MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: Santtu - 10 Tammikuu 2010, 20:47:40



Otsikko: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Santtu - 10 Tammikuu 2010, 20:47:40
Kyselin reilu vuosi sitten missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit? (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=653.0)? Nyt näyttäisi markkinoille tulleen kaupallisia, prätkäkäyttöön soveltuvia komponenteja. Hinnoista mulla ei ole hajuakaan mutta komponenteja on tullut myyntiin nimenomaan viime vuotisen TTXGP:n (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=973.0) voittajalta: http://www.mavizen.com/ (http://www.mavizen.com/)

Tarjolla on ainakin moottorit, tehonsäädin / kontrolleri, laturi, akkuja ja muuta tilpehööriä. En ole näitä muualla, yhdessä paikassa ennen nähnyt kaupattavan!

Osaisiko MotoJussi / jne. sähköpropellit kertoa onko muita vastaavia komponenttikauppoja joissa olisi rakentamiseen tarvittava, koko sähkösetti kaupan?

Ja paljonkohan tuollaiselle projektille tulisi hintaa...? Nyt kun APU2:ssa jäi ainoaksi omavalmisteiden ongelmaksi Euro3-mukaiset päästövaatimukset niin näiden vermeiden kanssa ei tulisi hankaluuksia ainakaan näiltä osin.
(http://www.mavizen.com/userfiles/image/mavizen_agni_95r(3).gif) (http://www.mavizen.com/userfiles/image/mavizen_kelly_control.gif)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Thomas - 11 Tammikuu 2010, 14:39:44
Jonkin verran tulee noita sähkö/hybridi-kulkuneuvo-palstoja ja -uutisia seurattua, mutta kovin paljon käytännön tai teknistä infoa en ole vielä ehtinyt keräämään. Nämä pari firmaa ovat kuitenkin esillä noilla alan foorumeilla:

EVParts
http://www.evparts.com/ (http://www.evparts.com/)

KTA Services
http://www.kta-ev.com/ (http://www.kta-ev.com/)



-t-


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Joksa - 11 Tammikuu 2010, 15:27:17
Nyt kun APU2:ssa jäi ainoaksi omavalmisteiden ongelmaksi Euro3-mukaiset päästövaatimukset niin näiden vermeiden kanssa ei tulisi hankaluuksia ainakaan näiltä


http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/EMS-09/8.html (http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/EMS-09/8.html)
(http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/EMS-09/.slide_07112009879.jpg)
Jussin kuvista lainattuna. Sähkömagneettinen yhteensopivuus tuonee omat haasteensa.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Santtu - 11 Tammikuu 2010, 15:37:32
Jussin projekti: http://hogsden.dyndns.org/mediawiki/index.php/Sähkömoottoripyörä (http://hogsden.dyndns.org/mediawiki/index.php/S%C3%A4hk%C3%B6moottoripy%C3%B6r%C3%A4)

Kirjallisuudesta jatkokysymys

Netistä löytyy sähköpeleistä kiinnostuneille useampiakin opuksia. Amazonista nopealla haulla löytyi ainakin kaksi mielenkiintoista kirjaa:

  • Build Your Own Electric Vehicle, Seth Leitman & Bob Brant
  • Build Your Own Electric Motorcycle, Carl Vogel

Mitäs raati on jo tilannut ja suosittelee??? Onk nää hyvät kirjat aloittelevalle sähkönkäryttäjälle vai mitkä muut olisi?
(http://ecx.images-amazon.com/images/I/51C3vvuO-0L._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA240_SH20_OU01_.jpg) (http://ecx.images-amazon.com/images/I/51k8xmh5WVL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA240_SH20_OU01_.jpg)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 11 Tammikuu 2010, 16:12:23
Osaisiko MotoJussi / jne. sähköpropellit kertoa onko muita vastaavia komponenttikauppoja joissa olisi rakentamiseen tarvittava, koko sähkösetti kaupan?

Ja paljonkohan tuollaiselle projektille tulisi hintaa...? Nyt kun APU2:ssa jäi ainoaksi omavalmisteiden ongelmaksi Euro3-mukaiset päästövaatimukset niin näiden vermeiden kanssa ei tulisi hankaluuksia ainakaan näiltä osin.
No siis konversiossahan on kyseessä moottorin vaihto, eli ensirekisteröintipäivämäärän vaatimukset ... Jos siis prosentit jää alle .... tiedätte kyllä.

Eli jos Santtu ottaa 1938 vuotisen ameriikan raudan pohjaksi, ei tarvi paljoa EMC-juttuloista välittää. Mutta kukapa haluaisi 1938 vuotista amerikan rautaa raiskata. Paitti ehkä minä.

Hintahan on omasta halusta kiinni. Sitä voipi tehdä halvan niinko minä ja Ilmari tai sitten voipi tehdä kalliin, ja ylärajaa ei tunnetusti ole.

Että päästään planeetalle, voisin hihavakioida:

moottori: 500 usd, ja sillä ei saa paljoa.

kontrolleri: 500 usd, ja sillä ei saa paljoa.

tingeltangelit: 200 usd (releet, sulakkeet sun muut)

johdot ja liittimet: 100-200 eur

akut: 1000 eur minimi, ja sillä ei saa todellakaan paljoa.

Euroja tonni moottoriin, toinen kontrolleriin, 4-5 tonnia akkuihin -> jopa alkaa tapahtua.

Kirjoista en osaa sanoa kun kovat jätkät ei sellaisia käytä. Parhaiten oppii kun käräyttää ihan itte omat näppinsä :)

Nyt jos tekisin halvan härpäkkeen, saattaisin katsoa http://www.goldenmotor.com/ (http://www.goldenmotor.com/) läpi. tai sitten http://www.kellycontroller.com/ (http://www.kellycontroller.com/)

Niin kysyikö joku jotain?


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 11 Tammikuu 2010, 16:31:18

Niin kysyikö joku jotain?


Ei ainakaan tätä, mutta ihan ekana kannattais varmaan pohtia tekeekö nakkikioskilla käyntiin kevyttä vehjettä vai isoa, painavaa, nopeaa vehjettä. Meinaan, että "ajattelin tehdä moottoripyörän: millainenkohan moottori siihen olisi hyvä laittaa" ei ihan riitä lähtökohdaksi :)

Ja kun on teho suunnilleen tiedossa, voipi ruveta miettimään jännitteitä ja moottoriratkaisuja (tasa- vai vaihtovirta, harjallinen vai harjaton, ... ...)

Ittellä on siis "noin 6kW", 48 volttia ja tasavirtaa, eli kesyin (= halvin) setti mitä ylipäätään viitsii ajatella. Jännitteistä voisi ajatella että enemmän on parempi. 72V lienee aika yleinen lähtökohta. Jos tehoa kaipaa, on vaihtovirta varmaankin heti kättelyssä luontevampi ajatus.

