MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: evilHR - 24 Kesäkuu 2008, 18:55:39



Otsikko: Tulli, vaatimuksenmukaisuustodistus ja varaosaksi tuominen
Kirjoitti: evilHR - 24 Kesäkuu 2008, 18:55:39
Terve,

Kävi niin köpelösti, että 1996 mallisesta TRX:stä levis kansi ja korjauksessa tuhosivat sitten kampiakselinkin ratastuksen eli kone on sitten tasa raha. No uusi kansi osineen maksaa 4000+€ joten se ei tule kysymykseen... (ja kampura päälle...)

Löysin Tallinasta hyvän tax free pyörän, jonka ajattelin ostaa varaosiksi ja josta siis lähinnä tarvitsen tuon koneen. Voinko noin vaan ostaa pyörän varaosiksi ja vaihtaa sen koneen nykyiseen pyörääni? Onko jotain % sääntöjä kuinka paljon osia voin vaihtaa ja onko tällaista vaihtomoottorikäytäntö prätkissä kuten autoissa? Entä pitääkö mun koneen vaihdon jälkeen käydä jossain katsastuskonttorilla tai jotain? Mitä en osannut edes kysyä tähän liittyen?

Mikä on vaatimuksenmukaisuustodistus? Miten tulli pitäisi huomioida?

Please, olen aika epätoivonen, kertokaa kuinka tässä kannattaa tehdä. Iso kiitos etukäteen!

Illtasin myös puhelimesta saa kiinni 0468858296 / Krisu (saa siis soittaakin, jos tahtoo tai ei jaksa kirjoitella)

t.Krisu

ps. olen MMAF jäsen


Otsikko: Vs: Tulli, vaatimuksenmukaisuustodistus ja varaosaksi tuominen
Kirjoitti: Hemuli - 24 Kesäkuu 2008, 19:24:13
Tältä sivulta löytyy valmiiksi paljon hyvää tietoa, esim. muutoskatsastamisesta:

www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0

Tai moottoripyörän osien prosenttiosuuksista:

www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls

Mutta tähän kyseiseen tapaukseen liittyen lyhyesti:
  • Voit tuoda pyörän Suomeen ilman että rekisteröit sitä. Jos se tuodaan EU-alueelta ei siitä tarvitse maksaa mitään viranomaiskuluja vaan voit työntää sen suoraan talliin purettavaksi. Jos joskus päättäisit rekisteröidä sen joutuisit käymään tullissa tekemässä autoveroilmoituksen. Toki paperit kannattaa olla kunnossa jos sattuvat rajalla kiinnostumaan asiasta - sanot että se on tax-free? Onko se Viron rekisterissä vai onko se tullut sinnekin jostain muualta?
  • Rekisterissä olevassa moottoriajoneuvossa pitää aina olla yli 50% tehtaan alkuperäisiä osia. Pelkkä koneen vaihto ei aiheuta ongelmia, kts. yllä mainittu prosenttitaulukko.
  • Moottorin vaihto pitää aina muutoskatsastaa, kts. taas yllä oleva linkki. Tosin eihän japsipyörissä ole koneen numeroa otteessa joten kuka huomaa että kone ei ole alkuperäinen?
  • Koska pyöräsi on uudempi kuin 01.01.1991 niin sen pitää täyttää ensirekisteröintiajankohtana voimassa olleet päästömääräykset. Jos viet pyörän muutoskatsastukseen, varaudu todistamaan että uusi moottori on vähintään sen ikäisestä pyörästä että se täyttää ko. määräykset.


Otsikko: Vs: Tulli, vaatimuksenmukaisuustodistus ja varaosaksi tuominen
Kirjoitti: evilHR - 24 Kesäkuu 2008, 20:44:29
Aivan mahtavaa miten nopeasti näillä sivuilla saa apua! Todella paljon kiitoksia tästä!


Otsikko: Vs: Tulli, vaatimuksenmukaisuustodistus ja varaosaksi tuominen
Kirjoitti: Chito - 25 Kesäkuu 2008, 08:46:03
Tosin eihän japsipyörissä ole koneen numeroa otteessa joten kuka huomaa että kone ei ole alkuperäinen?

Tartunpa nyt tähän väitteeseen, kun jo toiseen kertaan törmään. Ainakin omassa japsipyörässäni on (ollut tehtaalta lähtiessä) sama valmistenumero kiukaassa, rungossa, sekä otteessa. Pyörä on XS 650 Jytäjammu, valmistusvuosi -81, rekisteröity -83.

Laajemmin en ilmiötä tunne, ilmeisesti siis useimmissa japsipeleissä ei koneen numeroa otteessa ole? Onko koneissa numeroa laisinkaan, vai onko numero eri sarjassa kuin runkonumero/valmistenumero?

Itselleni kun juurikin tämä koneesta löytyvä numero muodostaa pienoisen prosenttiongelman, niin pisti jotenkin silmään väite, ettei onkelmaa muka muodostuisi... :-\


Otsikko: Vs: Tulli, vaatimuksenmukaisuustodistus ja varaosaksi tuominen
Kirjoitti: evilHR - 25 Kesäkuu 2008, 09:06:20
Terve.

Yampin TRX:ssä (1996->) on rungon numero sekä numero vielä moottorissakin. En ole katsonut onko se sama numero (edes osittain). Tätyypä tutkia.


Otsikko: Vs: Tulli, vaatimuksenmukaisuustodistus ja varaosaksi tuominen
Kirjoitti: Hemuli - 25 Kesäkuu 2008, 10:12:50
Okei, ehkä vähän yleistetty olettamus henkilöltä jolla ei ensimmäistäkään japsipyörää ole piikkiaikojen jälkeen ollut ;D ... Olettamus perustuu lähinnä "isoilta pojilta" kuultuihin tarinoihin esim. Kawasakin zeta-malleista, varmasti on myös niitä pyöriä joissa koneen numero vastaa otteessa olevaa. Joissakin taas sitten on koneessa numero josta ei suoraan voi päätellä mitään, tehtaalta saa sitten tiedon koska ko. mosa on valmistettu.



Otsikko: Vs: Tulli, vaatimuksenmukaisuustodistus ja varaosaksi tuominen
Kirjoitti: rautis - 25 Kesäkuu 2008, 11:22:53
Saaks noihin (uusiin eli 91-jälkisiin) oikeasti päästötodistuksen, jolla leima irtoaa. Koneet kun hyväksytään ajoneuvoista irrallisina ainoastaan kuorma-autoluokassa. Muutoin siis asennettuna ajoneuvoon. Hyvähän se olisi jos sen verran olisi joustoa, mutta olempa ajatellut, että tämä on taas yksi käytännön epäkohta lisää joka johtaa outoihin tilanteisiin ja venkoiluun. Toivoisin olevani väärässä.


Otsikko: Vs: Tulli, vaatimuksenmukaisuustodistus ja varaosaksi tuominen
Kirjoitti: av - 28 Kesäkuu 2008, 13:20:03
omaan kokemukseen ja isojen poikien juttuihin nojaten. joissain japseissa on koneessa numero ja joissain ei. ja niistä joissa on vain osassa tapauksista se on merkitty otteeseen. eli terveen järjen mukaan konttorille tulee asiaa vain jos otteessa on merkittynä koneen numero ja se ei enää pidä yhtä käytännön kanssa.