MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: IRR - 04 Helmikuu 2008, 23:16:16



Otsikko: 125-->250? Mitä sanoo laki?
Kirjoitti: IRR - 04 Helmikuu 2008, 23:16:16
Eli täysi-ikäisyys napsahti viimevuonna mittariin, mutta ei tullut isompaa pyörää hommattua. Vanha piikkinen jäi silti talliin, lähinnä sen takia, että tuosta ei omiaan takas saa. Joten miksi sitten myydä  ;D


Kuitenkin, idea suuremman moottorin asentamisesta on käynyt mielessä. Muutamaankin otteeseen  ;D. Eli pyöränähän on Kawasakin Kdx 125 vm 92(rek 93), joka on rakennettu motoksi. Oheisessa linkissä ennen ja jälkeen kuvat
 http://www.bikepics.com/members/irr/93kdx125/ (http://www.bikepics.com/members/irr/93kdx125/)

Moottoriksi tulisi todennäköisesti 250cc kawa kx moottori, eli kurapyörän. Myös isomman sisarmallin 250kdx moottori olisi  vaihtoehto. Näitähän on muistaakseni 450cc asti valmistettu. Näitä suomessa tosin ei aivan mielettömästi liiku, mutta EBAY auttaa asiaa.
Kone pitäisi sopia suht suoraan. Sillä olen saman ikäisen pyörän konetta päässyt läheltä tiirailemaan. Ja jopa 98vm moottori on ulkoisesti hyvinkin saman näköinen/kokoinen.

Mutta mitenkä nuo päästöt, lakihan ei taida sallia kurapyörän koneen asennusta. Isommat kdx liikenne kelpoisuuksista en tiedä, mutta vahva mielikuva olisi että näitä on saanut liikenteeseen. Suomessa en tosin ole tämän piikkisen isompiin sisarmalleihin törmännyt liikenteessä.
Eli mitä sanoo laki tuohon moottorin vaihtoon? Jos ajattellaan että tuota 250cc kdx:ää saa liikenteeseen, niin silloin sen koneen asentaminen olisi päästörajoja ajattellen sallittu?

Ymmärtääkseni saan teho/koko/kuutio tilavuuksien puolesta koneen vaihtaa, sillä tehot eivät ylitä mallisarjan tehokkaamman moottorin tehoja. Nykyiset tehot ainakin ylittyvät. Jarrut on kuitenkin vaihdettu jo aikoja sitten HUOMATTAVASTI tehokkaammiksi. Eli 1 mäntäisen Nissinin tilalle tulikin 4 mäntäinen brembo. Sekä 240 levyn tilalle, 320mm kelluva.

Samassa vaihdettiin keula piikkisestä kawan kx:stä, sekä t-palat. Keulaa madallettiin 50mm, ja shimmattiin SKOG toimesta. Myös takahaarukka tuli samaisesta pyörästä. Sekä takaiskari tuli honda cr:stä. Keulan sovitti asian osaava koneistaja. Joten runko geometrian puolesta ei kai pitäisi tulla sanomista?

Ajo-ominaisuudet ovat hyvät, eli ne eivät ole projektin aikana kärsineet, päinvastoin  :P

Kuitenkin olen projektin aikana ollut hieman epätietoinen tuosta rungon hitsauskysymyksestä. Eli takaiskunvaimenninta vaihdettaessa jouduttiin runkoon (teräsrunko). Hitsaamaan koneistetut kappaaleet, ettei kaasusäiliö ottaisi runkoon kiinni. ?

Valitettavasti ei mitään erikoiseos lankoja käytetty, tosin ns ammattilainen tämän tekikin. Toteutus on kyllä tehty niin että kestää.

Isomman koneen kohdalla tulisi mahdollisten kiinnikkeiden siirto kyseeseen. Eli saako näitä koneen/muita kiinnikkeitä siirrellä/hitsata?

Muuten pyörä on rakennettu niin, että leiman saaminen ei pitäisi tuottaa ongelmia.

Myös vanteet vaihtuivat 18/21 vanteista 17/17, nämäkin taitaa saada leimaan, kunhan leikkii hieman eturenkaan profiililla (130/100 17)?


Otsikko: Vs: 125-->250? Mitä sanoo laki?
Kirjoitti: Santtu - 05 Helmikuu 2008, 09:31:12
Aika paljon muutoksia. Oletko laskenut prosentit http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls ??? Jos prosentit ei riitä tulee ongelmia vaatimustenmukaisuuden osoittamien kanssa koska peli muuttuu omavalmisteeksi. Tästä enemmän muualla.

Autoveroa maksetaan kuutioiden mukaan, tuossa 125-->250 cc muutoksessa nousee veroluokka (8% --> 10%) ja maksetavaksi tulee jonkin verran autoveroa sekä ELViä.