MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Uutiset => Aiheen aloitti: Tuusulan T-Bone - 16 Joulukuu 2009, 01:48:56



Otsikko: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 16 Joulukuu 2009, 01:48:56
Loud pipes save lives?

Tää meluasia aiheuttanee monille epävarmuutta - olletikin kun ministeriö siitä niin väkevästi tiedotti. Ennen kuin kerkiän kirjoittaa moottorin muutoksista laajemmalti, laitetaan tähän hiukan perusasioita uudesta kopterilaista.

Lähtökohta on, että pakoputkiston saa edelleenkin vaihtaa. Riippuu kuitenkin pyörän käyttöönottoajankohdasta ja kuutiotilavuudesta, millä edellytyksillä muutetun pakoputkiston saa leimasta läpi. Sangen monimutkaisesti kirjoitetun lain sisällön voisi yrittää tiivistää seuraavasti.


1. EY-tyyppihyväksytyt moottoripyörät

EY-tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003. Tämän jälkeen käyttöönotettuihin moottoripyöriin saa asentaa vain direktiivin vaatimukset täyttävän E-hyväksytyn pakoputkiston tai moottoripyörän valmistajan alkuperäisen pakoputkiston. EY-tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle. Mittaustapa on jäljempänä kuvattu staattinen mittaus. Uuden lain mukaan mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valmistajan kilpeen merkitty arvo.

Omien mittaustemme mukaan tämä 5 dB(A) toleranssi joutuu koetukselle jo alkuperäisilläkin pakoputkilla, joten otaksun, että tästä tulee paljon sanomista.


2. Muut kuin EY-tyyppihyväksytyt moottoripyörät

A. Kaksi mittaustapaa

Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa.

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Tällöin suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.

B. Raja-arvot

Staattinen testi

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)

1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Ohiajotesti

Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)

1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)

1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)


Mitä tästä seuraa?

Kaikenlaista kivaa, kuten poliisin suorittamia tienvarsimittauksia ja sakkoja. EY-tyyppihyväksyttyjen pyörien pakoputkia ei voi muuttaa niin, että pyörä kuulostaisi moottoripyörältä. Tämä ei kuitenkaan sinänsä ole uuden lain mukanaan tuoma kiusa, sillä ei EY-tyyppihyväksyttyjen prätkien melutason kasvattaminen ennenkään ollut sallittua.

Sen sijaan muiden kuin EY-tyyppihyväksyttyjen prätkien osalta tilanne paranee uuden lain myötä jonkin verran. Jotkut tarvikeputket täyttävät jo staattisen testin raja-arvon 106 dB(A). Uudempia koskevan raja-arvon 103 dB(A) osalta sen sijaan tekee tiukkaa - MMAF:n mittauksissa jo moottorin mekaaniset äänet tuottivat 102 dB(A)...

Ohiajotestissä + 5 dB(A) lievennys aikaisempaan nähden tuntuu vieläkin enemmän. Erityisesti ennen 1992 käyttöönotetuissa pyörissä raja-arvon 91 dB(A) sisälle pitäisi mahtua jo aika moni tarvikeputki. Täsmällisempää arviota en osaa toistaiseksi tehdä - tosin selvää on, että suorilla putkilla ei selvitä mistään uuden lain melurajoista. Ensi kesän jälkeen olemme viisaampia - ehkä.


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: raimo-raato - 16 Joulukuu 2009, 19:13:36
No kyselläämpä tähänkin kohtaan viisaammilta mua askarruttaneesta asiasta. Että kuinkas noi tosi vanhat joilla alunperin melurajat olleet foneja tai sit vaan vaadittu jonkinlainen tehokas äänenvaimennus? Niillekin noi 'ennen 1992' -rajat mikäli ei saa uskoteltua että putket on alkuperäiset?


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: raimo-raato - 16 Joulukuu 2009, 19:19:07
No kyselläämpä tähänkin kohtaan viisaammilta mua askarruttaneesta asiasta. Että kuinkas noi tosi vanhat joilla alunperin melurajat olleet foneja tai sit vaan vaadittu jonkinlainen tehokas äänenvaimennus? Niillekin noi 'ennen 1992' -rajat mikäli ei saa uskoteltua että putket on alkuperäiset?

Edit: Vastaus löytyikin täältä http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0)


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Choppers_Forever - 18 Joulukuu 2009, 13:15:20
On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus".

AAAAhhh... tätä onnea :)


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: pas2 - 18 Joulukuu 2009, 14:06:38
On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus".

