MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: Ape - 12 Joulukuu 2010, 17:41:27



Otsikko: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Ape - 12 Joulukuu 2010, 17:41:27
Yleensä kun kaveriporukan saunaillassa tulee puheeksi moottoripyörän renkaanvaihto, monen miehen suusta tulee humalaisen itsevarmasti: ”Joo joo, onhan noita vaihdettu ihan paljain käsinkin, helppo homma!” Kuitenkin monesti itse vierestä seuranneena olen huomannut ettei renkaanvaihto ole kovinkaan monella kauhean hyvin hallinnassa. Yhden renkaan ympärillä saattaa häärätä viisi miestä ja vanhaa kumia yritetään irroittaa peltisaksilla leikkaamalla ja nyrkeillä hakkaamalla. Öhh... homma hanskassa, vai?

Sen takia esittelenkin tässä omat ohjeeni joilla jokainen pyöränropaaja pystyy vaihtamaan oman pyöränsä kumin pienellä opettelulla. Itse olen vaihtanut näillä konsteilla muutamia kymmeniä renkaita. Vaihtamani renkaat ovat olleet aina 110 – 200mm leveitä katu- tai krossipyörän kumeja, eli en takaa ohjeiden toimivuutta jos yrität vaihtaa 330mm läskiä tai anoppisi traktorin rengasta. Kun homma alkaa sujumaan, renkaan vaihtaa parhaillaan ”alta alle” kahdessakymmenessä minuutissa.

Ohjeisiin ei sitten sisälly uuden renkaan tasapainotusta! Jos haluat tasapainottaa vanteesi, vie se rengasliikkeesseen tai rakenna itsellesi tasapainotuspukki. Itse en ole ikinä kokenut tasapainotusta kuitenkaan normaalissa katuajossa tarpeelliseksi.

Työkalut hommaan ovat yksinkertaiset:
  • Etu- tai takapukki renkaan ilmaan nostamista varten, peruskamaa prätkätallilla
  • Työkalut joilla saat vanteen irti prätkästäsi
  • Venttiiliavain
  • Pistolapio tai pari pätkää kakkosnelosta
  • Astianpesuainetta (Fairy tms...)
  • Kaksi pientä rengasrautaa
  • Kompura renkaan täyttöä varten
  • Kaveri jeesaamaan, vittuilemaan ja juomaan tallisi oluet (ei pakollinen)

Aloitetaan. Oletan että jokainen saa nostettua pyöränsä pukille ja irroitettua vanteen pyörästään. Jos et osaa, kysy kaveriltasi tai äidiltäsi. Jos et omista pukkia, voit korvata pukin vaikka isolla puupölkyllä jonka päälle nostat pyöräsi pohjasta tai swingistä lepäämään.

1. Nyt ollaan tilanteessa jossa edessäsi on irtovanne ja vanteella on vanha kumi jonka haluat irti. Ensimmäisenä irroita vanteesta vetopakka mikäli sellainen pyörässäsi on.

2. Poista venttiilin suojahattu ja avaa venttiili kokonaan auki siihen tarkoitetulla venttiiliavaimella, niitä myy jokainen autotarvikeliike. Tämä ei kuitenkaan ole tarpeellista jos kumi on valmiiksi puhki. Tarkoituksena on vain päästää renkaasta ilmat ulos. Tässä vaiheessa laita irtovanne makaamaan kyljelleen. Pistä alle pala vaneria tai pari lankunpätkää, se suojaa vannetta kolhuilta ja mahdollisesti jarrulevyä maahan kolistelulta.

