oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
08 Joulukuu 2022, 14:29:55 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Silver Bullet - Menestystä, asfalttia ja edunvalvontaa  (Luettu 22988 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« : 31 Lokakuu 2008, 10:24:18 »

Jälleen on tovi vierähtänyt edellisestä Silver Bulletia koskevasta jutusta. Tätä tovia emme ole käyttäneet joutenoloon, vaan aika on kulunut monenlaiseen puuhaan rakentelulainsäädännön kehittämisessä. Mukaan mahtuu kuitenkin mukaviakin hetkiä itse asian ytimessä: näyttelyissä, tapahtumissa ja ylipäätään tien päällä, siellä minne chopper kuuluu. Tässä jutussa kerromme ensinnäkin valittuja paloja Silver Bulletin kesästä. Lisäksi käsittelemme Bulletin pintakäsittelyprosessia – maalausta, kromausta ja kultausta sekä satulan verhoilua. Lopuksi selostamme vielä talven ohjelmaa, joka on vietävä läpi saadaksemme Bulletin katsastuskuntoon.

Tätä kirjoitettaessa Silver Bulletin tarina on kestänyt jo kolme vuotta. Kuten kaikkiin hyviin tarinoihin, myös tähän on sisältynyt monenlaisia vaikeuksia, joista rakentamisen aikana on täytynyt selvitä. Kesäkuussa Norrtäljen Custom Bike Showssa vaikeuksien värittämä uurastus tuotti tulosta: pyörän suunnittelija Jupi Tanninen palasi Norrtäljestä mukanaan H-D Chopperin kolmas palkinto! Omastani ja MMAF:n hallituksen puolesta käytän tässä tilaisuuden hyväkseni onnitellakseni mr Tannista, palkinto on mitä suurimmassa määrin ansaittu!

Juhannuksen jälkeen Silver Bullet pääsi toteuttamaan toista tärkeää tehtävää. Se esitti suurta osaa SMOTO:n ja MMAF:n yhteistyössä järjestämässä, järjestyksessä kolmannessa Motoparlamentissa, joka pidettiin Jurvassa Botniaringin radalla. Siellä Bullet oli jälleen viranomaisten koeajettavissa. Ja jälleen vesikelillä, kuinkas muuten.

Suurimmalle osalle tilaisuuden osallistujista Bullet oli jo entuudestaan tuttu peli, mutta tämä ei vähentänyt halukkuutta koeajaa sitä. Uusia juttujakin esiteltiin: havaitsimme muun muassa, että Bulletilla voi pujotteluosuutta lukuun ottamatta ajaa hyväksytysti uuden käsittelykokeen. Tässä kohtaa on syytä muistuttaa lukijoita siitä, että Bulletin mitat ylittävät selvästi ns. kopterilaissa säädetyt rakenteeltaan muutetun moottoripyörän enimmäismitat: akseliväli on noin 235 senttiä ja etuhaarukan kallistuskulma noin 60 astetta. Tästä huolimatta sen käsittely ei ole millään tavalla vaativaa ja nyt jo pitkähkön kokemuksen perusteella voimme todeta, että sillä ajaminen liikenteessä on helppoa.

Eräänlaisen todistuskappaleen Bulletin käsiteltävyydestä meille antoi yllättäen poliisi. Motoparlamentissa oli nimittäin ensimmäistä kertaa mukana myös poliisin edustus, herrat Kimmo Järvinen ja Mika Kivikoski, molemmat moottoripyöräpoliiseja. Moottoripyöräpoliisin toimintaa tien päällä voi toisinaan syystä kritisoida, mutta yhdestä asiasta en löydä moitteen sijaa, nimittäin poliisin pyöränkäsittelytaidoista. Kumpikin poliiseista oli ensimmäistä kertaa chopperin puikoissa, mutta katsojan silmin näytti siltä kuin herrat olisivat syntyneet chopperin kyytiin. Bullet pyöri ympyrää ja kahdeksikkoa sekä taipui väistöihin niin täydellisen hallitusti, että ryhdyin itse voimakkaasti kyseenalaistamaan omaa pyöränkäsittelytaitoani. Nostan hattua!

