MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: jallu68 - 08 Kesäkuu 2009, 12:58:15



Otsikko: Akselinväli!
Kirjoitti: jallu68 - 08 Kesäkuu 2009, 12:58:15
Sain pyörän vihdoin ja viimein valmiiksi viime viikolla ja ei muuta kuin katsastukseen.
Pyörä olisi mennyt muuten läpi mutta akselinväli oli liikaa 217cm.
Katsastusmies sanoi että jos olisi ollut 210 cm niin olisi voinut päästää läpi.
Onko tähän akselinväli asiaan tulossa mitään muutosta vai jäikö tämän kesän ajot nyt tähän.
ps. Olen kuullut että 217cm. ON mennyt läpi.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: Hemuli - 08 Kesäkuu 2009, 15:42:20
...Olen kuullut että 217cm. ON mennyt läpi.

Nää on ihan yksittäistapauksia ja kiinni katsastusmiehen siviilirohkeudesta. Muistan aikoinaan pannukopteria katsastaessani inssin todenneen 205 cm akselivälistä että hän ei voi kirjoittaa otteeseen kuin 200... Koska APU2 ei ole vielä lakimuodossa niin toistaiseksi joudutaan menemään vanhoilla säännöillä.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: mausan - 09 Kesäkuu 2009, 11:40:11
Itse aikoinaan keskustelin inssin kans ennen pyörän rakentamista ja sovittiin max akseliväliksi 220 pienellä ehdolla;"jos teet springerin kun se on niin saatanan hyvän näkönen". No tuli 218 ja kehu kovasti. Riippuu tosiaan inssin asenteesta ja pikkasen miten päivä on lähteny käyntiin. Sopikaa isommat muutokset ennen kun alatte töihin.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: paso - 09 Kesäkuu 2009, 12:05:33
Kävin eilen katsastaan prätkän 202 akselivälille ja kun inssin kans juteltiin aiheesta, meinasi hän jotta akelta olisi tullut ohjeistusta 10% toleranssista tuon 2m max suosituspituuteen. Pitemmällä matematiikalla laskettunahan tuo tekeepi 220. Mikä sitten liene todellisuus, mutta tiedustele ihmeessä asiasta.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: -ILKKA- - 09 Kesäkuu 2009, 20:19:31
Kyllä se 200 cm on jokapuolella Suomea melkolailla yhtä paljon. Pykälissä mainittu vähäinen poikkeama on minulle ketjunsäätövara, mutta Pohojanmaalla kolmekymmentäsenttiä. Katsuri on hyvin vapaa kirjoittelemaan mitä vain mutta AKE:n selvityspyyntöihin saa sitten vastailla ammatinmenettämisen uhalla. Minulla ei ole mitään halua hakea uusia töitä enää tässä iässä. -ILKKA-


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: monni - 09 Kesäkuu 2009, 21:15:42
kun sais edes +3.5%, silloin mun keulassa ois jättöä 7cm. nyt 2metrisenä on 28cm jättö.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: paso - 10 Kesäkuu 2009, 07:17:48
Meinaatko että katsastushenkilö keksi tuon 10% toleranssisuosituksen omasta päästä? Mulle se on just sama vaikka olis repässy sen jallun sivulta, mutta on miehellä pokkaa jos sanoo että AKE on heitä näin ohjeistanut. ps. ketjut löysällä 200cm.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: mausan - 10 Kesäkuu 2009, 08:42:50
Mulleki ensin tarjottiin 2m +5cm. Tästä alkoi neuvottelu joka johti lopulta ko lopputulokseen. Käytiin läpi kulmia,jättöjä,rungon muutosta jne. Inssi lupas +10cm ja minä pyysin +10%. Lopulta neuvottelun tulos 220 tietyin ehdoin. Keskustelu käytiin jo syksyllä 2007 kaksi kuukautta ennen pyörän Suomeen tuloa.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 10 Kesäkuu 2009, 11:06:41
Tämä juttu +10 % toleranssista akseliväliin ei ole hevosmiesten tietotoimiston uutinen, vaan todellakin AKE:n kanssa keskusteltu asia. Emme ole asiasta vielä uutisoineet, koska tahdomme ensin itse testata kuvion toimivuuden. Kunhan prototyypin latausjärjestelmä  ;D saadaan toimimaan, käymme MMAF:n hallituksen porukan kanssa koko kuvion korkeimman omakätisesti läpi ja tiedotamme tuloksista hetimiten täällä.