AAAAhhh... tätä onnea :)

Ennen 1.12.1957 valmistettuja moottoripyöriä sen sijaan voi katsastusmies arvioida aistinvaraisin perustein...


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: HattiWatti - 18 Joulukuu 2009, 17:56:38
Aikaisemmin oli sääntönä 17.6.2003 tai tämän jälkeen käyttöönotetut pyörät eli tyyppihyväksyntä koski myös 17.6.2003 käyttöönotettuja pyöriä. Onko nyt niin että 17.6.2003 JÄLKEEN käyttöönotetut pyörät tarvitsevat tyyppihyväksynnän. Tämä kiinnostaa siksi, että esim. Ruotsissa ( myös muissa eu-maissa ) rekisteröitiin suuri määrä pyöriä juuri 17.6.2003 etteivät tarvitsisi tyyppihyväksyntää. Näiden maiden säännöissä on jälkeen maininta, Suomessa ylimäräinen tai sana, jonka ansiosta ko. päivä sisältyy myös tyyppihyväksynnän piiriin. Asian tiimoilta olen tapellut ja vääntänyt kättä katsastusviranomaisten ja AKEn kanssa. Pyörän sain katsastettua, piti kuitenkin kulkea papereitten kanssa useammalla konttorilla ennen kuin tärppäsi.


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Juupe - 05 Tammikuu 2010, 08:35:08
Alla olevan Yle-uutisen mukaan katsastushemppa nostaa korostetusti esille staattisen mittauksen, ja pitää sitä suurena parannuksena menetelmävalikoimassa, vaikkakin myöntää myös testin suorittamisen haasteet. Samalla on toki nuuhkaistu bisnekset. Mutta pointti: Mitenkähän hyvin pre2003-pyörien omistajille tulee tarjolle mahdollisuuksia ohiajomittaukseen? Katsastushemppakin viestii ohiajomittauksen vaikeudesta tai mahdottomuudesta konttuuriolosuhteissa.

Mielestäni valtiovallalla on pykäliä säätäessään velvollisuus huolehtia siitä, että niiden noudattaminen on kansalaiselle ylipäätään mahdollista, mutta lisäksi kohtuullisin vaivoin sekä kustannuksin ja ottaen huomioon ajokautemme kalenterilliset ominaisuudet. Kohtuusnäkökulmasta katsottuna on otettava huomioon myös maantieteellinen tasa-arvo.

Jään odottamaan valtiovallan ilmoitusta siitä, missä ohiajomittauksen voi suorittaa em. reunaehdoin.

Juupe

--------------
Mökäputket halutaan kuriin
http://yle.fi/alueet/lahti/2010/01/mokaputket_halutaan_kuriin_1346971.html (http://yle.fi/alueet/lahti/2010/01/mokaputket_halutaan_kuriin_1346971.html)

Moottoripyörien ja mopojen melurajat ovat kiristyneet. Vuodenvaihteessa voimaanastuneen uuden asetuksen odotetaan vähentävän laittomien, äänekkäiden pakoputkien asentamista ja lisäävän muutoskatsastuksia.

Uusi asetus helpottaa selvästi melumittauksia, sillä toisin kuin aiemmin, mittauksen saa tehdä paikallaan olevasta ajoneuvosta, pakoputken päästä.

- Vanhan direktiivin mukaisesti piti mitata ohiajomelua, joka vaatii käytännössä ison alueen missä pyörällä voi ajaa lujaa. Nyt kun mitataan ns. käytönaikaista melua, se voidaan tehdä katsastuskonttorin piha-asvaltilla, kertoo Lahden A-Katsastusasemien päällikkö Esko Kemppi.

Mutkikas uudistus

Melu mitataan moottoripyörän maksitehon puolivälistä. Eli jos moottoripyörän huipputeho saavutetaan 5000r/min kierroksilla, mittaus tulee tehdä 2500 kierroksen kohdalla. Mittalaite tulee olla puolen metrin päässä pakoputkesta, 45 asteen kulmassa.

Uusi asetus sisältää useita raja-arvoja, jotka vaihtelevat mm. ajoneuvon vuosimallin ja kuutiotilavuuden mukaan. Lisäksi mahdollinen EU-tyyppihyväksyntä merkintä vaikuttaa sallittuihin desibeleihin. Uudistus onkin suuri haaste viranomaisille.

- Katsastusmiehen pitää opiskella ja liki erikoistua, että mittaus tapahtuu oikein ja pykälien mukaisesti, toteaa Kemppi.

Matalat raja-arvot?

