MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Uutiset => Aiheen aloitti: Santtu - 31 Tammikuu 2011, 11:26:58



Otsikko: Tekniikka ja Talous: Rekisteröinti on katsastusta parempi bisnes
Kirjoitti: Santtu - 31 Tammikuu 2011, 11:26:58
Lainaus käyttäjältä: http://www.tekniikkatalous.fi/kommentit/uutiskommentti/article570511.ece
T&T-Uutiskommentti, Janne Tervola
Rekisteröinti on katsastusta parempi bisnes

Kovat vuosikatsastushinnat kalpenevat rekisteröintikatsastusten rinnalla. Hinta on moninkertainen määräaikaiskatsastukseen verrattuna, vaikka työmäärä on murto-osa siitä.

Rahastusautomaatista pääsevät nauttimaan varsinkin käytetyn ajoneuvon tuojat. Rekisteröintikatsastuksista veloitetaan toimipisteestä riippuen 120 – 232 euroa. Katsastushinnat.fi -sivuston keräämien tietojen mukaan määräaikaiskatsastuksen keskihinta on 49,21 euroa.

Vielä vuoteen 2007 saakka EU:n alueelta käytettyinä tuoduille autoille ja moottoripyörille suoritettiin tekninen tarkastus rekisteröintikatsastuksen yhteydessä. Käytännöstä Suomessa luovuttiin vasta, kun se yhdessä Alankomaiden kanssa sai tuomion EY-tuomioistuimelta. Mikäli ajoneuvon katsastus on voimassa toisessa EU-maassa, on se voimassa täälläkin.

Fyysisen kunnon katsastusta ei enää siis tarvitse tehdä. Rekisteröintikatsastuksessa tarkastetaan ajoneuvon identiteetti ja vaatimuksenmukaisuus. Tämä tarkoittaa käytännössä runkonumeron vertaamista ostetun ajoneuvon dokumentteihin. Vaatimuksenmukaisuus todetaan tarvittaessa erillisellä vaatimuksenmukaisuustodistuksella, mutta sekin on ajoneuvon omistajan murhe. Jos ostaja ei ole älynnyt tingata todistusta kaupan päälle, myydään sitä asemilla vaatimattomaan 100 euron hintaan.

Rekisteröintikatsastuksen tulisi olla noin kolmen kympin arvoinen kirjaamistoimenpide.
Rekisteröintikatsastuksen hinnoittelu on kuitenkin jäänyt tasolle, jolloin ajoneuvoille suoritettiin samassa yhteydessä määräaikaiskatsastusta vastaava fyysisen kunnon tarkastus.

Määräaikaiskatsastuksessa tehdään samat perustoimet kuin rekisteröintikatsastuksessakin. Siinä varmistetaan ajoneuvon identiteetti. Suurin osa ajasta kuluu ajoneuvon teknisen kunnon tarkastamiseen.

Vaikka rekisteröintikatsastukseen kuluisi tunti, on hinta kohtuuton, kun sitä vertaa korjaamojen tuntiveloituksiin. Esimerkiksi tyypillisellä 80 euron tuntiveloituksella korjaa autoa paljon.

Rekisteröintikatsastuksen tulisi olla määräaikaiskatsastusta halvempi, noin kolmen kympin arvoinen kirjaamistoimenpide.

Rekisteröintikatsastuksen jälkeenkään ajoneuvo ei ole rekisterissä, sillä rekisteröinti on vielä eri tapahtuma ja luonnollisesti siitäkin veloitetaan erikseen. Tämän lisäksi ajoneuvon omistaja tarvitsee tietenkin vielä rekisterikilven ja ruuvit, eri hintaan nekin.

Korkeat maksut ovat jäänteitä ajalta, jolloin ajoneuvon tuonnista yritettiin tehdä erilaisilla maksuilla mahdollisimman vaikeaa. Nyt tästä rahastuksesta nauttivat pääosin ulkomaisessa omistuksessa olevat yhtiöt.

Aiheesta on keskusteltu aiemmin täällä MMAF:n taululla, taustaa ja pykäliä: Kuntotarkastus poistuu maahantuotavilta (28.2.2008) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=371.0). Kysymys kuuluukin: Jos TraFi ei tältä osin valvo konttoreiden toimintaa ja hinnoittelua niin kuka valvoisi TraFia?