MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: Hese - 11 Maaliskuu 2007, 22:21:24



Otsikko: Ruostevaurioiden korjaukset
Kirjoitti: Hese - 11 Maaliskuu 2007, 22:21:24
Moro kaikille,

Löysin tänään pyöräni oikeanpuoleisesta runkoputkesta jalkatapin kohdalta noin kolmenkymmenen sentin matkalta pehmyttä putkea :o

(http://koti.mbnet.fi/hmj/ruoste%20002.jpg)

Ajattelin käydä täällä kysäisemässä mitä olette mieltä korjausmenetelmistä; tuli mieleen mahdolliset tulevat vuosikatsastukset.
Haluaisin ottaa tuon seikan jo tässä vaiheessa huomioon.

Miten olisi paras tapa korjata kyseinen vaurio? Putki pituussuuntaan halki neljänneksen tai puolet (riippuen miten paha tuo vaurio on loppujenlopuksi),
toinen putki sisään ja tulppahitsaten, ja irtileikattuun vauriokohtaan runkoputken halkaisijaa vastaava "korjauspala" ??? ???

Hese kiittää etukäteen mielenkiinnosta ja kaikista kommenteista ;)

Ai niin, kun tuo on korjattu, tuohon putkeen tulee alas tyhjennysroppu ja jonnekin ylös täyttötulppa. Lisätään sitten huolto-ohjelmaan
runkoputken öljynvaihto ;D ;D ;D

Hese / Honda V65 Magna (VF1100c) -84



Otsikko: Vs: Ruostevaurioiden korjaukset
Kirjoitti: Hemuli - 12 Maaliskuu 2007, 00:03:37
Itse vaihtaisin koko putken niiltä osin kun se on pehminnyt. Liitokset holkittamalla niin hyvä tulee.


Otsikko: Vs: Ruostevaurioiden korjaukset
Kirjoitti: leesseri - 12 Maaliskuu 2007, 10:56:37
hemulin kanssa samalla linjalla olen...uusi putki,holkit päihin ja tigillä saumat...lisäksi silmään pisti tuo jalkatapin(vai minkä lie kiinnittimen) toinen pultti...liekö vikakierteellä,vanha kolarivaurio,vai putken pehmeydestä johtuva asennon muutos...sopiva putki löytyy varmasti paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä(kaksimielisille tiedoksi,että ei siitä thaihierontaa tarjoavasta)...täällä maalla nuo suuret rautakauppaketjut myy vain 6m kankina huonekaluputkea, jonka seinämäpaksuus ei välttämättä riitä,sopivaa halkaisia ei taatusti löydä ja jos tarvitsee 20-30cm,niin talon seinustaa komistaa loppu kesän yli 5m putki,jonka joku taatusti varastaa...


Otsikko: Vs: Ruostevaurioiden korjaukset
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 12 Maaliskuu 2007, 12:33:58
Edellisten kanssa samoilla linjoilla minäkin.

Perusongelma noissa vanhojen runkojen korjaamisissa ja muuttamisissa on, että yleensä ei ole tietoa, mitä matskua alkuperäinen putki on. Tuntemattoman matskun hitsaaminen on teoriassa vähän riskialtista. Jos kuitenkin uusit putken riittävän pitkältä matkalta jollain tarkoitukseen soveltuvalla riittävän vahvalla matskulla, holkitat jatkoliitokset ja noudatat lisäainevalinnassa valmistajan suosituksia, homma onnistuu kyllä. Ainakin ESAB:n saitilta löytyy hyvin tietoa lisäaineista ja suosituksia myös tuntemattomille matskuille.


Otsikko: Vs: Ruostevaurioiden korjaukset
Kirjoitti: smuige - 29 Toukokuu 2007, 23:36:14
Kuvasta päätellen jopa huonekaluputkikin olisi parempaa kuin tuo haperoitunut... MUTTA ÄLÄ KÄYTÄ KORJAUKSEEN HOUNEKALUPUTKEA!

Toinen mikä pisti silmään on tuo runkoputkessa oleva valmistajan tarra, joka kuvassa on tuhoutunut. Mitenkäs sen kanssa?
asiasta on keskustelua tuolla toisaalla.