Kempin mukaan uudet kiristyneet meluarvot eivät ole kuitenkaan mahdottomia saavuttaa, vaikka moottoripyörään olisikin vaihdettu ns. tehoputki. Esimerkiksi vuoden -92 jälkeen rekisteröidyn, tuhatkuutioisen moottoripyörän suurin sallittu ääni on 106 desibeliä maksimitehon puolivälissä.

- Jos kuulolaitetta suositellaan jo 85 desibelissä, niin en usko, että monikaan mopo tai moottoripyörä ei suoriutuisi mittauksesta puhtain paperein.

Katsastus on vapaaehtoinen, mutta liian äänekäs pyörä voidaan katsoa poliisin toimesta laittomaksi ja pyörä määrätään muutoskatsastukseen. Kun kaksipyöräisen äänet on mitattu ja todettu laillisiksi, se merkitään ajoneuvon rekisteriotteeseen.

- Suosittelen jokaiselle pakoputken vaihtaneelle motoristille piipahdusta katsastuskonttorille. Kun asiat on kunnossa, niin eipähän tarvitse väitellä ratsiassa poliisin kanssa on putki laiton vai laillinen, Kemppi toteaa.

YLE Lahti


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 05 Tammikuu 2010, 13:18:44
Uusi systeemi on siitä hyvä, että suurin osa harrastajista selviää staattisen mittauksen raja-arvoilla. Ohiajotestiä tarvitsevat vain nämä meitin vanhanaikaiset paukkuraudat - joita nyt on iät ja ajat muutenkin syrjitty. MMAF hakee myös melumittauksiin valtuuksia, mutta ei meilläkään resursseja ole kuin muutaman kymmenen pyörän mittaukseen vuodessa. Pitkäkeulojen testauksissa myös melumittaus hoituu "siinä sivussa".


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Hemuli - 05 Tammikuu 2010, 21:32:22
...Moottoripyörien ja mopojen melurajat ovat kiristyneet. Vuodenvaihteessa voimaanastuneen uuden asetuksen odotetaan vähentävän laittomien, äänekkäiden pakoputkien asentamista ja lisäävän muutoskatsastuksia.... (http://yle.fi/alueet/lahti/2010/01/mokaputket_halutaan_kuriin_1346971.html)

Mielenkiintoinen väite valtakunnallisilta uutisilta - itse olen koko ajan ollut siinä luulossa että ne päin vastoin löystyivät ;)...


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Tapsa - 09 Elokuu 2011, 21:42:08
A. Kaksi mittaustapaa

Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa.

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Tällöin suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.

B. Raja-arvot

Staattinen testi

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)

1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Ohiajotesti

Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)

1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)

1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

Onkos tämä asia muuttunut kun kaveri toissa viikolla kävi muutoskatsastamassa VS1400 Intruder vm-88, ja muuten meni hyvin muutokset paitsi melua oli liikaa.
Lähinnä mittaustapa arveluttaa.
Katsastusmies näytti paperia ja kertoi mittaustavan juuri muuttuneen?
Eli DB-mittari puolen metrin päässä pakoputken päistä ja kierrokset 90% täysistä kierroksista? Onko tämä tosiaan nykyään näin?


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Kuvaja - 10 Elokuu 2011, 09:12:56
 :o  No ei kai sentään! Kyllä nyt on tainnut olla arvailua mukana.


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: -Teme- - 10 Elokuu 2011, 11:09:59
mikä laki lienee muuttunut, mutta ajoneuvolaki (1090/2002) 14§ ei mun mielestä ole muuttunut mihinkään sitten sen voimaantulon.
0,5m etäisyys oli oikein, mutta oliko muuten asettelu oikein?
Lainaus
14 §
Käytönaikaisen melun mittaus


1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).

2. Mittalaitteena käytetään äänenpainetason mittaria, joka täyttää vähintään standardin ISO/IEC 61672 tarkkuustason 2 tai vastaavat vaatimukset. Mittarin tulee olla kalibroitu valmistajan ohjeiden mukaan. Mittarin tuloksen pysyvyys tulee testata ennen testisarjaa ja sen jälkeen. Mittauslaitteen virhemarginaali vähennetään mittaustuloksesta ennen pyöristystä.

3. Mittalaite asetetaan vaakasuunnassa 0,5 m etäisyydelle poistoaukosta 45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden sekä pystysuunnassa pakoputken ulostulon tai vähintään 0,2 m korkeudelle testiradan suuntaisesti. Jos pakoputkessa on useampia ulostuloja, mittalaite asetetaan niistä korkeimmalla sijaitsevan korkeudelle. Jos ulostulot sijaitsevat eri puolilla ajoneuvoa tai yli 0,3 m päässä toisistaan, melutaso mitataan eri ulostuloille erikseen ja testituloksena käytetään korkeinta arvoa.