(http://www.mmaf.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=1507.0;attach=592;image)

3.1 Renkaan irroittaminen vanteelta on oma hommansa. Itse olen käyttänyt siihen kahta eri keinoa. Prätkäfestareilla kenttäolosuhteissa renkaita vaihtaessa irroitusapuna on aina ollut pelkkä pistolapio. Pistolapion terä asetetaan renkaan reunalle, hieman irti vanteesta. Pyydä kaveria pitämään jalalla vastakkaiselta puolelta rengasta paikallaan tai aseta vanne jonkun tason alle niin, ettei se pääse kippaamaan. Ota tukeva ote lapiosta, hyppää ja polkaise päättäväisesti. Joskus kumi irtoaa heti, joskus kun kumi on tiukassa, voi mennä pidempikin aika hyppiessä. Tässä kannattaa olla varovainen ja varata hieman tilaa ympärilleen. Tai sitten voi kokeilla seuraavaa, huomattavasti helpompaa tyyliä.

3.2 Aseta pistolapio samalla tavalla kuin aiemmassa kohdassa. Ota pätkä kakkosnelosta käteen ja aseta se pistolapion päälle. Kiilaa lankun toinen pää johonkin tukevasti, esimerkkikuvassa on käytetty tallin portaita. Pidä vannetta paikallaan kippaamisen estämiseksi ja paina kumi irti. Mitä pidempi lankku, sitä enemmän vipuvartta ja vähemmän vääntämistä. Huomaa että työkalut tässä voivat olla mitä tahansa, pistolapio ei ole pakollinen vaan sen voi korvata vaikka toisella lankunpätkällä. Näppärämpi sälli rakentaa putkesta hitsaamalla samalla periaatteella toimivan työkalun itselleen. Loppurengas irtoaa kevyesti vanteelta kun sen on ensin saanut irti yhdestä kohdasta. Tässä kohtaa käännä vanne ympäri ja toista sama renkaan toiselle puoliskolle.

(http://www.mmaf.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=1507.0;attach=593;image)

4. Seuraavaksi hierotaan liukkaria renkaan reunoille. Kuivana tästä(kään) hommasta ei tule yhtään mitään. Reilusti liukkaria, ei kannata säästellä. Itse käytän fairya jonka olen laimentanut 1:1 vedellä ja laittanut suihkepulloon, on muuten todella kätevä. Hiero liukkaria renkaan sisä- ja ulkopinnalle, sen tulee auttaa vanteen ja renkaan, sekä rengasraudan ja renkaan väliseen kitkaan. Jos omistat sisäkumillisen vanteen, laita tässä vaiheessa sisäkumiin ilmaa sen verran että se pullistuu ihan aavistuksen, näin on helpompi välttyä siltä että sisäkumi jää rengasraudan ja vanteen väliin seuraavassa kohdassa.

5. Ota kaksi rengasrautaa ja laita ne kumin ja vanteen väliin tarpeeksi lähelle toisiaan, älä ahnehdi. Ala vääntämään kumia pala kerrallaan ylös vanteelta. Ota niin pieniä siivuja kuin vain pystyt. Jatka kunnes kumin toinen puoli on pois vanteelta. Tässä vaiheessa voit ottaa sisäkumin pois, mikäli sellainen löytyy.

(http://www.mmaf.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=1507.0;attach=594;image)


Jatkuu muutaman viestin alempana...


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: eastway - 13 Joulukuu 2010, 17:39:38
Tulossa piakkoin...
Tää oli hyvä viesti  ;)

Eipä sillä, hommassa on niksit, joita en oikeen osaa/muista käyttää tilanteen ns pamahtaessa päälle. Meinaa aina mennä toheloinniksi - voima ei riitä ja meinaa tulla vahinkoa. Uus sisuskumi meni puhki ku viimeksi vaihdoin. Suututti ku syypääki oli varma.

Eli mielenkiinnolla odotellessa.


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Joksa - 13 Joulukuu 2010, 20:12:27
Ruustukki toimii myös hyvin kaposempien kumien reunan painamiseen.


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Lurjus79 - 13 Joulukuu 2010, 20:31:09
hyvin selvitetty, ite olen niin vanha(!?!) ja laiska että käytän duunipaikan rengaskonetta...



Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Ape - 13 Joulukuu 2010, 20:32:33
Tämä sama juttu löytyy jäsenkirjeestä 4/2010. Tänne voi koota omia niksejään aiheesta.
Kuvat on näköjään hitusen huonolaatuisia, sanokaa jos on liian suttuisia niin pistän paremmat.


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 14 Joulukuu 2010, 13:31:25
Apelle iso käsi täältä! Hieno juttu! :)


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: eastway - 14 Joulukuu 2010, 17:47:12
Hyvä juttu  :)


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Ape - 14 Joulukuu 2010, 18:23:30
Jatkuu...


6. Nosta vanne pystyyn ja ota käteen yksi rengasrauta. Aseta rengasrauta vanteella olevan kumin ulkoreunan puolelta kumin ja vanteen väliin. Kampea kumia vanteelta rengasraudalla niin paljon kuin pystyt ja ota sen jälkeen vanteesta tukeva ote kädellä, samalla painaen polvella kumia alas- ja ulospäin. Tämä vaatii joskus paljon liukkaria, voimaa ja hermoa. Tässä vaiheessa vanha kumi lähtee vanteelta ja voit tehdä siitä vaikka koristeen tallin tai olohuoneen seinälle.

(http://www.mmaf.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=1507.0;attach=597;image)

7.1 Laita vanne taas makaamaan lankkujen päälle kyljelleen. Levitä liukkaria runsaasti uuden renkaan kaikille reunoille, myös hieman sisäpinnalle, se helpottaa rengasraudan liikkumista. Katso renkaasta pyörimissuunta, se on merkittynä renkaan kylkeen. Aseta rengas vanteen päälle hieman toinen reuna edellä ja paina edellä menevä reuna vanteelle nopealla näppäisyllä. Melkein aina renkaan toisen puolen saa painettua vanteelle käsin, se riippuu täysin renkaan rakenteesta. Jotkut kun ovat löysempiä ja jotkut jäykempiä.

Jos kumi ei mene käsin painaen, käytä rengasrautaa hieman apuna kampeamalla rengasta. Kun kumi on puoliksi vanteella, asenna sisäkumi paikalleen, jos on tarve. Tässäkin kannattaa lisätä kumiin aivan aavistus ilmaa, se on helpompi käsitellä kun sisäkumi pysyy muodossaan ja sen lisäksi estät taas sisäkumin joutumasta rengasraudan ja vanteen väliin.

(http://www.mmaf.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=1507.0;attach=598;image)

7.2 Paina kumin toinen puolikas vanteelle käsin niin pitkälle kuin pystyt. Ja nyt tulee tärkeä pointti! Paina jalalla tai polvella vanteelle painetun renkaan reuna vanteen keskelle uraan. Näin saat käyttöösi muutaman kriittisen lisäsentin renkaalle liikkumatilaa. Käytä kahta rengasrautaa ja väännä kumi vanteelle samaan tapaan kuin otit sen poiskin. Eli niin pieniä siivuja kerrallaan kuin pystyt, se on aina helpoin ja nopein tapa. Kun kampeat raudalla rengasta, muista painaa vastakkaiselta puolelta rengas vanteen uraan. Jatka tätä kunnes kumi on vanteella.

(http://www.mmaf.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=1507.0;attach=599;image)

