MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: HDspora - 28 Marraskuu 2009, 21:56:07



Otsikko: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: HDspora - 28 Marraskuu 2009, 21:56:07
Tällä hetkellä on -96 Sportsteri seilaamassa Atlantilla Usa:sta Suomeen. Pyörässä on clear title ja siinä on hieman fiksaamista ennen kuin sen voi kilvittää. Vanhoja viestejä lukiessani huomasin että rungon voi vaihtaa ja se vie prosentteja 28% mutta tärkein kysymys kuuluu että missä vaiheessa runko kannattaa vaihtaa? Eli kilvitänkö pyörän eka alkuperäisellä rungolla ja vasta sen jälkeen uutta runkoa tilalle vai voinko vaihtaa uuden rungon jo ennen rek. katsastusta? Uuden rungon ei tarvi olla juuri samanlainen kuin vanha mutta saako uudessa rungossa olla esim. leveämpi takahaarukka jonne voi sovittaa vaikka 240/250 rengasta ilman että tästä seuraa ongelmia? Käykö uudeksi rungoksi esim. Ultiman tai Demonscyclen runko ilman tuv-hyväksyntöjä?

Kuten kysymyksistä huomaa, olen vasta aloittelemassa tätä rakentelua ja kyseessä on vasta kolmas mopo, ikää 35v.. :) Kiitoksia vastauksista.


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Hemuli - 29 Marraskuu 2009, 14:49:51
Olet ilmeisesti vaihtamassa runkoa jäykkään? Tällä hetkellä voimassa olevan lain mukaan rungon saa MUUTTAA jäykäksi mutta VAIHTAMINEN on vielä kiellettyä, tähän odotetaan muutosta vuodenvaihteen jälkeen joten se ei välttämättä muodostu esteeksi.

Sinänsä kannattaa vaihtaa se runko ensin ja mennä vasta sitten rekisteröimään pyörä että siinä säästyy ylimääräiseltä muutoskatsastukselta. Mutta koska pyörä on tuon ikäinen että sen vaatimustenmukaisuus täytyy todistaa niin alkuperäinen runko on ainakin syytä ottaa mukaan koska siitä löytyy tarra josta vaatimusten täyttyminen voidaan todeta.


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: HDspora - 29 Marraskuu 2009, 19:50:40
Ehkä jäykkä tai sitten ihan normaali, kuitenkin palloon täytyy saada leveyttä eli normaalia leveämpi takahaarukka olisi mielessä. Tällä hetkellä mulla on Ultiman ja Demonscyclen rungot ilman papereita. Ilmeisesti tälläisen vaihtaminen onnistuu ilman nupisemisia? Ehkä on viisasta jos runkoa kävisi näyttämässä etukäteen konttorilla tai parillakin ja katsoa mitä äijät tuumaa. Kiitoksia Hemuli.


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: HDspora - 06 Joulukuu 2009, 12:53:47
Onko mitään esteitä saada jäykkäperä kilpiin? Vai pitääkö olla jousitettu niin kuin Sporan omakin runko?


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: teemu - 06 Joulukuu 2009, 21:20:52
saat jäykkänä kilpiin kun muutat orggis rungon jäykäksi.
jäykällä tarvike rungolla ,et saa peliäsi juuri nyt mitenkään kilpiin.
kuten hemuli sanoi odottele apu 2 pakettia...


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: häjy - 20 Joulukuu 2009, 00:43:58
saat jäykkänä kilpiin kun muutat orggis rungon jäykäksi.
jäykällä tarvike rungolla ,et saa peliäsi juuri nyt mitenkään kilpiin.
kuten hemuli sanoi odottele apu 2 pakettia...

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että nyt APU 2:sen saavuttua rungon saa vaihtaa
ja vielä kilvitettyäkin???


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 Joulukuu 2009, 10:42:09
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että nyt APU 2:sen saavuttua rungon saa vaihtaa
ja vielä kilvitettyäkin???

Tarkoittaa. Ota kuitenkin huomioon, että jousitetun rungon vaihtamisesta jäykkään rokotetaan 36 %, kun taas jousitetun muuttamisesta jäykäksi vain 8 %. Kumpikin menettelytapa on jatkossa sinänsä laillinen.


