MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Tuusulan T-Bone - 16 Joulukuu 2009, 00:19:44



Otsikko: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 16 Joulukuu 2009, 00:19:44
Pyörien ja renkaiden muutoksia koskevat vaatimukset

Uuden kopterilain mukaan kaikkiin moottoripyöriin saa tehdä vanteiden ja renkaiden muutoksia. Muutokset ovat sallittuja myös tyyppihyväksyttyihin moottoripyöriin huolimatta siitä, että niillä on teoreettinen vaikutus pakokaasupäästöihin. Laista poistettiin eräitä aikaisemmassa laissa olleita rajoituksia, joilla ei ollut liikenneturvallisuuden kannalta perusteita. Jos lukijoilla on rengasmuutoksiin liittyviä kysymyksiä, olkaa hyvä ja kirjoittakaa niitä tähän ketjuun, niin täydentelen ohjeistusta sitä mukaa!


Mitä vaatimuksia renkaiden ja vanteiden muutoksille on säädetty?

1. Moottoripyörään voidaan vaihtaa direktiivin mukaan hyväksytyt renkaat, jotka vastaavat nopeus- ja kuormitusluokitukseltaan vähintään moottoripyörän alkuperäisiä renkaita. Moottoripyörään voidaan vaihtaa myös vanteet, jotka on tarkoitettu vähintään samanpainoiseen ja teholtaan vastaavaan moottoripyörään. Koska tämä on yleensä ilmiselvä asia, lienee vaatimuksen tarkoituksena lähinnä estää polkupyöränvanteiden käyttäminen moottoripyörässä...

2. Renkaiden tai vanteiden leveyttä tai halkaisijaa taikka kuviointia ei ole rajoitettu mitenkään (pois lukien talvirengasmääräykset), mutta renkaan ja vanteen on oltava keskenään yhteensopivia. Toisin sanoen on käytettävä sellaisia renkaita, jotka on hyväksytty käytettävälle vanneleveydelle. Lisäksi etujättöä ja maavaraa koskevien vaatimusten pitää täyttyä myös rengasmuutosten jälkeen.

3. Takarenkaana voi käyttää myös hyväksyttyä henkilöautonrengasta edellyttäen, että se ei vaikeuta moottoripyörän hallittavuutta (kaarreajo-ominaisuudet ja kääntyvyys). Käytännössä tämä tarkoittaa, että autonrenkaan on oltava riittävän korkeaprofiilinen, eikä se saa olla liian leveä. Kokemusperäisesti tiedämme, että ainakin 215 mm leveä rengas 16 tuuman vanteella on vielä hyvin ajettavissa.

4. Renkaiden tulee mahtua pyörimään esteettä, rengas ei saa ottaa kiinni esimerkiksi lokasuojaan tai toisiovetoon.

5. Jos renkaan ulkohalkaisija kasvaa, tienpintaan välittyvä jarruvoima heikentyy. Tästä syystä on säädetty, että ulkohalkaisijan kasvaessa enemmän kuin 15 % jarrutustehon riittävyys on selvitettävä erikseen.

6. Jos nopeusmittarin lukema on riippuvainen renkaan halkaisijasta, on erikseen tutkittava myös nopeusmittarin tarkkuus renkaan halkaisijan muutoksen jälkeen.

7. Jos renkaan sovittaminen runkoon edellyttää runkomuutoksia, on noudatettava rungon muuttamisesta annettuja sääntöjä ja esitettävä vaadittaessa hitsaussaumat katsastajan tarkastettaviksi.


Miten laissa säädetyt vaatimukset tarkastetaan?

1-4. Hyväksyntämerkinnän osalta todistelu on helppoa, sillä hyväksynnästä on merkintä itse renkaassa. Katsastaja varmistaa, että nopeus- ja kuormitusluokka on riittävä kyseiseen moottoripyörään ja että rengas- ja vannekoko ovat yhteensopivia. Katsastaja tarkastaa myös, että rengas mahtuu pyörimään esteettä ja tarvittaessa mittaa jätön ja maavaran. Asiaa tuntevalle katsastajalle vanteen soveltuvuus tarkoitukseensa on yleensä selvää ilman erityisiä selvityksiä. Ellei näin ole, riittänee selvitykseksi esimerkiksi kopio tarvikekataloogista.