4. Melutaso mitataan asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso.

5. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella.


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 10 Elokuu 2011, 11:19:44
^Juuri noin. Laki ei ole tältä osin muuttunut.


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Hemuli - 11 Elokuu 2011, 08:39:20
Katsastusinssit sekoilee taas tän Trafin hienon ja selkeän ;D "tulkintaohjeen" kanssa. Siellä nääs sanotaan:

Lainaus käyttäjältä: TraFi
Mittaustapahtumassa tulee suorittaa vähintään kolme peräkkäistä mittausta. Mittaustulos on
kolmesta peräkkäisestä mittauksesta saatu suurin meluarvo. Mittaustulosten keskinäinen ero
saa olla enentään 2dB. Mittaustulokset tulee kirjata liitteen 1 mukaiseen mittauspöytäkirjaan.
Jos ajoneuvon suurimman tehon kierrosluvusta ei ole luotettavaa tietoa voidaan suurimman
tehon kierroslukuna pitää 90% moottorin suurimmasta kierrosluvusta.

Tulkintaohjeessa kun ei puhuta mitään siitä varsinaisesta mittauskierrosluvusta - siitä syystä että sehän lukee laissa. Laiskat katsurit sitten eivät lakikirjaan koske vaan tekevät johtopäätöksensä pelkästään menettelyohjeen perusteella. Aika hurjaa touhua on kun pyörää ryntäytetään vapaalla tappiin asti...


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: squid - 11 Elokuu 2011, 11:20:41
Tästä muuten ihan muutama käytännön vinkki, näitä kun on tullut mittailtua aika paljon, niin on tullut huomattua tiettyjä kikkoja, joilla melutasoa saa mittauksessa alemmas.

Jos on epäilystä siitä, että melurajat saattavat paukkua, ota ainakin seuraavat huomioon:

1. Käytä pyörä kunnolla lämpimäksi ennen mittausta. Lämmin pyörä on lähes poikkeuksetta hiljaisempi.
2. 3m etäisyys akustisista esteistä ei ole mitään. vielä tuoltakin etäisyydeltä tulee varmasti kaikuja, jotka vaikuttavat mittaustulokseen. Varmista, että pyörän takana on varmasti paljon tasaista tyhjää tilaa.
3. Mittaa melut sateella. Desibelit putoaa märällä kelillä yllättävän paljon.
4. Jos pyörässä on kuivakytkin (Ducati tms), pistä vaihde päälle ja luistata kytkintä mittauksen ajan. Ei pääse helinät häiritsemään.


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: jussi - 11 Elokuu 2011, 14:08:23
Mitähän tarkoittaa luotettava tieto vanhempien (vaikka H-D -merkkisten) pyörien kohdalla, kun tehoja eivät kaikki ole liiemmin aikoinaan ilmoitelleet. Onko esim penkissä mitattu käyrä luotettavaa tietoa, jos on sattunut penkittämään pyörän. Toisaalta, kuinka alas vaikkapa kärjettömissä tarvikesytkissä saa rajoittimen säädettyä? Jos sen saa vaikka kolmeen tonniin, niin suurimman tehon kierrokset on 2700 ja mittauskierrokset 1350...



P.S. Squid, useimmat kuivat kytkimet ei pahemmin helise jos kahva on ylhäällä, riippumatta siitä onko vaihde päällä. Tosin Ducatista en ole varma.



Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: squid - 11 Elokuu 2011, 14:20:47
P.S. Squid, useimmat kuivat kytkimet ei pahemmin helise jos kahva on ylhäällä, riippumatta siitä onko vaihde päällä. Tosin Ducatista en ole varma.
Esim vakiolla 749:llä ei pääse Apparalle ajamaan, jos ei luistata kytkintä melumittauksessa.


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 11 Elokuu 2011, 14:29:38
Joo, Ducatin kytkin pitää välillä karmeaa kalpatusta... :P

Wanhemmissakin raudoissa maksimiteho on yleensä hyvin lähellä maksimikierroksia. Tässä mielessä tuo TraFi:n ohje 90 % maksimikierroksista on ihan hyvä yleisohje. Vielä kun katsurit hoksaisivat, että melumittaus suoritetaan puolella näistä kierroksista...

Useimmissa sytkissä säätövara alkaa jostain 5500 rpm:stä, mikä on korkeampi luku kuin mitä ne alunpitäen kiertävät. Harrikoissa oikea mittauskierrosluku on yleensä 2500-2600 rpm, Sportstereissa vähän korkeampi.