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: häjy - 21 Joulukuu 2009, 11:01:09
No voi itkevät kivekset  :-X ...
Niinhän tuo tosiaan on. Tätä täytyykin nyt sitten alkaa pohtimaan uudelleen.
Taikasanat "bolt on" taitaapi tulla kysymykseen. Tietysti, jos muutos jää vain
tuohon runkoon, niin ei vielä hätää, mutta taitaapa tuon arvata, että niitä
ideoita vielä kumpuaa muihinkin muutoksiin tallilla ollessa aamuyön pikkutunteina
ja olutpullo kourassa  :P


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 Joulukuu 2009, 11:24:24
Prosentit aiheuttavat usein päänsärkyä... ;)

Ennen kuin haukkuu meikäläiset viranomaiset sinne kuumaan paikkaan, kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikissa "rakenteluystävällisissä" maissa jotka minä tiedän, kuten Ruotsissa ja Englannissa, on periaatteessa aivan samanlainen "prosenttisysteemi" kuin meilläkin. Siellä vain ei puhuta prosenteista, vaan ruåtsalaiset laskevat murtolukuja ja engelsmannit pisteitä.

Jousitetun rungon muuttaminen jäykäksi ei ole aivan amerikantemppu. Siitä vain mietiskelemään, ja sitten rälläkkä käyntiin!


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: häjy - 21 Joulukuu 2009, 11:39:49
Juu näin on. Kyllä mielestäni muutenkin meidän kaikkien tulee olla
suhteellisen tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen ja tässäpä jälleen
oiva tilaisuus kiittää isolla kädellä ja kumarruksella teitä MMAF:läisiä.

En tuota alkuperäisen rungon muokkaamista pidä ollenkaan pahana kakkuna
toteutuksen näkökulmasta, mutta olin itse vaan ajatellut toteuttaa kaikki
pyörään tulevat muutokset mitään peruuttamattomasti rälläköimättä, kun
kyseessä on kuitenkin suhteellisen orkkis mustakilpinen -69 rautis matching
number rungolla+tekniikalla. Liekö tuolla nyt sitten niin paljoa merkitystä,
niin sitä täytyy pohtia...


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Choppers_Forever - 29 Joulukuu 2009, 15:21:11
Tarkoittaa. Ota kuitenkin huomioon, että jousitetun rungon vaihtamisesta jäykkään rokotetaan 36 %, kun taas jousitetun muuttamisesta jäykäksi vain 8 %. Kumpikin menettelytapa on jatkossa sinänsä laillinen.

Olen hommaamassa Englannista Gixeriin jäykkää dropseat runkoa. Tämä siis meinaa -36% , jos sen aion laittaa? Mutta jos siis vaihdan keulaputken orkkikseen ( oikea termi? Se missä on runkonumerot ) tippuvat menetetyt prossat -8%:iin?? vai mites lasketaan sitten?

Siis putkirunko gixerin rungon tilalle. Onko tulossa outlaw kopteri vai pystyykö jotenkin kikkailemaan muutokset paperille?

Kiitos


CF


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 30 Joulukuu 2009, 15:22:54
Saapihan sen rungon vaihtaa, mutta 36 prossaa jäykästä rungosta saa takkiinsa. Ei siinä paljon auta selitellä, että alumiininen deltabox olikin oikeasti teräksinen kehtoputkirunko... :D


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Palle - 12 Tammikuu 2010, 12:33:41
jos laiskalle joku vielä jaksaa kertoa että onko nyt sitte mahollista vaihtaa pässiin
esim. tuommonen d. birdin tekemä runko ja saaha muutoskatsastus läpi? rossat riitäs..


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 Tammikuu 2010, 10:15:18
On.


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Lurjus79 - 14 Tammikuu 2010, 01:34:52
tää nyt sivuaa vähän varsinaista aihetta mutta kysynpä kuiteski, jos homaa romikselta rungon ja runkotodistuksen niin saako sen kilpiin sillä todistuksella kun se riittää jos vaihtaa rungon niin yuo lappu siihen mutta mites jos siitä rungosta tekee pyörän?