Lisää kysymyksiä tulee samantien; tuleeko vaihteistoa tai kytkintä? Kytkinhän ei ole ihan välttämätön, mutta sillekin on käyttönsä. Kun ajatellaan että perinteiset motskarit lähtevät liikkeelle kitkalla (kytkin) niin kytkimetön sähkövärkki joutuu punnertamaan moottorin tuottamalla momentilla, ja voin kertoa että asiaa kannattaa miettiä :)

Vaikka sähkömoottorin vääntökäyrä on tasainen, ei sitä vääntöä välttämättä ole absoluuttisesti kovin paljoa -> "lähtee kuin lehmä makuulta", oli tasainen vääntökäyrä tai ei ...

Hmm. Pitäisköhän näitä hajatelmia joskus koota jonnekin.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: av - 11 Tammikuu 2010, 17:19:53
voisithan noita hajatelmia kasata johonkin pakettiin, josta sitten löytyisi helpommin kaikki olennainen "suodatettuna" ;)
aina löytyy kuitenkin meitä hulluja jotka pyörittelevät projektisuunnitelmia mielen perukoilla, ja kokemusperäistä tietoa ei tältä alalta tässä maassa taida olla kovin paljon yleisesti saatavilla.

itse itseni tiivistäen: kokoa ajatuksia yksiin kansiin niin ainakin mä lupaan lukea :)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: ilmarille - 11 Tammikuu 2010, 22:04:14
Täältä minä ja jussi tilattiin perusosat meidän projekteihin:

http://www.electricmotorsport.com/store/ems_ev_parts.php (http://www.electricmotorsport.com/store/ems_ev_parts.php)

projektin weppisivujen linkkiosiosta löytyy myös linkkejä eri osien valmistajien sivuille. Osa niistä on eurooppalaisia, eli jos haluaa harrastaa vähän osien keräilyä sieltä sun täältä niin eu:n sisältä tilattaessa säästää ainakin tullin ja luultavasti postikuluissakin. Tuolta jenkeistä tuli aika mehevät postikulut osien hintojen päälle.

http://emoto.ilmari.info/Linkkeja.html (http://emoto.ilmari.info/Linkkeja.html)

Kustannuksista sen verran että jussin pyörälle taisi tulla yhteensä hintaa kaikkine kuluineen n. 3500 euroa.

Mulla olis tuossa joutilaana toisen projektipyörän osat, voin myydä jos jollain on energiaa tehdä toinen Cagiva eFreccia valmiiksi. Itsellä on tässä hieman motivaatiomonttua ollut ensimmäisen pyörän valmiiksi saamisen jälkeen. Rahaa noihin osiin on mennyt n. 2400 euroa, osat on käyttämättömiä lukuunottamatta nopeussäädintä joka  on ollut jussilla lainassa. Lähtöarvo hintaneuvotteluille olisi pari tonnia ja tässä lyhyt lista mitä sillä rahalla sais:

- Cagiva freccia pyörä ilman polttomoottorin osia aihioksi
- sähköosia: pääsolenoidi, moottori (48V/6kW), nopeussäädin (48V/100A) moottorijarrutuksessa energian takaisin syöttö akulle, laturi 220V/48V/13A, kaasupotentiometri mallia kaasukahva, pääsulake n. 300A, nippu kaapeleita ja kaapelikenkiä
- 16 kpl 20Ah 12V AGM-akkuja moottoria varten, teoreettinen kapasiteetti 3,8 kWh (ja yksi akku kaupan päälle jos 12V sähköille laittaa oman akun)
- Näiden osien lisäksi vinkkejä ja kokemuksia saa kysellä aikalailla vapaasti ekan pyörän rakentamisesta minulta ja jussilta. Lisäksi uskallan luvata että melko varmasti jussilta saa myös nopeusäätimen ohjelmointilaitetta lainaan, ainakin jos rakentelija on suurin piirtein jussin asuinpaikan suunnalla. (joku helsingin ghetto se tais olla ;)

että semmoista, melkeinpä tää viesti olis kuulunut myyntipalstalle...


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 12 Tammikuu 2010, 07:45:58

- 16 kpl 20Ah 12V AGM-akkuja moottoria varten, teoreettinen kapasiteetti 3,8 kWh (ja yksi akku kaupan päälle jos 12V sähköille laittaa oman akun)
...
että semmoista, melkeinpä tää viesti olis kuulunut myyntipalstalle...

Oma akku 12V systeemeille oli jossain vaiheessa varteenotettava vaihtoehto, mutta "nyt" on saatavilla 48-12 muuntimia (ei muuntaja :) tolkkuhintaan. Jos muistan mistä, pistän tähän linkin. 24 voltin releitä ja 24-12 muuntimia kyllä saa helposti ja halvalla, mutta 48V on eksoottisempaa tavaraa.

"Mistä komponentteja?" "Ilmarilta!" eli viestihän oli ihan oikeassa paikassa :)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: av - 13 Tammikuu 2010, 22:20:46
nyt jos ei olis kopteriproggis pahasti vaiheessa, niin olis hyvä tilaisuus tehdä "suomen tehokkain chopperi". olis se elvistä lipua sellasella kaikkiin mahdollisiin näyttelyihin ja aina siihen h-d-chopper -riviin luonnollisesti ;)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 Tammikuu 2010, 22:27:32
...ja aina siihen h-d-chopper -riviin luonnollisesti ;)

 :o :o :o :o :o

Joku raja sentään...

 ;D :D ;) :) 8)



Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Lurjus79 - 14 Tammikuu 2010, 01:52:14
toi on itseasiassa tarpeeksi hullu idea toteuttamista varten, mutta pari seikkaa jää mulle ainakin kaivaan tossa sähkökopterissa, siitä tulee liian pieniääninen ja sitten on tämä konetilan ulkonäkökysymys, kun ei ole sitä muovia peittämässä sitä "konetta"

no niin no olihan noi vähän...


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: av - 14 Tammikuu 2010, 10:48:34
...mut sillä pääsis hiipimään paikalle (ja pois!) huomaamatta  ;D


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Kkallioj - 14 Tammikuu 2010, 10:54:41
http://www.engadget.com/2009/08/14/paul-sr-demonstrates-occs-electric-chopper-fox-news-seems-mys/ (http://www.engadget.com/2009/08/14/paul-sr-demonstrates-occs-electric-chopper-fox-news-seems-mys/)

(http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2009/08/siemens-smart-chopper-20090814.jpg)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Santtu - 14 Tammikuu 2010, 13:39:46
Tuolta http://www.mmaf.fi/documents/MikaMMAF20070522-Esitys-Savonia.pdf (http://www.mmaf.fi/documents/MikaMMAF20070522-Esitys-Savonia.pdf) kalvo #15, Suomalainen sähköchopper omavalmiste vm muistaakseni 2005. Laitetta ei koskaan rekisteröity. Mutta missä se on nykyään???


