MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Uutiset => Aiheen aloitti: MMAF Puheenjohtaja - 08 Heinäkuu 2008, 11:14:22



Otsikko: Moottoripyörien rakentelu kiinnostaa myös poliisia
Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 08 Heinäkuu 2008, 11:14:22
Helsinki Bike Show ’08 (HBS08) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=490.0) keräsi kaivariiin paitsi moottoripyörien rakentelusta kiinnostuneet niin myös ratsiat. Poliisi tarkisti näyttelyvieraat ja moottoripyörät kahdessa eri pisteessä.

Järjestäjille poliisin tapahtumaa kohtaan tuntema mielenkiinto on haaste. Poliisi on kokenut logistisesti otollisen ratsianpitomahdollisuuden vastustamattomaksi, ja on valvonut HBS:n liikennettä vaihtelevin mitoituksin sekä tiukkuusastein. Tapahtumalle ja myös MMAF:n toiminta-ajatukselle se on haitallista. Ratsiarallin leima karsii niin näytille saapuvan kaluston kuin moottoripyöräilevän yleisön määrää. Poliisin portsarointi vaikuttaa tapahtumapäivän tunnelmaan, ja yleisemmällä tasolla se vahvistaa harrastajien virantoimittajia kohtaan tuntemia epäluuloja.

Asetelma on harmillinen, koska MMAF pyrkii luomaan rakentavaa henkeä harrastajien, lakien säätäjien ja lakien valvojien keskuuteen. MMAF:n kehittävä ja valistuksellinen työ ajoneuvoteknisten vaatimustenmukaisuuksien ääressä kantaa paremmin hedelmää, jos tärkeimmät sidosryhmät voivat löytää tapoja toimia MMAF:n tavoitteiden kanssa myötäkarvaisesti.

Jo parina vuonna MMAF:n HBS-valtuuskunta on saanut ennakkoaudienssin Helsingin järjestyspoliisilta ja/tai liikennepoliisilta. Keskustelutuokioissa on kerrottu mistä MMAF:ssa ja HBS:ssa on kyse, ilman muuta hakien ymmärrystä yhdistyksen toiminta-ajatukseen nojautuen. Tuokiot on vietetty hyvässä hengessä. Poliisin toimet olivat selvästi suunniteltu tapahtumaa ajatellen. Keskustelulle on siis tarve, puolin ja toisin tavoitteita vertaillen sekä järkeviä toimintatapoja hakien.

Ennakkopalavereissa oli painotettu, että kilpien vienti pitää rajoittaa tapauksiin, joista on vakavaa vaaraa liikenteelle tai ympäristölle. Poliisi olikin tästä yhtä mieltä, tosin puuttuvat tai epäselvät paperit madaltavat kynnystä.

Noin 400 moottoripyörää ja kuskia tarkistettiin

Helsingin poliisin liikenneosaston komisario Dennis Pasterstein otti yhteyttä HBS:n jälkeen ja kertoili MMAF:n puheenjohtajalle päivän tarkistustilastot. Eteläsataman tienoilla oli tarkistettu vajaa 600 ajoneuvoa, joista 30 % oli autoja. Siten reilut 400 moottoripyörää tarkistettiin päivän aikana. Komisarion mukaan moottoripyörille kirjoitettiin 19 sakkoa, joista puolenkymmentä tapausta johti myös kilven menetykseen. Lisäksi reilut 30 moottoripyörää sai kirjallisen huomautuksen. MMAF:n tietojen mukaan tarkistetut autot olivat lähinnä lautoilta saapuvia. Moottoripyörien tarkistukset kohdistuivat systemaattisesti Kaivariin saapuviin.

MMAF:n puheenjohtaja kävi komisarion kanssa puhelimessa läpi kilpienvientitapaukset. MMAF:n näkemyksen mukaan joissain tapauksissa perusteet vaikuttivat lainmukaisilta, kun taas toisissa tapauksissa poliisin harkintavallan kautta olisi voitu päätyä kevyempäänkin kohteluun, etenkin kun kyseessä eivät olleet liikenneturvallisuuden kannalta olennaiset puutteet. Komisario Pasterstein ilmaisi ruotivansa tapaukset vielä tarkemmin. Kirjallisten huomautusten sisältöä MMAF ei voinut kommentoida, koska tarkempia tietoja ei käyty läpi. MMAF:n puolelta huomautettiin kylläkin, että yksittäiset tarkistukset saattoivat venyä jopa puoleen tuntiin.

Erityinen kiitos poliisille kuuluukin aktiivisesta lähestymisestä ja tiedottamisesta. Vaikka olemmekin asioista eri mieltä niin toimiva keskusteluyhteys mahdollistaa ongelmien ja kipupisteiden korjaamisen. Maakunnissa on jo nyt uskomus Kehä III sisäpuolilla vallitsevasta erilaisesta valvontakulttuurista. Tähän asiaan voi saada parannusta vain yhteisellä keskustelulla ja kommunikoinnilla.

Vaikka tapahtuneen puinti on ollut asiallista ja tykö tulevaa, on selvää, ettei MMAF ole erityisen mielissään ratsioista. Operaatio oli varsin suuri. Sen rinnalla on kuitenkin ymmärrettävä, että poliisilla on velvollisuus suorittaa laillisuuden valvontaa, ja liikennepoliisi tekee sitä liikenteessä. Edelleen, jokaisen harrastajan velvollisuus on ottaa selvää ja pitää huolta ajokkinsa vaatimustenmukaisuudesta. On tiedostettava, että puutteellisella ajokilla liikkuminen voi johtaa sanktioihin. Tiedostettujen puutteellisuuksien sanktioseuraamukset on myös kestettävä pystypäin.

MMAF:n kanta on, etteivät HBS-ratsian kaltaiset voimakkaat operaatiot luo positiivisen kehityksen ilmapiiriä. Ne voivat jopa aiheuttaa vastareaktioita. MMAF haluaa toimia positiivisesti neuvoja jakaen harrastajien tiedonjanoon sekä järkevyyteen luottaen. Tätä ajatusmallia tarjoamme auliisti myös sidosryhmille toimintatapojen kehittelyyn.