MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: kallio - 22 Huhtikuu 2010, 20:32:28



Otsikko: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: kallio - 22 Huhtikuu 2010, 20:32:28
kävin tänään konttorilla lyömässä uudet runkonumerot emäputkeen. Kaikki meni ensin asiallisesti mutta mutta, katsuri tietenkin kysyi että muuttuuko akseliväli kun emäputken kulma on muuttunut, vastasin liian rehellisesti että kyllä, akseliväli muttuu alkuperäisestä mutta pysyy alle kahden metrin. No tämä johti siihen että en saanutkaan numeroiden siirron jälkeen enää rekisteriotetta vaan katsuri sanoi että uusien lakien mukaan mun pitää mennä jarrutestiin, tai ainakin hänen täytyy olla johonkin trafin johtoportaan tyyppiin yhteydessä ja sen jälkeen soittaa mulle miten käy.!! voi vit..n, vit..n, vi..tu ja s..tana. Eikös sen pitänyt mennä niin että alle kaksimetriset ei tuohon syyniin joudu. Koko talvi pusattu että saan tuon mopon pysymään alle kahdessa metrissä ja nyt sitten tälläinen show.

-mopo vuosimallia -88 ja akseliväli tällähetkellä 198cm.

-taitaa mennä tämä kesä jalkamiehenä.



Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: Turoq - 22 Huhtikuu 2010, 20:50:28
Mitä muutoksia oli tehty??  Jos ainoa muutos on emäputken kulmamuutos ja akseliväli jää alle 2 metriä ja etuteleskooppien kulma ei mene yli 47 astetta, niin ei siinä jarrutestejä tarvita.

Mitä tarkastuskorttiin kirjattiin , vai jäikö katsastaja selvittämään asiaa kun ei tiennyt mitä tehdä?

Yleensä tälläiset muutoskatsastus hommat kannataisi aloittaa keskustelupohjalla katsastajan kanssa, ettei tule yllätyksiä.



Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: Santtu - 22 Huhtikuu 2010, 21:09:21
Lainaus
Asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078)
8 § Ohjattavuuteen ja ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat muutokset

5. Jos etuhaarukan pituuden kasvattamisen tai kulmamuutoksen seurauksena moottoripyörän tai L5e-luokan ajoneuvon akseliväli ylittää muutettuna 2,00 metriä tai teleskooppietuhaarukan kallistuskulma 47 astetta, ajoneuvo hyväksytään katsastuksessa liitteen 1 mukaisen, vähintään ajoneuvolaissa määritellyn nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan tekemän testin perusteella. Ajoneuvon jarrujen riittävästä suorituskyvystä tulee lisäksi toimittaa tarvittaessa selvitys 13 §:n mukaisesti.

Eli jos sulla ei ole muita muutoksia kuin akseliväli ja keulakulma ja ne jäävät yo. mittojen sisään niin testiä ei tarvita. Huomaa, että esim. risukeula saa olla vaikka 60 asteen kulmassa, tuo 47 astetta koskee vain teleskooppikeulaa.


Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: kallio - 22 Huhtikuu 2010, 21:19:23
Eli jos sulla ei ole muita muutoksia kuin akseliväli ja keulakulma ja ne jäävät yo. mittojen sisään niin testiä ei tarvita. Huomaa, että esim. risukeula saa olla vaikka 60 asteen kulmassa, tuo 47 astetta koskee vain teleskooppikeulaa.

Teleskooppikeula on ja asteet alle 47. Rungossa muutoksia stretsin ja reikin suhteen (maltiliset 2+1 tuumaa).

Milläs väittelet katsastusmiehen kanssa?

(Kuulin samalla konttorilla että jonkun toisen harrastajan projekti on myös jäissä kun on perä muutettu jäykäksi ja siitäkin kuulemma vaaditaan jarrutestit.)



Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: Santtu - 22 Huhtikuu 2010, 21:24:32
Milläs väittelet katsastusmiehen kanssa?

No kysyy nyt vaikka ensin, että millä peruseella (laki/asetus, pykälä, momentti tai Trafin ohje) ne tätä toimenpidettä oikein esittää?


Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: kallio - 23 Huhtikuu 2010, 07:31:27
No kysyy nyt vaikka ensin, että millä peruseella (laki/asetus, pykälä, momentti tai Trafin ohje) ne tätä toimenpidettä oikein esittää?

Kyllähän mä lakitekstit luettelin mutta ei se auta jos trafi on antanut miehille vääränlaiset ohjeet. Ei ne rivikatsastusmiehet ala hyppimään isokenkäisempien varpaille (ja kuuntelemaan pientä moponrakentajaa) jos ne on saanut ohjeet että papereita ei jaella ennen jarrutestejä, oli se akseliväli mitä vain.
Harmi kun olin niin tuohtunut tilanteessa että meni ne kaksi trafin johtoportaan nimeä ohi jotka ovat tälläisiä ohjeistuksia katsastuskonttoreille jakaneet.

