MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: jope - 03 Helmikuu 2007, 17:39:59



Otsikko: tyytin tarpeellisuus
Kirjoitti: jope - 03 Helmikuu 2007, 17:39:59
Kunnostuksen kohteena v.52 ariel ja himoittaisi jättää tyytti pois kokonaan, mitä lakipykälät sanoo? onko törrä tullut pakolliseksi jostain vuosimallista lähtien?


Otsikko: Vs: tyytin tarpeellisuus
Kirjoitti: Santtu - 04 Helmikuu 2007, 11:27:18
En muista minä vuonna se tuli pakoliseksi mutta ei se muistaakseni sitä vuonna 1952 ollut. Valitettavasti AKE:n taulukko http://www.ake.fi/pdf/MPjaL5ver1_2.xls näyttää vain 1984 asti...


Otsikko: Vs: tyytin tarpeellisuus
Kirjoitti: Hemuli - 05 Helmikuu 2007, 11:22:57
Katsastajan käsikirjasta löytyy maininta:

Lainaus
01.12.1957 oli voimassa säännös, jonka mukaan
- moottoriajoneuvossa tuli olla sopiva äänimerkinantolaite

Eli varmaa vastausta tästäkään ei saanut, muistelisin vaan että kyseessä on varsin vanha säädös joka koskee lähes kaiken ikäisiä moottoriajoneuvoja. Toisaalta, niin kauan kuin moottoripyörillä ei ole vuosikatsastuspakkoa  niin tuskin torven puuttumisesta isompaa haloota nousee.


Otsikko: Vs: tyytin tarpeellisuus
Kirjoitti: rautis - 05 Helmikuu 2007, 12:23:53
Asetustasolla säädettyjen yksityiskohtaisempien vaatimusten lisäksi on Ajoneuvolaissa määrätty eduskunna toimesta pakolliseksi eräitä keskeisiä varusteita. Näistä äänimerkinantolaite on yksi. Se on pakollinen kaikissa moottorilla varustetuissa ajoneuvoissa ja polkupyörissä riippumatta käyttöönottovuodesta. Kyseisistä varusteista voi olla vielä asetuksissa lisävaatimuksia esim. hyväksynnän suhteen, mutta olemassaolon perusta ja vaatimus on siis kirjoitettuna laissa eli eduskunnan toimesta.

Ohessa koko pätkä koskien pakollisia varusteita
Ajoneuvolaki 1090/2002
4 luku
Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet, varusteet ja ympäristöominaisuudet
25 §
Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet ja varusteet
Turvallista käyttämistä varten liikenteessä käytettävässä ajoneuvossa on oltava:

1) luotettava ja varmatoiminen ohjauslaite;

2) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa, polkupyörässä sekä auton ja liikennetraktorin perävaunussa käyttöjarru;

3) renkaat ja vanteet taikka telat tai jalakset, jotka vastaavat niille kohdistuvaa kuormitusta;

4) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa paloturvallinen polttoainejärjestelmä;

5) tarpeelliset valaisimet, heijastimet ja heijastavat tunnuskilvet;

6) varoituskolmio, jos ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 500 kg;

7) M- ja N1-luokan ajoneuvon ohjaamossa ja matkustajatilassa kuljettajaa ja matkustajia törmäystilanteessa suojaavat rakenteet ja laitteet;

8) kuljettajalla riittävä näkyvyys eteen, sivuille ja taakse; näkyvyys taakse saadaan tarvittaessa järjestää taustapeilien avulla tai muulla vastaavalla järjestelmällä;

9) ajoneuvossa, jonka ohjaamo on umpinainen, tuulilasi ja tarpeelliset laitteet näkyvyyden varmistamiseksi tuulilasin läpi kaikissa sääoloissa;

10) tarpeelliset laitteet ja rakenteet kevyiden ajoneuvojen suojaamiseksi törmäystilanteessa;

11) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa ja polkupyörässä äänimerkinantolaite;

12) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa nopeusmittari sekä M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvossa nopeudenrajoitin;

--------------


Otsikko: Vs: tyytin tarpeellisuus
Kirjoitti: Hemuli - 05 Helmikuu 2007, 21:56:03
12) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa nopeusmittari sekä M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvossa nopeudenrajoitin;

--------------

Muita en epäilekään mutta mitenkäs tämä nopeusmittari? Onhan olemassa wanhoja wehkeitä joissa sellaista ei ole ollut alun perinkään - pitääkö niihin nyt asentaa sellainen jälkikäteen? Itse olen ollut siinä uskossa että ennen vuotta 1984 käyttöönotetussa laitteessa ei mittaria tarvita.


Otsikko: Vs: tyytin tarpeellisuus
Kirjoitti: rautis - 06 Helmikuu 2007, 11:02:38
Täälläpäin (espoolaisilla hiekkalaatikoilla) ollaan siinä käsityksessä, että tarkkuusvaatimus koskee 84->, mutta se ei poista olemassaolon velvoitetta myös sitä aiemmin käyttöönotetuilta, joka perustuu tässä siis lakiin. Tulkinta perustuu siihen, että poikkeukset voimaantulossa olisi pitänyt tehdä tämän lain siirtymäsäännöksissä, kuten mm. taksamittarin osalta on tehty. Ja ettei asetuksen 1250/2002 yleistä tuontiajoneuvopoikkeusta ja käyttöönottopäivän vaatimuksia sovellettaisi siten em. listan vaatimuksiin. Tulkinnat Suomessa tekee lainsäädännöstä kuitenkin valtuuksiensa puitteissa AKE, katsastaja tai poliisi sekä tuomioistuimet. Maalaisjärkinen voisi ajatella, että epätarkalla mittarilla kun mitään ei tee, niin odottaisin, että joku sitä nimenomaisesti vaatii ennen kuin jälkiasentaisin moista ennen tuota vuotta 84 käyttöönotetttuun pyörääni. Ja jos sellainen on ennen 84 vehkeessä ollut, en myöskään repisi sitä irti.


Otsikko: Vs: tyytin tarpeellisuus
Kirjoitti: Jack - 06 Helmikuu 2007, 12:41:27
No, ei mun Manitoussa ole koskaan ollut nop.mittaria, eikä sitä leimatessa vaadittu....

Jack