% jos se huomataan?


Otsikko: Vs: Tuontikatsastus
Kirjoitti: Santtu - 30 Huhtikuu 2007, 10:00:56
Ei taida olla erillisiä vaatimuksia remmin suojalle mutta joku sellainen saatetaan vaatia ja on myös hyvä olla olemassa.

Laatikosta menee identiteetin osalta prosentit, jos se huomataan. Autoveron osalta ei mene jos se laatikko oli kiinni pyörässä jo maahantuonnin yhteydessä. Yeah, sekavaksi menee...

Noin vanhan kanssa teknisiä vaatimuksia ei onneksi ole paljoa, katso katsastajan käsikirjasta lisäinfoa.


Otsikko: Vs: Tuontikatsastus
Kirjoitti: rautis - 30 Huhtikuu 2007, 10:13:47
Huomasin että vaihdelaattikko on vuodelta -77. Menetänkö tästä nyt sen 10% jos se huomataan?
Kanta-ajoneuvon tarkastus on poistunut ja katsastusmiehen vastuulla ei ole "huomata" mitään. Ajoneuvon rekisteritiedoista nähdään, kuka ajoneuvon on omistanut silloin kun omistaja on allekirjoituksellaan vakuuttanut osaluettelon oikeaksi eli ilmoittanut kanta-ajoneuvosta peräisin olevat osat katsastuskonttorilla. Eli voi tulla ovikellon taakse joku soittelemaan, jos ajoneuvoa on joku muutellut jälkeesi ja vasta sitten katsastusmies on "huomannut" prosenttien johtavan uusiin teknisiin vaatimuksiin. Vastuu alkuperäisosien määrästä ei siis siirry enää konttorille sen jälkeen kun saat leiman papereihisi, vaan vastuu on nyt sinulla koko siltä ajalta kun ajoneuvo on hallussasi.
Jotkut aina toivoo, ettei kyttäyskulttuurille olisi tarvetta ja yhtä paljon on niitä jotka odottaa, että systeemi huolehtii, että noudatan sääntöjä. Pitää varoa mitä haluaa, koska sen voi saada - Andy McCoy


Otsikko: Vs: Tuontikatsastus
Kirjoitti: Panshovel - 30 Huhtikuu 2007, 11:13:26
Kiitos vastauksista. Yksi "prosentti" kysymys vielä. Jos vaihtaa jonkin osan ja menettää siitä prosentit niin saako ne takaisin vaihtamalla alkuperäisen takaisin?


Otsikko: Vs: Tuontikatsastus
Kirjoitti: Santtu - 30 Huhtikuu 2007, 12:57:01
Kiitos vastauksista. Yksi "prosentti" kysymys vielä. Jos vaihtaa jonkin osan ja menettää siitä prosentit niin saako ne takaisin vaihtamalla alkuperäisen takaisin?

Jep, katsastuksen voi keskeyttää jos prossat ei riitä ja virallisesti saman yksilön alkuperäisosilla voi prosentteja palauttaa takaisin. Jos jää tien päältä kiinni niin palauttamiseen ei välttämättä anneta mahdollisuutta ennen tarpeellisten rakennuspalkintomaksujen suoritamista.