MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Lauri - 10 Marraskuu 2009, 10:28:18



Otsikko: Ajoneuvoluokan vaihtaminen alaspäin? (mp->mopo tms)
Kirjoitti: Lauri - 10 Marraskuu 2009, 10:28:18
Sähkökonversiotarinoita seuraillessa nousi esille kysymys, että voiko L-luokan sisällä vaihtaa helposti ajoneuvoluokkaa alaspäin ja ehkä joskus vielä takaisinkin?

MotoJussi on aiemmin kirjoittanut, että kevarin kokonaismassa oli ongelmallinen juttu ja toisaalta waltomar oli tehnyt kevarista mopon, mutta myös siinä projektissa paino tuli vastaan. Molemmat mm. muuttuivat yksipaikkaisiksi.

Voisiko projektin lähtokohdaksi ottaa jonkun "ison" pyörän ja rekisteröidä sen kevytmoottoripyöräksi tai jopa mopoksi, ja sitten vaikka takaisin suuremmaksi jos tulee tarvetta (ja kun akku + moottoritekniikka ovat kehittyneet sopivasti)? Onko moottorin teho ainoa mikä määrää, vai onko mukana jotakin rakenteellisiakin juttuja jotka estäisivät siirtymät luokkien välillä?

Nykyisillä toimintasäteillä ja latausmahdollisuuksilla (tai niiden puutteesta johtuen) kyseessä olisi kuitenkin kaupunkiliikenteeseen tuleva laite, joten ne mopon maksiminopeudetkin voisi olla ihan siedettäviä.


Otsikko: Vs: Ajoneuvoluokan vaihtaminen alaspäin? (mp->mopo tms)
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 10 Marraskuu 2009, 11:33:01
Sikaflunssaisia mietteitä:

Kokonaismassan määrää valmistaja. Jos tehdään muutoksia, jotka kasvattavat omamassaa, pitää kantavuutta vastaavasti pienentää.

Äkkiseltään moottoripyörän ja kevytmoottoripyörän välillä ei teknisessä mielessä ole kuin yksi ero: teho. Siinä mielessä jokin iso pyörä toimisi mainiosti aihiona, ja muutettaessa kevariksi pitäisi riittää vain selvitys muuttuneesta tehosta.

Muistutan kuitenkin lukijoita, että asuinmaamme on Suomi. Kun alunperin 1000-kuutioinen pyörä muutetaan kevariksi, veroluokka muuttuu. Palautusta ei kuitenkaan saa. Sitten kun se muutetaan takaisin 1000-kuutioiseksi, veroluokka muuttuu, ja seuraa täydennysverovelvollisuus...

 ;D :o ::) :P :-X