MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Uutiset => Aiheen aloitti: Juupe - 14 Elokuu 2008, 11:27:09



Otsikko: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Juupe - 14 Elokuu 2008, 11:27:09
LVM:n VTT:llä teettämä setvintä kuolemanriskeistä eri liikennemuotojen kesken, ja (alkeellisesti) vertaillen muihin toimintoihin, joissa koipi oikenee. Tässä nyt siis ajamisen määrään suhteutettuja koiven oikenemisriskejä (taulukko 9, sivu 30):

Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 2004–2006
http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=57092&name=DLFE-3204.pdf&title=LVM_38/2008

Eipä nuo riskivertailut tietenkään hääviltä näytä mp:n kantilta (vaikka tiedossa on, että laskelmissa käytetyt numerot mp-suoritteista ovat arvauksen varassa). MP-turvallisuuden / -turvattomuuden sisälmykset ovatkin sitten pidempi tarina.

Juupe
 - humppaan itsekseni


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Santtu - 14 Elokuu 2008, 19:08:12
Mielenkiintoista. Tarkastelujakson aikana prätkien määrähän on lähes kolminkertaistunut mutta kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä ei ole kasvanut samassa suhteessa.

Onko kukaan kaivanut esiin tuota VTT:n analyysiä kilometreistä?


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Juupe - 14 Elokuu 2008, 19:19:54
Suoritemäärä on nykäisty oletettavasti päästölaskentamalli LIISA:sta / LIPASTO:sta, johon mp-suorite on toki väkerretty valistuneena arvauksena, mutta vain valistuneena arvauksena. Parikolme vuotta sitten piipahdimme (mie, T-Luu ja Hank Stream) siellä ähisemässä paremman tiedon puutetta, kykenemättä juuri vaikuttaa asiaan suuntaan tai toiseen.

Juupe


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: rautis - 15 Elokuu 2008, 08:14:21
Olen minä tämän ennenkin tiedoksi tuonut ja tuon nytkin. Suoritemäärät perustuu joka 4. vuosi tehtävään henkilöliikennetutkimukseen (niin LIISA:ssa kuin muissakin suoritemäärää tarvitsevissa selvityksissä). Luvut ovat siten aina samat neljäksi seuraavaksi vuodeksi huolimatta trendieroista. Sen tarkempia lukuja ei mp:stä edes saada ilman vuosikatsastuksia. Jokainen tulkitseva virkamies tietää taustat samoin alan konsultit (ainakin pitäisi tietää). Eli jos nyt katsellaan pitkää trendiä eikä höyryillä..se on silti vaarallista eikä turvalliseksi muutu ja sitä mieltä on myös FEMA. Sääntöjä noudattavien osalta sitä paitsi nollavisio on jo aika totta. Nollavisiohan tarkoittaa että liikenteessä pitää saada pysyä hengissä jos niin haluaa ja sääntöihin sitoutuu. Nollavision näkökulmasta puhutaan siis enää muutamista kymmenien sijaan.


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Juupe - 15 Elokuu 2008, 08:43:33
Öhö.

'The Story: Nollavisio - miten se pitää milloinkin ymmärtää', on tutkijoiden, konsulttien, virkamiesten ja poliitikkojen välisessä pitkän aikavälin tarkastelussa/vertailussa (kotimaisesti + kansainvälisesti) mielenkiintoinen tarina.

Ja moottoripyörien suoritetietoja on todellakin mahdollista hommata muutenkin kuin pelkästään vuosikatsastuksella. Esimerkiksi minä kerron ne omalta osaltani kysyttäessä auliisti, tarkkaan ja veloituksetta.

Ja LIISA:n mp-suoritteita (kuten ylipäätään mallissa tarvittavia suoritetyyppejä) on Mäkelä todellakin aikojen saatossa funtsinut muutenkin kuin pelkästään hlö-liikennetutkimuksen kautta.

Ja täältä voi arvioida, mitä hlö-liikennetutkimus on, ja miten siellä käsitellään esim. mp:tä:
http://www.hlt.fi Kuten muissakin vastaavissa selvityksissä (esim. YTV), mp yleensä käsitellään ryhmässä 'muut kulkutavat' hevosrattaiden ja vesikelkkojen kanssa.

