MMAF Forum

Keskustelut => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: Mammutti - 31 Maaliskuu 2008, 20:41:04



Otsikko: mopo moottoripyöräksi, laillisesti
Kirjoitti: Mammutti - 31 Maaliskuu 2008, 20:41:04
Moi,
toivottavasti ette pahastu tällä palstalla kysymyksestä, mutta haluaisin ihan vakavissani ajaa kuristamattomalla yamaha dt 50R:llä, ja maksaa sen mukaiset verot, vakuutukset jne. Katsastuskonttorin tekninen asiantuntija vain selittää mulle ettei tällainen oikeasti ole mitenkään mahdollista; se kuulemma edellyttäisi että vastaava  pyörä (runko, alusta, valot, jarrut jne) olisi jo ennestään myynnissä ja siis tyyppihyväksyttynä. Tätä on vaikea uskoa todeksi kun tämänkin yhdistyksen jäsenet rakentaa aivan varmasti uniikkeja pyöriä joille ei vastinetta löydy. Eli  - jos lähestyn asiaa samalla tavalla kuin motskan rakentaja, joka kaikkien ufo-muutostenkin jälkeen saa pyöränsä laillisesti rekisteröitynä kadulle, niin pääsenkö muskelimopollani ajamaan? Jos näin, niin voitteko please lyhyesti jäsentää mitkä on ne askeleet jolla tähän pääsee - vaikka siihen menisi aikaa, vaivaa, ja vähän rahaakin. On kai nyt _joku_ tässä maassa tehnyt vastaavan tempun aiemminkin????
kiitokset,
M ::)


Otsikko: Vs: mopo moottoripyöräksi, laillisesti
Kirjoitti: Hemuli - 31 Maaliskuu 2008, 22:03:47
Eihän toki pahastuta, kyllä mopojakin saa (ja pitää) rakentaa siinä missä täysikokoisia isoveljiään ;D .

Ei katsastusmies ihan metsässä ollut väitteineen, noin uudessa laitteessa törmätään tyyppihyväksyntädirektiivin ongelmiin. Eli koska joutuisit rekisteröimään laitteen uudestaan moottoripyöränä, niin jotta sen saisi täällä rekisteriin pitäisi siitä olla jossain päin eurooppaa myynnissä eu-tyyppihyväksytty täysitehoinen versio. Muuten menee todella hankalaksi kun joudut hankkimaan erilliset todistukset päästöistä, jarruista, EMC:stä, melusta, valoista jne. jne. jne. Eihän se toki mahdotonta ole mutta ei missään tapauksessa vaivan väärti.


Otsikko: Vs: mopo moottoripyöräksi, laillisesti
Kirjoitti: Mammutti - 31 Maaliskuu 2008, 22:55:11
aahaa... no mutta sittenhän tässä on toivoa nimittäin kauppiaan mukaan samaista yamahaa myydään ja ajetaan täysitehoisena esim. Espanjassa... (?) Kiitokset! Seuraanpa tuo johtolankaa, enpä tullut ajatelleksi että Suomenkin katsastussetä katsoo tätä EU-laajuisena. Joo, muuten koko pelin hyväksyttäminen osa kerrallaan ei varmaan vastaa saavutettavaa hyötyä eli sit pitää ostaa kakstahtipiikki... öh, siinä muuten sama onkelma eli se piikki pitäis saada täystehoiseksi... mutta siis vastauksesi pätee siihenkin, hyvä. ja jos ei sekään pelitä niin sitte vaan ostamaan ihan oikea kiree kakstahtimotska.  :D


Otsikko: Vs: mopo moottoripyöräksi, laillisesti
Kirjoitti: teemu - 01 Huhtikuu 2008, 21:46:56
onko sillä "viritetyllä" mopolla sitten pidemmän päälle kiva ajella!?
vaikka ois ihan laillinenkin..
kevarit on jo toista luokkaa.ja niitä saa "viritellä" vähän vapaammin kuin pienempiä mopedeja.tarkoitan sitä,että ei niitä niin paljon syynätä kuin 50cc laitteita.
saa suht vapaasti olla täystehoinen vaikka ois a1 otteessa.
kevarilla pääse jo ajamaan muun liikenteen mukanakin..

tuli mieleen oma mopo aika...ne oli aina paskana siitä virittämisestä.
kulki vähän aikaa lujaa ja taas joku petti perkl...



Otsikko: Vs: mopo moottoripyöräksi, laillisesti
Kirjoitti: Joksa - 27 Kesäkuu 2009, 17:37:19
Minkäsmoinen byrokratia ja veroseuraamukset voisivat olla odotettavissa, jos 60-luvun satapiikkiseen vaihtaisi 50-kuutioisen koneen ja rekisteröisi väliaikaisesti mopoksi ja tulevaisuudessa sitten palauttaisi alkuperäisen 100-kuutioisen kuskin iän ja ajokortin päivityksen kanssa. 


Otsikko: Vs: mopo moottoripyöräksi, laillisesti
Kirjoitti: Santtu - 27 Kesäkuu 2009, 21:02:00
Minkäsmoinen byrokratia ja veroseuraamukset voisivat olla odotettavissa, jos 60-luvun satapiikkiseen vaihtaisi 50-kuutioisen koneen ja rekisteröisi väliaikaisesti mopoksi ja tulevaisuudessa sitten palauttaisi alkuperäisen 100-kuutioisen kuskin iän ja ajokortin päivityksen kanssa. 

Mopoksi muuttaminen ei liene iso homma mutta toisinpäin asia mutkistuu. Jos motiivinina on saada 'helpolla ja halvalla' mopo&kevari niin sanoisin, että ei kannata. Sensijaan jos taustalla on rakentelun ilo ja oppiminen niin antaa palaa vain. Konttorilta kyselemään ohjeita.


Otsikko: Vs: mopo moottoripyöräksi, laillisesti
Kirjoitti: Joksa - 27 Kesäkuu 2009, 23:35:52
Sensijaan jos taustalla on rakentelun ilo ja oppiminen niin antaa palaa vain. Konttorilta kyselemään ohjeita.

Tällähetkellä Moto VAP maatuu ilman konetta (konekin löytyy osina ilman ehjää kiertokankea) ja ajatus syntyi (luettuani sähkö-CB-moposta http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=866.0 ) etsiä ehjä 50 kuutioinen Sachs:n kone, jolla palauttaisi pyörän ajokuntoon, kunnes tarvittavat osat löytyvät satapiikkiseen pataan. In the mean while voisi ajella mopona kadullakin.


Otsikko: Vs: mopo moottoripyöräksi, laillisesti
Kirjoitti: Hemuli - 28 Kesäkuu 2009, 12:34:33
...Konttorilta kyselemään ohjeita.

Jaa eikös Modified Motorcycle Association of Finland ohjeistakaan jäsenistöään ;D ...

Konttorista riippuen sieltä kysyminen on vähän sama kuin meikäläisen jokaviikkoisen lottokupongin vieminen - voit käydä joka viikonpäivä samalla konttorilla ja saada täysin erilaisen vastauksen kysymykseesi.