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Lurjus79 - 14 Tammikuu 2010, 23:31:51
voisithan noita hajatelmia kasata johonkin pakettiin, josta sitten löytyisi helpommin kaikki olennainen "suodatettuna" ;)
aina löytyy kuitenkin meitä hulluja jotka pyörittelevät projektisuunnitelmia mielen perukoilla, ja kokemusperäistä tietoa ei tältä alalta tässä maassa taida olla kovin paljon yleisesti saatavilla.

itse itseni tiivistäen: kokoa ajatuksia yksiin kansiin niin ainakin mä lupaan lukea :)

Joo koka vaan nimittäin tuo yllättäenkin OCCeen kokoama siemenskopteri sytytti ajatuksen kipinän ainakin täällä...
mitäpä jos sitä kokeilis tota sähkökäyttöstä omavalmistetta....

nyt pitäis vaan kasailla semmonen osanippu että talous pysyis kasassa ja silti siitä ei tulisi mitään sähköscootteria  ;D



Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 15 Tammikuu 2010, 07:44:56
itse itseni tiivistäen: kokoa ajatuksia yksiin kansiin niin ainakin mä lupaan lukea :)

Taitaa olla väärässä threadissa mut jos av:ta vaikka hymyttäis 13012010038.mp4 (http://www.youtube.com/watch?v=BeywJYcdsN8#normal) jonka nauhoottelin tossa tallilla just toissapäivänä. kävelin mopoa ympäri ja osoittelin sormella ja höpötin tyhymiä.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: av - 15 Tammikuu 2010, 14:59:30
mielenkiintoista. ei sillä että ymmärtäisin (sähköt on se vaikein juttu mulle normiprätkässäkin). toi piuhamäärä on kyl vaikee piilottaa vaikka siroon hippitsopperiin, mut ajat muuttuu ja kyllä se aika toivottavasti nähdään kun tähän perustuvat laitteet yleistyy. pakko mikä pakko. hienoa edelläkäyntiä!


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 15 Tammikuu 2010, 15:11:49
mielenkiintoista. ei sillä että ymmärtäisin (sähköt on se vaikein juttu mulle normiprätkässäkin). toi piuhamäärä on kyl vaikee piilottaa vaikka siroon hippitsopperiin, mut ajat muuttuu ja kyllä se aika toivottavasti nähdään kun tähän perustuvat laitteet yleistyy. pakko mikä pakko. hienoa edelläkäyntiä!

kiitos,

on hyvä huomata se että tuo on "se eka" eikä komponenttien sijoitteluun ja mitoitukseen ole käytetty montaa iteraatiokierrosta.

Pari ajatusta kuitenkin ....

- kontrolleri muuttaa lämmöksi noin 5% energiasta. Se on iso määrä energiaa -> kontrollerin jäähdytys on oleellinen asia. Tuossa Cagivassa kontrolleri on melkein huonoimmassa mahdollisessa paikassa jäähdytyksen kannalta.

- virtaa menee paljon ja matalilla jännitteillä -> syytä olla paksut piuhat, ohuet kuumenevat kovin -> ei ole ollenkaan liioittelua vetää 50mm2 sähköletkut kontrollerin ja moottorin väliin. Lisäksi, yhden piuhan laittaminen on helpompaa kuin "kolmen rinnakkaisen" kuten nyt tuli tehtyä.

- kunnon työkalut on iloinen asia (esimerkiksi piuhojen tekeminen on ... mahdotonta ilman kunnon pihtejä)

Ajatuksia tietenkin herää mm. jarrutusenergian talteenotosta; auttaisiko kondensaattori, olisiko hyvä laittaa portaaton säätö talteenotolle, ... Miten rajusti akkuja voi kuormittaa etteivät ne sula, pitäisikö akkujen lämpötilaa seurata ja niin päin pois, loputtomiin.

Saatan tehdä lisääkin videoklippejä, jos en muuta tekemistä keksi.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Lurjus79 - 16 Tammikuu 2010, 16:58:20
Joo tota aloin tässä nyt tekemään suunnitelmaa, eli heräsi monta kysymystä heti alkuunsa
kun en tiedä sähköstä juuri mitään
eli:

- onko siis mahdollista että siinä olisi kytkin ja vaihteet kuten tavallisestikkin?
- ja ilmeisesti jos nyt jussin viestistä ymmärsin niin tuo 72volttia olisi sellainen kunnollinen systeemi?
- minkäkokoista tavallista konetta tuo 72volttia noin suunnilleen vastaisi noin tehoissa, nopeudessa jne?
- jos mulla olis joku vanha pyörän raato jossa kuitenkin paperit ja muuttaisin sen emotoksi niin mites noi rosentit menee eli 28%ko?, koska muilla suunnnittelemani muutoksilla omavalmisteeksi menee jokatapauksessa
- ja vaikuttaako noi nyt sitten tehot jne myös niinkuin vaihtaisin isomman polttomoottorin?

Kiitos ja on tää mahtava palsta

pikkuchopperi ideastani ollaan jo tultu tähän


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 16 Tammikuu 2010, 23:21:03
- onko siis mahdollista että siinä olisi kytkin ja vaihteet kuten tavallisestikkin?

Tottakai. Minä korvasin bensatankin, kaasuttimen, moottorin, vaihteiston akuilla, kontrollerilla ja ... moottorilla. Kytkimen ja vaihteiston jätin pois "turhana".

Mikään ei kuitenkaan estä jättämästä vaihteistoa ja kytkintä "paikalleen".

Tuo pyörä, mistä me teimme, on kuitenkin rakennettu siten että moottori ja vaihteisto on yhtä kappaletta (samaa lohkoa) joten rälläkkä olisi soinut jonkin aikaa jos vaihteiston olisi halunnut pitää ...

Monissa "isommissa" pyörissä on moottori ja vaihteisto ihan eri palikat; Guzzi ja BMW nyt tulevat ensimmäisinä mieleen, samoin Ural ... ja kai jossain kehitysmaissa on joskus yritetty myös tehdä motskareita joissa moottori ja vaihteisto on erillään ("ensiöveto" yhdistää moottorin vaihteistoon, "toisioveto" yhdistää vaihteiston takapyörään). Jos korvaa vain moottorin, voi ensiövetoa pyörittää sähköllä ja pääsee nauttimaan kytkimen ja vaihteiston iloista (painoa, tehon hukkaa lämmöksi) ja ehkä noista jotain hyötyäkin on.

