MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Obsr - 15 Lokakuu 2009, 15:44:56



Otsikko: Mitä saa/voi tehdä uudehkolle (2006 Softis) pyörälle?
Kirjoitti: Obsr - 15 Lokakuu 2009, 15:44:56
Tuo otsikon mukainen dilemma pätkähti päähän kaikesta MMAF:n hyvästä matskusta huolimatta. Kaverin kanssa kun tuota pohdittiin niin päädyttiin pariin vaihtoehtoon: perän levitykseen ja/tai akselivälin muutokseen (n. 200mm). No, ei muuta kuin pajoilta tarjouksia pyytämään ja siinä tuo dilemma sitten syntyi. Eli yksi oli sitä mieltä, juu eli ei. Noin uudelle pyörälle ei noita otsikon mukaisia muutoksia voi ehkä tehdä. Pari muuta taas ei nähnyt tuossa mitään ongelmaa... Jotta mitenhän tuo on oikeasti on? Voiko nuo tehdä laillisesti? Onkohan noilla sitten oleellisia vaikutuksia pyörän jälleenmyyntiarvoon? Olisi mukava olla asiasta aika varma, ennen kuin antaa kavereiden sahailla runkoa poikki... Tuota sääntöviidakkoa on tullut kyllä luettua ja prosentit tavattua, mutta asettaako esim. EU-direktiivit sitten esteitä varsinaisllle töille niin tuohon ei sitten ihan selvyttä syntynytkään.


Otsikko: Vs: Mitä saa/voi tehdä uudehkolle (2006 Softis) pyörälle?
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 16 Lokakuu 2009, 11:54:38
Sen saa maalata uudestaan... ;D

Nojoo. Tästä olen itsekin kysellyt AKE:n tulkintoja monta kertaa. Vastauksena on ollut, että moottorille ei käytännössä saa tehdä juuri mitään, koska päästövaatimukset eivät muutosten jälkeen enää täyty. Sen sijaan esimerkiksi runkomuutoksia, akselivälin muutoksia ja rengaskokojen muutoksia saa tehdä kopterilain puitteissa. Tämä siis viimeksi, kun olen asiaa face-to-face kysynyt.

Tänä kesänä on kuitenkin kuulunut kummia. AKE:sta peräisin olevan tulkinnan mukaan esimerkiksi runko- ja akselivälin muutoksia saisi tehdä, mutta tämä edellyttäisi mm. jarrutestin suorittamista uudelleen. Teoriassa näin onkin, koska painojakauma muuttuu. Kun pysytään nykyisen kopterilain 2 metrin rajan sisällä, painojakauma kuitenkin muuttuu niin vähän, että asialla ei ole merkitystä - kaikki pyörät läpäisevät testin alkuperäisillä jarruilla. Rengaskokojen muutoksilla puolestaan on teoriassa vaikutusta päästöihin, mutta tämäkin on todellisuudessa pelkkää hiusten halkomista. En tiedä, miten AKE:n organisaatio toimii, mutta tämä tulkinta ei vastaa sitä, mitä AKE:sta minulle henkilökohtaisesti on kerrottu.

Uuden kopterilain pitäisi tulla voimaan lähikuukausina, lausuntokierrokset on käyty. Lausunnolla olleiden säädösehdotusten mukaan myös aivan uudesta pyörästä saa rakentaa kopterin. Jos akseliväli ylittää 2 metriä, jarrut on testattava, muutoin riittää, kun jättö ym. ovat kohdallaan. Ylipäänsä lausunnolla käyneissä pykälissä on erikseen mainittu, millaisissa muutoksissa pitää noudattaa E-vaatimuksia. Näitä ei ole montaa, lähinnä pakoputket vm. 2003 eteenpäin ja valaisinlaitteet vm. 1989 eteenpäin.

Minulla ei ole syytä epäillä, että yllä mainitut säädösehdotukset muuttuisivat enää miksikään ennen niiden voimaantuloa, joten itse rakentaisin pyöräni niiden mukaan. Asia on kuitenkin ns. pihvi vasta, kun säädösehdotukset ovat siirtyneet isoon vihreään kirjaan.


Otsikko: Vs: Mitä saa/voi tehdä uudehkolle (2006 Softis) pyörälle?
Kirjoitti: Obsr - 16 Lokakuu 2009, 12:16:20
Kiitokset kattavasta vastauksesta. Näin hyvin vähän aikaa asioihin perehtyneenä on tuntunut vähintäänkin kummalliselta tuo tolkuton tulkinnanvaraisuus mikä näihin asioihin liittyy. Erehdyin soittelemaan myös katsastusasemille (3 kpl) ja kukaan vastanneista hemmoista ei ollut muutoskatsastanut puhutunlaisia muutoksia... Eikä niistä lonkalta myöskään mitään tietänyt. Teeppä tässä sitten muutoksia. No, toivottavasti tilanne selkiytyyy tulevan talvena aikana ja uskallan antaa luvan rungon leikkelyyn.