MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Uutiset => Aiheen aloitti: Santtu - 07 Huhtikuu 2009, 21:33:19



Otsikko: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: Santtu - 07 Huhtikuu 2009, 21:33:19
Korjattavaksi myytyjen, 1991 jälkeen valmistettujen Harley Davidson ja Buell moottoripyörien maahantuonnissa USA:sta on ilmennyt ongemia. Ns. Destroy Title tai Salvage Title:llä USA:sta ostettuja moottoripyöriä ei saa rekisteröityä koska valmistajan edustaja ei pysty kirjoittamaan niille vaatimustenmukaisuustodistusta.

Sumeko Oy:n edustaja Markku Leivon mukaan tehdas ei toimita valmistustietoja salvage tai destroy titlellä varustettuihin pyöriin. Asiaa on nyt vain ruvettu valvomaan entistä tarkemmin. Valmistetietoja tarvitaan vaatimustenmukaisuustodistuksen kirjoittamiseen. Leivo kertoi, että salvage papereille saatiin tehtaan edustajien kanssa kuitenkin neuvoteltua kuukauden jatkoaika.

SGN:n toimittaman tiedotteen mukaan papereissa eli ”titlessä ei saa edes mainita sanaa ’Salvage’. Salvage titlellä Suomeen tuotuihin pyöriin on mahdollista saada ko. todistus 30.4.2009 mennessä Sumekolle toimitettuja dokumentteja vastaan.” Harley Davidson Motor Company:n sivuilta löytyvän tiedotteen mukaan pyörän papereissa ei saa olla myöskään ’Junked’, ’Un-Rebuildable’, ’Not-Fit-For-Use-On-a-Roadway’ merkintöjä.

Asia ei voi mennä ihan näin...

Vaatimustenmukaisuustodistus on viranomaismääräyksellä määrätty dokumentti, joka valmistajan tai valmistajan valtuuttaman edustajan on pyynnöstä kirjoitettava. Todistuksella osoitetaan, että tietty ajoneuvoyksilö on valmistusajankohtanaan täyttänyt tietyn teknisen vaatimustason määräykset. Ajoneuvon nykykunnolla ei pitäisi olla merkitystä tämän todistuksen kanssa.

MMAF:n mielipiteistä huolimatta destroy tai salvage titlellä USA:sta maahantuotujen pyörien omistajilla on akuutti ongelma. Ensin mainituille ei ole ratkaisua välittömästi näköpiirissä, sensijaan salvage–papereilla varustettujen pyörien omistajien kannattaa ennen kuun loppua hankkia vaatimustenmukaisuustodistus jotta pyörän rekisteröinti sitten joskus onnistuu.

Huom: todistusta ei tarvita, jos pyörä on otettu käyttöön ennen 4.4.1999 ja siinä on Amerikan tyyppikilpi (se tarra runkoputkessa) paikoillaan. 4.4.1999-17.6.2003 aikavälillä ongelmallinen vaatimus on jarrut. Jos todistusta ei saa, voi yrittää esimerkiksi varaosanumeroita vertaamalla osoittaa, että jenkkimallissa on samat jarrut kuin euromallissakin.


Taustatietoa

On yleinen käytäntö, että eri maiden autovahinkokeskuksista voi ostaa pyörän joko varaosiksi tai korjattavaksi ennen käyttöä. USA:n papereiden Destroy tai Salvage –merkinnät koskevat siis vaurioituneiden pyörien myyntiä ja rekisteröintiä.

Käytännöt näiden merkintöjen käytöstä vaihtelevat osavaltioittain. Siten on esimerkiksi mahdollista rekisteröidä toisessa maassa ajoneuvo jonka identiteetti olisi toisessa maassa katsottu jo tuhoutuneeksi. Kyseisillä papereilla varustetut pyörät ovat luonnollisesti merkittävästi tavallisia pyöriä halvempia. Näiden syiden takia nämä pyörät ovat erittäin kiinnostavia kaupan ja rakentelun kohteita.

Ei vaikutusta normaalisti rekisteröityjen Harrikoiden tai Bulujen maahantuontiin

Käytettyinä USA:sta Suomeen tuotuihin Harley-Davidson ja Buell moottoripyöriin vaatimuksenmukaisuustodistuksia on mahdollista yhä jatkossakin kirjoittaa USA:ssa tieliikennekäyttöön rekisteröityihin pyöriin.


Aikaisempi keskustelu aiheesta: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=871.0


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 08 Huhtikuu 2009, 15:27:46
Muokkasin ylläolevaa: ongelma koskettaa vain 4.4.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettuja salvage tai destruction titlellä olevia pyöriä. Muut menevät jenkkivaatimusten perusteella (paitsi valot ja ohjauslukko).


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: Santtu - 08 Huhtikuu 2009, 15:49:49
Toisinsanoen vaatimustenmukaisuustodistus tarvitsee hankkia USA:sta tuoduille pyörille vain jos
  • Pyörä on käyttöönotettu 4.4.1999 tai sen jälkeen tai
  • Runkoputkesta ei löydy valmistajan kilpeä (eli tyyppikilpeä) ja pyörä on käyttöönotettu 1.1.1991 jälkeen <-- VÄÄRIN, alla tarkemmin
.


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 08 Huhtikuu 2009, 16:22:43
Eiku...

CoC-lappu tarvitaan, jos:

- Pyörä on tuotu USA:sta ja käyttöönotettu 4.4.1999 tai sen jälkeen
- Pyörä on tuotu EU-alueelta ja sen tyyppikilvessä ei ole tyyppihyväksyntänumeroa

Jos pyörä on tuotu USA:sta, käyttöönotettu aikavälillä 1.1.1991-4.4.1999 ja siinä ei ole FMVSS-tarraa, pitää jotenkin muuten todistaa, että se täyttää käyttöönottoajankohtansa USA-normit. Tottakai myös CoC-lappukin kelpaa tällaisessa tapauksessa, mutta ei ole ehdoton vaatimus.