Lainaus
- ja ilmeisesti jos nyt jussin viestistä ymmärsin niin tuo 72volttia olisi sellainen kunnollinen systeemi?

Kyllähän nopean ja reippaan motskarin voi tehdä vaikka 12 voltin pohjalta, mutta se "ei ole hyvä ajatus". Itselleni on hiukka hämärää ... en osaa suoraan yhdellä lauseella sano miksi korkea jännite on parempi. Näin toki on, mutta miksi ... viisaammat saavat täydentää :)

Muistutan etten tiedä ns. hevon vittua a) sähkötekniikasta b) moottoripyörätekniikasta c) paljoa mistään muustakaan mutta d) en ole antanut sen häiritä.

Lainaus
- minkäkokoista tavallista konetta tuo 72volttia noin suunnilleen vastaisi noin tehoissa, nopeudessa jne?

Kysymys on väärä.

Oikeampi kysymys ... tai sinnepäin voisi olla "Minkä tehoisia moottoreita on jotka tykkäävät 72 voltin jännitteestä". Mutta tämäkin on vain osatotuus, sillä moottoreita on tasa- ja vaihtojännitteellä toimivia, ja kontrolleri sisältää palikoita jotka tekevät temppuja sähkölle...

Eli fuck the voltage, puhutaan wateista. Vähän sama kuin että on ihan sama miten paljon moottori kiertää; oleellista on paljonko siinä on hevosvoimia (watteja) ja millainen sen vääntökäyrä on.

Cagivassani on noin 6 kilowattia, joka on noin 9 hevosvoimaa eli hemmetin vähän.

30 hevosvoimaa olisi jo ihan  kiva, eli "noin 20 kilowatin sähkömoottori" olisi sinne päin.

Lainaus
- jos mulla olis joku vanha pyörän raato jossa kuitenkin paperit ja muuttaisin sen emotoksi niin mites noi rosentit menee eli 28%ko?, koska muilla suunnnittelemani muutoksilla omavalmisteeksi menee jokatapauksessa

Taulukoitten mukaan. Muista että osan poisto (bensatankki, pakoputket, ...) vastaa sen muuttamista eli prosentit palaa.

Lainaus
- ja vaikuttaako noi nyt sitten tehot jne myös niinkuin vaihtaisin isomman polttomoottorin?

Teho on teho. Ei se riipu siitä millä se tehdään. Olisin kuitenkin hiukka yllättynyt jos tehojen ylärajat olisivat ongelma :)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Lurjus79 - 16 Tammikuu 2010, 23:38:19
Joo niin ajattelinkin eli omavalmisteeksi menee ja paukkuen, no eipä sitten ainakaan päästöistä jää kiinni =)
eli n.20kw moottori olisi hyvä...ok jotain sellaista suunnittelinkin...

no nyt sitten osia mettästämään...

Semmonen nyt vielä tuli mieleen että mitäs toimenpiteitä se nyt sitten vaatii kun tästä tulisi omavalmiste koska eihän siihen jää paljoakaan alkuperäistä muutakuin runko ja sitäkin muokattu niin noinniinku katsastusta varten?


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 16 Tammikuu 2010, 23:54:03
Joo niin ajattelinkin eli omavalmisteeksi menee ja paukkuen, no eipä sitten ainakaan päästöistä jää kiinni =)
eli n.20kw moottori olisi hyvä...ok jotain sellaista suunnittelinkin...

no nyt sitten osia mettästämään...

Semmonen nyt vielä tuli mieleen että mitäs toimenpiteitä se nyt sitten vaatii kun tästä tulisi omavalmiste koska eihän siihen jää paljoakaan alkuperäistä muutakuin runko ja sitäkin muokattu niin noinniinku katsastusta varten?


Yea, 20 kilowatilla liikkuu jo kivasti.

Noin niinkuin muutoin, "onnea matkaan". Omin käsin kun kaulii ja kääntää kasaan vuoden 2010 speksien mukaisen vehkeen, riittää matkassa taatusti jännitettä. Eikun jännitystä. En nyt oikeesti tiedä, mutta saatat päästä hankkimaan muutamankin dokkarin siitä että vehje täyttää nykypäivän normit ... Jarrut, runko, valot, EMC, ... onhan se mahdollista, mutta itse tekisin jotain muuta :)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: av - 17 Tammikuu 2010, 01:18:03
jes. tämmöinen proggis on mahdollisuuksien rajoissa. eikun lukemaan foorumilla olevat jutut omavalmisteista, apu2:sta koskevat näin alkuun. ja sitten hommaat jostain enemmän rahaa projektiin, masentamatta enempää voidaan todeta et liikutaan hieman eri luokassa kuin cb 350 chopperissa. ja kaudella 2010 ajaminen on sit jo aika työn takana :)

mut kenellä riittää kärsivällisyyttä ja luovaa hulluutta yhdistettynä masokistisiin taipumuksiin ja hyviin sosiaalisiin taitoihin, niin vaikea olisi keksiä parempaa harrastetta kuin omavalmistesähköchopperin tekeminen suomessa...


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Lurjus79 - 17 Tammikuu 2010, 18:00:29
Juu ei taida tulla tuotantoon välttämättä vielä tänätaövena mut tietty riippuu osien saamisesta, no löytäis nyt ensin ensi kesäksi jonkinmoisen mopon ihan ajamista varten mutta kiitos kaikille nyt vielä näistä "viisaista" sanoista  :D


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 14 Toukokuu 2010, 09:09:37
Nauhoitin sit toisen videopätkän jos jotakuta vielä huvittaa: 02052010042.mp4 (http://www.youtube.com/watch?v=qgdQbejvxuY#lq-lq2-hq-vhq)



Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: TimppaX - 17 Toukokuu 2010, 18:52:44
Mielenkiintoista. Kiitos uusista ideoista.

Minkähänlainen selittelysessio pitäisi konttorilla pitää, jos laittaisin dieselaggregaatin sivuvaunuun ja sähkömoottorin pyörittämään sopivan kulmavaihteen kautta kardaania? Ja jollain taajuusmuuttajaratkaisulla "kaasun".



Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 04 Kesäkuu 2010, 12:44:13
Oikeampi kysymys ... tai sinnepäin voisi olla "Minkä tehoisia moottoreita on jotka tykkäävät 72 voltin jännitteestä". Mutta tämäkin on vain osatotuus, sillä moottoreita on tasa- ja vaihtojännitteellä toimivia, ja kontrolleri sisältää palikoita jotka tekevät temppuja sähkölle...