Ja suomalaisten suoritemääräselvitysten systemaattisempi päälähde on tietenkin Tiehallinnon liikenteen  mittaukset (LAM) on the road (jotka eivät kykene mittaamaan mp-määriä), johon yhdistetään ajoneuvojen keskimääräinen kuormitusaste.

Mitä enemmän VTT:n selvitystä plärää, sitä kauemmas kaikkoaa selvityksen pointsi. Pitäisikö liikenne lopettaa, vai pitäisikö kaikki voimavarat kohdentaa liikenneonnettomuuksien poistamiseen, vai mitä viestiä halutaan tuota esille? Myös tiedotteen otsikkoteksti on kummallinen, ei liikenne ole irrallinen tapahtuma vapaa-ajasta ja työnteosta. Lähes kaikki matkat (siis liikenne) liittyvät vapaa-aikaan ja työntekoon. Loput matkat ovat asiointia.

Syntymiseen liittyy 100 prosenttinen kuolemanriski. Ehkä ei olisi pitänyt syntyä rokkaamaan...


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Hemuli - 15 Elokuu 2008, 08:43:49
...Sääntöjä noudattavien osalta sitä paitsi nollavisio on jo aika totta. Nollavisiohan tarkoittaa että liikenteessä pitää saada pysyä hengissä jos niin haluaa ja sääntöihin sitoutuu...

Tähän eriävä mielipide. Pelkästään tämän kesän kuolemaan tai vammautumiseen johtaneista moottoripyöräonnettomuuksista on huomattava osa ollut sellaisia joissa joko vastaan tullut autoilija on kääntynyt vasemmalle tai sitten ajanut kärkikolmion takaa suoraan moottoripyöräilijän eteen. Yhteinen tekijä näille onnettomuuksille on ollut että autoilija "ei huomannut" motoristia. Missään ei tietenkään sanota moniko näistä autoilijoista esim. puhui puhelimeen onnettomuuden tapahtuessa...


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 Elokuu 2008, 09:00:28
Tähän eriävä mielipide. Pelkästään tämän kesän kuolemaan tai vammautumiseen johtaneista moottoripyöräonnettomuuksista on huomattava osa ollut sellaisia joissa joko vastaan tullut autoilija on kääntynyt vasemmalle tai sitten ajanut kärkikolmion takaa suoraan moottoripyöräilijän eteen. Yhteinen tekijä näille onnettomuuksille on ollut että autoilija "ei huomannut" motoristia. Missään ei tietenkään sanota moniko näistä autoilijoista esim. puhui puhelimeen onnettomuuden tapahtuessa...

Öhö, eikös tässä autoilija jätä noudattamatta sääntöjä? Kai se sääntöjen noudattaminen koskee kaikkia tienkäyttäjiä... ::)


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Hemuli - 15 Elokuu 2008, 09:12:27
Niinniin mutta arvon Rautis sanoikin että "Nollavisiohan tarkoittaa että liikenteessä pitää saada pysyä hengissä jos niin haluaa ja sääntöihin sitoutuu" - kyllä minä haluan pysyä hengissä ja jopa jossain määrin sitoudun noudattamaan sääntöjä, mutta se ei auta jos vastapuoli ei ole samaa mieltä. Eli oma sitoutumiseni ei vielä tee minusta kuolematonta.

Silti en suostu edes keskustelemaan mistään turvaliivipakosta... ;D


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: rautis - 15 Elokuu 2008, 09:23:57
No niin, tulihan sieltä konsultti Juupen analyysi siitä, että mp-suoritemääriä voidaan pitää varsin luotettavina ja Hemulilta vahvistus siihen, ettei pidä uskoa motoristeja kun ne väittävät että suhteellisesti ottaen mp-turvallisuus on hyvällä tolalla. Muuta en kaivannutkaan ;D


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Juupe - 15 Elokuu 2008, 10:45:42
Valitettavasti nollavisiolle ei ole vieläkään keksitty määritelmää, joka päästäisi hourukeksinnön pälkähästä.