Niin ja missäs niitä jarrurestejä seuraavaksi tehdään?





Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 23 Huhtikuu 2010, 09:17:03
Se on jännä putiikki toi TraFi. Katsoo toisinaan olevansa perustuslainkin yläpuolella. ::)

Mutta uskoisin, että tämän ketjun asia kyllä selviää: kun keulakulma on alle 47 astetta ja aksilaväli alle 2 metriä, jarrutestiä ei lain mukaan tarvita.


Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: -Teme- - 23 Huhtikuu 2010, 09:36:36
Se on jännä putiikki toi TraFi. Katsoo toisinaan olevansa perustuslainkin yläpuolella. ::)

Mutta uskoisin, että tämän ketjun asia kyllä selviää: kun keulakulma on alle 47 astetta ja aksilaväli alle 2 metriä, jarrutestiä ei lain mukaan tarvita.
...ja takapää pitäis olla koskemattomana jousituksen osalta, ainakin tämän hetken tulkinnan mukaan


Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: rampo63 - 23 Huhtikuu 2010, 19:54:38
On teillä taas muutamax vuodex poijaat ohjelmaa,ku trafit ja trofit vähä tulkitsee,,,ja lyön vetoo että toisex jäätte,,,noh kevättä ny kummiski ja jatketaan rakentelua raakasti


Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: av - 24 Huhtikuu 2010, 07:50:58
On teillä taas muutamax vuodex poijaat ohjelmaa,ku trafit ja trofit vähä tulkitsee,,,ja lyön vetoo että toisex jäätte,,,noh kevättä ny kummiski ja jatketaan rakentelua raakasti

eikös tässä yhteydessä kuuluisi sanoa "On Meillä..."? ollaan kuitenkin mmaf:n taululla ja asiakin on kai kaikilla yhteinen. en itsekään ole ollut tässä lakityössä kirjaimellisesti mukana, mutta tukensa voi jokainen osoittaa parhaaksi katsomallaan tavalla. ja kyllä, rakennetaan niin hemmetisti että trafin ohjeistukset jää tsoppereiden taakse piiloon  ;D


Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: kallio - 24 Huhtikuu 2010, 08:54:05
eikös tässä yhteydessä kuuluisi sanoa "On Meillä..."? ollaan kuitenkin mmaf:n taululla ja asiakin on kai kaikilla yhteinen. en itsekään ole ollut tässä lakityössä kirjaimellisesti mukana, mutta tukensa voi jokainen osoittaa parhaaksi katsomallaan tavalla. ja kyllä, rakennetaan niin hemmetisti että trafin ohjeistukset jää tsoppereiden taakse piiloon  ;D

yhteisessä rintamassa ollaan, ja tukea aioin edelleen osoittaa maksamalla jäsenmaksua.

Juuri tuli soitto k1 asemalta ja mun moposta  on nyt tehty  päätös (jossain virkamiestasolla) että ei tarvitse mennä jarrutestiin kun akseliväli tosiaan on alle 2m. ..huh..






Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: Turoq - 24 Huhtikuu 2010, 20:07:56
Hyvä , jos lakia on tulkittu niinkuin kuulluu ja jos muita muutoksia ei ollut niin eihän siinä pitäisi olla mitään tulkinnallista.....


No lähiaikoina varmaan tulee tarkennuksia lain tulkintaan... ja toivotaan että ne on hyvät ja tarkat.
Se olisi harrastajien ja katsastajien etu.


Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: Hemuli - 26 Huhtikuu 2010, 18:53:54
...ja lyön vetoo että toisex jäätte...

Paljostako lyödään? Mulla onkin vähän rahanpuute... Vakavasti ottaen, niin paljon on hommia saatu lyötyä läpi ja Trafi ei suinkaan ole se hankalin yhteistyökumppani että eiköhän tähänkin hullunmyllyyn järki saada.


Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: rampo63 - 26 Huhtikuu 2010, 21:23:21
No joo toivon mukaan se järki löytys,,,se on vaan tuo suomalainen virkamies vähä jäykkä vääntymään,,,tänään pääs tielle ni kaikkos vitutus.


Otsikko: Vs: voi saatanan saatana..jarrutestistä..
Kirjoitti: kallio - 03 Kesäkuu 2010, 19:46:21
Ei Vituta Enää!!  ;D
Leima lapuissa ja mopon laillisuus todettu tänään ehdottoman asiallisen katsastusviranomaisen toimesta!
Akseliväli 198cm, keulakulma alle 47,  jäykkäperä muutos ja rosentteja lapussa 38. Ei kyselty jarrutestien perään. Tosin olin pohjustanut jo pitkin kevättä viranomaisia tulevista muutoksista.

Rekisteriote kädessä on helppo hymyillä. Helsinki Bike Showssa nähdään.