Täällä on amerikaksi selitetty suunnilleen sama asia: http://www.metricmind.com/qa.htm (http://www.metricmind.com/qa.htm)

epäys:

oma härvelini on siis DC, siinä on mainio regeneraatio, se on monipuolisesti ohjelmoitavissa, se toimii molempiin suuntiin ja ... vaikka mitä. Siltikin: harjallinen ("brush") ratkaisu on huonompi kuin harjaton ja erityisesti tuo kierrosnopeus / tarve vaihteistolle jnpp on täysin totta.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 11 Kesäkuu 2010, 13:28:03

Osaisiko MotoJussi / jne. sähköpropellit kertoa onko muita vastaavia komponenttikauppoja joissa olisi rakentamiseen tarvittava, koko sähkösetti kaupan?


http://www.ev-propulsion.com/ (http://www.ev-propulsion.com/) tuli just vastaan.

10kW napamoottori, hetkellisesti 30kW. Nyt jos oisin tekemässä, tekisin tän pohjalta.

Sit jos on kiire, pistää noita kaks :) 60kW hetkellistä tehoa kiidättää jo huimaan laukkaan :)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: jty - 14 Kesäkuu 2010, 14:30:07
Ei sillä sähköpyörällä tarvi välttämättä jalkoihin jäädä
http://www.popsci.com/cars/article/2010-06/inside-story-motoczysz-e1pc-worlds-most-advanced-electric-motorcycle (http://www.popsci.com/cars/article/2010-06/inside-story-motoczysz-e1pc-worlds-most-advanced-electric-motorcycle)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 14 Kesäkuu 2010, 14:54:10
Ei sillä sähköpyörällä tarvi välttämättä jalkoihin jäädä
http://www.popsci.com/cars/article/2010-06/inside-story-motoczysz-e1pc-worlds-most-advanced-electric-motorcycle (http://www.popsci.com/cars/article/2010-06/inside-story-motoczysz-e1pc-worlds-most-advanced-electric-motorcycle)

Tuossa on monta mieltä kiihottavaa yksityiskohtaa. Esmes noi pikaisesti vaihdettavat akut; ei akkuja ole tosiaan pakko vetää kaapeleilla kiinni toisiinsa ja kontrolleriin; jos tietää mitä akkuja käyttää, voisi aivan hyvin tehdä akuille kolon johon se on helppo tuupata. Kolon pohjassa olisi sitten kontaktit jotka ottaisivat kiinni akun napoihin ... AGM-akut ovat vapaasti sijoiteltavia ja ne kyllä saisi vaikka samaan asentoon kuin nuo tuossa... Mutta joo. Ei passaa keulia liikaa :) Kunhan saan tuon oman budjettiviritykseni taas baanalle, olen tyytyväinen.

Hetken.

Cagiva on nyt telakalla, parannellaan "vaikka mitä".

Tässä välissä joku voisi suositella jotain firmaa joka diilaa raaka-rattaita (takaratas lähinnä mielessä. Hammastus taitaa olla "520"? ja rattaista voisi olla vaikkapa noin 50.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: taistovainaa - 02 Heinäkuu 2010, 08:40:36
en ny kaikkia lukenu, mutta fevt oy riihimäki.
tuo ny taitaa tulla aina ja kaikkialla vastaan jos jotain sähkösyteemiä meinaa valmistella.

tehtiin jukan kanssa 2000l sähköfaitteria.
2kpl aika isoa moottoria peräkkäin jne.
kook. paino niillä litium jotain akuillaolis jääny ihan bensakoneen raameihin, mutta vääntöä oliki sitte kymmenen turbopyörän verran.

yllätys yllätys.
rojekti ei site oikeen vauhdilla valmistunu.
jotain ihan pieniä koeajoja jukka kaik ehti.
mulla loppu sitte aika odotella, tiä onko valmistunu vieläkään??

mutta senverta pääsin hajulle jo senaikaisesta tekniikasta, että tuo sähkö on rock.
voimaa saa ihan hulluna.
muutamat pullonkaulat kun aukeaa, niin se on siinä....lähinnä raha.



Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 02 Heinäkuu 2010, 08:58:30
Tässä välissä joku voisi suositella jotain firmaa joka diilaa raaka-rattaita (takaratas lähinnä mielessä. Hammastus taitaa olla "520"? ja rattaista voisi olla vaikkapa noin 50.

Tehrään silleen et NPM:stä tai jostain 50-piikkinen raakaratas, sit sorvaten siitä hammaskehä irti, sorvaten irti orggisrattaasta keskiö, nämä liimataan yhteen ja siinähän se, 50-piikkinen cagivan takaratas!

Pitäis varmaan vähän selvitellä missä mennään ton kanssa.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Santtu - 02 Heinäkuu 2010, 17:12:49
Tässä välissä joku voisi suositella jotain firmaa joka diilaa raaka-rattaita (takaratas lähinnä mielessä. Hammastus taitaa olla "520"? ja rattaista voisi olla vaikkapa noin 50.

Piirrät sen kädillä (CAD) ja viet tikulla lähisorvaamoos.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: koltta - 27 Helmikuu 2011, 18:01:25
Moi!

Itse olen rakentelemassa ekaa eMotoa, moottoriksi kaavailen Golden motorin 5kw BLDC moottoria HPM5000B http://www.goldenmotor.com/ (http://www.goldenmotor.com/)
Akuiksi tulee 4 kpl LP12V40AH+ 12 voltin akkua. Akut on LiFePo tyyppiset, eli vaativat suojaus elektroniikan joka akulle. http://www.ev-power.eu/index.php?p=productsMore&iProduct=302&sName=lp12v40ah-12v-40ah (http://www.ev-power.eu/index.php?p=productsMore&iProduct=302&sName=lp12v40ah-12v-40ah)
Tehonsäädin on hakusessa, mutta mielellään sellainen jonka voi ihan läppärillä säädellä.
Kantapyörä on 88vm oleva Yamaha TZR.
Kun tästä proektista saadaan hieman oppia niin seuraava on sit chopperi  8)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: RandomEV - 15 Huhtikuu 2011, 17:22:37
Moro,

Ainakin Kellyllä (http://www.kellycontroller.com/ (http://www.kellycontroller.com/)) on kohtuullisen edullisia kontrollereita ja tuntuu olevan ihan mukavia konfiguroitaviakin, pelkkä läppäri ja sarjaportti riittää. Kasaamassani eSupermotossa on Kelloyn 72V / 450A / regen-malli ja näyttää perustoiminnoiltaan olevan toistaiseksi ihan jees. Moottorina on 16 kW jatkuvaa ja 30kW hetkellistä antava Agni 95R (R = Racing) - samaa mottia käyttivät TTX-GP:n voittajaprätkässä 2009. Nyt Nyttemminhän tehot on jo vähän eri luokkaa - Chip Yates näkyy menevän sähköllä jo kovinkin kovaa; Historical First Electric vs. Gas Superbike Race - Chip Yates Full Race with Commentary (http://www.youtube.com/watch?v=dkx1hMNiIRM#) ...

