MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Uutiset => Aiheen aloitti: Hemuli - 03 Tammikuu 2008, 20:06:49



Otsikko: Tekniikkaa - kierteen korjaus
Kirjoitti: Hemuli - 03 Tammikuu 2008, 20:06:49
Ne jotka vähänkään huoltavat tai korjaavat itse moottoripyöräänsä, ovat mahdollisesti joutuneet tilanteeseen jossa kiristettävä ruuvi pyörähtää pahaenteisesti tyhjää eikä mitään ole enää tehtävissä - kierre on pettänyt.

Nykyaikaisissa moottoripyörissä käytetään rungon ja moottorilohkojen valmistusaineena pääasiassa alumiinia joka on materiaalina niin hauras että siihen tehdyt kierteet vaurioituvat helposti. Joissain tapauksissa saattaa riittää jos vaihtaa tilalle pidemmän ruuvin ja käyttää hyväkseen vioittuneen kierteen jälkeen tulevaa ehjää kierrettä - joskus taas voi reikään tehdä pykälää isomman kierteen ja käyttää halkaisijaltaan suurempaa ruuvia. Tällaiset pelastuskeinot ovat tosin nykypäivänä harvinaisia koska painonsäästön nimissä materiaalivahvuuksista on tingitty eikä kierteiden ympärillä ole yhtään ylimääräistä ainetta. Ainoaksi mahdollisuudeksi jää tällöin viallisen osan vaihtaminen tai vahingoittuneen kierteen korjaaminen. Nykyisillä varaosahinnoilla kierteen korjaaminen kannattaa, perinteisesti tämä työ on jätetty koneistamon huoleksi mutta markkinoilla on tänä päivänä myös kuluttajan kukkarolle soveltuvia työkaluja ongelman ratkaisuun.

Erilaisista kierteenkorjausmenetelmistä yleisin on vaurioituneen kierteen vahvistaminen irtokierteellä. Irtokierre tunnetaan yleisesti helicoilin nimellä joka on kuitenkin ainoastaan yhden valmistajan tuotemerkki. Helicoil kehitti jo toisen maailmansodan aikaan amerikkalaisen lentokoneteollisuuden tarpeisiin soveltuvan kierteiden vahvistamismenetelmän ja patentoi sen. Patenttisuojan turvin Helicoil pääsi rakentamaan tuotemerkin jota puhekielessä käytetään käsittämään kaikkien eri valmistajien vastaavia tuotteita. Kuten edellisestä voi jo päätellä, on samanlaisia tuotteita tarjolla usealla eri tuotemerkillä; näistä yleisimmin Suomessa tunnetut ovat Recoil ja V-coil. Eri valmistajien tuotteet ovat kuitenkin yhteensopivia toistensa kanssa.

Irtokierre rakentuu jousen muotoon kierretystä ruostumattomasta teräslangasta jonka halkileikkaus on vinoneliön muotoinen. Teräslangan paksuus on valittu niin että kierteen noususta ja harjakulmasta tulee täsmälleen sama kuin vaurioituneessa kierteessä on alun perin ollut. Irtokierre asennetaan reikään joka on kierteytetty erityisellä ylikokokierretapilla teräslangan vaatiman tilan verran suuremmaksi kuin alkuperäinen reikä. Tämä työvaihe onkin eniten väärinkäsityksiä aiheuttava asia kierteenkorjauksessa – luullaan että irtokierteet voidaan asentaa käyttämällä yleisesti saatavilla olevia kierretappeja. Erikoistappi kuitenkin vaaditaan siksi että kierteen nousu tulee säilyttää samana kuin alkuperäisessä kierteessä, kuitenkin reiän halkaisija tulee olla suurempi jotta irtokierteen asennuksen jälkeen kierteen halkaisija vastaisi alkuperäistä. Irtokierteiden asennukseen käytettävä kierretappi ei siis vastaa mitoiltaan mitään yleisesti työkalupakeista löytyvää tappia vaan kierteenkorjaus vaatii aina oman erikoistappinsa.

Irtokierteen jousen muotoon kierretyn teräslangan toinen pää on taivutettu 90 asteen kulmaan, tämä kulma muodostaa koukun jota käyttäen irtokierre kierretään reikäänsä. Asennustyökaluja on erilaisia, yksinkertaisimmillaan se on käsin kierrettävä tappi jonka päässä on hahlo johon edellä mainittu koukku uppoaa. Koneistamoissa käytetään yleensä monimutkaisempaa kampikäyttöistä mallia joka sopii myös pienimuotoiseen sarjatuotantoon mutta tällainen työkalu on turhan kallis tavalliselle harrastajalle. Irtokierre on ennen asennusta halkaisijaltaan suurempi kuin sitä varten kierteytetty reikä, samoin sen pituus poikkeaa annetusta ohjearvosta. Kierrettäessä irtokierre kierteytettyyn reikään se asettuu kierteen mukaiseen mittaan – irtokierre jää jousivoimansa mukaiseen jännitykseen mikä puolestaan saa aikaan sen lukittumisen paikoilleen. Mitään kierreliimoja tai muita lisävarmistuksia ei tarvita. Asennuksen jälkeen vääntökoukku katkaistaan joko lyömällä se poikki tuurnalla tai kapeakärkisillä pihdeillä vääntämällä.