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: Santtu - 08 Huhtikuu 2009, 16:38:41
Yritän uudelleen, tämä pitää saada oikein... Vaatimustenmukaisuustodistus eli CoC tarvitsee hankkia maahantuoduille moottoripyörille jos
  • Pyörä tuodaan USA:sta ja se on käyttöönotettu 4.4.1999 tai sen jälkeen tai
  • Pyörä tuodaan USA:sta ja ja se on käyttöönotettu 1.1.1991-3.4.1999 ja siinä ei ole FMVSS tarraa ja vaatimustenmukaisuuden todistaminen (valot, ohjauslukko, jarrut)  ei muuten onnistu tai
  • Pyörä tuodaan EU-alueelta, se on ensirekisteröity 1.1.1991 jälkeen ja sen runkoputkesta ei löydy valmistajan kilpeä (eli tyyppikilpeä) jossa olisi 11-numeroinen, e-kirjaimella alkava tyyppihyväksyntänumero
.
Vieläkö pitää tarkentaa?


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 08 Huhtikuu 2009, 20:08:49
4.4.1999 saakka FMVSS-normit kelpasivat Suomessa valoja ja ohjauslukkoa lukuunottamatta sellaisinaan. Toisin sanoen vaatimustenmukaisuus esimerkiksi päästöjen ja melun osalta voidaan osoittaa sillä, että pyörä täytti FMVSS-normit. Todisteena tästä toimii se tarra runkoputkessa.

Ellei tarraa ole, pitää todistaa jollain muulla tavalla se, että pyörä täyttää käyttöönottoajankohtansa FMVSS-normit tai EU-normit. Käytännössä vaihtoehtoja tähän on kaksi: uusi tarra tai CoC-paperi. Kummatkin saa valmistajan edustajalta.

4.4.1999 EU-vaatimukset laajenivat koskemaan myös jarruja, eikä FMVSS enää riitä. Muut FMVSS-normit (pl. ne valot ja ohjauslukko) kelpasivat kuitenkin 17.6.2003 saakka. Toisin sanoen FMVSS-tarra riittää esimerkiksi päästöjen ja melun osalta 17.6.2003 tai sitä ennen käyttöönotetuissa: ainoastaan jarruvaatimukset pitää todistaa  EU-vaatimusten mukaisesti. Yksi mahdollisuus tähän olisi se varaosanumerovertailu.

Got it?


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: Santtu - 09 Huhtikuu 2009, 13:28:45
Sumekolle on eilisen uutisoinnin seurauksena tulvinut vaatimustenmukaisuustodistuspyyntöjä ja -kyselyjä enemmän kuin niihin siellä ehditään vastaamaan. Huomaattehan, että vain ns. salvage -papereilla olevilla pyörillä on tälllä hetkellä kiire laittaa v-toidistuspyyntö vetämään, ja siihenkin on aikaa koko kuukausi. Muiden pyörien osalta mitään kiirettä ei ole, destroy-pyörille ei toistaiseksi ole ratkaisua ja ns. tavallisille pyörille todistuskuvio toimii nyt ja tulevaisuudessa kuten ennenkin.

Ns. salvage-pyörän todistuksen kirjoittamista varten Sumeko tarvitsee (1) alkuperäisestä titlestä kopion, (2) erikseen kirjoitettuna runkonumeron sekä (3) todistusta pyytävän henkilön yhteystiedot. Nämä tiedot voi toimittaa joko perinteisesti maapostilla Sumeko Oy, Kimmo Siikavirta, Juurakkokuja 4, 01510 VANTAA tai sähköpostitse kimmo.siikavirta@sgn.fi. Perille tulleet sähköpostit kuitataan 'OK' vastauksella.

Todistusten kirjoittamisessa voi mennä hetken aikaa. Riittää siis, että paperit on toimitettu Sumekolle 30.4.2009 mennessä.


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: Tofi - 10 Huhtikuu 2009, 23:07:41
Got it?
Ei ihan vielä. Jos pyörässä on tarra runkoputkessa jossa lukee suurinpiirtein näin: This motorcycle (merkki,malli, numeroita) meets USEPA noise emission requirements jne, niin tarkoittaa se että kyseinen pyörä myös täyttää FMVSS-vaatimukset.
Täytyy käyttää konttorilla näytillä, osa tarrasta on saanut lamellilaikasta ja loput lähtee maalauksessa..


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 15 Huhtikuu 2009, 19:57:41
Katso: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuustodistusta?  (15.4.2009) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=893.0)


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: Santtu - 23 Huhtikuu 2009, 19:25:42
Katso: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuustodistusta? (15.4.2009) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=893.0)
Siirsin hyvän kysymyksen ja vastauksen tästä ketjusta yo. ketjuun. Näin tulevaisuudessa asiakokonaisuudet löytyvät helpommin.


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: Natking - 14 Kesäkuu 2009, 06:30:44
Onkos tahan juttuun tullut mitaan uutta?


Otsikko: Vs: Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire
Kirjoitti: Oz - 26 Syyskuu 2009, 13:07:27
Lainaus
Hoidamme USA Salvage pyöriin todistukset että saa Suomen rekisteriin.Myös katsastamme ja otamme tarvittaessa rekisteriin pyörän.

http://www.motoseek.net/ (http://www.motoseek.net/)

Tämä ei ole mikään maksettu mainos, vaan ajattelin tästä vinkistä olevan mahdollisesti jollekkin salvage titlen kanssa tuskailijalle apua.