MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Tapahtumat => Aiheen aloitti: Santtu - 18 Toukokuu 2012, 09:10:15



Otsikko: Ohiajonmelunmittausta vakiopyörille 19.5.2012 Hyvinkäällä
Kirjoitti: Santtu - 18 Toukokuu 2012, 09:10:15
Huomio: Koskee vakiopyöriä, ei muutettuja. Referenssitiedoksi tarvitaan siis vakiokuntoisia ohiajomittaukseen. Lisätiedot: http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/259879-Ohiajomelun-mittausta-VAKIOPY%C3%96RILLE (http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/259879-Ohiajomelun-mittausta-VAKIOPY%C3%96RILLE)


Otsikko: Vs: Ohiajonmelunmittausta vakiopyörille 19.5.2012 Hyvinkäällä
Kirjoitti: Santtu - 18 Toukokuu 2012, 09:26:28
...ja http://www.bajahill.net/2012/05/ohiajomelun-mittauksia-vakiopyorille.html (http://www.bajahill.net/2012/05/ohiajomelun-mittauksia-vakiopyorille.html)


Otsikko: Vs: Ohiajonmelunmittausta vakiopyörille 19.5.2012 Hyvinkäällä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 18 Toukokuu 2012, 09:59:35
Koska tilaisuus on tarkoitettu vakiopyörille, siitä ilmoittaminen on erityisen soveliasta muunneltujen moottoripyörien yhdistyksen kotisivuilla... ;D :P


Otsikko: Vs: Ohiajonmelunmittausta vakiopyörille 19.5.2012 Hyvinkäällä
Kirjoitti: Santtu - 18 Toukokuu 2012, 10:22:59
Koska tilaisuus on tarkoitettu vakiopyörille, siitä ilmoittaminen on erityisen soveliasta muunneltujen moottoripyörien yhdistyksen kotisivuilla... ;D :P

Täältä se sana leviää kuitenkin myös vakiotaviksille...


Otsikko: Vs: Ohiajonmelunmittausta vakiopyörille 19.5.2012 Hyvinkäällä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 19 Toukokuu 2012, 16:05:18
Jos onnistun liittämään tulostiedoston, se on tossa:


Otsikko: Vs: Ohiajonmelunmittausta vakiopyörille 19.5.2012 Hyvinkäällä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 19 Toukokuu 2012, 16:14:10
Taisi onnistua.

Pika-analyysi: eivät mene vakiopyörätkään läpi ohiajomittauksesta edes keskimäärin. Mikseivät? Mittaustapa ja -olosuhteet ovat kaikille samat ja neljä pyörää meni direktiivin mukaisesti käpistellyillä tuloksilla läpi, joten en näkisi suurta virhemarginaalia näissä. Sen sijaan yksi mahdollinen virhepaikka sisältyy siihen, miten tarkoin kuski osaa avata ja sulkea kaasun juuri oikeissa kohdissa. Aistinvaraisin havainnoin tässä ei suurta heittoa ollut, mutta jonkinlainen virhemarginaali tästä syntyy. Jos virhemarginaaliksi arvioidaan 3 dB(A) (mikä on takuulla yläkanttiin), kaukana raja-arvoista on edelleen useita vakiopyöriä, jopa aivan uudenkarheita sellaisia.

Otanta on pieni, mutta kattaa lähes kaikki valtamerkit. Kiinnostavaa havaita, että suurimmat ylitykset mitattiin eurooppalaisilta valmistajilta. Japskit pärjäsivät "parhaiten". H-D pärjäsi kohtalaisesti, koska vakioporsteri ei yksinkertaisesti kiihdy kelatakseen rundeja Isoa Ääntä varten. Vakio Big Twinejä ei valitettavasti paikalle ilmaantunut.

Otannan pienuudesta huolimatta johtopäätös on varsin selvä. Pitäisiköhän tässä melukeskustelussa ottaa askel- pari johonkin uuteen suuntaan? ::)


Otsikko: Vs: Ohiajonmelunmittausta vakiopyörille 19.5.2012 Hyvinkäällä
Kirjoitti: Juupe - 19 Toukokuu 2012, 19:17:55
"Otannan pienuudesta huolimatta johtopäätös on varsin selvä."

MMAF ja TCS suosittelevat Porstereihin siirtymistä?

Meluvalvonnan menettelyn, jossa pelataan normin mukaan pläjäytetyillä testikierroksilla, joihin sitten osutaan miten nyt milloinkin (harrastajien testitilanteessa, tienvarren ratsiassa, katsastuskonttorilla), ja yksittäisille verkkaisuuden eteerisyyteen seestyville harrastajille ominaisten käytännön kierrosalueiden välinen hyvinkin merkitsevä ero pistää vituttamaan (testaamisen epävakioisuuden lisäksi). Melumittauksessa mittaillaan siis jotain, mikä saadaan esille väkisin pakottamalla. Käytännössä ongelmaa ei siis ole edes olemassa, kun puhutaan meidän eteeristen elämästä. Tätä on normiohjaus mahtavimmillaan. Jokaisen peniksenjatke saksitaan tai venytetään saman pituiseksi, oli tarvis tai ei.

Tämän päivä lahjani ihmiskunnalle, asian ratkaisu: Jokaiseen rytöläjään voi asentaa minkälaisen tahansa äänentoiston, mutta samalla asennetaan melupiirturi. Polliisi valvoo tienvarressa melupiirturin kiekkoja. Tähän malliin ihastuu joku taatusti... Lopuksi paljon onnea kaikille.