3. Jos katsastuksessa on epäselvää, vaikeuttaako takarenkaaksi asennettu autonrengas pyörän hallittavuutta, kaarreajo-ominaisuudet ja kääntyvyys voidaan tutkia hyväksytyn asiantuntijan toimesta samalla tavoin kuin pitkäkeulan kaarreajo-ominaisuudet ja kääntyvyys. Käytännössä tämä ei liene yleensä tarpeen, sillä yli 215 mm autonrenkaita ei yleensä käytetä moottoripyörissä. Lisäksi katsastaja voi halutessaan itsekin koeajaa pyörän asian tutkimiseksi.

5. Jos renkaan ulkohalkaisija kasvaa yli 15 %, jarrutehon riittävyydestä voidaan huolehtia kasvattamalla jarrulevyn kokoa tai lisäämällä puristusvoimaa vastaavassa suhteessa. Tällöin asia voidaan tutkia katsastuskonttorilla. MMAF laatii lähiaikoina myös jarrumuutosten tutkimista helpottavan laskurin nettiin. Vaihtoehtoisesti hidastuvuus voidaan tutkia hyväksytyn asiantuntijan toimesta samalla tavoin kuin pitkäkeulan jarruominaisuudet tutkitaan. Käytännössä jälkimmäinen tapa jäänee harvoin käytetyksi menettelyksi.

6. Nopeusmittarin tarkkuuden tutkimisesta on olemassa AKE:n katsastajille suunnattu ohje, jota katsastajilla on mahdollisuus soveltaa myös uuden kopterilain voimaantulon jälkeen. Se mahdollistaa nopeusmittarin tarkkuuden tutkimisen katsastuskonttorilla. Vaihtoehtoisesti myös tämä vaatimus voidaan tutkia hyväksytyn asiantuntijan toimesta. Käytännössä tämä ei liene tarpeellista kovin usein.


Milloin pitää mennä muutoskatsastukseen?

Jos vannekoko ei muutu, ei pelkän rengaskoon muutosta tarvitse esittää muutoskatsastettavaksi. Tällöinkin on tietysti käytettävä kyseiselle vannekoolle hyväksyttyjä renkaita. Esimerkiksi 16 x 3,5 tuuman vanteelle voi asentaa sekä 130 että 140 mm leveän renkaan. Jos taas vannekoko muuttuu, on pyörä esitettävä muutoskatsastukseen.


Sovellettavat lainkohdat

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 3 ja 11 §

http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_L-luokan%20korjaamista%20ja%20rakenteen%20muuttamista%20koskeva%20asetus.pdf (http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_L-luokan%20korjaamista%20ja%20rakenteen%20muuttamista%20koskeva%20asetus.pdf)

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista liite 2 kohta 29

http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_kaksi%20ja%20kolmepyoraisten%20seka%20nelipyorien%20rakenteesta%20ja%20varusteista%20annetun%20lvm%20asetuksen%20muuttamisesta.pdf (http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_FI_kaksi%20ja%20kolmepyoraisten%20seka%20nelipyorien%20rakenteesta%20ja%20varusteista%20annetun%20lvm%20asetuksen%20muuttamisesta.pdf)

Direktiivi 97/24/EY 1 luku

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997L0024:20061128:FI:PDF (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1997L0024:20061128:FI:PDF)

AKE:n ohje motskarien lukkolaitteen ja nopeusmittarin määräystenmukaisuudesta

http://www.ake.fi/pdf/156-208-2004.pdf (http://www.ake.fi/pdf/156-208-2004.pdf)


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Jack - 16 Joulukuu 2009, 09:55:04
Tossa kun puhutaan hyväksytyistä renkaista, miten on ns. Vintage renkaat joita esim Coker valmistaa? Voiko sellaisen huoletta laittaa vaikkapa vm. 99 pyörään?