8. Asenna venttiili takaisin ja lisää kumiin ilmaa. Lisätessäsi ilmaa, tarkista että rengas on tiivisti vanteella joka kohdasta. Yritä oikoa mahdolliset rypyt ja raot renkaan ja vanteen välistä. Jos käytössäsi on jotain sotakonetta muistuttava tappajakompura, niin tällä ei ole niin väliä, tehokkaalla kompuralla rengas kyllä nousee vanteelle pienistä raoista huolimatta. Yksi keino saada hankalampi rengas tiivisti vanteelle on laittaa renkaan ympäri kuormaliina ja kiristää raot umpeen sillä. Tällä keinolla saa vaikka krossipyörän kumin streetfighterin vanteelle. Laita renkaaseen ilmaa kunnes se on noussut vanteelle molemmilta puolilta. Sen jälkeen voit asettaa kumiin haluamasi paineet. Heitä vetopakka kiinni ja asenna vanne pyörään takaisin. Jos et ole juopotellut tallilla kumia vaihtaessasi, voit ajaa grillille kehuskelemaan suorituksellasi. Kuvista huomasit ehkä että minä itse en käytä mitään suojia vanteen reunalla. Ja sen kyllä näkee vanteestakin, on nimittäin melko täynnä ruhjeita. Jos haluat, voit tehdä suojat vaikka muoviämpärin reunuksesta. Suojia saa myös kaupasta hyvin halvalla. Vaihtoehtoisesti voit vetää rengasraudan päälle jonkun kortsun suojaksi. Ja tietysti harjoittelu kannattaa aloittaa kaverin pyörällä ettei omaan vanteeseen tule skraaduja ja lommoja.

Jos et ymmärtänyt tekstistäni mitään, niin kannattaa yrittää tuijottaa kuvia silmä kuumana...

Yhteenveto
  • Paljon liukkaria!
  • Paina kumia aina uraan vastakkaiselta puolelta, saat lisää liikkumatilaa renkaalle.
  • Älä käytä liikaa voimaa. Jos homma ei toimi, tekniikka on väärä. Pienet rengasraudat riittävät hyvin.
  • Kun kampeat kumia rengasraudalla, ota niin pieniä siivuja kuin vain pystyt.
  • Aloita harjoittelu kaverin, naapurin tai puolisosi pyörällä ettet riko omaasi.
.


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Ape - 14 Joulukuu 2010, 18:26:19
Näköjään puuttui yhden sivun tekstit ja kuvat kokonaan. Eli siis loppupätkä uupui. Nyt on tekstit, kuvat laitan kun pääsen kotia. Ja katsotaan jos joku tuon uuden pätkän pystyy siirtämään edellisen jatkoksi. Oli pakko pätkäistä kun kaikki kuvat ei mahdu yhteen viestiin.

Ja hyvä jos tykkäätte! Varsinkin kun ei ollut edes koko juttu käsillä. ;D


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 14 Joulukuu 2010, 18:58:24
Ja hyvä jos tykkäätte! Varsinkin kun ei ollut edes koko juttu käsillä. ;D

On hyvä oppia ajoissa, että tykkääminen (kuten myös ei-tykkääminen) ei edellytä sitä, että todella lukisi jutun... ;D


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: eastway - 14 Joulukuu 2010, 21:07:47
Kehoitus opetella toisen pyörällä ilahdutti.

Sisärenkaan venttiilin kinnaus vanneaukosta on ihmeen työläs juttu, silloin ku on pikkasen kierroksia jo päällä. Ite hyödyin suuresti ku ostin pikku vaijerin jonka toinen pää kiinnittyy vettiilin tilalle (voi semmosen tehdä itekki). Vaijeri pujotetaan venttiili aukosta, vipataan renkaan välistä vanteen ulkopuolelle ja kiinnitetään sisärenkaan venttiilin tilalle. Sitte vaan avitetaan sisuskumi paikoilleen samalla kevyesti vetämällä vaijerista. Sisuskumi kevyesti kiinni venttiilimutterilla ja loppu on helppo asetella paikoilleen.


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Ape - 14 Joulukuu 2010, 21:48:35
No nyt on koko turina paketissa kuvien kanssa. Ei pitäisi olla enää isompia mokia. Vielä kun noi tekstit saisi jotenkin parittelemaan keskenään.
Eikä ihme jos ei kokonaan jaksa lukea kun toi noin järisyttävän kokoinen pökäle ettei itsekkään jaksanut lukea. ;D


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Hemuli - 15 Joulukuu 2010, 14:58:01
Yksi kehitysehdotus jota yritin silloin jo ehdottaa siihen jäsenkirjeessä julkaistuun juttuun mutta ei tainnut ehtiä...

