MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: Santtu - 19 Tammikuu 2007, 09:14:15



Otsikko: Risukeulan rakenteen yksityiskohdista....
Kirjoitti: Santtu - 19 Tammikuu 2007, 09:14:15
HDCF:n taululla on menossa keskustelu http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=17860 risukeulan rakenteesta ja jarrupuristajan reaktiotangon paikasta. Keskustelussa nousi esiin myös erilaiset ratkaisut alarockerin asennosta. MMAF on Kopterilain muutoksen valmistelun yhteydessä esittänyt, että etuakselin heilahdussuunnasta säädettäisiin erikseen. Katso http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilaki-Ajogeometria101.pdf kalvot 6 ja 7.

Tuon esityksen mukaan linkkujen pitäisi siis olla kuormatulla pyörällä vaakatasosta vähintään 3 astetta taaksepäin kallistettuina. Kysymys kuuluu: Onko tämä kulma aina vähintään tämä? Voiko olla risukeularatkaisuja joissa linkut ovat vaakatasossa tai ne jopa viettävät eteenpäin vai onko *kuormatussa* pyörässä nuo linkut aina de-facto taaksepäin kallellaan?

Nyt on vielä mahdollisuus vaikuttaa, kun/jos tuo saadaan lakiin asti niin on myöhäistä itkeä: "tämä keula ei kelpaa poliisille / konttorille".


Otsikko: Vs: Risukeulan rakenteen yksityiskohdista....
Kirjoitti: Rojali - 19 Tammikuu 2007, 15:29:23
Kyllähän risukeula toimii kummallakin systeemillä.Ainakin mulla on sotaratsussa ihan sama kummin päin laitan linkut,nehän ei ole suorat,joten jos mulle konsta sanoo ettei käy ni otan ja käännän linkut.Taas kelpaa.Toisessa mopossa suorat linkut ja ne on just "väärinpäin"eli viettää eteenpäin.Käyttäytymisessä en ole eroja huomannut.Toi springi ei muuten jarrutuksessa sukella,ainakaa millään bongojarruilla. ;D