MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: ynnihynynen - 13 Maaliskuu 2007, 01:43:48



Otsikko: tyyppihyväksyntämerkinnästä....
Kirjoitti: ynnihynynen - 13 Maaliskuu 2007, 01:43:48
Terves,
ongelma lyhyesti seuraavanlainen. Oli tarkoitus rakentaa Yamaha dragstar 1100 classicista pitkäkeulainen.siten, että
runkoa olisi jonkin verran nostettu ja emäputki kallistettu ja vaihdettu hd:n putkeksi. Nyt näyttäisi siltä, että yamaha kaikessa viisaudessaan on "ennakoinnut" tulevaa jo vuonna 99,kun on rungonnumeroon osattu liittää e-kirjain.
AKEN sivuilla mainitaan tyyppihyväksyntämerkinnästä, että "ei pakollinen jos tyyppikatsastettu ennen 17.6 1999."
Dragstarin ensimmäinen myyntivuosi oli juuri tuo -99,joten lienee hyväksytty jo ennen kys. päivämäärää,mutta e lisätty kuitenkin. tarkoittaako toi nyt sitä, että kyseisenlaisia runkomuutoksia ei voi tehdä kun leima on rungossa?
Projekti oli tarkoitus toteuttaa alan liikkeessä kaikkien lakien ja säädösten mukaan,mutta taisi jäädä haaveeksi?
Onko kellään mitään tietoa,voiko asialle kenties vielä tehdä jotain?


Otsikko: Vs: tyyppihyväksyntämerkinnästä....
Kirjoitti: rautis - 13 Maaliskuu 2007, 09:07:48
Tyyppihyväksyntänumero ajoneuvossa tarkoittaa, että ajoneuvo on EU-tyyppihyväksyttyä mallia ja sen tulee voimassaolevien säädösten mukaan täyttää tyyppihyväksyttävältä ajoneuvolta vaadittavat erityisdirektiivit myös muutosten jälkeen. Rungon ominaisuuksista ei kuitenkaan säädetä direktiivillä, joten käytännössä tyyppihyväksynnällä ei ole rakentelun kannalta merkitystä tässä projektissa, vaan sovelletaan rakenteen muuttamista koskevaa päästöstä ja vaurioajoneuvoasetusta kuten ei-tyyppihyväksyttyihinkin.
Valmistenumeron ja valmistajan kilven on kuitenkin lain mukaan oltava L-luokan ajoneuvossa, joten oli niissä e-kirjain tai ei se täytyy katsastuskonttorin varmenteen kera kopioida uuteen runkoon, jos vanha tuhoutuu. Projektin toteuttava liike voi kysyä konttorilta menettelytavoista, jos hommassa on jotain uutta tai outoa. Säädöslinkeistä löytyy Liite 1., josta näkee mitä direktiiveillä sitten säädellään, jos on epävarmuutta miten laajalle muutostyöt lopulta päätyvät. Nälällä on taipumus kasvaa syödessä..


Otsikko: Vs: tyyppihyväksyntämerkinnästä....
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 Maaliskuu 2007, 09:24:04
Vähän off topic, mutta sellainen prätkä, joka on otettu käyttöön 18.6.2003 tai sen jälkeen, onkin aivan eri asia. Tosin runkoa koskevia erityisdirektiivejä ei ole olemassa vieläkään, mutta tällaista prätkää ei silti joidenkin tulkintojen mukaan saa muuttaa muutoin kuin alkuperäisen valmistajan todistuksella... ;D

Mitä tulee tohon alkuperäiseen kyssäriin, niin äkkiä sahaamaan chopperia siitä! 8)


Otsikko: Vs: tyyppihyväksyntämerkinnästä....
Kirjoitti: Hannu Virta - 13 Maaliskuu 2007, 09:58:40
Vanha sanonta; Tee se heti, huomenna se saattaa olla laitonta. ;D


Otsikko: Vs: tyyppihyväksyntämerkinnästä....
Kirjoitti: Hemuli - 13 Maaliskuu 2007, 23:07:19
Varminta menetellä niin, että ennen runkomuutosta menet rungon kanssa katsastuskonttorille ja pyydät meistämään numeron sellaiseen kohtaan runkoa mikä pysyy alkuperäisenä. Itse asiassa on jopa parempi että meistät numeron itse etukäteen ja pyydät konttorin setää vain lyömään varmistemeistokset uuden numeron molempiin päihin. Sitten vaan otteeseen merkintä uudelleen meistetyn numeron varmennuksesta niin kaikki on hyvin.