Pitkäkeulat uudessa kopterilaissa

<< < (2/3) > >>

laphilainen:
Siis tähän voipi kysyä?

Ensiksikin iso kumarrus sinne suuntaan tehdystä työstä, sinniä on tarvittu!

1) Haaveilen hieman pidemmästä pannusta, joka nyt on keulakulmaltaan 47 astetta. Olisin loiventanut keulakulmaa 3 asteen laakerikupeilla ja samalla vaihtanut pidemmät keulaputket. Onko tämä mahdollista?

2) Jos tuo ylempi on mahdollista niin meneekö tämä 50 asteinen keulakulmamuutos(akseliväli pysynee alle 2 metrin) tuohon "tiukempaan" testiin? Jos menee, missähän se voidaan suorittaa? Itse asun täällä ylämaissa, tuskin normi konttorilla se onnistuu(=mistä löytyy hyväksytty asiantuntija)?

3) Meneekö tuon keulakulmamuutoksen vuoksi myös koko pyörä samalla prosenttikatsastukseenkin?

Tuusulan T-Bone:
Haaveesi on äärimmäisen kannatettava ja lähtökohtaisesti toteuttamiskelpoinen! :)

1. On mahdollista, mutta pikkusen hankalaa: pitkä keula ei salli yhtään heittoa noiden laakerikuppien asennuksessa. Ovat muutenkin vähän belsebuubin keksintö. Pätkäse mieluummin rälläkkä tulille...

2. Teleskooppikeulan kallistaminen yli 47 asteen johtaa "tiukempaan testiin". Risukeulan ei johda.

3. Onko peli prosenttikatsastettu vanhan vai uuden prosenttitaulukon mukaan? Jos uuden, ja keulasta on jo kertaalleen viety prossat, ei niitä uudelleen voi enää menettää. Sen sijaan jos on katsastettu vanhan taulukon mukaan ja teet uusia muutoksia, jyvitetään laite uudelleen uuden taulukon mukaan. Menee siis laskuhommiksi!

maastokuvio:
Nostellaanpa hiukan vanhaa aihetta, ja kysellään tyhmiä:

Pyöränä on Yamaha XVS 650, jossa keulakulma on tehtaalta 35 astetta. Haluaisin asentaa siihen AME:n tekemän "chopper-keulan", jossa tulee +14 astetta olevat T-palat ja +8" putket, ettei tarvi runkoa rälläköidä. (Köyhän pitää miettiä jälleenmyyntiarvoakin, katsos)

Tällöin oman laskuopin mukaan keulan kulmaksi tuleepi 49 astetta, akseliväliksi ja etujätöksi jotain, oletettavasti turvallista jos kerran Krautit ovat saaneet viritykselleen TÜV-hyväksynnän. Näinollen laite mennee tuohon "tiukempaan" syyniin.

Kuka/ketkä nyt ovat noita hyväksyttyjä asiantuntijoita, jotka voivat pyöräni ajokelpoisuuden tarkastaa, ja siitä todistuksen kirjoittaa? Missäpäin Suomea tarkastuksia tehdään, ja paljonko se maksaa?

Jos/kun saan pyöräni hyväksytettyä tarkastajilla, onko edessä enää pelkkä muutoskatsastus, vai pitääkö kone rekisteröidä omavalmisteena, prosentit eivät ainakaan pauku pelkän keulan vaihdon yhteydessä...

Useamman tunnin olen nyt näitä sivuja kahlannut, mutten ole löytänyt yksiselitteisiä vastauksia noihin kysymyksiin. Kertokaa jos tiedätte paremmin.

Hemuli:
Testaustoimintaa hoitaa Testmill Oy jonka yhteystiedot näiltäkin sivuilta löytyvät.

Mutta 49 astetta? Ja pyörä on kuitenkin alle 2 metrin akselivälillä? En viitsisi vaivautua maksamaan satoja euroja turhasta testistä kahden asteen takia kunhan geometria on kunnossa. Ei sitä kulmaa kuitenkaan otteeseen merkitä, akseliväli ja ehkä keulan pituus vaan. Ja muutoskatsastuksella tuosta selviää, ei meillä asiat sentään ihan niin huonosti ole...

Paljonkos Viragon "jälleenmyyntiarvo" laskee, jos siihen tehdään asiallinen runkomuutos?

maastokuvio:
Kiitoksia vastauksesta, pitää jatkaa pähkäilyä.. Eihän se kaksi astetta varmasti mitään siinä teekään, ajattelin vain että ovat vetäneet tiukan rajan johonkin.
Akseliväli näyttäis olevan tehtaalta 161cm, ja tuossa paketissa tuleepi +8" putket. Oma matikkapää loppuu sitten totaalisen kesken, et paljonko se akseliväli on sen kallistuksen jälkeen.

Jos saivarrellaan, niin tuohan on dragstar eikä virago, mut välikö tuolla. Tuskinpa sen jälleenmyyntiarvo laskee, tuumailin vain että voi sitten tarjota orkkiskeulan mukaan, mikäli ostaja kavahtaa pitkäkeulaa. Ja toisekseen, ei tuota oikein kehtaa minnekään pajalle viedä kun tuntuu että on toisen luokan kansalainen kun ei ole H-D alla vaan japsicustom.

Ja ei, en ole uskaltanut edes alustavasti tiedustella hintaa sille runkomuutokselle, pyörän kauppahinta kun on jossakin 4k paikkeilla niin pitää koittaa siihen suhteuttaa nuo muutoksetkin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu