Otsikko: Kytkin pois vasemmasta kahvasta Kirjoitti: Rezi - 14 Syyskuu 2009, 21:32:11 Morot,
Pari kysymystä kytkimestä: Saako 70-luvun pyörästä kytkimen siirtää pois tangon kahvasta? Yritin tavata E-säännöksiä ja niistä voisi päätellä, että muutoksia kytkimen sijaintiin ei saa tehdä. Mutta ei ole varma... Jos muutoksia saisi tehdä, niin ainut järkevä vaihtoehto lienee jalkakytkin ja vaihdekeppi. Vaihdekeppiin integroitu kytkinvipu lienee ajossa hengenvaarallinen. Koko asetushan taitaa perustua liikenneturvallisuuteen. Äkkijarrutuksessa molempien käsien olisi toivottavaa olla tangossa... Kaikenlaisia kombinaatioita näkee. Lähinnä tietysti näyttelypyörissä, joita ei aiotakkaan katsastaa saatika oikeasti ajaa. Niissähän ei liikenneturvallisuusasioilla ole suuremmalti väliä. Otsikko: Vs: Kytkin pois vasemmasta kahvasta Kirjoitti: av - 14 Syyskuu 2009, 22:21:42 saa siirtää. e-säännöthän ei koske ollenkaan noin vanhoja, itsellänikin on -84 mallin pyörä katsastettuna jalkakytkin-jockey shift -yhdistelmällä. mut jos teet jalkakytkimen ja käsivaihteen niin niiden pitää sijaita vasemmalla puolella pyörää. ja kyllä noilla shifteriin yhdistetyillä käsikykilläkin ajetaan, kukaan ei ole kyllä minulle kehunut helpoiksi ajaa...
Otsikko: Vs: Kytkin pois vasemmasta kahvasta Kirjoitti: Santtu - 15 Syyskuu 2009, 08:21:46 Kaikenlaisia kombinaatioita näkee. Lähinnä tietysti näyttelypyörissä, joita ei aiotakkaan katsastaa saatika oikeasti ajaa. Niissähän ei liikenneturvallisuusasioilla ole suuremmalti väliä. Tuntuu olevan sitkeässä elävä oletus. Arvelisin, että kyllä hyvin merkittävä osa enemmän rakennetuista pyöristä nimenomaan on muutoskatsastettu. Erikoisempi laite on sen verran tehokas setämagneetti, että jos sillä meinaa ajaa metriäkään se kannattaa muutoskatsastaa. Sensijaan pikkumuutosten muutoskatsastustiheys ei kentällä ehkä vastaa lain kirjainta...? |