Jack


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 16 Joulukuu 2009, 10:02:05
Minun käsitykseni mukaan ei saa, ellei Coker ole hyväksyttänyt renkaitaan. Ei tosin saanut ennen uutta lakiakaan.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Jack - 16 Joulukuu 2009, 13:33:57
kiitos ja kumarrus, näin ruokapöytäkeskustelussa tänään hieman ounasteltiinkin. Pitää tutkia onko renkaan kyljessä minkään valtakunnan merkintöjä. (tosin saksalainen kauppias luokittelee renkaan nettisivuillaan luokkaan 64P)

Tää on kivaa, tulee tosi outlaw olotila

Jack


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: MakeH - 17 Joulukuu 2009, 22:43:04
Läpiselailin noita tuossa, ja epäselväksi jäi edelleen, että onko takarenkaan edelleen oltava halkaisijaltaan pienempi kuin eturenkaan? En löytänyt ainakaan kieltoa  :P


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 18 Joulukuu 2009, 10:39:07
Läpiselailin noita tuossa, ja epäselväksi jäi edelleen, että onko takarenkaan edelleen oltava halkaisijaltaan pienempi kuin eturenkaan? En löytänyt ainakaan kieltoa  :P

Ei ole. Kielto poistettiin.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: teemu - 19 Joulukuu 2009, 16:40:47
jos noita oikein tulkitsin niin typerät rengaskoko rajoitukset ovat poistuneet.!?
eli saako nykyään peleihin laitella minkä tahansa kokoisia rengasyhdistelmiä?
esimerkkinä vaikka supermotoja saa tehdä fiksusti ja laillisesti ilman kikkailua gummien kokojen kanssa?
toisena esimerkkinä vaikka customeihin saa laitella niitä isoja kiekkoja 23eteen ja 20taakse jne.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 Joulukuu 2009, 11:25:25
jos noita oikein tulkitsin niin typerät rengaskoko rajoitukset ovat poistuneet.!?
eli saako nykyään peleihin laitella minkä tahansa kokoisia rengasyhdistelmiä?
esimerkkinä vaikka supermotoja saa tehdä fiksusti ja laillisesti ilman kikkailua gummien kokojen kanssa?
toisena esimerkkinä vaikka customeihin saa laitella niitä isoja kiekkoja 23eteen ja 20taakse jne.

Kyllä, kyllä, kyllä ja kyllä.

;D



Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: teemu - 21 Joulukuu 2009, 19:54:36
hienoa ;D


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: MakeH - 25 Joulukuu 2009, 23:04:06
Ei ole. Kielto poistettiin.

Voi vihta.  :) :D ;D  Oottete kovia jätkiä!


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: paso - 26 Joulukuu 2009, 18:41:54
Voi vihtahousu. Männä suvena eka muutoskatsastusyritys tyrehtyi juuri tuohon typerään etu/ taka kokoero pykälään, taksin kotio ja tuumaa suurempi kehä samaan napaan ja jopa kelpas. Jopa ois nyt helppoa..


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 26 Joulukuu 2009, 19:45:01
Voi vihta.  :) :D ;D  Oottete kovia jätkiä!

Ollaan me. Poikkeuksellisen kovia.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: makela68 - 15 Helmikuu 2010, 14:42:07
Omassa shovelissa etuvanne muuttuu 16"->21", eli kasvua yli 15%,jolloin jarrutustehoa pitää lisätä. Katsuri sanoi jarrutustehon lisätarpeesta,että jos jossain toisessa pyörässä(HD) tehdasuutena on 21" etuvanteessa vastaava jarrumäntien lukumäärä on sama kuin omassa,homma on sillä selvä. Eli mikä malli vois olla vastaava kun kyseessä on springerkeula vai onko niitä ollutkaan ja mistä löydän tiedot kyseisen pyörän jarrujärjestelmästä?


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 Helmikuu 2010, 14:50:42
Oletko ottanut huomioon, että kyse on renkaan eikä vanteen halkaisijan muutoksesta?


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: makela68 - 15 Helmikuu 2010, 14:57:37
Eli vannekoon muutos ei vaikuta millään lailla, vaan pelkän renkaan?