Homma menee niin, että nykyinen kopterilaki on akselivälin osalta kirjoitettu vähän avoimesti. Koska 2 m rajoitus ei perustu mihinkään tekniseen tarpeeseen vaan mutu-stetson-menetelmään, AKE:ssa keskusteltiin mahdollisuudesta ylittää se. AKE oli tässä keskustelussa taipuvainen sallimaan noin 10 % ylityksen 2 m akseliväliin seuraavin edellytyksin:

1. Pyörän keulakulma ei ylitä 47 astetta (tässä kohtaa kopterilaki ei sanamuotonsa puolesta jätä tulkinnanvaraa)

2. Pyörä on MMAF:n testaama (ajokoe, kääntyvyys- ja kallistuskokeet sekä jarrutuskoe).

Koska aihe nyt näin salakavalasti vuoti vertaisverkkoihin ;D, ilmoitan, että MMAF:n testiä kyseisen asian tiimoilta tarvitsevat voivat ottaa yhteyttä privaviestillä allekirjoittaneeseen. Ketjun aloittajan kanssa olen jo ollut yhteydessä.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: paso - 10 Kesäkuu 2009, 12:54:07
Pahoittelen tietovuotoa tietämättäni..


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 10 Kesäkuu 2009, 15:46:23
Ei nää sinänsä mitään salaisia asioita ole. Oli vain tarkoitus testata kuvion toiminta ensin itse ja uutisoida sitten asia, joka on itse todettu toimivaksi. Toistaiseksi kun yhtään tapausta ei ole vielä yllä mainitulla metodilla leimattu. Kohta on.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: Rezi - 10 Kesäkuu 2009, 19:29:46
Meikäläinen on ymmärtänyt,että tuo MMAF:n testausmahdollisuus koskisi vain omavalmisteita. Siis olisiko nyt niin, että identiteetin omaavalla pyörällä voitaisiin akseliväliä venyttää 20 senttiä MMAF:n testillä? :o
 


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 10 Kesäkuu 2009, 21:50:20
Meikäläinen on ymmärtänyt,että tuo MMAF:n testausmahdollisuus koskisi vain omavalmisteita. Siis olisiko nyt niin, että identiteetin omaavalla pyörällä voitaisiin akseliväliä venyttää 20 senttiä MMAF:n testillä? :o

Näin on. Edellyttäen tietenkin, että muut vaatimukset täyttyvät (keulakulma, jättö jne.)


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: Hemuli - 11 Kesäkuu 2009, 10:23:37
Tulee aika korkeita/pitkäperäisiä fillareita jos 47 asteen keulakulmalla meinaa 220 akseliväliin yltää... Ja voisin kuvitella että näissä erikoistapauksissa jopa mitataan se kulma.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 11 Kesäkuu 2009, 12:35:55
Rupea vaan sääkin Hemuli hippikopterin rakennukseen. Se on yllättävän kivaa hommaa - kokeile vaikka!!! ;D


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: teemu - 11 Kesäkuu 2009, 15:12:37
miksi tohon akseliväliin on saatu toi +10 pinnaa ja keulakulman pitää pysyä järkyttävän rumana 47 asteena!?
miksi tosta 47 ei ole yhtään joustettu?
uudistuksessa ois ollutkin jotain järkeä jos toi keulakulmarajoituskin ois poistunu...


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: Santtu - 11 Kesäkuu 2009, 16:00:26
miksi tohon akseliväliin on saatu toi +10 pinnaa ja keulakulman pitää pysyä järkyttävän rumana 47 asteena!? miksi tosta 47 ei ole yhtään joustettu?

Koska kopterilakia ei ole muutettu vaan sen tulkintaa laajennettu. Ja keulakulman osalta laki on tiukka, sensijaan akselivälin osalta se sallii tulkinnan. Tämä siis tekohengitystä APU2:sta (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=654.0) odotellessa.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: teemu - 11 Kesäkuu 2009, 16:31:59
ok
APU2 odotellessa.
kyllä toi kyseinen parannus joitakin pelejä varmasti auttaa.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: MakeH - 12 Kesäkuu 2009, 23:01:34
Sopikaa isommat muutokset ennen kun alatte töihin.

Tän lauseen vois lisätä tuonne: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=872.0

Yhteistyö kats.konttorin kanssa luulis olevan molemmille osapuolille miellyttävin tapa hoitaa asiat.


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: Natking - 28 Kesäkuu 2009, 16:20:32
Rupea vaan sääkin Hemuli hippikopterin rakennukseen. Se on yllättävän kivaa hommaa - kokeile vaikka!!! ;D
Eikos 47 asteen kulmalla ja 220 akselivalilla aleta jo puhumaa HELIkopterista ennenkuin hippikopterista ::)


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 28 Kesäkuu 2009, 18:03:20
Eikos 47 asteen kulmalla ja 220 akselivalilla aleta jo puhumaa HELIkopterista ennenkuin hippikopterista ::)

Ei.
 8)


Otsikko: Vs: Akselinväli!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 14 Elokuu 2009, 11:39:56
Päivitetäänpäs tätä juttua sen verran, että kaksi pyörää on nyt testattu ja leimattu tuolla aikaisempana mainituin ehdoin. Toisen akseliväli on 213 cm, toisen 218 cm. Toisen katsastuksessa olin itse mukana ja meni mutkattomasti.

Pienen mutkan matkaan tosin teki se, että AKE ei ehtinyt kirjoittaa omia papereitaan asiakkaille ihan heti seuraavana päivänä hakemuksen jättämisestä... ;D