Hangon Wild Viking Partyn aikaan oli kesän yleisestä linjasta poiketen erittäin lämmin ja aurinkoinen päivä. Se soveltui mitä parhaiten tiedustelijamallisten eturenkaiden suuntaamiseen kohti Hankoa. Jupin tallilta Nurmijärveltä Hankoon saakka ajoi neljän pyörän letka, josta on ehdottomasti tarpeen mainita, että letkan yhteisakseliväli oli rapiat yhdeksän ja puoli metriä. Ei liene liioittelua sanoa, että matkaa taittoi Chopper Vapautusrintaman kärkipartio…

Testikilometrejä on sateisesta kesästä huolimatta kertynyt mukavasti, ja muutaman lastentaudin korjattuaan Jupi saattaa hyvillä mielin todeta, että ensimmäisistä koeajoista jäänyt ensivaikutelma pyörän ajettavuudesta on osoittautunut oikeaksi. Bulletilla on erittäin mukava ajaa. Työntöohjaus toimii kuten pitää, pyörä ei hötkyile minnekään missään nopeudessa ja jalkatappien noston myötä kallistusvarojakin on nyt riittävästi.

Ellei se kulje, kromaa se!

Väliotsikon vanha viisaus on Bulletin kohdalla siinä mielessä epätarkka, että kyllä silläkin ajokortistaan pääsee eroon, vaikkei se nyt Hajabusalle pärjääkään. Yhtä kaikki, Bulletissa on paljon kromia. Yksi näyttävimmistä kromatuista osista on risukeula, jonka kromauksen hoiti ruotsalainen yhtiö Stockholms Metallsliperi AB. Yhtiöllä on aikaisempaakin kokemusta motskarin osien kromaamisesta, se nimittäin on hoitanut esimerkiksi Viridianin kromaukset.

Pienemmät osakokonaisuudet kromattiin puolestaan Virossa, yrityksen nimi on Taveter Bros OÜ ja yhteyshenkilö siellä Jyri Taveter. Jupi antoi kromaamolle varsin yksiselitteiset ohjeet: yhtään virhettä ei saa olla! Yritys teki työtä käskettyä, ja lopputulos puhuu puolestaan.

Kromauksissa homma ei aivan luistanut kuin tanssi. Kummassakin kromaamossa nimittäin vieraili aluksi herra nimeltä Murphy, minkä seurauksena hommat menivät uusiksi. Merkille pantavaa on kuitenkin se, miten molemmat yhtiöt suhtautuivat tapahtuneeseen: epäonnistuneita kromauksia ei edes yritetty tarjota asiakkaalle, vaan kumpikin yhtiö korjasi virheensä oma-aloitteisesti. Ainoa seuraamus Murphyn vierailusta oli lopulta toimitusten pieni viivästyminen lopputuloksen ollessa tasoltaan aivan erinomainen.

Molemmat kromaamot ovat ilmoittaneet ottavansa mielellään töitä vastaan Suomesta. Jyri Taveter haluaa välittää lukijoille lisäksi tiedon, että hänellä on jatkuvasti yhteyksiä Suomeen, joten ainakin pienempien osien kuljetukset lahden yli hoituvat mutkattomasti. Hän suorittaa myös kromausten pohjahionnat itse.

Kultaus on vaativa laji sekä teknisesti että pyörän kokonaisuuden suunnittelussa; yhtäältä yksityiskohtiin haluttiin näyttävyyttä, mutta toisaalta joulukuusiefektiä haluttiin välttää. Teknisesti kultaukset hoiti Sauli Saxelin, joka pyörittää yritystä nimeltä Woimakulta. Myös Saulin kanssa asiointi oli vaivatonta ja palvelu erinomaista. Lopputulos puhuu tässäkin puolestaan.

Silver Bulletin perusväri on Chryslerin värikartasta löytynyt harmaa. Sen ruiskutti runkoon ja peltiosiin herra Mikko Viita. Kynäruiskutaiteilusta vastasi puolestaan herra Jere ”Jeppe” Kivilaakso, joka pyörittää yritystä nimeltä Faw D-Sign Oy. Kynäruiskumaalauksen lopputuloksen avautuminen katsojalle edellyttää Silver Bulletin sangen likeistä tarkastelua, mutta se kannattaa tehdä, edustaahan lopputulos edunvalvontaa parhaimmillaan!

Bulletin omaleimaisesti muotoillun satulan verhoilusta vastasi verhoomo Mika Halonen Design. Muotoineen, kaarineen ja reikineen satula oli verhoilijalle melkoinen haaste, mutta Mika suoriutui siitä ansiokkaasti. Lopputulos on paitsi katseenvangitsija, myös oivallinen istua.