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 Helmikuu 2010, 15:06:05
Tuo mainitsemasi 15 % lasketaan renkaan halkaisijan muutoksesta. Toki vanteen halkaisijan muutos pitää katsastaa, mutta se ei sinällään vaikuta jarrutehoon.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 Helmikuu 2010, 15:20:22
Ööh. Ympyrän halkaisija on ympyrän halkaisija. Se puolestaan on yhtä suuri kuin kaksi kertaa ympyrän säde.

Monet rengasvalmistajat ilmoittavat renkaan halkaisijan, esimerkiksi Avon. Sen voi myös mitata, esimerkiksi niin, että mittaa etäisyyden akselin keskeltä suoraan alaspäin tienpintaan ja kertoo tuloksen kahdella. Renkaan ilmanpaineesta riippuen tulos tosin vaihtelee hiukkasen...


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Choppers_Forever - 02 Marraskuu 2010, 10:01:11
Pitääkö siis aina katsastaa, jos vanteen halkaisija muuttuu vrt 19" - 21"? Tuleeko silloin myös ns. koko katsastus eli koko pyörä tsekataan? Vaikka kaikki muu olisikin teoriassa otteessa? Mitä tapahtuu, jos tien päällä polliisi tarttuu asiaan, eli otteessa 19" ja keulilla 21" vanne? Kaatuuko maailma? Jos otteessa on, että kaikki kerran vaihdettu, pitääåkö juosta konttorilla osia vaihdellessa. Siis jos osa on hieman eri kuin otteessa, vaikka olisikin ilmoitettu että vaihdettu...?

Kiitos


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Santtu - 02 Marraskuu 2010, 14:15:10
Pitääkö siis aina katsastaa, jos vanteen halkaisija muuttuu vrt 19" - 21"? Tuleeko silloin myös ns. koko katsastus eli koko pyörä tsekataan? Vaikka kaikki muu olisikin teoriassa otteessa?

Asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 1078/2009 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078) ja 3 § sekä tietty 'Milloin moottoripyörä pitää muutoskatsastaa? (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0)' jonka toki jo luit?

Mitä tapahtuu, jos tien päällä polliisi tarttuu asiaan, eli otteessa 19" ja keulilla 21" vanne? Kaatuuko maailma?

Todennäköisesti sakkoa, kilpi pois ja määräys muutoskatsastukseen. Mahdollisesti myös ajokieltoa alkaen heti siitä paikalta. Pyörä ei saa kilpiin kuin vanhalla renkaalla tai muutoskatsastaen uudella renkaalla.

Jos otteessa on, että kaikki kerran vaihdettu, pitääåkö juosta konttorilla osia vaihdellessa. Siis jos osa on hieman eri kuin otteessa, vaikka olisikin ilmoitettu että vaihdettu...?

Lukaise nyt aluksi tuo 'Milloin moottoripyörä pitää muutoskatsastaa? (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0)'...


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Choppers_Forever - 03 Marraskuu 2010, 10:18:46
Jep,

Luettu aikaisemminkin... alkaa oleen lakimuutoksista vaan pihalla kuin lumiukko... ja kyrpiintyny


FTW & FEU

Ja koittakaa jaksaa te jotka koitatte jaksaa...


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Hemuli - 05 Marraskuu 2010, 15:45:22
Eihän tuossa ole EU:n tai minkään muun myötä mitään muutosta tullut, korkeintaan helpotuksia.

Ja mitä tulee "koko pyörän tsekkaamiseen" - ajattelepa asiaa näin. Käyt konttorilla pyörällä joka on laiton ja inssi merkkaa vain muuttuneen rengaskoon otteeseen. Hyvillä mielin ajelet kotiinpäin ja kulman takana odottavaan ratsiaan - poliisi katsoo pyörän olevan määräysten vastainen mutta olethan juuri käynyt konttorilla? Katsastusmiehellä on velvollisuus puuttua huomaamiinsa epäkohtiin vaikka et juuri niiden takia konttorilla olisikaan käymässä.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Choppers_Forever - 09 Marraskuu 2010, 11:30:39
Joopa niin ja joo,

