MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: jalmarixx - 07 Tammikuu 2009, 13:39:28



Otsikko: Pyörä jenkeistä Suomeen
Kirjoitti: jalmarixx - 07 Tammikuu 2009, 13:39:28
Mitäs kaikkea on otettava huomioon, jos ostaa/tuo pyörän jenkeistä Suomeen? Tuleeko suomeen rekisteröinnin kanssa ongelmia, jos pyörään on tehty runko- ja muita muutoksia (hardtail, stretsaus tms.), vaihdettu paljon muuta palikkaa? Pitäisikö pyörän olla ehdottomasti alkuperäisessä kunnossa? Entä jos rungon ja moottorin nrot eivät täsmää, onnistuuko Suomeen rekisteröinti lainkaan?


Otsikko: Vs: Pyörä jenkeistä Suomeen
Kirjoitti: Hemuli - 07 Tammikuu 2009, 22:19:15
Pyörässä pitää olla yli 50% alkuperäisiä ko. pyöräyksilöön kuuluvia osia. Alkuperäisyys tulkitaan siitä kunnosta minkälaisena pyörä on tehtaalta lähtenyt.

Runkomuutokset eivät ole maahantuonnin este, sen sijaan identiteettitietojen puute (runko/moottorinumero) voi vaikeuttaa sitä varsinkin jos pyörän papereissa ei ole mainintaa ko. osien vaihtamisesta.

Jenkeissä on niin paljon sopuhintaista tarjontaa tällä hetkellä että ei kannata ihan niitä epätoivoisimpia tapauksia tänne rahdata.


Otsikko: Vs: Pyörä jenkeistä Suomeen
Kirjoitti: Santtu - 08 Tammikuu 2009, 09:05:15
Pyörän pitää Hemulin mainitsemien asioiden lisäksi täyttää sen käyttöönottoajankohdan mukaiset Suomalaiset tekniset vaatimukset. Näihin on muuttopyörien osalta muutamia helpotuksia.

Merkitäänkö USA:ssa muutokset, esim koneen vaihto, jotenkin paikallisiin papereihin? Miten?


Otsikko: Vs: Pyörä jenkeistä Suomeen
Kirjoitti: sparepk - 08 Tammikuu 2009, 11:34:22
kuinkas sitten tuollaisen usa,sta tuodun pyörän rakentaminen?? paljonko saa osia vaihtaa,samoin mites eu alueelta tuotu?


Otsikko: Vs: Pyörä jenkeistä Suomeen
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 08 Tammikuu 2009, 11:37:35
kuinkas sitten tuollaisen usa,sta tuodun pyörän rakentaminen?? paljonko saa osia vaihtaa,samoin mites eu alueelta tuotu?

Pitää säilyttää 50 % tehtaan alkuperäisiä osia. Asiaan ei vaikuta, onko laite EU:sta vai USA:sta tuotu.


Otsikko: Vs: Pyörä jenkeistä Suomeen
Kirjoitti: bt80 - 22 Tammikuu 2009, 17:03:32
Epätietoisuutta on itselläkin siitä miten ulkomailta tuodun pyörän rakentaminen vaikuttaa ko. laitteen muutosprosenttiin. Eli jos pyörä tuodaan suomeen ja rakennetaan ennen katsastusta kuluuko prosentteja?Pitääkö "kanta-ajoneuvo" käydä näyttämässä konttorilla ennen kuin alkaa muuttamaan sitä? Ajatuksena,että tuotava laite on alkuperäisessä kunnossa.


Otsikko: Vs: Pyörä jenkeistä Suomeen
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 22 Tammikuu 2009, 17:17:13
Eli jos pyörä tuodaan suomeen ja rakennetaan ennen katsastusta kuluuko prosentteja?Pitääkö "kanta-ajoneuvo" käydä näyttämässä konttorilla ennen kuin alkaa muuttamaan sitä?

Prosentteja kuluu. Prosentit lasketaan tehtaalta alun perin lähteneestä ajoneuvoyksilöstä, eikä merkitystä ole, missä, milloin tai kenen toimesta osia on vaihdettu.

Kanta-ajoneuvoa ei tarvitse näyttää konttorilla ennen rakentelun alkua. Konttorille mennään vasta sitten kun laite on valmis.


Otsikko: Vs: Pyörä jenkeistä Suomeen
Kirjoitti: vinkkeli - 01 Helmikuu 2009, 14:25:55
mikäli tuo omavalmisteen.
pitää huolen siitä että on otettu käyttöön ennen 16.6 2003
hyväksytty jenkeissä liikenteeseen ilman poikkeuslupia.
ja pyörässä on epa tarra
tai vaihtoehtoisesti sen moottori on sellainen mikä on tyypitetty eu: alueelle

ite juurikin "tappelen" noiden päästölappujen kanssa.("oma" topikki juurikin tuosta aiheesta)

toki omavalmisteentuonti on kuitenkin vain seikkailunhaluisille :D


Otsikko: Vs: Pyörä jenkeistä Suomeen
Kirjoitti: jalmarixx - 27 Toukokuu 2009, 12:43:40
Nonni. Tänään tipahti rekan kyydistä U.S.A.:n tuliainen kotipihaan. Vuosimalli on -77 ja pyörä on lähes alkuperäiskuntoinen (osia vaihtunut/puuttuu 3-4% näin äkkiä laskettuna).

Missä järjestyksessä asiaa pitää alkaa viemään eteenpäin, kun tarkoitus on muuttaa pyörää aikalailla.. Muutoksia tulossa mm. takahaarukka, keula, tankki, jarrut jne. Kannattaako pyörä verottaa ja rekisteröinti katsastaa nyt tässä nykyisessä (lähes orggis) kunnossa vai purkaa se nyt atomeiksi, rakennella rauhassa vuoden päivät ja sitten leimalle? Itsellä oli (tietämättömänä) mielessä katsastaa/rekisteröidä ja verottaa se nyt alkajaisiksi. Sitten purkaa, rakennella rauhassa ja käydä hyväksyttämässä muutokset.

Mitähän kuponkeja piti löytyä konttorille mennessä, muuta kuin jenkkiläinen ote/tittle? ::)


Otsikko: Vs: Pyörä jenkeistä Suomeen
Kirjoitti: hoodee - 28 Toukokuu 2009, 16:04:40
itse tein ainakin niin että tärväsin rauhassa ja sitten vasta katsastus,verotus ym.pyörä oli -88 softail eikä tarvinnu edes raahata mukana kun kävin tullissa...