Kun rengasta lähdetään täyttämään sen nostamiseksi vanteen "pedille", älä vielä laita venttiilin sisäosaa paikalleen vaan syötä ilma suoraan siitä venttiilinreiästä sisään. Tämä siksi että kovemmalla vauhdilla sisään virtaava ilma vähentää kikkailua renkaan reunan alta pakenevan ilman kanssa - venttiilin sisäosa rajoittaa vaan turhaan ilman kulkua. Eli tarvii harvemmin noita kuormaliinavirityksiä tms. Sitten kun rengas on noussut vanteelle niin täyttöpistooli irti ja "sielu" ruuvataan paikalleen.

Muuten erinomainen artikkeli hommasta joka on nykyään jo katoavaa kansanperinnettä ;D!

Edit: Noita Eastwayn mainitsemia venttiilinvetimiä saa Biltemasta, samoin kuin kaikki muutkin renkaan vaihdossa tarvittavat kalut - edullisesti. Erityisesti biltsun pienet rengasraudat on ihan ehdottomat, näyttää helkkarin heppoisilta mutta muotoilu on niin optimaalinen että homma sujuu leikiten.

(http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/10/large/10-201_l.jpg)

Vaikka toi on "vain" 350 mm pitkä niin silti se on paljon parempi kuin tällainen tukevampi 530 mm versio:

(http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/10/large/10-203_l.jpg)


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Santtu - 15 Joulukuu 2010, 15:37:10
Haluaisiko joku laittaa tähän jatkoartikkelin: Tee-se-itse: Renkaan tasapainotus ja vaikeampi Tee-se-itse: Vanteen rihtaus


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Ape - 15 Joulukuu 2010, 17:21:05
...kun rengasta lähdetään täyttämään sen nostamiseksi vanteen "pedille", älä vielä laita venttiilin sisäosaa paikalleen vaan syötä ilma suoraan siitä venttiilinreiästä sisään...

...vaikka toi on "vain" 350 mm pitkä niin silti se on paljon parempi kuin...

Olihan tosta puhetta, mutta pääsi unohtumaan! Hyvä niksi ja pitääkin kokeilla sitä ensi kerralla.
Ja tosiaan noi lyhyemmät raudat on parempi valinta kuin pitkät. Lyhkäisiin kun ei saa niin helposti liikaa voimaa. Tommosella pitkällä raudalla saa väännettyä sekä vanteen että renkaan rikki aika helposti. Ja noi Bilteman raudat on muuten tosiaan hyvän malliset!


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: eastway - 16 Joulukuu 2010, 18:58:49
Haluaisiko joku laittaa tähän jatkoartikkelin: Tee-se-itse: Renkaan tasapainotus ja vaikeampi Tee-se-itse: Vanteen rihtaus
Pikaset vinkit miten ite oon tehny.

Tasapainotus

Kartiokeskittävä akseli ja laakerirullat löytyy nettikaupoista tai paikasta joka onkin jo tässä mainittu. Laakeripukit vaateriin ja akselissa oleva rengas siihen pyörimään. Homman nimi on löytää painavin kohta ja laitaa vastapaino toiselle puolen rengasta. Pyörittelyä ja arpomista että saa varmuuden painavimmasta kohdasta. Ite käytän maalarinteipin palaa merkkailuun. Kohdan selvittyä vastapaino kii väliaikaiseti kii vanteeseen teipillä. Testausta ja siirtelyä kunnes rengas pysähtyy joka kerta eri kohtaan. Vamista tuli ja painot kii.

Rihtaus

Ärsyttävää puuhaa josta kyllä selviää kun ei hätäile. Osaavalle selkeetä ja nopsaa. Kokemattomalle (kuten meikä) työlästä. Uutta jos tekee pinnat on valmiina löysällä, vanhan kans tarttee viritellä nipat pyörimään.

