MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Santtu - 01 Syyskuu 2010, 11:36:42



Otsikko: Usein kysyttyä - Wanhan punakilpisen rekisteröiminen arkikäyttöön
Kirjoitti: Santtu - 01 Syyskuu 2010, 11:36:42
Meiltä kysytään usein wanhan punakilpisen, usein enduron rekisteröimisestä normaaliksi arkiajoneuvoksi. Tässäpä yleisvastaus aiheeseen. En tässä puutu autoverokuvioihin tai omistusoikeuden osoittamiseen ollenkaan, niiden pitäisi selvitä TraFi:n sivuilta.

Tekninen vaatimustaso määräytyy ajoneuvon ensimmäisen käyttöönottopäivän mukaan. Jos ei ole esittää mitään todisteita pyörän käyttöönotosta vuosimallin mukaisena vuonna (tai lähellä sitä) pyörän on täytettävä tänään voimassaolevat tekniset määräykset. Tämä voi olla käytännössä hyvin vaikeaa (eli kallista toteuttaa ja osoittaa toteen), varsinkin päästömääräysten osalta.

Lähtisinkin näiden tapausten kanssa etsimään todisteita ensimmäisestä käyttöönotosta. Päivämäärällä on väliä, esimerkiksi pelkästään 1999-2009 välissä tuli voimaan 15 eri porrasta päästövaatimuksille. Vaikka käyttöönottopäivällä yleensä viitataan rekisteröintipäivään jossain valtiossa niin käyttöönotoksi lasketaan myös esimerkiksi kilpailutoiminta. Todisteiksi käyttöönotosta ovat kelvanneet kilpailutodistukset, tulosluettelot, kisakatsastusleimat, valokuvat jne erikseen tai yhdessä. Nämä menevät yleensä tapaus kerrallaan ja asiasta on sovittava konttorin kanssa.

Tämän lisäksi tarvitset toki vaatimustenmukaisuudentodistuksen (tai vastaavuustodistuksen) valmistajan edustajalta. Tuolla maagisella lapulla osoitat, että peli todella on täyttänyt käyttöönottoajankohdan vaatimukset. Usein nämä ns. punakilpipyörät ovat varsinaisten rekisteröitävien mallien riisuttuja malleja joista puuttuu vilkut, peilit, valot ja päästöpuolellakin on panostettu vain kisatarpeisiin liikenteessä vaadittavien teknisten määräysten täyttämisen sijaan. Kauppias osannee kertoa mitä laitteeseen pitää hankkia ja muuttaa jotta se täyttäisi käyttöönottoajankohdan vaatimukset. Myös varaosa- ja huoltokirjat voivat olla tärkeitä, varaosanumeroiden avulla voi usein osoittaa, että kyse on samasta palikasta vaikka vaatimustenmukaisuustodistusta ei juuri tähän malliin olekaan saatavilla.

Jos vaatimustenmukaisuustodistusta ei saa mitenkään tulee vastaan jälleen testaaminen ja manuaalinen osoittaminen vaatimusten mukaisuudesta. Kulut nousevat helposti useisiin tuhansiin euroihin joten jos kyseessä on vakiopyörä ilman esim suurempia tunnearvoja niin kyseenalaistaisin tämän polun mielekkyyden.

Linkkejä aiheesta:
  • Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuustodistusta (15.4.2009) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=893.0)
  • http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Usein_kysyttya/ (http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Usein_kysyttya/)
  • http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/ (http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/)