Muuten, mua vituttaa taas ankarasti tää toiminta. Vaikka asia olisi miten selvästi lakiin kirjoitettu, katsurit eivät sitä lue tai eivät uskalla soveltaa soittelematta ensin TraFi:in. Siellä puhelimeen taasen voi vastata kuka vaan ja vastauksia saa sitten aivan erilaisia riippuen siitä, miten hyvin puhelimeen vastannut henkilö sattuu olemaan perillä asioista. Ja kun TraFi on vielä ominut itselleen laintulkintamonopolin, ei asiakkaan tietämykselle anneta painoa, vaikka tämä olisi kuinka oikeassa. Seurauksena yksinkertaisistakin asioista saadaan karmea sotku aikaiseksi. Siinä palaa sekä asiakkaan että katsurin työaikaa - ihan turhan takia.

Tarjoan kaljan, jos joku keksii tähän toimivan ratkaisun. Muun kuin AK-47:n.


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: jaska - 15 Syyskuu 2013, 23:26:18
Kuopion poliisi teki tutulle kaverille maantienvarrella Pitkälahden ABC asemalta Karttulaan päin olevalla tiellä 15.9.2013
bussipysäkillä melumittauksen joka ei täyttänyt täältä nyt lukemistani melumittausohjeista mitään kohtaa.

Desibelimittari ei ollut 0,5m päässä vaan lähempänä pakoputken päätä,
lisäksi mittari ei ollut 45 astetta putken ulostuloaukon linjasta
vaan samassa linjassa jossa putki sylkee ulos pakokaasuja eli nollassa asteessa.

Poliisia ei kiinnostanut se että paikalla olleet motoristit olivat eri mieltä mittauksen suorittamisesta eikä sekään että staattisen mittauksen jälkeen tulisi suorittaa ohiajomittaus ennenkuin meluista voitaisiin tehdä johtopäätöksiä laittomuuksien suuntaan.

Eikös poliisin olisi pitänyt ohjata kyseinen ajoneuvo melujen suhteen katsastukseen sellaiseen paikkaan, jossa melumittaus voidaan tehdä eli sellaiselle katsastuskonttorille jossa myös ohiajomittaus on mahdollista tehdä.

Staattinen väärin mitattu mittaus näytti 112dB maksilukemaa.
Mittauslukemat saatiin noin 30-40cm päässä putken päästä suoraan putken ulostulolinjasta mitattuna.
Mittarihan mittaa tuolloin pakokaasujen aiheuttamaa ilmanpainevaihtelua äänenpaineen lisäksi.

Mittauksessa ei käytetty minkäänlaista kierroslukumittaria vaan pyydettiin laittamaan kaasua käskystä.
Desibelimittarin etäisyyksiä ei mitattu millään tavalla.

Mittauksen yhteydessä ei mietitty taustamelua eikä sitä mitattu tai huomioitu erikseen millään tavalla.

Moottoripyörän lähellä alle 3m etäisyydellä oli useampia muita henkilöitä ja ajoneuvoja. Lisäksi bussipysäkin vieressä oli normaalisti liikennettä maantiellä.

Seurauksena tuon väärin mitatun mittauksen pohjalta pyörästä otettiin kilvet pois ja kirjoittivat päiväsakkojakin 9 tuon mittauksen perusteella.

Mielivaltaista on suomessa poliisin toiminta kun ei melumittauksiin moottoripyörien omistajille, haltijoille ja katsastajille
kirjoitetut pykälät ja ohjeet poliiseja näköjään edes koske?


(yritin etsiä aiheesta tuoreempaa kirjoitusta - moderaattorit saa tämän halutessaan siirtää - Kiitos.)


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Santtu - 16 Syyskuu 2013, 08:06:42
Seurauksena tuon väärin mitatun mittauksen pohjalta pyörästä otettiin kilvet pois ja kirjoittivat päiväsakkojakin 9 tuon mittauksen perusteella.

Peli jatkuu näin: Kiistät aluksi koko sakon kunnes kilpienhakumatkalla konttorilla selviää, onko äänissä vikaa vai ei. Jos äänissä on myös konttorin mittauksen perusteella vikaa voit jatkaa kiistämistä jos haluat esim pienentää sanktiota, mutta tuskin saat sakkoa nurin. Jos taas konttori antaa mittauksensa perusteella puhtaat paperit niin pidä kiisto voimassa, sen pitäisi kaiken logiikan mukaan mennä läpi.