Tähdentäen enempi asiapohjalta, niin eikös data tarjoa pohjaa ylipäätään kyseenalaistaa sekä paikallaan että yliajelun mittaamiseen? Kiinnostavaa olisi tietää poliisin koulutuksen taso akreditointeineen. Muuankin partio totesi vempainten olevan kyydissä, mutta rehteinä hemmoina totesivat, että eipä nyt aleta millekään kun ei niitä osata käyttää.


Otsikko: Vs: Ohiajonmelunmittausta vakiopyörille 19.5.2012 Hyvinkäällä
Kirjoitti: Turoq - 19 Toukokuu 2012, 19:23:44
Pääsääntö voi olla, että jos paikallaan mittauksessa ei rajojen alle päästä, niin tuskin päästään ohiajomittauksessakaan.
Johtuen asetuksen tiukemmista raja-arvoista ja mittauksen luonteesta.

Toisaalta uudemmat vakio pyörät ja pyörät joihin vaimennin vaihdettu läpäisee melko varmasti paikallaan mittauksen jos valmistajan kilven arvo ei ole kovin pieni.

Melko suuri hajonta oli muutamassa mittauksessa ja  mittarin tarkastus ajankohta hieman arveluttaa, koska kokemuksen mukaan mittarin virrallinen tarkastus ei onnistu noin helpolla.


Otsikko: Vs: Ohiajonmelunmittausta vakiopyörille 19.5.2012 Hyvinkäällä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 19 Toukokuu 2012, 22:35:16
Hajonta selittyy pitkälti mittaustavalla. Yli nelivaihteisissa pyörissä mittaus tehdään kakkosvaihteella molemmilta puolilta sekä kolmosvaihteella molemmilta puolilta. Tuloksista lasketaan sitten keskiarvo. Samalla vaihteella tehtyjen mittausten hajonta oli tässä jo aika pieni, ja siihenkin vaikuttaa, kummalta puolelta mittaus on tehty. Esimerkiksi Harrikat tuottavat yleensä hiukan enemmän melua siltä puolelta, jolla putket ovat.

Mittari kalibroidaan piipparilla, joka tuottaa 94 dB. Kalibrointi tehdään itse. Sen sijaan se piippari pitää tarkastuttaa määräajoin. Periaatteessa kalibrointi tulisi tehdä ennen jokaista mittaussarjaa, mutten sitä tehnyt, koska kalibrointi vaatii onnistuakseen hyvin hiljaisen ympäristön. Tämän(kin) mittausepävarmuuden merkitys on hyvin pieni.

Mittausepävarmuuksia pohdittaessa on myös otettava huomioon, että direktiivi määrää jokaisen mittaustuloksen pyöristettävän sekä vähennettävän siitä 1 dB(A) ennen lopputuloksen laskemista. Jos yksittäinen mittaustulos on esimerkiksi 85,4 dB(A), se on keskiarvoa laskettaessa 84 dB(A).

Tässä kohtaa ei varmaan yllätä tieto, että yhtä lukuun ottamatta kaikki mitatuista pyöristä saavuttivat paikallaan mittauksessa tyyppikilven valvonta-arvon alle 2 dB(A) toleranssilla. Eli jokainen menisi poliisin mittauksesta läpi, eikä tarvita edes sitä 5 + 3 dB(A) toleranssia.

Pääsääntö on, että paikallaan mittauksesta kopterilain raja-arvoilla saattaa jopa päästä läpi, mutta ohiajotestistä ei käytännössä pääse. Tai ei ainakaan kannata: jos vanha pyörä alittaa ohiajotestin kansallisen raja-arvon 91 dB(A), se mitä todennäköisimmin alittaa myös paikallaan mittauksen kansallisen raja-arvon 106 dB(A). Tässä kohtaa olin itse harhaluulon vallassa siihen saakka, kunnes sain mitatuksi isomman otannan varmasti vaatimukset täyttävällä mittarilla.

Villakoiran ydin on näistä mittaustuloksista luettavissa, mutta ääneen sen saapi lausua joku muu... ;)

Tai no, viiden pisteen vihje. Erään uudehkon MV Agustan (erittäin hyvät soundit) tyyppikilvessä lukee 106 dB(A), minkä se myös saavutti. Ohiajotestissä sama laite saisi tuottaa enintään 80 dB(A), joten korrelaatio mittaustapojen välillä olisi kaikki 26 dB(A)...


Otsikko: Vs: Ohiajonmelunmittausta vakiopyörille 19.5.2012 Hyvinkäällä
Kirjoitti: Santtu - 20 Toukokuu 2012, 09:36:32
MMAF mittaa vakioputkisten moottoripyörien ohiajomelua (http://www.youtube.com/watch?v=juUrpVDCngo#ws)


Otsikko: Vs: Ohiajonmelunmittausta vakiopyörille 19.5.2012 Hyvinkäällä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 22 Toukokuu 2012, 22:37:54
Tähdentäen enempi asiapohjalta, niin eikös data tarjoa pohjaa ylipäätään kyseenalaistaa sekä paikallaan että yliajelun mittaamiseen?

Jossain määrin kyllä. Jonkinlainen vakioitavissa oleva mittaustapa on tietenkin hyvästä, mutta nämä nykyiset eivät kyllä ole parhaita mahdollisia. Ohiajotestin pitäisi jotenkin paremmin simuloida todellisuutta siellä, missä melu voi olla häiritsevää, eli  50 km/h tai pienemmillä nopeusrajoitusalueilla. Ehkä siinä voisi olla joku osio 80 nopeudellekin. Lisäksi äänen "laatu" pitäisi huomioida jotenkin muutenkin kuin A-painotuksella. Varsinkin paikallaan mittauksissa korostuu ilmiö, jossa ärsyttävin ääni ei olekaan se suurin äänenpaine. Ja toisaalta päinvastoin, mukavaksi koettu meteli saattaa tuottaa suuriakin lukemia.