Akseli ruuvipenkkin ja rengas pyörimään. Pyöriessään paha vanne tekee kahden tyyppistä heittoa. Pysty- ja sivuheittoa. Selvitä itsellesi mikä vanteessa on pielessä. Merkkaa pahat kohdat vaikka teipillä. Vinkki tai sääntö - mitä pienempiä kirimisä ja löysäyksiä malttaa tehdä sen paremmin homma säilyy hyppysissä, vaikka aikaa kuluukin.

Pystyheitto poistuu löysäämällä vastakkaiselta puolen ”kuhmua” ja kirimällä ”kuhmun” kohdalta. Uutta tehdessä oon valinnu klo 3 - 6 - 9 - 12 kohdista pinnat ja merkannu ne teipillä. Sitte keskittäny vanteen 4 ilmansuunna perusteella. Lopuksi väli-ilmansuunnat samaan kireyteen.

Kun keskitys on tehty on sivuheitton vuoro. Se poistuu löysäämällä ulkosyrjän puolta ja kirimällä sisäpuolta.

Opettele kaverin kans joka osaa. Ite menin kantapää edellä ja meinas kyynel melkeen vierähtää.


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: eastway - 23 Helmikuu 2011, 17:50:44
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-wheels/spoke-wheels/ (http://www.webbikeworld.com/motorcycle-wheels/spoke-wheels/)

Tossa linkissä on oikeen hyvä kuvitettu juttu vanteen teosta kolmannella kotimaisella kirjoitettuna. Mukana ohje että muistaa mitata vanteen keskityksen napaan enneku purkaa vanhan.


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Bisnes^ - 31 Heinäkuu 2011, 11:06:30
Näillä ohjeilla on tullu muutamat renkaat vaihdettua :) Kiitos ohjeista....  ;D


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: squid - 04 Elokuu 2011, 09:33:16
6. Nosta vanne pystyyn ja ota käteen yksi rengasrauta. Aseta rengasrauta vanteella olevan kumin ulkoreunan puolelta kumin ja vanteen väliin. Kampea kumia vanteelta rengasraudalla niin paljon kuin pystyt ja ota sen jälkeen vanteesta tukeva ote kädellä, samalla painaen polvella kumia alas- ja ulospäin. Tämä vaatii joskus paljon liukkaria, voimaa ja hermoa. Tässä vaiheessa vanha kumi lähtee vanteelta ja voit tehdä siitä vaikka koristeen tallin tai olohuoneen seinälle.

Tämä on varsin turhauttava ja vannetta herkästi naarmuttava kohta. Mulle opetettiin tuossa viime viikolla uskomattoman kätevä ja vanneystävällinen keino renkaan poistamiseksi. Ikävä kyllä nyt ei ole kuvia tarjolla, mutta ehkä saan selitettyä asian riittävän sekavasti.

Nosta vanne pystyyn ja varmista, että renkaan ulkoreuna on alapuolelta vanteen keskellä. Astu vanteen päälle toisella jalalla ihan reilulla painolla. Ota toisella kädellä kiinni vanteesta ja toisella renkaasta. Vedä rengas irti vanteelta. Ei tartte liukkaria eikä hirveästi voimaakaan. Olennaista on paino vanteen päällä. 2 rengasta on nyt tullut vaihdettua, ja vieläkin yllättää, kuinka kivuttomasti rengas lähtee vanteelta.


Otsikko: Vs: Tee-se-itse: Renkaanvaihto
Kirjoitti: Ape - 28 Elokuu 2011, 10:05:55
Lainaus käyttäjältä: Bisnes^
Näillä ohjeilla on tullu muutamat renkaat vaihdettua :) Kiitos ohjeista....
Olkaapa hyvä! :)

Lainaus käyttäjältä: squid
...Nosta vanne pystyyn ja varmista, että renkaan ulkoreuna on alapuolelta vanteen keskellä. Astu vanteen päälle toisella jalalla ihan reilulla painolla. Ota toisella kädellä kiinni vanteesta ja toisella renkaasta. Vedä rengas irti vanteelta...
Tätä pitääkin koittaa ensi kerralla. Kuullostaa ihan toimivalta!