Onhan teillä esim. kännykkäkuvia alkuperäisestä mittaustapahtumasta sekä pyörän kunnosta (1) mittaus- ja (2) katsastushetkellä niin, että vastapuoli ei pääse tästä venkoilemaan?

MMAF voisi mahdollisesti yhdistyksenä ottaa yhteyttä kyseiseen poliisilaitokseen ja keskustella näistä melunormeista ja mittaustavoista. Yhdistyksen hallitus päättää tässä mitä tehdään (en ole enään edes hallituksessa). Ennen tuota tarvitaan kuitenkin kuvia paikanpäältä sekä kopio siitä katsastusmääräyksestä (valvontailmoitus) ja sakkolapusta. Aikaisempina vuosina MMAF keräsi sakkolappuja mm. tätä varten mutta koska niitä ei tullut vuodessa kuin muutama niin järjestelmällinen kerääminen lopetettiin:
  • Sakkoja, huomautuksia ja valvontamääräyksiä erikoisin perustein? (27.9.2008) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=615.0)
  • MMAF kerää tietoa rakentelun perusteella annetuista sakoista (4.6.2007) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=148.0)


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 16 Syyskuu 2013, 10:14:59
Mittauksessa ei käytetty minkäänlaista kierroslukumittaria vaan pyydettiin laittamaan kaasua käskystä.

Tämä on sen sortin virhe, jolla saattaa saada isojakin eroja tuloksissa aikaan. Noi muut virheet, vaikka virheitä sinänsä ovatkin, eivät näy tuloksissa kovin suuressa määrin.

Muuan valistunut harrastaja on jo ehtinyt viedä samanlaisen asian käräjäoikeuteen - ja voittanut juttunsa. Tuomioistuin totesi, että mittaus ei ollut pätevä, kun mittauskierroslukua ei kierroslukumittarin puuttuessa todettu "erillisellä laitteella". Toisin sanoen käräjäoikeuden mielestä poliisin korva ei ollut "erillinen laite"... ;D

Kättä pitempää löytyy Vantaan käräjäoikeuden tuomiosta R 12/3841.


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: jaska - 22 Syyskuu 2013, 12:25:14
Kiitos kommenteista Santtu ja Tuusulan T-Bone.
Infosin kaveria asiasta ja olin mukana kun mittaukset uusittiin konttorilla samoilla palikoilla.

Vertailun vuoksi mittailtiin samalla konttorilla myös kahdesta muustakin moottoripyörästä meluja
ja kaikissa mittauksissa poliisin tyylillä lähempää ja pakokaasujen linjasta mitattuina tuli
jopa 6dB suurempia mittauslukemia samoilla kierroksilla ja samalla mittarilla mitattuna.
Tuohan on jo merkittävä systemaattinen mittausvirhe.

Oikealla mittaustavalla 45 asteen kulmasta oikealta etäisyydeltä saatiin kaikille vaimentimille
siis pienemmät lukemat kuin poliisin tyylillä mitattuina.

Todettiin testailemalla että kierroslukemalla on erittäin suuri vaikutus mittaustulokseen.
Staattista mittausta ei todellakaan tule hyväksyä ilman erillistä kierroslukumittaria suoritettavaksi
muutoin kuin tyhjäkäynnillä.

Käytäntö ohje onkin mitata staattinen mittaus vain tyhjäkäynnillä mikäli erillistä kierroslukumittaria
ei ole. Näin oltiin ohjeistettu myös Kuopion HD-myymälää jossa voi testimittauksia teettää.

Tyyppikilpien mukaisilla kierroslukemilla ja / tai puolella huipputehon kierroslukemista
mitatessa ohjeena on että "MITTAAJALLA on oltava ERILLINEN KIERROSLUKUMITTARI."

Myös desibelimittarin etäisyydellä todettiin systemaattisesti merkitystä mittauslukemaan.
Kun mittari tuotiin lähelle pakoputken päätä missä linjassa tahansa niin myös
pakokaasujen aiheuttamat ilmavirtaukset ovat voimakkaampia ja mittari näyttää suurempaa lukemaa.
Jos mittari on suoraan pakokaasujen virtauslinjassa niin mittari näyttää suurempaa lukemaa
myös kauempana ja huomattavasti suurempaa lukemaa läheltä mitattuna.

Mittari ilmeisesti tulkitsee tuolloin myös pakokaasujen virtauksien aiheuttamat paineerot äänenpaineena.

Samanhan tekee myös mikrofoni jos siihen laulaja suoraan hengittää tai puhaltaa (ei ääntä vaan kaasua = hengitys ilmaa).


