MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: MECH - 15 Tammikuu 2007, 00:57:49



Otsikko: Omavalmiste takahäkki
Kirjoitti: MECH - 15 Tammikuu 2007, 00:57:49
Eli olen muuttanut Yamaha FZR600 pyöräni perää. Aikaisemmin rautaiset takahäkki ja runko olivat yhtä puuta, mutta uusi versio muodostuu cnc-jyrsityistä alumiinisista levyistä, jonka rautaiset vastakiinnikkeet on hitsattu runkoon.

Ymmärtääkseni katsastuksen kulku on aika katsastaja-kohtaista, mutta yleisesti olen kuullut että se menisi näin:

Käydään näyttämässä hitsaussaumat katsastusmiehelle ennen maalausta. Maalauksen jälkeen muutoskatsastus, jossa näyttää lujuuslaskelmat ja muutaman kuvat rakenteluvaiheista, ja käytännön testaus ympäri pihaa ja rynkytetään häkkiä, että ei löydy välyksiä. Sitten vain merkintä rekkariin.

Riittääkö lujuuslaskelmiksi yksinkertaiset sauvavoimat ja alumiinin ja raudan vetolujuudet per neliömillimetri, vai pitääkö tehdä 3D-mallit ja muuta vastaavaa ajanhaaskausta.

Onko kokemuksia?? Vaikuttaako pyörän vuosimalli (E-tyyppihyväksynnät jne?).



Otsikko: Vs: Omavalmiste takahäkki
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 Tammikuu 2007, 11:36:41
Tämä on aihe, johon liittyvä tutkimus meillä on meneillään. Valmistunee joskus, toivottavasti...

Käytännössä riittänee selvitys kiinnityskorvakkeiden hitsauksessa käytetyistä lisäaineista ja hitsisaumojen silmämääräinen tarkastelu ennen hiontaa/maalausta. Mutta tämä vaihtelee tosiaan konttoreittain. Lisäksi kopterilaissa periaatteessa kielletään korvakkeiden kiinnittäminen runkoon hitsaamalla, mutta tätä kieltoa ei käytännössä näytetä noudatettavan.


Otsikko: Vs: Omavalmiste takahäkki
Kirjoitti: Don Quijote - 16 Tammikuu 2007, 00:25:10
Lisäksi kopterilaissa periaatteessa kielletään korvakkeiden kiinnittäminen runkoon hitsaamalla, mutta tätä kieltoa ei käytännössä näytetä noudatettavan.

Tämä korvakkeiden hitsauskielto on aina mua ihmetyttänyt?? Rungot on pääsääntöisesti kasattu hitsaamalla, kaikki kiinnikkeet on yleensä hitsattu runkoon, runkomuutokset tehdään yleensä hitsaamalla jne.
Miksi ihmeessä sitten tarpeelliset lisäkiinnikkeet pitäisi esim. ruuvaamalla tai liimalla kiinnittää? Miten jonkun korvakkeen kiinnihitsaaminen eroaa rungon muusta hitsaamisesta?? Ei ymmärrä... ::)


Otsikko: Vs: Omavalmiste takahäkki
Kirjoitti: Santtu - 16 Tammikuu 2007, 09:53:55
Tämä korvakkeiden hitsauskielto on aina mua ihmetyttänyt??

Tätä ei ole monikaan ymmärtänyt. Itse olen ajatellut tätä niin, että lainsäätäjä on halunnut rajoittaa ylipäätään rungon muuntelua. Jos esimekiksi lokasuojan tai koneen korvakkeita ei voi hitsailla niin tuo rajoitus täyttää tehtävänsä. Kyseessä olisi siis epäsuora rakentelukielto, samaan tyyliin kuin autoverotuksesta johtuva korjauskielto tai päästömääräyksistä johtuva -91 uudempien ahtamiskielto.

Tuota korvakkeiden hitsausta on tulkittu melko "vapaasti", siis käytännössä koneen, tankin, lokasuojien, jalkatappien jne. välttämättömät korvakkeet on voinut rauhassa hitsailla paikoilleen. Todistukset ja työmenetelmäselvitykset konttorista riippuen tietysti.