MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Jarppi - 21 Elokuu 2008, 22:12:39



Otsikko: Vaihteisto ja Moottorin prosentit
Kirjoitti: Jarppi - 21 Elokuu 2008, 22:12:39
Yritin etsiä vanhoista aihesta vastausta mutta joko en osaa lukea tai luetun ymmärtäminen on tapauksessani hankalaa  ;D

Eli, jos vaihtaa, sanotaan nyt vaikka tällä kertaa pannuun, uudet tarvike kannet, sylinterit orggis 1200 porauksella ja kokonaan uuden 4 lovisen vaihteiston, esim revtech tai vastaava orggis tyylisen.
Niin olikos ne muutos prossat 16% yhteensä näistä. (käyttäen MMAF:n exceliä)
Vai eikö niitä mitenkään rinnasteta alkuperäistä vastaaviksi osiksi jolloin ei menisi niitä prosentteja ?


Otsikko: Vs: Vaihteisto ja Moottorin prosentit
Kirjoitti: Hemuli - 21 Elokuu 2008, 22:35:03
Teet niistä vanhan näköiset ja olet ihan hiljaa että olet mitään vaihtanut.

Tämä näin "off-the-record"...


Otsikko: Vs: Vaihteisto ja Moottorin prosentit
Kirjoitti: TimppaX - 22 Elokuu 2008, 10:22:35
Eikös tuo ole ihan normaalia kulutusosien vaihtoa ja korjausta?


Otsikko: Vs: Vaihteisto ja Moottorin prosentit
Kirjoitti: panhead - 22 Elokuu 2008, 10:24:05
mites sitten noiden prossien kanssa tallaisessa tapauksssa.
-52 pannu johon vaihdettu -62 kone, koneen vaihto rek.otteessa. Pyörään tehdään kokonaan uusi kone, esim. s/s lohkot, std kannet, uudet sylinterit jne.

T.epätietoinen

ps.olis kyllä mielenkiintoista tietää noi prossat tuosta Jarpin kyssäristä


Otsikko: Vs: Vaihteisto ja Moottorin prosentit
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 22 Elokuu 2008, 13:28:30
Lainmukainen vastaus Jarpin kyssäriin on 16 prosenttia. Todellisuutta paremmin kuvaava vastaus on tuo mitä Hemuli aikaisemmin jo kirjoitti.

Epätietoisen panheadin kysymykseen oikea ja lainmukainen vastaus kuuluu, että prosentteja ei samasta asiasta viedä kuin kerran. Koska kone on jo vaihdettu ja prossat siitä viety, sen saa vaihtaa uudelleenkin ilman uusia prossamenetyksiä.


Otsikko: Vs: Vaihteisto ja Moottorin prosentit
Kirjoitti: panhead - 23 Elokuu 2008, 12:17:53
Sen takia juuri kyselen kun tuosta -52 moottorin vaihdosta -62 ei ole mennytn mitään prossia, otteessa lukee vain vaihtomoottori. Eli jos nyt teen siihen uuden motin tarvike lohkoilla ja kansilla niin silloinko menee prossat vai ei edelleenkään kun on kyseessä vaihtomoottori?


Otsikko: Vs: Vaihteisto ja Moottorin prosentit
Kirjoitti: Hemuli - 23 Elokuu 2008, 14:16:05
Olisi siitä pitänyt alun perinkin mennä prossat, moottori on ilmeisesti merkitty otteeseen silloin kun vielä alkuperäisenä hyväksyttiin samannäköinen osa vaikka se ei alun perin ko. pyörään olisi kuulunutkaan.

Nyt jos viet sen konttorille niin prossat menee. Jos asiasta lähdetään vääntämään niin esim. rikkoontuneiden lohkojen vaihdon voi saada menemään ns. "kriittisen osan" vaihtona eikä siitä viedä prosentteja, tästä on ainakin yksi ennakkotapaus. Mikään automaatti se ei kuitenkaan ole vaan vaatii erillisen lupahakemuksen. T-Bone varmasti kertoo tästä lisää.


Otsikko: Vs: Vaihteisto ja Moottorin prosentit
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 25 Elokuu 2008, 08:10:41
On ne prossat menneet, vaikkei niitä otteella lukisikaan. Todellinen tilanne on se, mikä ratkaisee, ei otteen sisältö.

Kriittisenä osana voi saada vaihdettua lohkotkin, mutta ainakin tähän saakka erittäin tiukoin edellytyksin: vanhojen pitää olla jokseenkin korjauskelvottomia ja prossien pitää olla jo valmiiksi "tapissa".


Otsikko: Vs: Vaihteisto ja Moottorin prosentit
Kirjoitti: panhead - 17 Syyskuu 2008, 15:28:49
Helou, -62 pannun alakerta pajalle josta tuli ilmoitus että lohkot ovat käyttökelvottomat, miten pitäisi toimia jos nyt haluaisi saada uudet lohkot ilman prossamenetyksiä.

Prossalaskurin mukaan tällä hetkellä n.40% vaihdettuja osia(todelliset, ei siis ne mitä lukee otteessa) ja kun nuo lohkot vielä menee vaihtoon niin tarkalle menee.

Kuka tai mikä taho lyö uudet numerot lohkoon ja lyödäänkö sinne vanhat vai kokonaan uudet aakkoset?

Hemuli / T-Bone, laittakaa jotain infoa tuosta ennakkotapauksesta, missä tuon lupahakemuksen voi tehdä ja onko joku yhteyshenkilö mahdollisesti joka tuntee asiaa johon voi ottaa yhteyttä.

Kiitos jo etukäteen



Otsikko: Vs: Vaihteisto ja Moottorin prosentit
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 17 Syyskuu 2008, 16:17:29
Siinä "ennakkocasessa" tilanne oli se, että prossat olivat valmiiksi jo ihan tapissa. Lohkon vaihtamisesta olisi seurannut valtion rakentelupalkinto ynnä muuta kivaa...

AKE:sta täytynee joku lupalappu asialle saada, mutta en osaa sanoa, mitä mieltä AKE on tässä tapauksessa, jossa varaa periaatteessa vielä on.

Numeron siirto tapahtuu siten, että konttorille marssitaan vanha ja uusi lohko käsissä. Vanhan numeron voi meistää valmiiksi lohkoon, konttori sitten vain varmentaa sen.


Otsikko: Vs: Vaihteisto ja Moottorin prosentit
Kirjoitti: Juupe - 19 Syyskuu 2008, 10:45:54
Jopa suosittelen ennakkoon rauhassa naputtelua, kokemusta konttorin liian suurten meistien kanssa turaamisesta kontallaan konttorin lattialla täysperävaunurekan katsastuksen jaloissa. Konttorin varmennusmeistaukseen pitää jäädä tilaa tunnistenummeron molempiin päihin (aika pieni täppä).

Konttorin setä myös syöttää nummeroita systeemin tsekatakseen onko käsissä kuumaa rautaa. Kai sen voi käydä etukäteenkin varmistamassa (siis jos hyödyntää swappilohkoja).