Trafin ohjeissa kummastuttaa myös mittausalueen ja mittarin sijainnin ohjaamassa
kuvassa oleva ohje PAKOPUTKEN SUUN korkeudesta 0.2m.

Netistä sama kuva löytyi tuolta:
http://www.google.fi/imgres?hl=fi&biw=1366&bih=596&tbm=isch&tbnid=b9ueT_GVy9nK2M:&imgrefurl=http://www.vmaxclubfinland.com/foorumi/viewtopic.php%3Fp%3D10581&docid=-ZZd--QFlBXVfM&imgurl=http://www.vmaxclubfinland.com/foorumi/download/file.php%253Fid%253D1015%2526t%253D1%2526sid%253D754c29b46b975ed18cdf0439054e8611&w=400&h=189&ei=z8M-UvvrLIKO4ATDjYCwBg&zoom=1&ved=1t:3588,r:16,s:0,i:126&iact=rc&page=1&tbnh=151&tbnw=314&start=0&ndsp=18&tx=142&ty=82

Monessa customissa pakoputken suun korkeus on alle 20cm jolloin mittaustason aiheuttamat
ensimmäiset heijastukset lisäävät desibelilukemaa äänilähteen lähellä noin 3dB.
Sama juttu huomioitava akustiikassa (HiFi harrastajat tämän tietääkin).

Käytännössä poliiseilla ja konttoreilla pitäisi olla tuon ohjekuvan mukaan mittausta varten
tunkki tai jokin liuska takarenkaan alle staattisen mittauksen ajaksi että pakosarjan
suu saadaan tuolle ohjeen antamalle 20cm korkeudelle mittaustasosta.

Minkä ihmeen takia tästä on tehty näin vaikeaa?

Miksi staattista mittausta ei mitata samaan tapaan kuin kaikkia liikenteeseen liittyviä
melumittauksia ja ohiajomittauksissa.
Eli miksi staattista mittausta ei tehdä esimerkiksi 7.5m päässä moottoripyörän sivulta ja 1m korkeudelta tien tasoon nähden?

Kuka siinä 50cm päässä ja 20cm korkeudella on moottoripyörän ääniä kuuntelemassa?
Ja jos on niin huolestuisin siitä henkilöstä vaikka moottoripyörässä olisi miten hiljaiset pihinät.

Tiedän että äänenpaine heikkenee etäisyyden kasvaessa,
samoin ensimmäisten heijastusten (kaikujen) aiheuttama vaikutus desibelilukemiin.

Tietääkö kukaan millä tavoin valmistajan ilmoittamat tyyppikilpiin merkityt desibelilukemat on mitattu?

Onko ne ohiajomeluun liittyviä lukemia? Jos on niin miksi niitä sovellettaisiin suoraan staattiseen mittaukseen?
Jos ne ovat staattisia mittauksia niin miltä etäisyydeltä ja missä kulmassa ne on mitattu?

Omat soundit meni onneks läpi jo poliisin mittauksista.

Ihmetteli se poliisisetä siinä mittaillessa isompia lukemia erään moottoripyörän vakiovaimentimienkin kanssa.
Taitaa olla nuo asetetut melurajat liian tiukkoja tuolle urpolle mittaustavalle jossa melua mittaillaan puolen metrin päästä.

Hyvää syksyä kaikille. Ajetaan kun on vielä ajokelejä!
Ja keskitytään olennaisempaan tekijään kuten rengaspitoon.
Melu ei aiheuta vaaratilanteita liikenteessä - hirvet se häätää näin syksylläkin kauemmaksi.

Varokaa hirviä, irtolehtiä ja kylmempiä renkaita.
Pito ei ole enää sama kun kesähelteillä.
Tahtoo puskea perää rinnalle.


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 22 Syyskuu 2013, 13:16:15
Mölymittauslainsäädäntö on monella tapaa ihan perseestä, se on varmaan selvää kaikille muille paitsi joillekin viranomaisille... ;D

Pari kommenttia tohon ylläolevaan. Mulla on jonkin verran tutkimusta aiheesta takana ja mittauskokemusta noin 150 pyörästä. Tältä pohjalta totean, että pienet heitot etäisyydessä tai kulmassa eivät vaikuta olennaisesti tuloksiin. Ellei mittaria tungeta suurinpiirtein pakoputken sisään, kaikki nämä heitot mahtuvat tuon poliisin puuttumiskynnyksenä käyttämän + 3 dB(A) toleranssin sisään. Tahtoo sanoa että tällaisista ei ole kovin hyödyllistä saivarrella, ellei ole erittäin vahvaa näyttöä siitä, että mittaustulos voi heittää enemmän kuin tuon + 3 dB(A).

