MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: maick - 29 Lokakuu 2009, 20:44:53



Otsikko: Runkomuutokset ja identiteetti
Kirjoitti: maick - 29 Lokakuu 2009, 20:44:53
Duoda duoda.. Prosenttitaulukossa mainitaan runkomuutosten kohdalla jyvitettynä ohjausputki (0%) ja apurunko (2%). Rungon osuus pyörän identiteetistä on samaisen taulukon mukaan 28%. Jos sattuisi esimerkiksi tekemään jousiperästä jäykän ja muutamia muuta selkeämmin havaittavia muutoksia, niin miten prosentit määritetään? Karsastajan fiilispohjaltako?

Kysymys juontaa juonensa tallikeskusteluun, jossa joku otti esille kuulopuheen konttorikäynniltä: Runkoa oli muutettu sen verran reilusti, että katsuri oli todennut identiteetin kadonneen. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli ollut ohjausputken lähimaaston alkuperäisyys.

Voiko näin käydä? Jos sattuu k-miehelle huono päivä tms.?


Otsikko: Vs: Runkomuutokset ja identiteetti
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 29 Lokakuu 2009, 21:10:48
Kaikkea voi käydä, mutta...

Runkomuutoksissa uuden %-sääntelyn idea oli, että niin kauan, kuin runko säilyy rakenteensa puolesta tunnistettavana, muutoksista ei mene prossan prossaa. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi stretsaamista ja reikkaamista: kunhan putket ovat ikään kuin entisillä paikoillaan vaikkakin vähän eri mittaisina ja ehkä vähän eri kulmissa tai asennoissa, prossia ei mene. Ohjauslaakeriputki ole lain yhdessä kehitysvaiheessa erikseen jyvitetty, mutta se poistettiin jyvityksistä, mikä tarkoittaa, että se ei ole prosenttiosa. Sen sijaan jos jokin putki muutoksen seurauksena katoaa kokonaan (esimerkiksi kaksikehtoisesta tulee yksikehtoinen), katsuri arvioi muutosprosentin.

Jotta runko menettäisi identiteettinsä kokonaan, pitäisi rakenteenkin muuttua kokonaan. Sellaiseen en oikein usko, katsurin kanssa kannattaa jutella aiheesta uudestaan. Ja mua voi tarvittaessa konsultoida, sattumoisin tunnen ton prosenttisääntelyn uudistuksen sangen hyvin... ;D

Jäykkäperäiseksi muuttamisesta seuraa kaikkiaan 8 % menetys (4 % takahaarukka ja 4 % iskarit). Jos oikein tahtoo säästellä, joistain swingeistä (esimerkiksi Softail) voi käyttää akselintuennassa alkuperäiset valukappaleet. Niistä voi saada pari prossaa hyvää.

Putkirungoissa ei välttämättä ole apurunkoa lainkaan. Apurunko tarkoittaa kyykkäfillareista tuttua rungon osaa, jonka päällä matkustajan satula makaa. Se on usein pulttikiinnitteinen ja bomber-meiningissä sitä usein muutetaan niin, että tunnistettavuus voidaan kyseenalaistaa. Siksi se jyvitettiin erikseen.

Yleensä järkevä etenemistapa tällaisissa on kertoa jollekin järkevälle katsurille rakennussuunnitelmastaan etukäteen ja vasta sen jälkeen laittaa rälläkkä laulamaan.


Otsikko: Vs: Runkomuutokset ja identiteetti
Kirjoitti: teemu - 29 Lokakuu 2009, 21:13:46
vai tollaisia konttorin setiä löytyy vieläkin jostain :o
vai identiteeti kadonnut ja suurin kiinnostuksen kohde ollut ohjausputken lähimaasto.
runkoa saa muokata ihan oman mielen mukaan jos alkuperäinen malli on tunnistettavissa ei prossia mene yhtään. saa reikata, venyttää, kaventaa jne.
mutta jos taas muutat kaksikehtoisen rungon yksikehtoiseksi, niin menee prossia katsurin mukaan arvioiden.
jousiperän muuttaminen jäykäksi vie prossia  haarukan ja iskareitten verran.


Otsikko: Vs: Runkomuutokset ja identiteetti
Kirjoitti: teemu - 29 Lokakuu 2009, 21:15:30
t-bone kerkes näköjään ensiksi.