Irtokierteitä on saatavana eri halkaisijoiden lisäksi myös eripituisina – kierre-elementin pituus ilmoitetaan perinteisesti halkaisijan kerrannaisina. Täten merkinnällä M8-1,25x1,5D varustettu irtokierre on tavallinen kahdeksan millin vakionousulla varustettu 12 mm pitkä irtokierre. 1,5D onkin yleisimmin käytetty kierremitta, mutta jos kierteytettävä materiaali on erityisen haurasta tai kiristysmomentti huomattavan korkea on saatavilla myös pidempiä elementtejä. Ohuempiin kohteisiin on tarjolla luonnollisesti lyhyempiä irtokierteitä, niitä voidaan myös katkaista haluttuun mittaan ennen asennusta.

Irtokierteellä korjatusta kierteestä tulee myös alkuperäistä vahvempi koska kierrespiraali tasaa siihen kohdistuvaa voimaa suuremmalle alueelle. Tavallisessa kierteytetyssä reiässä 75 % kuormasta kohdistuu kolmelle ensimmäiselle kierteelle kun vastaava luku irtokierteellä vahvistetussa reiässä on ainoastaan 50 %. Tästä syystä moni teollisuudenala käyttää irtokierteitä ensiasennuksessa kun vaaditaan suurinta mahdollista lujuutta, itse asiassa suurin osa irtokierteitä valmistavien yritysten tuotannosta menee juuri tähän käyttöön.

Edellä mainituista tuotemerkeistä ainakin Recoil tarjoaa myös kuluttajakäyttöön soveltuvia kierteenkorjaussarjoja jotka sisältävät kaiken kierteen korjaamiseen tarvittavan kätevissä yhden kierrekoon pakkauksissa. Pakkaus sisältää ylikokokierretapin, irtokierteen asennustyökalun sekä kierrekoosta riippuen viidestä kymmeneen irtokierrettä. Näiden lisäksi saatetaan tarvita myös poranterää vaurioituneiden kierteiden poistamiseen mutta koska useimmiten kierre on kokonaan tuhoutunut, ei poraaminen ole välttämätöntä. Lisäksi irtokierteet asennetaan yleensä pehmeisiin materiaaleihin kuten alumiiniin jolloin sarjan mukana tulevalla kierretapilla voidaan työstää uusi kierre ilman poraamista. Kierteenkorjaussarjan osista kierretappi muodostaa karkeasti 75 % sen hinnasta, itse irtokierteet ovat edullisia maksaen koosta riippuen joistain kymmenistä senteistä muutamaan euroon kappaleelta. Yleisimpien millisten kierrekokojen sarjojen jälleenmyyntihinnat ovat 45 - 75 €. Tätä hintaa kun vertaa tämän päivän koneistamoveloitukseen - johon täytyy vielä lisätä aika, joka käytetään siihen että osa saadaan irti pyörästä koneistamolle vientiä varten - ollaan nopeasti tilanteessa jossa muutaman kierteen korjaus on maksanut sarjan hinnan takaisin. Millisten yleiskierteiden lisäksi kierteenkorjaustuotteiden varastovalikoimaan kuuluu harvinaisempia kokoja myös tuumamitoissa – niinpä vanhempien britti- ja jenkkipyörien harrastajien ongelmat ratkeavat samalla menetelmällä. Recoilin maahantuojana toimii Koivunen Oy ja tuotteita voi tiedustella työkalu- ja autotarvikeliikkeistä.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/MMAF/tuotevalikoima.jpg)
Erilaisia kierteenkorjauksessa käytettäviä tuotteita
 
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/MMAF/sarjat.jpg)
Recoilin tuotteita saa myös kätevissä yhden kierrekoon pakkauksissa jotka sisältävät kaiken tarpeellisen kierteen korjaamiseen

(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/MMAF/tyohje.jpg)
Kierteenkorjaus on todella yksinkertaista ja korjaussarjan hankkimisen jälkeen se onnistuu tavallisesta kotitallista löytyvillä työvälineillä


(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/MMAF/halkaisija-pituus.jpg)
Kierre-elementin pituus ilmoitetaan sen halkaisijan kerrannaisina. Irtokierteen ”häntä” toimii asennuskoukkuna joka katkaistaan kun kierre on paikallaan
 
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/MMAF/sytytystulppa.jpg)
Sytytystulpan kierteen korjaukseen tarkoitetussa sarjassa erikoisuutena kierretapin kärjessä alkuperäistä tulppakierrettä vastaava ohjainkierre jonka avulla kierre saadaan kohdistettua tarkasti oikeaan suuntaan

(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/MMAF/Lohko.jpg)
Alumiinilohkon seinämävahvuudet eivät salli kierrekoon suurentamista, irtokierre pelastaa tilanteen

Teksti: Samuel Heikkinen
Kuvat: Alcoa/Recoil