MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: DIY - 09 Maaliskuu 2009, 16:20:37



Otsikko: "Omavalmiste" Tehtaan varaosista kasattu R1 -07 mitenkäs paperisota
Kirjoitti: DIY - 09 Maaliskuu 2009, 16:20:37
Eli tarina alkaa avk:lta ostetusta -07 R1 pyörästä, joka oli poistettu rekisteristä tuhoutuneena. Täten pyörää ei enää voi käyttää kanta-ajoneuvona, vaikka käytettäviä osia oli yli 50% juuri ja juuri. No nyt tulemme tilanteeseen, jossa uudella varaosa rungolla kasattu pyörä on käytännössä Yamaha R1, mutta aken mielestä omavalmiste. Ajoneuvohallintokeskus ilmoitti, että katsastuskonttori päättää, mikä riittää todistukseksi, että pyörä täyttää vaatimukset, mutta ei itse halunnut ottaa kantaa asiaan. Ajoneuvon verotuksen päättää tietysti tulli, joka arvioi verotusarvon markkina-arvon mukaan. Tästä mielenkiintoisen tekee se, että yli puolesta osista on jo maksettu kertaalleen ajoneuvovero. Käsittääkseni Eu kieltää moninkertaisen verottamisen?

No ehkäpä pyörä jää vain kilpuriksi, mutta olisihan se kiva joku identiteetti pyörällä olla.

Onko tiedossa konttoria, jonka kanssa tuon omavalmisteen rekisteröintikatsastus onnistuu kohtuullisella jumppaamisella.

Kilpiin ei välttämättä innostus riitä, mutta voisihan sen markkina-arvon tietysti tarkastaa tullilta.


Otsikko: Vs: "Omavalmiste" Tehtaan varaosista kasattu R1 -07 mitenkäs paperisota
Kirjoitti: Santtu - 10 Maaliskuu 2009, 11:03:24
Nähdäkseni sulla on kolme vaihtoehtoista tietä:

a) Keskustelet valmistajan edustajan kanssa mahdollisuudesta saada heiltä vastaavuustodistus jolla todistat tuon vastaavan komponenteiltaan ja muilta teknisiltä ominaisuuksiltaan '07 R1:stä. Tämän lapun kanssa (mahdollisesti myös vaatimustenmukaisuustodistus tarvitaan) sitten konttorille jolloin saat sen rekisteröityä omavalmisteena, edellyttäen, että '07 R1 menee rekisteröintipäivän mukaisista teknisistä vaatimuksista läpi. Tekninen vaatimustaso on siis 2009 kevät, ei 2007. Voit itse valita merkin ja mallin, mutta 'Yamaha R1' se ei ole.

b) Käyt läpi omavalmisteiden testauspolun. Päästömittaukset Ruotsista, jarrumittaukset MMAF:lta, EMC-paperit komponenttien avulla jne. Omavalmisteiden testauksesta on keskusteltu täällä paljon. Jos APU-II (http://www.mmaf.fi/documents/) menee lähiaikoina läpi homma helpottuu merkittävästi. Tällä tiellä voit tietty halutessasi unohtaa vastaavuuden Yamahan kanssa ja tehdä pelistä samantien kunnon streetfighter omavalmiste tai hullun viritetty ratalaite tjsp. Tekninen vaatimustaso on tässäkin tapauksessa 2009 kevät. Voit itse valita merkin ja mallin, mutta 'Yamaha R1' se ei ole.

c) Unohdat rekisteröinnin ja ajelet sillä radalla.

Kohdissa (a) ja (b) maksat tietty autoverot jne. omavalmisteen mukaan. Sillä, että osat on joskus verotettu (tai ei) ei ole tämän kanssa tekemistä.


Otsikko: Vs: "Omavalmiste" Tehtaan varaosista kasattu R1 -07 mitenkäs paperisota
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 10 Maaliskuu 2009, 16:26:17
Lisäyksenä Santun kommentteihin ilmoitan, että APU 2 ei tuo apua tällaisiin tapauksiin, koska kevyempien vaatimusten soveltamisen edellyttämä omavalmisteen määritelmä ei täyty. Sen täyttyminen edellyttää, että Rykkösen osia käytetään vähemmän kuin 50 prosenttia.

Edellyttäen, että tahdot laitteesi rekisteriin, niin Santun esittämistä vaihtoehdoista tällä hetkellä järkevin on vaihtoehto a). Se edellyttää, että saat Rykkösen maahantuojalta vaatimustenmukaisuuspaperin ja että maksat verot laitteesta. Vaihtoehto b) on mahdollinen, mutta sangen kallis - halvemmaksi tulee ostaa uusi Rykkönen kaupasta.