--
Henkka


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Santtu - 16 Huhtikuu 2011, 09:41:53
Kasaamassani eSupermotossa on Kelloyn 72V / 450A / regen-malli ja näyttää perustoiminnoiltaan olevan toistaiseksi ihan jees. Moottorina on 16 kW jatkuvaa ja 30kW hetkellistä antava Agni 95R (R = Racing) - samaa mottia käyttivät TTX-GP:n voittajaprätkässä 2009.

Tää kiinnostais varmaan muitakin. Kuvia, juttua, kokemuksia, kustannuksia jne. Tänne online tai jopa seuraavaan jäsenkirjeeseen???


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: koltta - 20 Huhtikuu 2011, 07:28:25
Moi!

Kelly on mullakin jo hankittuna, työkaveri keksi kuinka chopperiin saa akut piiloon...satulalaukkuihin.
Mulla ainakin issakaisessa on satulalaukut suurimman osan aika ihan tyhjinä.

TZR on kasausvaiheessa  saiskohan toukokuun aikana pyörän liikahtaan ekan kerran..


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 16 Kesäkuu 2011, 09:12:38
Moi!

Tämä koki oivalluksen tänä aamuna ajellessaan sähkömoottoripyörällä kotoa töihin tyyliin "business as usual".

Siinä vaiheessa kun AGM-akuista on paras terä mennyt, voi muuttaa akkujen kytkennän "neljä sarjassa, neljä sarjaa rinnan" muotoon "kaksi sarjassa, kahdeksan sarjaa rinnan" ja käydä muutoskatsastamassa härvelin mopoksi.

Nopeudeksi saa säädettyä sen mitä mopo saa kulkea ja toimintamatka on puolikuntoisillakin akuilla varmasti ihan jees.

Mopon vakuutus: 150e / vuosi, moottoripyörän vakuutus 1500e / vuosi.

Sitten kun jostain taas ilmestyy rahaa ja saa ostettua uudet akut, muutoskatsastaa takas moottoripyöräksi.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Joksa - 16 Kesäkuu 2011, 12:06:47
Sitten kun jostain taas ilmestyy rahaa ja saa ostettua uudet akut, muutoskatsastaa takas moottoripyöräksi.

Jos tätä oikein tavaan, niin kalliimmin verotettuun ajoneuvoluokkaan siirryttäessä verot tulee maksuun:
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Ajoneuvoluokan+tai+-ryhm%C3%A4n+muuttaminen+rekister%C3%B6innin+j%C3%A4lkeen.htm (http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Ajoneuvoluokan+tai+-ryhm%C3%A4n+muuttaminen+rekister%C3%B6innin+j%C3%A4lkeen.htm)

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=402.msg4672#msg4672 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=402.msg4672#msg4672)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 16 Kesäkuu 2011, 12:10:58
Jos tätä oikein tavaan, niin kalliimmin verotettuun ajoneuvoluokkaan siirryttäessä verot tulee maksuun:


... joskin härvelistä on jo maksettu auto(!)verot, silloin kun se rekisteröitiin moottoripyöräksi.

Näihin jo aikaa takaperin maksettuihin auto(!)veroihin otettiin kantaa, kun valtio määräsi minut maksamaan lisää auto(!)veroa kun vaihdoin Cagivani kulkemaan sähköllä.




Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Joksa - 16 Kesäkuu 2011, 12:16:51
... joskin härvelistä on jo maksettu auto(!)verot, silloin kun se rekisteröitiin moottoripyöräksi.

Näihin jo aikaa takaperin maksettuihin auto(!)veroihin otettiin kantaa, kun valtio määräsi minut maksamaan lisää auto(!)veroa kun vaihdoin Cagivani kulkemaan sähköllä.

Mutta se ei ollut ajoneuvoluokan vaihdos.

Lainaus
Mitä tässä säädetään, sovelletaan myös, jos auto on muutettu laadultaan korkeamman veron mukaan verotetusta lievemmin verotetuksi ja uudelleen korkeamman veron mukaisesti verotettavaksi. Tällöin maksuunpanossa otetaan huomioon maksettuna verona ainoastaan se määrä, joka ajoneuvosta olisi kannettu lievemmän verokannan mukaisia veroperusteita sovellettaessa.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 16 Kesäkuu 2011, 13:12:23
Mutta se ei ollut ajoneuvoluokan vaihdos.


Mutta se ei ollut auto.

Ja joo, sillä tuskin on merkitystä ;)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: era - 24 Kesäkuu 2011, 04:22:16
Täällä on yksi sähköpyörien komponenttifirma jota en löytänyt viesteistä: http://www.jozztek.com/shop/en/ (http://www.jozztek.com/shop/en/)  

Onkohan jokin erityinen syy, että projektien moottoreiksi on valittu enimmäkseen harjallisia tasavirtamoottoreita (vs. harjaton)?


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Kuvaja - 24 Kesäkuu 2011, 15:54:20
Löyhästi aiheeseen liittyvä (polku)pyörä-valmistaja http://www.harrison-bikes.com/ (http://www.harrison-bikes.com/)
Tuollainen "kilpa"-vehje vois olla ihan kiva kioskilla käymiseen...


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Kaenmuro - 28 Kesäkuu 2011, 01:23:55
Mites noissa muuten käy kun polttomoottorillisessahan tulee hyrrä vaikutusta moottorin käynnistä, ja sähköpyörässä minun päätelmän mukaan tuo puuttuu. Eli minkälainen vaikutus tuolla on ajettavuuteen?


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Santtu - 28 Kesäkuu 2011, 07:50:17
Mites noissa muuten käy kun polttomoottorillisessahan tulee hyrrä vaikutusta moottorin käynnistä, ja sähköpyörässä minun päätelmän mukaan tuo puuttuu. Eli minkälainen vaikutus tuolla on ajettavuuteen?