Otsikko: Vs: Runkomuutokset ja identiteetti
Kirjoitti: suikale - 04 Helmikuu 2010, 01:54:48
Voisko joku guru laittaa linkin mistä löytyy virallista mustaa valkosella tästä aiheesta. Siis mitä vois katsurille näyttää.
Oli sitä mieltä että tuo 28 prosenttia jyvitetään sen mukaan mitä putkia runkoon aikomus vaihtaa.

Mulla tarkoitus olisi retsata softailin runkoa vaihtamalla pidemmät kehtoputket moottorin etukiinnikkeiden edestä alkaen, akseliputki, ja selkäputki,sekä putket jotka haarautuvat selkäputkesta istuimen alle.

Katsastajan tulkinta: prosentteja menee arviolta 20% koska alkuperäistä runkomateriaalia ei jää jäljelle kuin noin kolmasosa.
Mutta. jos alkuperäisiä kehtoputkia jatketaan, samoin kuin selkäputkea, niin vaihdettavan materiaalin osuudeksi jäisi huomattavasti pienempi määrä, joten prosentteja menisi korkeintaan kymmenkunta.

Tällä hetkellä muutoksia on otteessa 32% ja runko on toistaiseksi vielä täysin muokkaamaton, joten prosentit menis yli viidenkympin komeasti, kun lasketaan vielä mukaan keulan prossat.

onko tossa nyt mitää ristuksen järkee alkaa hitsaan runkoa kasaan 10-15 cm pätkistä??? Sillä pyörällä olis tarkoitus vielä uskaltaa muutoksen jälkeen ajaakin..


Otsikko: Vs: Runkomuutokset ja identiteetti
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 04 Helmikuu 2010, 09:41:49
Huoh. Jälleen yksi esimerkki siitä, miksi koko katsastusinstituutio näyttäytyy lähinnä turhana. Rahaa osaavat kyllä vaatia, mutta asianmukaista vastinetta rahalle ei tunnu löytyvän. Onneksi poikkeuksiakin on.

Homma menee niin, että runkomuutoksista menee prossia vain siinä tapauksessa, että runkoa ei voida muutoksen jälkeen enää tunnistaa alkuperäiseksi. Stretsaaminen, reikkaaminen ja perän levittäminen eivät sellaisinaan vaikuta tunnistettavuuteen. Se, ovatko esimerkiksi kehtoputket todellisuudessa alkuperäisiä vai uusittuja jostain koneen kiinnikkeen kohdalta alkaen, ei vaikuta asiaan. Laki muuttui tältä osin vuoden 2007 alussa. Uuden lain tarkoituksena oli nimenomaisesti sallia yllä mainitut muutokset ilman prosenttien menettämistä. Edes emäputken vaihtamisesta uuteen ei mene prosentteja (lain valmisteluvaiheessa tätäkin mietittiin, mutta lopullisesta säädöksestä viittaus emäputken omaan jyvitykseen poistettiin).

Asianomainen säännös siteerattuna tässä:

Lainaus
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon kokoamisesta osista 19.12.2002/1258

3 § Ajoneuvon osien osuudet

2. Jos liitteessä tarkoitetusta osakokonaisuudesta käytetään vain taulukossa erittelemätön osa, katsastustoimipaikka määrää osuuden arvioimalla. Kuitenkin alkuperäisen auton tai nelipyörän korikehikon tai korin varusteiden taikka moottoripyörän tai kolmipyörän rungon uudelleenmuotoilu käyttämällä ainakin osittain alkuperäisestä osasta peräisin olevaa materiaalia ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta edellyttäen, että osan alkuperäinen malli ja rakenne ovat muutoksen jälkeen tunnistettavissa. Tarvittaessa alkuperäisen osan rakenteesta ja mallista on esitettävä luotettava selvitys.

Ellei katsastusmies suostu ymmärtämään tätä, suosittelen, että vaihdat konttoria suosiolla. Itseään ja kukkaroaan ei kannata tarpeettomasti kiusata.


Otsikko: Vs: Runkomuutokset ja identiteetti
Kirjoitti: Santtu - 04 Helmikuu 2010, 10:04:55
Printtaamiseen linkki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258)


Otsikko: Vs: Runkomuutokset ja identiteetti
Kirjoitti: suikale - 05 Helmikuu 2010, 05:29:44
Suuret kiitokset. Asiaan tuli selko ja projektille insinöörin siunaus. (tosin vasta kolmannella konttorilla.....)