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Hemuli - 14 Tammikuu 2010, 09:18:05
tää nyt sivuaa vähän varsinaista aihetta mutta kysynpä kuiteski, jos homaa romikselta rungon ja runkotodistuksen niin saako sen kilpiin sillä todistuksella kun se riittää jos vaihtaa rungon niin yuo lappu siihen mutta mites jos siitä rungosta tekee pyörän?

Mikä on runkotodistus?

Jos tarkoitat että tekee omavalmisteen siihen runkoon niin teoriassa se onnistuu mutta käytännössä tulee päästövaatimusten kanssa ongelmia - lue http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1203.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1203.0)

Jos taas tarkoitat että saat rungon mukana rekisteriotteen niin sekään tie ei oikein päivänvaloa kestä - moottoripyörässä kun tulee identiteetin säilyttääkseen olla yli 50% alkuperäisiä osia, pelkkä runko ei riitä. Tuon prosenttirajan ylitys johtaa siihen että pyörä pitää katsastaa omavalmisteena jolloin ollaan takaisin kohdassa yksi.


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Lurjus79 - 14 Tammikuu 2010, 22:37:03
Mikä on runkotodistus?

Jos tarkoitat että tekee omavalmisteen siihen runkoon niin teoriassa se onnistuu mutta käytännössä tulee päästövaatimusten kanssa ongelmia - lue http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1203.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1203.0)

Jos taas tarkoitat että saat rungon mukana rekisteriotteen niin sekään tie ei oikein päivänvaloa kestä - moottoripyörässä kun tulee identiteetin säilyttääkseen olla yli 50% alkuperäisiä osia, pelkkä runko ei riitä. Tuon prosenttirajan ylitys johtaa siihen että pyörä pitää katsastaa omavalmisteena jolloin ollaan takaisin kohdassa yksi.


Niin eikäku tuli tossa kaverin kanssa vääntöä siitä kun se teki menneenä kesänä kolaripyörän ja haki motomasterilta vaasasta rungon ja vaihtoi sen ja sieltä sai tälläisen runkotodistuksen, eli siis pyörään vaihdettiin vaan toinen runko ja tietty muut vaurioituneet osat ja tuli tosiaan erimielisyyttä tästä ihme lapusta että se olisi käypä jopa pyörän uudelleen rakentamiseen, mutta tiedä näistä sitten....
Aattelin vaan jos jollakin olis ollu kokemusta näistä todistuksista


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: av - 14 Tammikuu 2010, 23:04:57
käytännössä tarviit paperit ja kasan osia, ja niistä osista täytyy yli puolet täsmätä papereihin. nyt siis puhutaan muutoskatsastettavasta pyörästä. sulla voi olla se kone x, ja sit runko + sekalaista osaa + paperit pyörästä y, ja homma toimii. jos paperillista tavaraa on yli puolet (%laskuriin linkki muistaakseni etusivulla). pelkkä runko ja siihen passaavat paprut ei oo ok, koska runko on laskennallisesti 36% pyörästä. tää on matematiikkaa, lasketaan vaan prossia. monien osien kohdalla tilanne on toki se, ettei ole helppo todeta kuuluvatko ne ko. pyörään vai ei, mut periaate on selkeä.

http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls (http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls)


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: arvo - 15 Tammikuu 2010, 17:03:19
Mitenkäs on,jos pyörä on jo muutoskatsastettu,ja vaihtaa emäputken sirompaan versioon,kuitenkaan ei akselivälimuutoksia,pitääkö muutoskatsastaa uudestaan vai ei?


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Lurjus79 - 15 Tammikuu 2010, 18:18:39
pelkkä runko ja siihen passaavat paprut ei oo ok, koska runko on laskennallisesti 36% pyörästä. tää on matematiikkaa, lasketaan vaan prossia. monien osien kohdalla tilanne on toki se, ettei ole helppo todeta kuuluvatko ne ko. pyörään vai ei, mut periaate on selkeä.



en kyllä ajatellut viedä sitä pelkkää runkoa rekisteröiteväksi =)



Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Santtu - 15 Tammikuu 2010, 18:41:58
Mitenkäs on,jos pyörä on jo muutoskatsastettu,ja vaihtaa emäputken sirompaan versioon,kuitenkaan ei akselivälimuutoksia,pitääkö muutoskatsastaa uudestaan vai ei?