Yllä esitetty nykymääritelmä tarkoittaa sitä, että koska syyttömiä ja sääntöjä noudattavia ei voida varjella 1) sääntöjä rikkovien kouhakkeiden aiheuttamilta onnettomuuksilta ja 2) kenen tahansa inhimilliseltä virheeltä muuten kuin totaalisilla toimenpiteillä, niin jos visiosta pidetään kiinni, on kaikki liikkujat siirrettävä ennen pitkään paikasta toiseen paloturvallisten vaahtomuovipallojen sisällä, joita taas ohjataan paikasta toiseen tietokoneella (joka tietenkin on erehtymätön eikä aiheuta onnettomuutta).

Tämän definitiivisen näkemyksen lahjoitan vapaasti hyödynnettäväksi Suomen liikenneturvallisuuspolitiikassa.

Juupe
- Kehä III:n keisari


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Kokkonen - 19 Elokuu 2008, 09:41:40
Lainaus käyttäjältä: Hemuli
Yhteinen tekijä näille onnettomuuksille on ollut että autoilija "ei huomannut" motoristia. Missään ei tietenkään sanota moniko näistä autoilijoista esim. puhui puhelimeen onnettomuuden tapahtuessa...

Taas ulkomaille, Britanniassa on lakia muutettu siten, että varomattomuudessa liikenteessä aiheutetusta kuolemantuottamuksesta voidaan tuomita vankilaan, (aiemmin 5000 punnan sakko).
Eli jos vahingon aiheuttaja on tapahtumahetkella puhunut kännykkään, syönyt tai vaikkapa kohentanut meikkaustaan, saattaa häkki heilahtaa.
Tiedä sitten, säästetäänkö tällä henkiä, mahdollisesti. Asenteiden pitää muuttua.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2008/august/18-24/aug1808-jail-for-mobile-phone-killers/


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Juupe - 19 Elokuu 2008, 12:36:04
Kyllä periaatteen tasolla homma on todella pahasti vinkurallaan kun autolla / ajoneuvolla voi tappaa ihmisen ja tilanteen voi kuitata suurin piirtein sanomalla että 'Hupsista haijjaa'.


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Juupe - 19 Elokuu 2008, 14:16:17
Ruotsista löytyy mm. tämmöinen yhteistuumainen esimerkkiselvitys, kauniita sanoja rumalla kielellä:

Vägverket Region Stockholm har önskat lära känna målgruppen MC-förare ytterligare... Undersökningen har syftat till att öka kunskapen om målgruppen motorcyklister. Vilka är deras behov och hur kan Vägverket möta målgruppens behov? Hur kan Vägverket nå målgruppen och hur kan Vägverket påverka målgruppen mot ett säkrare trafikbeteende? Undersökningens resultat ska ligga till grund för beslut om kommande riktade åtgärder mot målgruppen motorcyklister för att minska MC-olyckorna.

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/689/2006_96_underlag_for_riktade_insatser_inom_trafiksakerhet_for_motorcyklister.pdf

Ja sitten vaikkapa tämmöinen

http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/N7-2008.pdf


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Kokkonen - 20 Elokuu 2008, 10:00:14
Nyt kun päästiin tässä asiassa ulkomaanosastoille, niin kannattaa tutustua myös USA:n Motorcycle Safety Foundation sivuihin www.msf-usa.org ja sieltä voisi vielä mainita pari erillistä artikkelia:
http://online.msf-usa.org/Perspectives/Article.aspx?aid=AWZW5adLB9ruyJKAtgkxVw%3d%3d
joka on vuodelta 2007, mutta ajankohtainen, sekä

http://online.msf-usa.org/Perspectives/Article.aspx?aid=WeV9MA%2bZ7Lqo9fSIRIsg1w%3d%3d joka on em päivitetty versio tämän ajoakauden alkuun (toukokuu 2008).

MSF suuntaa ohjeistusta ja samalla asennekasvatusta myös autoilijoille, ovat julkaisseet DVD:n ja myös autoilijoiden sivut www.ForCarDrivers.com (ei huonot!)