No eipä niillä polttomoottorinkaan liikkuvien osien hyrrävoimilla juuri ole vaikutusta ajossa, jos ei puhuta ihan mörkömoottoreista. Siellähän ei pyöri juuri muuta massiivista kuin kampiakselin vastapainot ja koko liuta pienisäteisiä rattaita. Sähkömoottorissa pyörii taasen melkein koko moottori.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Santtu - 18 Heinäkuu 2011, 17:54:05
Jälleen uusi yrittäjä, tällä kertaa kokonaisella pyörällä eikä vain komponenteilla: http://www.orphiro.nl/ (http://www.orphiro.nl/) (http://www.orphiro.nl/uploads/active_box/orphiro2.jpg) (http://www.orphiro.nl/uploads/images/Gallery/motoren/Aweflex-CAD-tekening-achterbrug.jpg)

...ei ehkä ensisilmäyksellä häikäise mutta mukava nähdä, että näitä tulee.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: motomatti - 18 Heinäkuu 2011, 18:41:57
Tuo takahhaarukka-moottoriratkaisu on hyvin saman tyyppinen kuin valmistin Motojussin "El Frecciaan". Tosin määräys oli että mitään osaa ei saa hitsata runkoon tai takahaarukkaan. Joten tein työstämällä korvakkeet alumiinista ja kiinnitys tapahtui ikään kuin "pannoilla" alkuperäisrakenteisiin.
Tämä ratkaisu on helppo toteuttaa ja jousittamaton massa jää suhteellisen alhaiseksi. Paras olisi kuitenkin moottorin asennus siten että moottorin akseli olisi samassa linjassa takahaarukan akselin kanssa. Se minimoisi massat. Usein näkee pyörän napaan asennettuja moottoreita mutta siinä jousittamattomat ja pyörivät massat aiheuttavat ongelmia ohjattavuuteen ja jousituksen toimintaan.

mm


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Pekka L - 19 Heinäkuu 2011, 08:17:20
Tässä kanssa kokonainen pyörä, valmistajan mukaan melko suorituskykyinenkin:
Huippu 200 kmph ja jopa 300 km toimintasäde!

http://www.litogreenmotion.com/ (http://www.litogreenmotion.com/)

The world's first CVT electric motorbike
 
"The world's first integrated touch screen on a motorbike
The world's first keyless motorcycle
new generation of electric superbike, with cutting-edge design, unparalleled power and exhilarating performance."



Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Kkallioj - 19 Heinäkuu 2011, 22:53:52
Lieneekö Brammo jo ollut täällä?
http://www.brammo.com/home/ (http://www.brammo.com/home/)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: JK1 - 24 Heinäkuu 2011, 22:58:05
Tämmöiseen törmäsin:

http://www.colorado.edu/physics/EducationIssues/podolefsky/electric_motorcycle.html (http://www.colorado.edu/physics/EducationIssues/podolefsky/electric_motorcycle.html)

J


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Santtu - 26 Heinäkuu 2011, 16:08:38
Tee-se-itse -kaksipyöräinen, tosin pyörät sijaitsee tässä pelissä rinnan:

My latest creation (http://www.youtube.com/watch?v=MBOQ6RMk6aw#ws)
Description of DIY Segway (http://www.youtube.com/watch?v=nJk0e-0Lp5E#ws)
Lisää: http://p1r.crf.nu/segway/ (http://p1r.crf.nu/segway/)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Thomas - 10 Tammikuu 2012, 20:56:55
Tuossa aiemmin joku mainitsi Agni-motors'in sähkömoottorin. Kyseinen firma, joka jatkokehitti Cedric Lynch'in versiota moottorista, oli mukana tuolla Isle of Man Zero Emission -kisassa 2009, mutta sen koommin ei kai ole tuosta kuulunut uutisia? Aikamoista hyötysuhdetta lupailevat moottoreilleen; 91-93%

Agnimotors.com - Isle of Man project (http://www.agnimotors.com/home/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=72)
Sinänsä mielenkiintoinen projekti tuo oli - Suzuki GSXR'stä muutettu sähköversio..

-t-


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 23 Syyskuu 2012, 16:26:25


Osaisiko MotoJussi / jne. sähköpropellit kertoa onko muita vastaavia komponenttikauppoja joissa olisi rakentamiseen tarvittava, koko sähkösetti kaupan?


Kukas kilvittää ekana tällaisen:

http://www.electricmotorsport.com/store/ems_ev_parts_motorcycles_native_gpr-s.php

Rakennussarja, jossa pääsee itte valkkaamaan osat lompakkonsa mukaan. Kelpais.

Kävin juuri tallilla diagnosoimassa omaa sähköpyörää. Moottoriosasto toimii, vehke kulkee kivasti, mutta 12 voltin systeemin on pimeinä. Mittasin että 48-12 DC-DC muunnin antaa ulos 48 volttia, eikä ajovalot oikein siitä tykänneet. Prkl.

Pistänpä tilaten http://www.electricmotorsport.com firmasta pari 48->12 muunninta. Voi kuitenkin olla ettei cagivalla tänä vuonna ajeta, alkaa syksy painaa päälle.

Edit: Tää paketti alkoi muuten kiinnostaa just aikalailla: http://www.electricmotorsport.com/store/ems_ev_parts_batteries_lpf_gbs_kit48.php    48V, 60Ah, reilu 2000 dollaria. Ei puutu kuin se reilu 2000 dollaria :)


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: jsantala - 24 Syyskuu 2012, 12:41:21
Kantsii varoa halpoja DC-DC-muuntimia. Niissä monissa ei ole miinusta eristetty (isolated) lainkaan vaan niissä on siis kolme johdinta: miinus, plus sisään ja plus ulos. Lopputuloksena sulla on akuston miinus rungossa ja melkoinen vaaratilanne käsissäsi. En suosittele.

Mulla on nyt tällähetkellä vanha läppärin virtalähde muuntimena, se näyttää kelpuuttavan akuston 80VDC sisään ja antaa 15V ulos. Se lataa sitten lyijyakkua, jolle on 14,9VDC sallittu jännite. Näyttää toimivan ok ainakin toistaiseksi. Ehkä hankin paremman joskus. Vaihdoin taakse ledilamput ja eteen parkin tilalle led-huomiovalon, että ei mene sähköä turhaan niihin. Vilkut on vielä pieni ongelma kun ei Kawan vilkkureleen tilalle ole löytynyt vielä toimivaa elektronista ja vanha rele toimii muutenkin huonosti.

En tykkää noista valmiista akkupaketeista, koska niissä on joku tyhmä, tarpeeton BMS mukana. Ostin itse 24kpl (nyt 25kpl, lisäsin yhden) 40Ah CALBeja ev-power.eu:sta hintaan 1500€ toimitettuna. Toimivat oikein hyvin ilman mitään BMS:ää kun tekee bottom-balansoinnin ja lataa 3.5 volttiin per kenno hyvällä laturilla. Ideana siis on tyhjentää akut ensin kaikki käsin ja sitten ladata tuohon, jolloin niitä ei saa ajamalla tuhottua. Eikä lataamallakaan, jos ei lataa tuon jänniteen yli per kenno. Eikä kuormita siis kennoja erikseen millään lisälaitteella.