Pitää muutoskatsastaa. Jos runkonumoro on emäputkessa asia tulee oikeastikin ajankohtaiseksi, muutonhan tuollaista muutosta on vaikea tai jopa mahdotonta oikeasti havaita.


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Hemuli - 15 Tammikuu 2010, 20:32:16
Edelleen ihmettelen että mikä ihme on "runkotodistus"? Jäsen AV puhuu papereista tarkoittaen rekisteriotetta - onko tämä todistus nyt sitten sama asia? Vai onko se vaan liikkeen allekirjoittama paperi jossa todetaan että runko on laillisesti hankittu - eli toisin sanoen kuitti. Sen perusteella ei kyllä yhtäkään pyörää rekisteröidä.


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: race-ace - 16 Tammikuu 2010, 14:44:19
Jospa tässä on kyse valmistajan todistuksesta jota ainakiin tarvike runkoja valmistavat
firmat kirjoittavat (esim.MSO) tai vastaavasti jonkiin hyväksyntä viraston antama
paperi (esim.TÜV)

Tosin ei näidenkään paprujen johdosta voi pyörää rekisteriin viedä täällä
meillä >:(

-AnA-


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: av - 16 Tammikuu 2010, 14:46:12
papereilla tarkoitan rekisteriotetta. suhteellisen vakiintunut ilmaisu nyt kuitenkin :)

ja tässä lurjuksen tapauksessa on varmaan ihan sama mikä paperi on kyseessä. oli sitten kuitti, suoruustodistus, rekkari tai mikä vaan niin ei sillä silti pyörää katsastettua saa. se on ihan sama onko muutettuja osia 64 vai 100%...


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Lurjus79 - 31 Tammikuu 2010, 17:27:16
Edelleen ihmettelen että mikä ihme on "runkotodistus"? Jäsen AV puhuu papereista tarkoittaen rekisteriotetta - onko tämä todistus nyt sitten sama asia? Vai onko se vaan liikkeen allekirjoittama paperi jossa todetaan että runko on laillisesti hankittu - eli toisin sanoen kuitti. Sen perusteella ei kyllä yhtäkään pyörää rekisteröidä.

Soittop motomasterille ja homma selviää, koska he tälläisiä lappuja jakaakin


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Lurjus79 - 31 Tammikuu 2010, 17:31:03
laitoin meiliä tonne vaasaan ja kysyin yhtö runkoa plus muuta kilkettä, tämä oli tax free runko ja saksan paperit, ja heidän mukaan sen saa rekisteriin kun maksaa autoveron ja käy konttorilla rekisteröimässä, kunhan muistaa että kun vie muutoskatsastukselle niin on riitävä kasa todistuksia että muutokset ja rosentit pysyy alta 50%, tämä oli heidän mielipiteensä


Otsikko: Vs: Rungon vaihto mutta koska?
Kirjoitti: Turoq - 31 Tammikuu 2010, 19:29:32
Kun sulla on paperit ja siihen sopivat osat, eli runko ja muut alkuperäiset osat niin homma  onnistuu seuraavasti.

Alkuperäisiä osia pitää olla yli puolet että ajoneuvon identiteetti säilyy, muuteen menee rakennetuksi ja siitä uuden ajoneuvonmukaiset vaatimukset.

Jos rakennetta on muutettu niin vuosimallista ja muutoksista riippuen ohjeiden mukaan homma etenee, tietysti hyväksyttyjä asiantuntijoita ei vielä ole, mutta keväällä voi olla.

Rekisteröinnissä tietysti vaaditaan luovutustodistus  ja siitä riipuen ed. rek maasta I Ja II osat, jollei niitä löydy niin asiasta tehdään tarvittaessa kysely ed. rekisteröintimaahan, jolla ehkäistään varastetutut ja muut epäselvät tapaukset.

Kun rakennettu pyörä rek.katsastetaan, niin samalla siihen tehdään tarvittava"muutoskatsastus" eli kirjataan muuttuneet tiedot ja siitä selvitykset järjestelmään, eli rekisteriin sitä ei saa jos jokin vaatimus ei täyty.