Mm. tälläisia neuvoja autoilijoille: (Sallikaa vapaa käännös, asia tullee ymmärretyksi)
Tarkkaile moottoripyöräilijöitä - käytä silmiäsi ja peilejä nähdäksesi mitä ympärillä tapahtuu
Keskity ajamiseen Sulje puhelin ja MP3 soitin, laita eväät syrjään, lemmikit paikoilleen.
Käytä suuntamerkkiä Osoita mitä aiot tehdä.
Anna kaksipyöräiselle tilaa Älä ohita liian läheltä äläkä aja aivan kannoilla
Älä heittele tupakantumppeja tai muutakaan tavaraa ulos ajoradalle. Sido taakat kunnolla.

Vastaavalla toiminnalle lienee saumaa myös Suomessa. Olisiko tässä taas vaikkapa SMOTO:lle ja AL:lle yksi valistuskampanjan paikka...? Ja autokouluille ja miksei virallisellekin taholle.



Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Juupe - 20 Elokuu 2008, 11:14:23
Brittiläisetkin ovat arvioineet motoristit gallupoinnin väärtiksi kohderyhmäksi, ja ovat samalla keränneet tietoa tilastojen luomiseksi, (ml. suoritesuhtaiset onnettomuusriskit):
http://www.dft.gov.uk/162259/162469/221412/221552/228173/316276/motorcyclingstats2007.pdf

Ja saman studyn muheva taulukkosatsi, ml. suoritetietoja:
http://www.dft.gov.uk/172974/173025/221412/221552/228187/316270/motorcyclingstats2007.xls



Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: rautis - 20 Elokuu 2008, 12:34:57
UK:
1997 First fully inclusive Meeting between Government, industry and motorcycle groups to discuss transport policy (November).
1998 Publication of the integrated transport White Paper. Motorcycles recognised as alternative mode for the first time. Advisory Group for Motorcycles announced (July).
1998 Meeting between MCI, motorcycling interests and Government held at invitation of the DETR to discuss road safety strategies. DETR acknowledges that rider-led initiatives are more likely to be successful than blanket safety legislation. Bikesafe 2000 acknowledged as example of best practice (August).
1998 First ‘contact’ meeting of the Advisory Group at DETR (December).
1999 Governmental Advisory Group on Motorcycling is established. Created by the DETR and chaired by Ministers, this group draws together Government and representatives from the motorcycle community to consider policy developments and options for future action.
1999 Draft Local Transport Plans (LTPs) show that over 100 local authorities are considering options for positive motorcycling policies.
2000 Full DETR guidance on Local Transport Plans considers a positive approach to motorcycles in local transport planning.
2000 The Government’s road safety review proposes an action plan, which receives cross-motorcycle community support. Car drivers to continue to have the right to ride a moped with a full car licence once ‘familiarisation’ training has been taken.
2001 National Motorcycle Strategy Promised is for 2003.
2001 London congestion charging introduced (motorcycles exempted).
2002 DTLR publishes its motorcycle parking advisory leaflet.
2004 First Compendium of Motorcycling statistics published
2004 European Road Assessment Programme analysis of the contribution to motorcycle risk posed by highway infrastructure
2005 Publication of the Government's Motorcycle Strategy
Kateeksi käy resursseja kanaalin takana.. mutta nappasin näitä vuosilukuja tähän kun oli puhe siitä moottoripyöräily ja suomi 2015 aiheesta ja pöydälläni ei näy mitään... ;D


Otsikko: Vs: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa
Kirjoitti: Juupe - 20 Elokuu 2008, 14:50:46
Tämän foorumin kohderyhmä ehkä jännittää ajankohtaisempia asioita, eli Rakennettujen Moottoripyörien Suomi 2009.

Ratekioiden ja visioiden elinkaari: Lahkeet vaahdossa ratekioidaan ja visioidaan, ja sitten saadaan ratekia ja visio valmiiksi ja sitten kätellään ja ilotulitellaan ja julistetaan ja vannotaan ja kastetaan pullaa kahviin. Seuraavana päivänä ratekia ja visio on unohdettu, ja äherretään lahkeet vaahdossa jotain muuta huomattavan tärkeää.

Siis: Yksinkertainen tavoiteasetanta / tärkeiden asioiden lista riittää, max 0,5 A4. Sellaisia on täällä jo luonnosteltu.


Nimim. Eräänkin ratekian ja vision elinkaaren nähnyt äijänpätkä Länsi-Vantaalta