Niinhän se menee, ainakin täällä stadin suunnalla. Saa se silti vituttaa. Mua vituttaa koko helvetin systeemi tällä hetkellä.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Lurjus79 - 18 Marraskuu 2010, 16:13:24
sointinpa toissapäivä uteliaisuuttani konttorille näistä rengas-vanne muutoksista ja nuori katsastus setä ei siis itseäni ainakaan vanhempi  ??? ite ikää 31vee. aikamme siinä jutusteltuani tulin hiljaa itsekseni siihen lopputulokseen että taisin ite tietää enemmän (ja mitähän palstaa saamme tästä kiittää ;D) kuin tämä katsastava herra, hän ihmetteli suureen äänen tuota vanteiden muutosrosenttia, ja oli sitä mieltä: "että eiköhän siihen joku ratkaisu löydetä ei siittä noin paljoa voi ottaa"  ihmettelen ja kysyn että miten?!?
no anyway tuon olis taas voinu ottaa kirjallisena =) oliskin ollu suomen ainoa koko vanteen vaihto jossa pikku rosentit
pinnat siis vaihtuu koko aluihin, kunhan vaan rojektissa sais pysyy suunnitelmassa pysymään noi kokonaisrosentit eiomavalmisteen puolella =)
nälkähän kasvaa tunnetusti syödessä


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: eastway - 23 Marraskuu 2010, 16:08:46
Kysymys. Eli etuvanne ei ennen saanut olla takavannetta pienempi - mutta nytko saa?

Sillä kysyn kun nyt tulee 18" vanne eteen 19" tilalle ja taakse on tarkoitus jäädä 19" orkkis.

Miettiny että mikä tossa on. Onko sääntö A. etujätön takia (ohjausgeometrian muuttuu tehtaan jäljiltä), B. viran puolesta vai onko tässä oikeasti C. joku rekaiden kaarrekäyttäytymiseen liittyvä fysiikan laki mikä paljastuu käsien loppumisena kesksen mutkan?


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 23 Marraskuu 2010, 21:05:15
Nykyään saa olla. Ei aavistustakaan, miksi ennen ei saanut. Kunhan geometria on kunnossa, rengaskoot saavat periaatteessa olla mitä vain.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: eastway - 23 Marraskuu 2010, 22:40:34
Nykyään saa olla. Ei aavistustakaan, miksi ennen ei saanut. Kunhan geometria on kunnossa, rengaskoot saavat periaatteessa olla mitä vain.
Hieno homma. Pysyy lättäpäässä matkavauhti parempana  :D



Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: KvL - 21 Maaliskuu 2011, 19:41:30
oliskin ollu suomen ainoa koko vanteen vaihto jossa pikku rosentit
pinnat siis vaihtuu koko aluihin, kunhan vaan rojektissa sais pysyy suunnitelmassa pysymään noi kokonaisrosentit eiomavalmisteen puolella =)
nälkähän kasvaa tunnetusti syödessä

Mites tämän asian kanssa, pyörää voisin käyttää konttorilla, mutta jos mulla lähtee 16% siitä että pinnat on vaihtuneet valuihin, kusessa ollaan. Ei siis mitään vannekoon muutoksia, ihan 16-tuumaiset vaan toisiin, otteessa on siis jo 16" eessä-takana.
Eli mites tämän kanssa?


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: cfh - 01 Huhtikuu 2011, 11:45:28
Mites rengasleveydet? Puhutaan nyt 10-20mm leveämmästä kuin alkuperäinen. Tarvitseeko katsastaa? Autoissahan ainakin oli 30mm varaa muuttaa rengasleveyttä.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Hemuli - 01 Huhtikuu 2011, 12:12:49
Renkaan leveyttä saa muuttaa ilman muutoskatsastusvelvollisuutta jos rengas asennetaan alkuperäiselle vanteelle ja rengas on hyväksytty asennettavaksi ko. levyiselle kehälle.

Eli suomeksi - siinä vaiheessa kun joudut vaihtamaan vanteen/kehän niin konttori kutsuu.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Hemuli - 01 Huhtikuu 2011, 12:14:47
Tohon Lurjuksen kysymykseen, näin ne pykälät vaan menee - jos vaihdat osan, siitä menee prossat. Kaikkein tarkimmin luettuna se tarkoittaa myös sitä että prossat paikkuu vaikka vaihdat sen osan täysin samanlaiseen, korjausrakentaminen kun ei ole vielä(kään) prosenttivapaata. Kuka urpo sitten käy vapaaehtoisesti merkkauttamassa tällaista otteeseen on kokonaan toinen juttu...

