MMAF Forum

Keskustelut => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: Kaitsu80 - 10 Elokuu 2015, 13:52:42



Otsikko: Uusi haaverakentaja esittäytyy
Kirjoitti: Kaitsu80 - 10 Elokuu 2015, 13:52:42
Hei!

 Olen mielessäni kuvitellut ja yrittänyt silloin tällöin Googletella itselleni ensimmäistä harrikan aihiota josta rakentaa itselle mieluinen springer bobberi. Rungon tulisi olla tarpeeksi vanha ollakseen alkuperäinen jäykkäperä ja mahdollisimman simppeli (ei vilkkuja, päästö- eikä desibelirajoituksia). Tarkoitus olisi sitten muokkauttaa runkoa sen verran että takahaarukkaa levennettäisiin 250-300 milliselle sopivaksi, ja konetilaa avartaa S&S:n tai Ultiman 140 kuutiotuumaiselle koneelle. Koneessa käytettäisi magneettoa. Askina toimisi hihnavetoinen ultiman 6- pykäläinen. Toisioveto toteutettaisiin myös hihnalla mikäli se enää noin leveänakkisen pyörän vierelle mahtuu.

Mikäli ohitetaan byrokratian tuomat lisämausteet, minkälainen ajettava pyörä olisi tieliikennekäytössä?

P.S. Ei oteta haavetta liian vakavasti, eihän?


Otsikko: Vs: Uusi haaverakentaja esittäytyy
Kirjoitti: Poser Ana - 09 Marraskuu 2015, 13:07:10
I did it too......

Just rekisteröidyin 8) Tarkoitus kans rakenella pyörää, mutta ei ihan noi kunnianhimoisesti, jotain sopivaa taitojen ja budjetin mukaan.


Otsikko: Vs: Uusi haaverakentaja esittäytyy
Kirjoitti: kiwi - 03 Helmikuu 2016, 20:01:28
Miks sen pitäs olla orkkis jäykkä joka levitetään, miksei -58 uudempi johon tekee jäykän perän ja valmiiks leveenä? Tosin saattaa rosentit olla aika pitkälti menetettyjä jos meinaat ison koneen laittaa 6 pykäläisellä laatikolla jne. Ihanteellinen lähtökohta tohon olis -48 tai vanhempi jossa valmiiks risukeula jolloin et menettäis keulasta enää prosentteja, toki se joka laittaa nuklen tilalle ultiman nostakoon kätensä ylös.

Kivahan tollanen olis ei muuta kun raha palamaan, ite liputan kylläki kapeiden renkaiden puolesta.


Otsikko: Vs: Uusi haaverakentaja esittäytyy
Kirjoitti: motomatti - 04 Helmikuu 2016, 11:31:53
"Pojat" on kylillä rakennelleet jopa 320-renkaalle takapäitä ja saaneet leuhkan näköisen kulkimen aikaiseksi. Mutta seuraava proggis onkin tehty enää vain 200 leveällä. Epäilen vahvasti että kysymys on ajettavuudesta.


Otsikko: Vs: Uusi haaverakentaja esittäytyy
Kirjoitti: Greasemonkey jake - 05 Helmikuu 2016, 20:27:35
tein sen kauniiksi, en turvalliseksi... loihti joskus billy lane sanomaan... itse tein ensimmäisen "omavalmisteen" 300:lla takapyörällä ja tulevan 250:lla renkulilla.... syy on vain taloudellinen, sillä 10,5" vanne on minulle nyt liian kallis investointi 8,5" vanteeseen nähden... renkaiden hinnoissa ei suurta eroa... itse ajamisessa en näe suurta eroa "kapeampien" renkaiden suhteen... ehkä kankea kääntää mutkaan, mutta sekin tottumiskysymys... ensimmäisessä oli etujätto noin 160mm ja nykyiseen tulee 70mm, joten tälläkin asialla on merkitystä ajettavuuteen, lisäksi ensimmäisessä oli risukeula ja jäykkäperä... 330mm taitaapi olla levein takarengas, joka kaveripiirissä pyörii ja ei suurempia kommentteja sen ajettavuudesta ole kuulunut.... tähän nykyiseen olen suunnitellut S&S V80 moottoria, eli evon 1340"kopiota"... noihin 124+inc moottoreihin en näe syytä chopperissa, sillä minusta tälläisellä lätkytellään menemään plopoti plopoti plot vauhtia... muutenkin jos on kiire, niin silloin ei chopperia rakenneta, vaan raketti...


Otsikko: Vs: Uusi haaverakentaja esittäytyy
Kirjoitti: markoon - 16 Elokuu 2018, 12:35:13
Täällä toinen haaverakentelija.  ;D Vielä ei ole mitään saanut aikaiseksi, mutta jospa sitä joskus.


Otsikko: Vs: Uusi haaverakentaja esittäytyy
Kirjoitti: Erkko! - 17 Elokuu 2018, 10:58:43
Mitä itse olen kokeillut, niin vaikka renkaan koko vaikuttaa ajettavuuteen ja kaarteeseen kaatamiseen, niin ei se takarenkaan leveys niin paljon vaikuta kuin eturenkaan korkeus ja leveys. Tästä johtuen kun mun 40v "sporttipyörässä" on 19" etuvanne, niin nykyään vastaavissa uusissa fillareissa on 16". Ihan eri hyrrävoimat pieni halkaisijassa renkaassa.

Kuten Kiwi, itekin liputan kapeiden renkaiden puolesta.. mutta mun pyörissä on jonkin verran vähemmän vääntöä kuin amerikan vinkkeleissä. Ja vaikkakin silmään leveä rengas on kyllä todella miehekäs, niin hyöty mun laitteissa on mitättömästä turhaan.

Mutta koneen ja vaihdelaatikon vaihto on 28%
takahaarukka ja jousitus 8%
takarengas 8%
ja jos apurunkoon pitää myös koskea, niin 2% lisää.


etuhaarukka kokonaan uusiksi 8%

54% eli yli menee. Pitää löytää pyörä jossa keula on mieleinen, niin pääsee prosenteille.