MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: JST-FXR85 - 25 Kesäkuu 2008, 12:42:15



Otsikko: Euro3 hyväksytyt moottorit
Kirjoitti: JST-FXR85 - 25 Kesäkuu 2008, 12:42:15
No terve taas,
Jälleen kysymyksiä omavalmistehaaveet mielessä...

Eli mites noita päästömittauksia ajatellen kun nyt on tullut moottoreita ( Revtech ), jotka mainostavat olevansa euro3 hyväksyttyjä, jopa kaasarimalleina. Ilmeisesti vaativat peräänsä vielä E1-hyväksytyt putket jotta vaatimukset täyttyvät, mutta riittääkö tällaisen paketin valmistajan ilmoittama hyväksyntä viranomaisille myös omavalmistetta rekisteröitäessä, vai tarvitaanko kuitenkin päästömittaukset - meteli nyt varmaan ainakin pitää mittauttaa?
Rautis tuossa toisessa topicissa ( varaosamoottorin tuonti ja vaihtaminen ) esitti, että ainoastaan raskaiden ajoneuvojen moottoreihin olisi saatavissa päästötodistuksia ajoneuvosta irrallisina.

Sitten toinen kysymys vielä liittyen ajoneuvoveroon. Mites se omavalmisteessa laskettaisiin? Jostain vastaavasta ajoneuvosta vertailemalla, jota ei siis välttämättä löydy, vai osat+työn hinta? Mites sitten määritellään omalle harrastuspohjaiselle puuhastelulle tuntihinta? Ei kai se voi olla saman arvoista kuin ammattilaisen?

Kolmanneksi, onko esim. SilverBulletin kohdalla vielä kyselty vakuutusyhtiöistä noista vakuutuksista - suostuvatko vakuuttamaan omavalmistetta ylipäätään, tai kohtuullisella hinnalla?

kiitos,
-Santtu S.-


Otsikko: Vs: Euro3 hyväksytyt moottorit
Kirjoitti: Hemuli - 25 Kesäkuu 2008, 14:56:30
Kannattaa nyt malttaa vielä hetkinen, omavalmistetta koskevat pykälät ovat viimeisiä viilauksia vaille valmiit. Ei välttämättä tarvitse tuhlata viimeisiä rahojaan Revskeidan taiwanintekeleisiin kun periaatteessa mikä tahansa prätkänkone saataneen hyväksyttyä omavalmisteen voimanlähteeksi.

Omavalmisteen vero lasketaan erityisessä arviointilautakunnassa jonka puitaviksi menee myös sellaiset harvinaisemmat laitteet joille ei löydy vertailukohtaa suomalaisesta ajoneuvorekisteristä.

Omavalmisteelle vero määräytyy niin, että otetaan lähin vastaava uusi pyörä (esim. Softail Custom) jonka tax-free hinnasta vähennetään ensin brändiarvo (eihän omavalmiste ole Harley-Davidson vaikka siinä tehtaan moottoria käytettäisiinkin) ja lisäksi maahantuojan jälleenmyyjä- ja huoltoverkoston tuen arvo. Jäljelle jäävästä summasta sitten lasketaan autoveron määrä lisättynä EI-ALV 22% verolla. Tänä päivänä ei siis tarvitse enää pitää kirjaa käytetyistä työtunneista tai osien hinnoista. Toki kuitteja on hyvä olla että pystyy tarvittaessa todistamaan osien alkuperän.

Itse en tiedä Silver Bulletin tarkemmista vakuutuskuvioista mitään mutta miksi niille ei saisi vakuutusta? Liikennevakuutushan tulee automaattisesti, siitä ei voida kieltäytyä ja kaskonkin luulisi saavan helposti - onhan kyse sataprosenttisesta pyörästä. Kannattaa tämänkin suhteen odotella pykälien selkiämistä.


Otsikko: Vs: Euro3 hyväksytyt moottorit
Kirjoitti: rautis - 25 Kesäkuu 2008, 15:59:23
Kannattaa nyt malttaa vielä hetkinen, omavalmistetta koskevat pykälät ovat viimeisiä viilauksia vaille valmiit. Ei välttämättä tarvitse tuhlata viimeisiä rahojaan Revskeidan taiwanintekeleisiin kun periaatteessa mikä tahansa prätkänkone saataneen hyväksyttyä omavalmisteen voimanlähteeksi.

Jäitä hattuun. Suosittelen toimimaan nykypykälien kanssa, jos mahdollisuuksia on. AKE:sta on vasta tulossa työryhmän raportti, jossa on etsitty vaihtoehtoisia testaustapoja, joilla direktiivinmukaisuus voitaisiin tulevaisuudessa osoittaa. Vaikka ehdotuksia myös pykäliksi on kuulemma luvassa, niin kyseessä on raakatekstiä ehdotukseksi ja varsinainen valmistelu alkaa vasta sen jälkeen, jos siihen osoitetaan lomien jälkeen resurssit. Tämänkin jälkeen menee varsinaiseen säädöstekstin valmisteluun muutama kuukausi, jonka jälkeen pykäliin on kysyttävä kantaa EU:n komissiolta ja jäsenmailta, mikä vie 3(+3) kk. EU taas on sotkemassa koko yksittäishyväksyntäkonseptin rajaamalla jäsenmaiden yksittäishyväksyntäprosesseja yhteen muottiin ja reagointia on vaikea ennakoida, eikä uusi pääjehu helpota tilannetta. Ollaan siis nopeasti HBS 09:ssä ennen kuin on realistista odottaa yhtään mitään....
Haluaisin lainata kuuluisaa unelmiin kannustavaa sanontaani "miksi tyytyä katajaan, kun voi kiivetä kuuseen", mutta tässä kohtaa suomalaisslaavilaismelankolinen versio "kuka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa" voi olla parempi ...


Otsikko: Vs: Euro3 hyväksytyt moottorit
Kirjoitti: Hemuli - 25 Kesäkuu 2008, 17:18:22
...Ollaan siis nopeasti HBS 09:ssä ennen kuin on realistista odottaa yhtään mitään...

Olet tapasi mukaan aivan oikeassa, en toki uskottele kenellekään että roomaa olisi päivässä rakennettu mutta jos vain mittaustavasta päästään yhteisymmärrykseen niin silloin moottorivaihtoehdot eivät olisi rajattuja näihin euromalleihin. Jotka itse asiassa ovat käsittääkseni hyväksyttyjä vain määrätyn mallisiin moottoripyöriin alkuperäisellä putkistolla varustettuna - eli eivät sinällään menisi automaattisesti omavalmisteen koneena pykäläviidakosta läpi. Tällä tarkoitan sitä että moottorivalmistaja on hankkinut koneelle hyväksynnän esim. Softailin korvausmoottorina. Sama paperi ei silloin pätisi vaikka Electran moottorinvaihdossa. Todennäköistä tietysti on että Revtech on hankkinut saman tien hyväksynnät kaikkia evo bigtwinejä varten mutta edelleenkään se ei tee siitä hyväksyntäautomaattia omavalmisteille.

Mutta tähän mahdolliseen lakimuutokseen pätee sama asia kuin kaikkeen kaupankäyntiin - uskon vasta kuin näen. Tsemppiä kuitenkin kaikille muutoksentekoon osallistuville :) !