Sen sijaan se kierrosluku on olennainen juttu, sillä saadaan helposti paljonkin yli + 3 dB(A) heittoja. Kierroslukuun liittyen todettakoon, että lain mukaan prätkän omaa rundikelloa saa käyttää, jos sellainen on olemassa. Ellei ole, pitää joku ulkoinen rundari löytyä, muuten mittaus ei ole pätevä, mikä vahvistettiin tossa yllä mainitsemassani tuomiossa.

Tyyppikilpeen merkitty arvo syntyy siten, että ensin ajetaan ohiajotesti. Jos se menee läpi, sitten tehdään staattinen mittaus (oikeaoppisesti ja oikeilla rundeilla). Mikä sen tulos ikinä onkin, se on se tyyppikilpeen merkittävä raja-arvo.

Näitä löytyy sitten moneen junaan. Tyyppihyväksynnässä ohiajotestin raja-arvo on kaikille isoille pyörille sama 80 dB(A). Sen sijaan tyyppikilpeen merkitty arvo vaihtelee alkaen jostain 86 dB(A) tasolta korkeimmillaan 106 dB(A) (MV Agusta - hyvät soundit... 8)).

Käytännössä vakiopyörät täyttävät jokseenkin järjestelmällisesti staattisen mittauksen vaatimukset, oli vaatimuksena sitten lain raja-arvo 106 tai 103 dB(A) tai tyyppikilpeen merkitty arvo. Ja niin tekee aika iso osa muutetuistakin. Sen sijaan ohiajotestin vaatimuksia ei OIKEASTI täytä kuin harva vakiopyöräkään, muutetuista puhumattakaan. Käytännössä asian voi yleistää niin, että mitä suurempi tyyppikilpeen merkitty arvo on, sitä todennäköisimmin ohiajotestissä tulee oikeasti hylky. Yli 100 dB(A) tyyppikilven arvoilla käytännössä kaikki ohiajotestit ovat sitä tavallista Brysseliä.

Koko tää metelisääntely pitäis lakaista puhtaaksi isolla luudalla. Koska päätöksenteko tapahtuu tältä osin lähinnä Brysselissä kaikenmaailman hourupäiden toimesta, epäilen jyrkästi, että asiaan ei tule koskaan järjen valo paistamaan.

Joten vedetään näillä.


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Santtu - 22 Kesäkuu 2015, 11:12:58
Ajankohtainen kakkonen huomenna tiistaina 23.6.2015 kello 21:00 "Prätkien meluhaitat kuuluvat ja tuntuvat": http://areena.yle.fi/1-2449115


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: Röpöttäjä - 23 Kesäkuu 2015, 20:57:05
Ajankohtainen kakkonen huomenna tiistaina 23.6.2015 kello 21:00 "Prätkien meluhaitat kuuluvat ja tuntuvat": http://areena.yle.fi/1-2449115
Tulipa katsottua. Mittaukset tehtiin mielestäni väärin. Jos paikalla mittaus ei onnistu niin eikös ohiajomittaus p itäisi tehdä ennen kilpien irroitusta?
Kummastako putkesta ääni mitataan jos on ns HD Heritagen orkkis putket joista etupytyn piippu on etummaisena ja taka pytyn piippu taaempana? os mitataan taaemmsta on etummaisen pytyn pakarin kulma mittariin nähden alle 45 asteen kulmassa reilusti?


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: jsantala - 23 Kesäkuu 2015, 22:05:37
http://yle.fi/uutiset/poliisi_jopa_yli_puolet_moottoripyorista_ajaa_meluputkilla/8098508

Tämä lienee joku kamppis. Onko takana sitten katsastushimo vai mikä.

Näppärästi kääntynyt jonkun yksittäisen jepen oma heitto "noin puolet määräysten vastaisia" otsikkoon "yli puolet ajaa meluputkilla".


Otsikko: Vs: APU II ja melumittaukset
Kirjoitti: motomatti - 24 Kesäkuu 2015, 19:13:04
Olin kuulevinani konstan sanovan että ei kilpiä oteta pois melun vuoksi vaan siksi että pyörä on katsastamaton. Se onkin jo pätevämpi peruste.

Niin kampanjako? Voihan olla että verollepanon yhteydessä se katsastuskin tulee kun sitä kansa tahtoo.
"Mikä on hyvä Valtiolle on hyvä Yksilölle".