Pärrä kulkee max 110km/h ja tuosta 40Ah akustosta irtoaa noin 40km/h varsin mukavalla kiihtyvyydellä. Olisi ehkä voinut hankkia 60Ah akutkin, mutta ainakin nyt sain noi sovitettua varsin helposti. Painoa putosi pyörästä jopa 60kg konversiossa eli senkinpuolesta olisi varaa vaikka panna toiset 25kpl noita 40Ah kennoja.

Jahka innostun niin teen auton, mutta pysyn alle 120VDC:n siinäkin, koska suuremmat jännitteet vaatisi lupia ja papereita. Saapa nähdä pitääkö panna pärrä ensiviikonlopun jälkeen jo seisontaan kun tuli otettua normivakuutus hankittuani pyörän kesken kauden. Konversioon meni about kesäloman verran aikaa ja siinäkin ehdittiin olla viikko mökillä. Kulutus on muuten noin 70Wh/km.

Blogia motskariprojektista osoitteessa http://kWsaki.com


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 24 Syyskuu 2012, 14:25:03
Kantsii varoa halpoja DC-DC-muuntimia. Niissä monissa ei ole miinusta eristetty (isolated) lainkaan vaan niissä on siis kolme johdinta: miinus, plus sisään ja plus ulos. Lopputuloksena sulla on akuston miinus rungossa ja melkoinen vaaratilanne käsissäsi. En suosittele.

Maa on mulla Cagivassa yhteinen, ja kelluva, eikä sillä ole mitän tekemistä rungon kanssa.

Ja just tuollainen kolmekarvainen oli toi purkki, mikä nyt siis antaa 48 volttia läpi. En tiedä miksi se keksi ryhtyä moisia harrastamaan.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: jsantala - 24 Syyskuu 2012, 14:28:57
Ainakin mun pyörässä runko on miinusmaadoitettu, joten kolmijohtoisen DC-muuntimen laittaminen saattaisi akuston miinuksen runkoon. Vaikkei rungossa olisikaan miinusta niin silti ajatus siitä, että pyörän jokainen miinusjohto olisi potentiaalinen riski jostain syystä osuessaan mihin tahansa akuston navoista ei kuulosta kovin turvallisesta. Mieluummin siis pidän akuston molemmat navat täysin eristettyinä 12V-järjestelmästä.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: MotoJussi - 12 Joulukuu 2017, 06:53:32
Ainakin mun pyörässä runko on miinusmaadoitettu, joten kolmijohtoisen DC-muuntimen laittaminen saattaisi akuston miinuksen runkoon. Vaikkei rungossa olisikaan miinusta niin silti ajatus siitä, että pyörän jokainen miinusjohto olisi potentiaalinen riski jostain syystä osuessaan mihin tahansa akuston navoista ei kuulosta kovin turvallisesta. Mieluummin siis pidän akuston molemmat navat täysin eristettyinä 12V-järjestelmästä.

Vanha ketju, mutta haitanneeko.

Pistin Mascot 8862 tms muuntimen, joka tekee 48 voltista 12 volttia. Erilliset miinukset näille. Toimii hienosti.

Nyt, monta vuotta myöhemmin tsekkailin että kaikki palikat kestävät sen 60 volttia, heitin lahonneet AGM-akut kuuseen, ostin tilalle 7 kpl Nissan Leafista purettuja akkumoduleja, (eli 14 kappaletta LMO-kennoja sarjassa) ja sain soviteltua ne paikalleen.

Kannoja valvomaan laitoin kaksi kappaletta CellLog 8M mittareita. Näin saa nähtyä silmillään jokaisen kennon jännitteen ja pääsee huolestumaan jos joku kenno jää muista jälkeen.

Lisäksi asensin halvan BMS-kikkareen, joka tekee automaattisesti top balansoinnin kun akusto ladataan täyteen.

... ja lopulta tajusin että olin aikanaan kasannut AGM-akuston typerästi. Akut olisi pitänyt niputtaa "neljä rinnan, neljä sarjaan" eikä "neljä sarjaan, neljä rinnan". Syynä tähän on se, että neljä akkua rinnan pitäisivät toisistaan huolta sen sijaan että joka ainoa akku olisi yksinään pahaa maailmaa vastaan. Eli neljä rinnakkaista akkua pysyisivät paremmin (eli väkisin) samoissa jännitteissä.


Otsikko: Vs: Sähköpyöriin komponentteja
Kirjoitti: Erkko! - 24 Tammikuu 2018, 13:56:30
Hauska ketju kun vähän oma ala kohtaa tämän kanssa.

Maa on mulla Cagivassa yhteinen, ja kelluva, eikä sillä ole mitän tekemistä rungon kanssa.

Ja just tuollainen kolmekarvainen oli toi purkki, mikä nyt siis antaa 48 volttia läpi. En tiedä miksi se keksi ryhtyä moisia harrastamaan.
Kannattaa käydä kaikki laitteen komponentit läpi että niissä ei ole nolla rungossa. Mun hommissa nolla erotetaan maista, koska vuotovirrat voi aiheuttaa emc häiriöitä. Tämähän ei aina onnistus, koska esmes tuulilasinpyyhkijöiden valmistaja tekee laitteet autoihinsa ja näissä on tunnetusti nolla = maapotentiaali.

Nollahan näissä autoissa ja mopoissa tyrkätään runkoon, notta sulake räpsyy kun positiivinen osuu siihen. Kelluvassa maassa ongelma on se, ettei suoja laukea kun positiivinen osuu siihen, vaan positiivinen muuttaa laitteen rungon kyseiseksi jännitteeksi. Tämä vuoksi en ymmärrä tätä asiaa:

Kantsii varoa halpoja DC-DC-muuntimia. Niissä monissa ei ole miinusta eristetty (isolated) lainkaan vaan niissä on siis kolme johdinta: miinus, plus sisään ja plus ulos. Lopputuloksena sulla on akuston miinus rungossa ja melkoinen vaaratilanne käsissäsi. En suosittele.
Onko kyseessä jokin lataukseen liittyvä vaaratilanne?

Suunnittelen tunneliporauslaitteita ja meidän maadotus on tehty täten.
Korkeajännite puolen suojamaa on rungossa. (nollaa ei ole)
Ohjausjännite puolen maa on rungossa, nolla on kelluva. Tämä on tehty samoin kuin talosähköissä eli akulta lähtevä nolla on PEN ja jaetaan heti välittömässä läheisyydessä PE:ksi (maapotentiaali) ja N:ksi (nolla potentiaali)
12vdc on kokonaan irti maista.

DC/DC convertteri on non-isolated eli nolla menee läpi laitteen yhtenä puuna. Tämä on juurikin edellä mainitsemani ongelmatilanteen vuoksi. Jos 12Vdc räpsähtää runkoon ja ko muunnin on eristetty, niin ko sulake ei pala vaan runko jännitteistyy.