Toki jos vaihdat vanteet niin, että rengaskoot pysyvät samoina kuin otteessa niin tuskin kukaan niihin tien päällä puuttuu. Mutta lain kirjaimen mukaan muutos pitäisi käydä katsastuttamassa.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: jsantala - 29 Kesäkuu 2012, 12:32:54
Uusi linkki lukkolaitteita ja nopeusmittaria koskien:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/f5699a6f031bb52be8c8d7dab72db26b/4750-Moottoripyorien_ja_L5-luokan_ajoneuvojen_lukkolaitteen_ja_nopeusmittarin_maaraystenmukaisuus.pdf (http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/f5699a6f031bb52be8c8d7dab72db26b/4750-Moottoripyorien_ja_L5-luokan_ajoneuvojen_lukkolaitteen_ja_nopeusmittarin_maaraystenmukaisuus.pdf)


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: pekka - 30 Elokuu 2012, 15:28:54
Tervehdys ja kiitos MMAF:lle edunvalvonnasta!

Kysymys koskee muuttuneiden vannekokojen merkkaamista rekisteriotteeseen. Pyörä on vuonna -82 käyttöönotettu Jytäri. Tarkoituksena on vaihtaa taakse 18" RD400:n vanne nykyisen 16" tilalle.

Katsuri meinasi että otteeseen ei voi merkitä kuin yhden vannekoon. Eli en siis saisi käyttööni kahta vannekokoa ja "vaihtokiekkoja" esim. katu ja rupulikumeille vaan joutuisin taas muutoskatsastukseen jos haluaisin 16" kiekon alle.

Kuulemma vaihtoehtoisen vannekoon merkintä on mahdollista uudemmissa pyörissä joissa valmistaja on tyyppihyväksyttänyt useamman vannekoon.

Pitääkö paikkansa? Lakipykälistä en löytänyt vastausta.

Kiitos,

Pekka


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: monni - 30 Elokuu 2012, 18:46:26
mulla on rengastietojen kohdalla ne orkkis koot mutta lisätietoja kohdassa on vaihtoehtoinen rengaskoko.

eli kohdassa Tyyppihyväksytyt renkaat 1. akseli 3.50-19 2. akseli 4.00-18
ja muutoskatsastetut renkaat on merkattu kohtaan Katsastuksessa merkityt renkaat  3.00-21 170/80-15


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: pekka - 31 Elokuu 2012, 08:14:35
Mulla on nyt renkaiden koot merkattu sinne lisätietokenttään. "Tyyppihyväksytyt" ja "katsastetut" kohdat on tyhjiä. Luulisi että katsuri voisi samalla vaivalla merkata useamman koon. Pitää soittaa jostain toinen mielipide.

Peka


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Antti M. - 03 Joulukuu 2013, 13:30:33
Miten tuo aluvanteen levitys, en oikein mistään löytäny faktaa onko se laillista vai ei? Ja onko siihen jotain tiettyä tapaa miten se on laillista toteuttaa ja miten ei, eli esimerkiksi kokonaisuudessaan valmis leveämpi kehä tms.? Projektissa menee prosentit niin tiukalle, ettei todennäkösesti koko vanteen vaihtoon riitä prossat.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 03 Joulukuu 2013, 22:16:00
Ei sitä oo missään kielletty, joten sinänsä laillista. Miten se pitää tehdä, siihen osaa varmaan joku muu antaa parempia neuvoja.


Otsikko: Vs: Rengaskokojen muuttaminen uudessa kopterilaissa
Kirjoitti: Antti M. - 04 Joulukuu 2013, 10:06:21
Ei sitä oo missään kielletty, joten sinänsä laillista. Miten se pitää tehdä, siihen osaa varmaan joku muu antaa parempia neuvoja.

Thanks, tuo oli tärkeintä, meinasinki että teettäis jollakulla joka noita on aiemminki tehnyt.