Kaikkien yllä mainittujen yritysten palveluja voi mitä vilpittömimmin suoritella harrastajille. Seuraavassa on luettelo yhteystiedoista:.

Talvi-iltojen puhdetöitä

Vaikka kokonaisuutena Silver Bullet näyttää jo varsin valmiille, niin ainakaan katsastusviranomaisten mielestä se ei sitä aivan vielä ole. Pieniä asioita puuttuu sieltä täältä. Moottori ja pakoputkisto on säädettävä niin, että ne täyttävät APU 2-raportissa ehdotetut omavalmistemoottoripyörän pakokaasupäästö- ja meluvaatimukset. Rekisterikilvelle on valmistettava teline, jossa kilpi asettuu vaatimustenmukaisesti sivulle niin, että kaikki näkyvyys- ja kulmavaatimukset täyttyvät. Lisäksi on vielä kertaalleen varmistuttava siitä, että sivuseisontatuki, hallintalaitteet ynnä muut pikkuasiatkin täyttävät ehdotetut vaatimukset: tarkoituksena on käydä katsastuskonttorilla vain yhden kerran. Myös Jupin silmää miellyttävä akkukotelo odottaa vielä inspiraatiota. Kaikista yllä mainituista asioista on tarkoitus kirjoittaa jatkossa juttuja Kopteri-lehteen sitä mukaa kun ne valmistuvat lopulliseen muotoonsa.

Kaiken tämän jälkeen toivoa sopii, että virkavalta etenee uuden lainsäädännön valmistelussa ripeän aikataulun mukaisesti niin, että ajokaudelle 2009 saisimme kiinnittää Silver Bulletiin ihan oikean rekisterikilven. Sen, mitä asian eteen on vielä tehtävissä, allekirjoittanut aikoo myös tehdä yhdessä SMOTO:n ja MMAF:n porukan kanssa.
« Viimeksi muokattu: 31 Lokakuu 2008, 13:11:20 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 31 Lokakuu 2008, 12:55:00 »

Kuvia pinnojen ja vanteiden yksityiskohdista. Myös 'sähköpääkeskus' on päässyt mukaan kuvaan.


* SilverBullet-220520081996.jpg (121.02 kilotavua, 640x479 - tarkasteltu 6728 kertaa.)

* SilverBullet-P1020734.JPG (89.22 kilotavua, 354x460 - tarkasteltu 5784 kertaa.)

* SilverBullet-P1020738.JPG (111.21 kilotavua, 640x479 - tarkasteltu 5652 kertaa.)

* SilverBullet-220520081979.jpg (119.73 kilotavua, 640x479 - tarkasteltu 5973 kertaa.)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 31 Lokakuu 2008, 12:59:46 »

Tien päällä maistuu meno.


* SilverBullet-2008074.jpg (112.66 kilotavua, 600x450 - tarkasteltu 8899 kertaa.)

* SilverBullet-P1030249.JPG (95.57 kilotavua, 600x265 - tarkasteltu 7272 kertaa.)

* SilverBullet-2008054.jpg (98.99 kilotavua, 600x450 - tarkasteltu 8512 kertaa.)

* SilverBullet-P1030255.JPG (106.97 kilotavua, 640x479 - tarkasteltu 16528 kertaa.)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 31 Lokakuu 2008, 13:01:21 »

Sekalaisia yksityiskohtia


* SilverBullet-P1020804.jpg (115.08 kilotavua, 550x417 - tarkasteltu 5418 kertaa.)

* SilverBullet-P1020841.jpg (88.39 kilotavua, 411x550 - tarkasteltu 5716 kertaa.)

* SilverBullet-220520081974.jpg (86.59 kilotavua, 640x479 - tarkasteltu 5690 kertaa.)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 31 Lokakuu 2008, 13:05:16 »

The Silver Bullet - MMAF:n omavalmistepilotti

Rakensitpa chopperia tai streetfighteria, muuntelipa runkoa tai moottoria, moottoripyörän rakentelu on harrastus, joka edellyttää sekä tietoa että taitoa.

MMAF:n omavalmistepilotin tarkoituksena on kattavasti ja yksityiskohtaisesti tarjota tietoa, joka moottoripyöriä rakentelevan on harrastuksessaan otettava huomioon.

Silver Bullet artikkelit
« Viimeksi muokattu: 31 Lokakuu 2008, 14:18:31 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto